شناسهٔ خبر: 31857987 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بهرام قاسمی:

ملی کردن صنعت نفت از مقاطع درخشان آزادی‌خواهی ملت ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از مقاطع درخشان در مسیر آزادی‌خواهی و مقاومت ملی مردم ایران در برابر استعمار، بدون تردید مبارزه برای ملی کردن صنعت نفت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، «بهرام قاسمی» به مناسبت ۲۹ اسفند و سالروز ملی شدن صنعت نفت گفت: «ملت بزرگ ایران، همواره در مبارزه با استعمار و استکبار در منطقه و حتی جهان، پیشتاز و ثابت‌قدم بوده است‌. ایرانیان هرگز استقلال، غرور و عزت ملی خود را با عافیت‌طلبی معامله نکرده‌اند».

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: «در منش، فرهنگ و اخلاق و زندگی سیاسی و اجتماعی ایرانیان، استقلال و عزت جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد. وجود سرداران مبارز و مقاوم در برابر تهاجم نیروهای خارجی در مناطق مختلف کشور، از جنوب و رئیس‌علی دلواری تا سرداران آذربایجان و سردار جنگل، که همه بیرق مقابله با کسانی که چشم طمع به این آب و خاک داشته‌اند را بر دوش گرفتند و جان خود را فدا کردند، شاهدانی افتخارآمیز بر این مدعا هستند؛ که تمام ایرانیان به آنها می‌بالند».

قاسمی تصریح کرد: «جنبش آزادی‌خواهی و مقاومت ملی مردم ایران در برابر استعمار، مسیری صعب، طولانی و پر فراز و نشیب را از دوران قاجار تا انقلاب اسلامی تجربه کرده است. یکی از این مقاطع درخشان و پر افتخار، بدون تردید مبارزه سترگ برای ملی کردن صنعت نفت است».

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تأکید کرد: «رمز پیروزی جنبش ملی شدن صنعت نفت، بی‌تردید درایت، پایمردی و غیرت ملی رهبران آن و همچنین حمایت مردمی و اجماع فراگیر نخبگان سیاسی بود؛ گرچه برخی از آرمان‌های این جنبش با کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت ملی و منافع مردم، با دخالت، همراهی و نقش مستقیم آمریکا و قدرت‌هایی که منافع خود را در ملی شدن صنعت نفت از دست رفته دیدند، منکوب و دوره‌ای از فترت و اختناق در کشور حکم‌فرما شد، اما آرمان‌های آزادی‌خواهی، دستیابی به استقلال همه‌جانبه و جلوگیری از خروج و چپاول سرمایه‌های ملی از سوی بیگانگان و کمپانی‌های چند ملیتی سرانجام و با پیروزی انقلاب اسلامی به ثمر نشست».

وی اظهارکرد: در سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران، یاد و خاطره دکتر محمد مصدق، همراهان صدیق وی و تمام مبارزان و شهدای راه پر افتخار استقلال، آزادی و عزت ایران عزیز را گرامی می‌داریم.

انتهای پیام/4033/ن

نظر شما