شناسهٔ خبر: 31855785 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

فرهنگ و رفتار علوی، نیاز اساسی جامعه امروز

به گزارش ایرنا، کارشناسان مذهبی معتقدند هرقدر فاصله جامعه امروز با فرهنگ علوی کم تر شود به همان مقدار و میزان نیز از مشکلات جامعه کاسته خواهد شد چرا که این

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، کارشناسان مذهبی معتقدند هرقدر فاصله جامعه امروز با فرهنگ علوی کم تر شود به همان مقدار و میزان نیز از مشکلات جامعه کاسته خواهد شد چرا که این فرهنگ برآمده از ویژگی های ناب شخصیتی امیرالمومنین علی (ع) برای همه ابعاد زندگی دارای برنامه بوده و می توان از الگوبرداری کرد.
به مناسبت میلاد میمون و فرخنده امیر المومنین حضرت علی (ع) میزگردی با موضوع شناخت و تبیین ویژگی های شخصیتی ایشان و ضرورت ترویج فرهنگ علوی در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی مدیر حوزه های علمیه استان قزوین، حجت الاسلام روح الله فاطمی نسب مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه قزوین، محسن حق شناس دبیر بنیاد بین المللی غدیر در قزوین و حجت الاسلام رسول نوروزی معاون آموزش حوزه های علمیه قزوین در این میزگرد حضور داشتند.

** امام علی (ع) عصاره فضائل و مکارم اخلاقی
حجت الاسلام و المسلمین علی عباسی مدیر حوزه های علمیه استان قزوین در این میزگرد گفت: ابعاد وجودی حضرت امام علی (ع) آنقدر گسترده و عمیق و متنوع است که نمی توان در یک زمان کوتاه چندساعته به همه آنها پرداخت و اگر روزها نیز در این خصوص بحث شود باز کافی نبوده و حق مطلب را نمی رساند.
وی با بیان اینکه امام علی (ع) عصاره فضائل و مکارم اخلاقی هستند و ابعاد شخصیتی ایشان نه تنها مورد توجه مسلمانان بلکه غیرمسلمانان نیز قرار دارد،افزود: هرلحظه از زندگی پربرکت امیرالمومنین (ع) برای ما پر از درس و آموزه است.
حجت الاسلام عباسی گفت: در حکمت 257 نهج البلاغه بخشی از توصیه های حضرت امیر المومنین (ع) به کمیل ابن زیاد آمده که خواندن آنرا باید به همگان بویژه دولتمردان توصیه کرد که موجب شناخت بیشتر فضائل و همچنین رذائل که باید از آنها پرهیز کرد، می شود.
رئیس حوزه های علمیه قزوین افزود: از فهوای این بخش از فرموده های امام علی (ع) خطاب به کمیل که جزو مسئولان و خواص بوده به این پی می بریم که دولتمردان نباید به خواب فرورفته و باید شامگاهان در حالی که مردم خواب هستند به فکر رفع حاجات و نیازهای مردم باشند و در مجموع این بخش به حساسیت کار مسئولان و اهمیت خدمت رسانی به جامعه اشاره دارد.
حجت الاسلام عباسی گفت: بنا برآموزه هایی که برگرفته از سیره امیرالمومنین (ع) است کسی که به جامعه خدمت و احسان می کند و آنها را خوشحال می کند ابتدا به خود نیکی کرده است البته باید در نظرداشت که این نیکی و خوشحال کردن نباید اشتباه برداشت شود و مفهوم سرگرم کردن و خنداندن مردم با برنامه هایی مانند خندوانه و طنز و فوتبال نیست.
وی اظهار داشت: در جامعه امروزی ما که جوانان با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند، جامعه با اشتغال و رونق این حوزه خوشحال می شود بنابراین گام برداشتن در این حوزه است که نیازهای مردم را برطرف و آنان را خوشحال می کند.
رئیس حوزه های علمیه قزوین گفت: دستگیری از محرومان و رفع نیاز نبازمندان که همواره مورد توجه و تاکید امیرالمومین قرار داشت است که نشاط و شادابی را در جامعه حکفرما می کند و به آنها سرور می بخشد.
حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از برنامه های فرهنگی ما که هزینه های زیادی نیز برای آنها صرف می کنیم کارشناسی شده نیست، افزود: در اعتراض به این گونه برنامه ها عنوان می شود که برای ارتقای نشاط شهروندان اجرا می شوند در صورتی که نشاط واقعی از مسیر دیگری بدست می آید و زمانی است که مشکل بیکاری جوانان حل شده و به محرومان و نیازمندان رسیدگی بیشتری شود.
وی با بیان اینکه شناخت فرهنگ و رفتار علوی از نیازهای اساسی جامعه ماست، افزود: اگر این فرهنگ را شناخته و به آن عمل کنیم، بسیاری از مشکلات از جامعه ما رخت خواهد بست.

** امام علی (ع)، اسوه ولایت مداری
حجت الاسلام روح الله فاطمی نسب مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه قزوین نیز در این میزگرد گفت: ولایت مداری از جمله ویژگی های بارز شخصیتی امیرالمومنین (ع) است که همتایی برای آن نمی توان یافت با این وجود آن حضرت فرموده اند که من مطیعی از مطیعان پیامبر (ص) هستم که اوج خضوع و اطاعت این شخصیت بی بدیل تاریح را از ولی امر خود می رساند.
وی در ادامه از عدالت به عنوان یکی از ویژگی های بارز شخصیتی نخستین امام شیعیان یاد کرد و گفت: یکی از بزرگترین شاخصه های آن حضرت در کنار ولایت مداری، عدل اوست و همه فرامین و آموزه های قران برای این است که عدالت در همه شئون جاری و ساری شود.
مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در زمان حکومت امام علی (ع) عدالت به معنای واقعی کلمه اجرا می شد و این دوران کوتاه را باید یک دوره طلایی به لحاظ اجرای عدالت دانست که باید سرلوحه کار تمام حاکمان در دنیا باشد.
** ضرورت تطبیق انقلاب اسلامی با عدل علوی
حجت الاسلام فاطمی نسب با بیان اینکه انقلاب اسلامی ما که برگرفته از آموزه های ائمه اطهار (ع) بوده است در ادامه مسیر خود و در گام دوم باید خود را هرچه بیشتر با 'عدل علوی' تطبیق دهد.
وی اظهار داشت: اینکه خود را مطابق با عدل علوی کنیم اگرچه سخت اما غیرممکن نیست و شرط آن عبور مسئولان ما از سیم خاردارهای نقس خود است.
حجت الاسلام فاطمی نسب گفت: اگر بگوییم که در دوران انقلاب از عدالت دور بوده ایم این جفا به انقلاب و سیاه نمایی است که دشمنان آنرا عنوان می کنند اما نمی توانیم مدعی شویم که به عدل علوی نیز خیلی نزدیک بوده ایم بنابراین باید برای قراگیری در این مسیر بیش از پیش تلاش کنیم.
مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به توجه خاص و ویژه نخستین امام شیعیان به محرومان، گفت: در این راستا اقدام به ایجاد قرارگاه مهربانی در نمازهای جمعه کرده ایم که در حال گسترش به نقاط مختلف استان است و در این راستا نمازگزاران هر هفته بخشی از وسایل و لوازمی که احتیاج ندارند را به خیران تحویل داده تا آنها بدست محرومان جامعه برسند.

** ژن خوب، تفکر طاغوتی و برخلاف آموزه های علوی است
مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه قزوین با بیان اینکه طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری باید در زمینه عدالت در جامعه اسلامی گام های بیشتری برداریم، اظهار داشت: اگر مسئولی وجود داشته باشد که در او روحیه اشرافی گری پیدا شود، این موضوع در شان نظام ما نبوده و منطبق بر عدل علوی نیست.
وی با بیان اینکه هر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی باید شاخص و ملاک های تعیین شده از سوی حاکمیت که برگرفته از آموزه های دینی و فرهنگ علوی هستند را پیاده و جاری و ساری کند،افزود: مسئولان خدمت گذار جامعه هستند و نباید فکر کنند که ژن خوب هستند چرا که ژن خوب زائیده تفکر طاغوتی و لیبرال سکولارهاست وگرنه در فرهنگ علوی هرکس که تقوای بیشتری دارد، ژن او خوب است.
حجت الاسلام فاطمی نسب خاطرنشان کرد: روحیه و شخصیت امام علی (ع) بر مبنای طاغوت زدایی است و اگر به طور عملی و واقعی آموزه های ایشان را در دستور کار قرار دهیم می توانیم به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم و در همه عرصه ها پیشرو . پیشتاز باشیم.

** سیره امام علی (ع)، منشور حکومت اسلامی
محسن حق شناس دبیر بنیاد بین المللی غدیر در قزوین نیز در این میزگرد گفت: ولایت مداری امیر المومنین (ع) کاملا مشهود و بارز بود و آن حضرت هیچ گاه وقت از ولی امر خود جلوتر قرار نداشت.
حق شناس همچنین با تاکید بر اینکه باید واقعه را بیشتر بشناسیم، اظهار کرد: غدیر مربوط به یک روز و مکان نیست بلکه نمادی از حکومت اسلامی و پر از آموزه هایی است که باید به آن توجه کنیم.
وی با تاکید بر اینکه چاره ای جز بازگشت به دوران حاکمیت امام علی (ع) و استفاده بیش از پیش از از ظرفیت وجودی آن حضرت نداریم، اظهار داشت: مگر می شود حکومت اسلامی داشته باشیم اما به منشور حکومت اسلامی که بخشی از آن در نهج البلاغه قرار دارد، بی توجه بوده و آنرا کنار بگذاریم؟
دبیر بنیاد بین المللی غدیر در قزوین با بیان اینکه امیر المومنین (ع) در دوران حیات پربرکت خود دغدغه ای جز دین اسلام و تبعیت از پیامبر (ص) نداشت، افزود: ایشان هیچ کس را مقدم تر از پیامبر نمی دانستند و اگر نگاهی به نهج البلاغه داشته باشیم پی خواهیم برد که تا زمان حیات رسول خدا، حضرت امیر المومنین به احترام ایشان هیچ جمله ای را از خود بیان نمی داشتند بلکه هرچه می گفتند قال رسول الله و فرازی از فرمایشات پیامبر بود که در مقدمه سخنان خود بیان می کردند و از این موارد می توان درس ولایت مداری گرفت.
وی توجه به محرومان و دستگیری از آنها را یکی از ویژگی های بارز شخصیتی امام علی (ع) برشمرد و گفت: بنیاد غدیر به مناسب 13 رجب سالروز ولادت با سعادت امیرالمومنین و در راستای ترویج فرهنگ توجه و رسیدگی به محرومان، با مشارکت خیران در پی ارایه کمک به نیازمندان برآمده و در این رابطه تاکنون بیش از 4 هزار بسته حمایتی به جامعه هدف ارایه شده است.
حق شناس با بیان اینکه امام علی (ع) به اجرای عدالت و مقابله با فساد بسیار توجه داشت، اظهار داشت: مطالعه نامه 27 در نهج البلاغه که امیرالمومنین خطاب به محمد ابن ابی بکر آورده اند خالی از لطف نیست که حضرت به ایشان فرموده اند مراقب باش در حلقه های فساد اطرافیانت گرفتار نشوی.
وی با بیان اینکه شایسته است که ما شیعیان برای شناخت بهتر و بیشتر امام علی (ع) اقدام کنیم، افزود: مطالعه و تعمیق در نهج البلاغه می تواند ما را در این زمینه کمک کند.
حق شناس خاطرنشان کرد: دستورات اخلاقی موجود در نهج البلاغه بالاترین منشور برای تربیت صحیح انسان در عالم به شمار می رود که برخی از مستشرقین از آنها الهام و الگو گرفته و آنرا در کتب دانشگاهی خود قرار داده اند.

** اقتصاد مقاومتی برآمده از آموزه های علوی
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به مقوله 'اقتصاد مقاومتی'،گفت: امیر المومنین (غ) در همین زمینه تاکید کرده اند و از فهوای کلام ایشان در می یابیم که تاکید کرده اند باید همه تلاش خود را باید برای تامین معاش انجام داد اما این کار باید از یک مسیر عقلانی دنبال شود و باید به قدر نیاز باشد و منجر به مال اندوزی و توجه به دنیا نشود.
حق شناس با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به عدالت و مبارزه با فساد تاکید شده است، اظهار داشت: باید توجه کنیم که ذره دره حکومت امام علی (ع) توجه به همین 2 موضوع اساسی بوده است.
وی با بیان سبک زندگی امیرالمومنین (ع) را باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار دهیم، افزود: ایشان در همه ابعاد زندگی یک انسان درجه یک هستند که می توانیم الگوی خود قرار دهیم.
حق شناس همچنین بر فهم و درک واقعی از شخصیت امام (ع) تاکید کرد و گفت: باید امام خود را بهتر بشناسیم و فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه بصیرت افزایی نیز به همین مقوله اشاره دارد و موجب شناخت بهتر و بیشتر ما از مسایلی که باید از آنها شناخت کسب کنیم، می شود.

** فرهنگ علوی حلال مشکلات جامعه امروز
حجت الاسلام رسول نوروزی معاون آموزش حوزه های علمیه قزوین نیز در این میزگرد گفت: با توجه به فرهنگ علوی و پیاده کردن آن بسیاری از مشکلات جامعه امروز ما مرتفع می شود.
وی با بیان اینکه یکی از ابعاد پررنگ فرهنگ علوی، 'ولایت پذیری' است، اظهار داشت: امام علی (ع) به بهترین شکل و تعبیر نحوه ولایت مداری خود را در خطبه 192 که در نهج البلاغه آمده است را بیان کرده اند.
حجت الاسلام نوروزی از امام علی (ع) به عنوان اسوه عدالت و ولایت یاد کرد و گفت: امیرالمومنین آنچنان تابع و مطیع پیامبر اکرم (ص) که نمونه و نظیری ندارد و همچنین ایشان را باید شهید راه عدالت بدانیم چنان که اگر عدل علوی او مورد توجه جوامع قرار بگیرد فقر از میان خواهد رفت.
معاون آموزش حوزه های علمیه قزوین با اشاره به حساسیت امام علی (ع) به حفظ بیت المال و بازپس گیری اموالی که به ناحق غارت شده اند، اظهار داشت: در فرازهای نهج البلاغه به جدیت حضرت امیرالمومنین (ع) در بازپس گیری بیت المال و اجرای عدالت اشاره شده است اما در عین حال به ظلم ستیزی حضرت نیز پرداخته شده تا آنجا خود ایشان فرموده اند من در حق یک موریانه نیز نمی توانم ظلم کنم.
3013
انتهای پیام

نظر شما