شناسهٔ خبر: 31856568 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گلزاده بیان کرد:

تَقْدیرُ الْمَعیشَة؛ الگوی رفتاری امام علی(ع) و خانواده ایشان

گروه جامعه ــ معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی «تَقْدیرُ الْمَعیشَة» را الگوی رفتاری امام علی(ع) و خانواده ایشان معرفی کرد و گفت: تقدیر المعیشة یعنى دخل و خرج زندگى باید حساب و کتاب داشته باشد، این مدیریت هم باید در نحوه ارائه خدمات از سوی پدر به خانواده و هم در مطالبات اعضای خانواده لحاظ شود.

صاحب‌خبر -

حجت‎الاسلام والمسلمین محمدصادق گلزاده، معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در روز میلاد با سعادت امیرالمؤمنین علی(ع) و روز پدر در گفت وگو با ایکنا؛ با اشاره به نظام الگویی خانواده امام علی(ع) گفت: خانواده‌ای به امتیاز ایشان در نظام هستی وجود ندارد و فرزندانی که از این خانواده متولد می‌شوند و شرایط زندگی آنان، نشان می‌دهد در شرایط مختلف زندگی بهترین عملکرد و واکنش را خود نشان داده اند.

وی به شرایط دشواری که در زندگی امیرالمومنین علی(ع) وجود داشته اشاره و بیان کرد: امام علی(ع) یادگار شعب ابی طالب است و اوج تحریم را پشت سرگذاشته است. ایشان یادگار هجرت است و اوج مشقت مهاجرت از مکه به مدینه را تحمل کرده است. امام الگوی دفاع از ولایت است تا جایی که در زمان احساس خطر در بستر پیامبر(ص) می‌خوابند و از جان خود برای حمایت از ایشان مایه می‌گذارند.

حجت الاسلام گلزاده با بیان اینکه امام علی(ع) در مواجه با مشکلات اقتصادی، تولید، کشاورزی و اقتصاد را به زیبایی مدیریت می‌کنند، تصریح کرد: چاه‌های آبی که امام در مدینه حفر کردند، بسیار راهگشا در زندگی مسلمین بود و جمعی از مهاجرین را از بیکاری نجات می‌داد.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی دشواری که امروز بر خانواده‌ها تحمیل شده است، تصریح کرد: خانواده امروز نیز باید به تبعیت از نظام اخلاقی خانواده امام علی(ع) متناسب با اقتضائات مالی عمل کند. این مدیریت هم باید در رفتار پدر به عنوان سرپرست خانواده در ارائه خدمات و هم در رفتار همسر و فرزندان با مطالبه گری به میزان اقتضائات و توانمندی‌ها وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چشم وهم چشمی را آسیبی جدی برای خانواده‌ها برشمرد که انسان را از آرامش و آسایش دور می‌کند و گفت: اقتضای عقل و عرف رعایت حال پدران در خانواده به منظور رسیدن به آرامش است.

وی «تَقْدیرُ الْمَعیشَة» را الگوی رفتاری امام علی(ع) و خانواده ایشان معرفی کرد و گفت: امام باقر(ع) می‌فرمایند: «اَ لْکَمالُ کُلُّ الْکَمالِ: التَّفَقُّهُ فِی الدّین وَ الصَّبْرُ عَلَى النّائِبَة وَ تَقْدیرُ الْمَعیشَة؛ تمامى کمال انسان، به دین شناسى و صبر در مشکلات و اندازه گیرى در امر معاش است.» تقدیر المعیشة یعنى دخل و خرج زندگى باید حساب و کتاب داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاریخ نیز نشان داده که ایرانیان مسلمان همواره در اوج همبستگی و همیت، شرایط دشوار را پشت سر گذاشته اند، اظهار کرد: وحدت و همبستگی در خانواده می‌تواند به پدر کمک کند تا از شرایط دشوار اقتصادی نیز عبور کرده و خانواده را ایمن نگاه دارد.

وی نبی مکرم اسلام(ص) و امام علی(ع) را پدران امت اسلامی خواند و گفت: با ولایت مداری و تبعیت از فرامین آنان می‌توانیم نشان دهیم که فرزندان صالح و قابلی هستیم. مبارک باد و عیدی ما برای پدران امت، باید تقوا، عمل صالح و تلاش برای تحقق فرامین آنان باشد.

انتهای پیام

نظر شما