شناسهٔ خبر: 31859507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

درخواست نخست وزیر انگلیس برای تاخیر کوتاه برگزیت

نخست وزیر انگلیس پس از ناکامی در دستیابی به توافق برگزیت و جلب حمایت پارلمان، درخواست یک تاخیر کوتاه مدت در روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا را مطرح خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

العالم- اروپا

به نقل از رویترز، ترزا می نخست وزیر انگلیس که در جلب حمایت نمایندگان پارلمان از توافق برگزیت شکست خورده است ، قصد دارد امروز چهارشنبه رسما خواستار یک تاخیر کوتاه مدت در روند خروج از اتحادیه اروپا شود.

این در شرایطی است که 3 سال از برگزاری همه پرسی برگزیت گذشته است و اکثر شرکت کنندگان در همه پرسی خواستار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شده اند. این تاخیر موجب خواهد شد تا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با گزینه های نامطمئنی روبرو شود، این گزینه ها شامل خروج از اتحادیه اروپا با توافق ترزا می، یا تاخیر طولانی تر یا خروج بدون توافق با حتی برگزاری یک همه پرسی دیگر خواهد بود.

توافق ترزا می با رهبران اروپا برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه نوامبر حاصل شده ولی تاکنون 2 بار با رای منفی پارلمان روبرو شده است. ترزا می هنوز امیدوار است که پارلمان انگلیس در رای گیری مجدد که احتمالا قرار است اوایل هفته آینده برگزار شود، از این توافق حمایت کند.

یک منبع آگاه دفتر نخست وزیر انگلیس گفته است که ترزا می با ارسال نامه ای برای دونالد تاسک رئیس شورای اروپا خواستار تمدید مهلت مذاکرات برگزیت شده است. البته ترزا می خواستار یک مهلت طولانی مدت نخواهد بود.

وی افزود: نخست وزیر انگلیس به دنبال آن است که فرصت و زمان بیشتری به پارلمان بدهد تا از توافق فعلی حمایت کند. ولی مردم انگلیس حدود 3 سال است که منتظر مانده اند.

در حالی که انگلیس باید تا 9 روز دیگر رسما از اتحادیه اروپا خارج شود، هنوز به درستی مشخص نیست سرنوشت برگزیت چه خواهد بود.اگر انگلیس نتواند تا 29 مارس به توافق نهایی بر سر برگزیت با اتحادیه اروپا دست یابد، در نهایت مجبور به خروج بدون نظم از این اتحادیه خواهد شد.

ترزا می پیش از این به نمایندگان پارلمان انگلیس گفته بود که اگر توافق برگزیت مورد تصویب قرار نگیرد، خواستار به تاخیر افتادن خروج از اتحادیه اروپا تا پایان ژوئن حواهد شد.

در همه پرسی 2016 میلادی بیش از 17.4 میلیون نفر از رای دهندگان معادل 52 درصد کل شرکت کنندگان از برگزیت حمایت کردند و 16.1 میلیون نفر معادل 48 درصد نیز خواستار ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا شدند.

نظر شما