شناسهٔ خبر: 31855664 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

شناسایی علائم کبد چرب

کبد چرب، به طور معمول هیچ نشانه‌ی مرتبطی ندارد. تحقیقات نشان داده است که بیماری التهاب کبد چرب در حدود ۲۰ درصد از افراد، به شرایط بدتری می‌انجامد. اگر این اتفاق بیافتد، شما ممکن است احساس خستگی کرده و یا در ناحیه شکم احساس ناراحتی کنید

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین> سلامت> علائم کبد چرب چندان مشخص نیست اما نشانه‌های محتمل عبارتند از باد کردن شکم، تورم رگ‌های خونی زیر پوست، یرقان، تهوع و... در اغلب موارد کبد خود را بازسازی می‌کند و خطری وجود ندارد اما آسیب طولانی مدت کبد بسیار خطرناک است.

کبد چرب، علائم و انواع آن
 
 به گزارش شفاآنلاین،بیماری کبد چرب< Fatty Liver> به این معناست که شما چربی اضافی در کبد خود دارید. احتمالا از پزشکتان شنیده‌اید که به آن استئاتوز کبدی می‌گوید. نوشیدن الکل زیاد شما را بیشتر در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار می‌دهد. در طول زمان، نوشیدن مقادیر زیادی از الکل، منجر به رسوب چربی درون سلول‌های کبد می‌شود و این باعث می‌شود عملکرد کبد مختل شود. اما حتی اگر الکل هم مصرف نکنید، باز ممکن است به آن مبتلا شوید. در این مقاله علائم کبد چرب و برخی اطلاعات مهم در این رابطه را بررسی خواهیم کرد.
 
علائم کبد چرب

کبد چرب، به طور معمول هیچ نشانه‌ی مرتبطی ندارد. تحقیقات نشان داده است که بیماری التهاب کبد چرب در حدود ۲۰ درصد از افراد، به شرایط بدتری می‌انجامد. اگر این اتفاق بیافتد، شما ممکن است احساس خستگی کرده و یا در ناحیه شکم احساس ناراحتی کنید. پزشک می‌تواند در معاینات فیزیکی متوجه بزرگتر شدن کبد شود.

این باور وجود دارد که چربی اضافه در کبد، همراه با شرایط پزشکی خاص، التهاب را افزایش می‌دهد. اگر کبد شما ملتهب شود احتمالا علائمی از این قبیل خواهید داشت:

کاهش اشتها
کاهش وزن
درد شکمی
ضعف جسمانی
خستگی
گیجی

اگر کبد چرب به سیروز و زخم در کبد و اختلال در عملکرد آن منجر شود، علائم کبد چرب احتمالا به عبارت زیر خواهد بود:

شکم بزرگ و پر از مایع
زردی پوست وچشم‌ها
گیجی
خونریزی غیرعادی

تعریف کبد چرب

کبد چرب با استئاتوز کبدی، اصطلاحی است که به تجمع چربی در کبد اطلاق می‌شود. طبیعی است که هرکس مقدار کمی چربی< Fat> در کبدش داشته باشد، اما مقادیر بیشتر آن به یک مشکل سلامتی تبدیل می‌شود. کبد دومین عضو بزرگ بدن است. این عضو مسئول عملکرد‌های مختلفی از جمله پردازش خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها در بدن ما و فیلتر کردن مواد مضر خون است. چربی زیاد در کبد می‌تواند به آسیب طولانی مدت در کبد منجر شود. 

در مراحل اولیه کبد چرب، زمانی این بیماری تشخیص داده می‌شود که نسبت سلول‌های کبد حاوی چربی بیش از ۵ درصد باشد. این بیماری اغلب با بررسی نمونه‌هایی از کبد زیر میکروسکوپ تشخیص داده می‌شود. سونوگرافی کبدی، سی تی اسکن و ام آر آی نیز به ارزیابی محتوای چربی کبد کمک می‌کنند.

کبد چربکبد به طور معمول خود را با بازسازی سلول‌های جدید، زمانی که سلول‌های قدیمی آسیب دیده‌اند، درمان می‌کند. اما زمانی که این آسیب مکرر شود، زخم‌های دائمی در کبد رخ می‌دهد که به آن سیروز کبدی گفته می‌شود. 

در حالت خفیف، کبد چرب یک شرایط برگشت پذیر است که با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب، کاهش وزن، افزایش فعالیت فیزیکی و ... بهبود می‌یابد. در بسیاری از موارد بیماری کبد چرب هیچ نشانه‌ای ندارد. بیماری کبد چرب در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم اروپا و ایالات متحده آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و درحال تبدیل شدن به یک بیماری رایج است. هنگامی که بیماری پیشرفت کند، کبد چرب بسیار خطرناک خواهد بود. التهاب کبد، منجر به زخم کبد، سرطان کبد و حتی مرگ می‌شود.
 
انواع کبد چرب

دو نوع کبد چرب وجود دارد: کبد چرب الکلی و غیر الکلی
بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD)

بیماری کبد چرب غیرالکلی، زمانی اتفاق می‌افتد که کبد در شکستن و سوزاندن چربی دچار مشکل باشد، که منجر به رسوب چربی در بافت کبد می‌شود. این بیماری ارتباطی به مصرف الکل ندارد و زمانی تشخیص داده می‌شود که بیش از ۵ درصد سلول‌های کبد حاوی چربی باشند.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)

استئاتوهپاتیت غیرالکلی نوعی کبد چرب غیر الکلی است. زمانی‌که چربی شکل می‌گیرد، ممکن است که التهاب اتفاق بیافتد. زمانی که هم بیش از ۵ درصد سلول‌ها حاوی چربی باشند و هم التهاب کبد مشاهده شود، به آن استئاتوهپاتیت غیرالکلی گفته می‌شود. علائم این شرایط مربوط به التهاب و بدشدن عملکرد کبد است. علائم آن عبارتند از:

از دست دادن اشتها
حالت تهوع
استفراغ
درد شکمی
یرقان

براساس گزارش بنیاد کبد آمریکا، اکثر موارد تشخیص NASH زمانی اتفاق می‌افتد که افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال سن دارند. اگر درمان نشود، بیماری به زخم دائمی کبد، سرطان کبد و نارسایی مزمن کبد پیشرفت می‌کند.

کبد چرب حاد بارداری

کبد چرب حاد بارداری یک عارضه نادر و احتمالا خطرناک در زنان باردار است. علائم کبد چرب در سه ماهه سوم بارداری شروع می‌شوند و شامل موارد زیر می‌شوند:

تهوع و استفراغ مداوم
درد در قسمت بالا-راست شکم
سردرد
یرقان
ضعف عمومی
خستگی
کاهش اشتها

زنان بارداری که هر یک از این نشانه‌ها را دارند، باید مورد ارزیابی قرار بگیرند. درمان شامل مدیریت هرگونه عوارض و زایمان فوری است. بیشتر زنان در عرض چند هفته پس از زایمان بهبود می‌یابند و هیچ گونه عوارض ماندگاری ندارند.

کبد چرب الکلی

کبد چرب الکلی اولین مرحله از بیماری کبد چرب مرتبط با مصرف الکل است. نوشیدن مقادیر زیادی از الکل به کبد آسیب می‌زند و کبد نمی‌تواند چربی‌ها را تجزیه کند. مصرف زیاد الکل، به احتمال زیاد باعث خاموشی کبد می‌شود. ظرف شش هفته عدم مصرف الکل، چربی‌ها از بین می‌روند. 
با این حال، اگر مصرف بی رویه الکل ادامه دار باشد، التهاب استئاتوهپاتیت الکلی توسعه می‌یابد و منجر به سیروز می‌شود.
 
کبد چرب در دراز مدت

در اغلب موارد، کبد چرب به سایر شکل‌های چربی کبد منجر نمی‌شود چرا که کبد خودش را بازسازی می‌کند؛ بنابراین اگر گام‌های لازم برای درمان کلسترول بالا، دیابت، رژیم غذایی ناسالم و چاقی را بردارید، می‌توانید کبد چرب را به سادگی درمان کنید.

اگر الکل زیادی مصرف می‌کنید، نوشیدن الکل را متوقف کرده و یا مصرف خود محدود کنید.
میزان پیشرفت بیماری کبد چرب متفاوت است، اما بیشتر افراد به زخم کبد و سیروز مبتلا نمی‌شوند. 

با این حال، اگر به استئاتوهپاتیت مبتلایید، احتمال ابتلا به زخم کبد در شما بیشتر است. بیست درصد از افراد مبتلا به این بیماری دچار شرایط حادتری می‌شوند.
اگر کبد چرب به سیروز کبدی منجر شود، خطر مرگ به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین خطر بالاتری برای سرطان کبد و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی وجود دارد.
 
پیشگیری از ابتلا به کبد چرب

مراقبت از کبد، یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب است. شما می‌توانید با برداشتن این گام‌ها این کار را شروع کنید:

مصرف الکل را کم کنید یا آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
دیابت را کنترل کنید.
در بیشتر روز‌های هفته، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
با رعایت این اصول نه تنها از کبد خود مراقبت می‌کنید، بلکه سلامت کلی خود را بهبود می‌بخشید.
healthline

نظر شما