شناسهٔ خبر: 31855592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مرکل: با تمام قوا برای جلوگیری از برگزیت نامنظم تلاش می‌کنیم

R31356/P/S8,89/CT10

در حالی که حدود ۱۰ روز تا زمان مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زمان باقی مانده است و شرایط آشفته ای در جریان مذاکرات حاکم است صدر اعظم آلمان از تلاش های خود برای جلوگیری از برگزیت نامنظم خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در سخنانی اظهار داشت که می خواهد با تمام نیرو از خروج نامنظم انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کند. وی در این باره گفت که من تا آخرین ساعات موعد مقرر 29 ماه مارس ( برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) برای خروج منظم این کشور از اتحادیه اروپا تلاش می کنم.  وی تاکید کرد که هنوز چند روز زمان برای توافق روی یک خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا وجود دارد.

در روز پنج شنبه قرار است سران کشورهای اروپایی در بروکسل درباره برگزیت با هم مشاوره کنند. ترزا می، نخست وزیر انگلیس از همتایان اروپایی خود خواسته است که تاریخ برگزیت را به تعویق بیاندازند. اما همچنان بسیاری از مسائل و جزئیات در مذاکرات برگزیت باز است.

اخیرا پارلمان انگلیس در ماراتون رای گیری نفس گیر بالاخره به تعویق تاریخ برگزیت رای مثبت داد. حالا چندین روز است که در بروکسل و لندن درباره طول تعویق تاریخ برگزیت بحث هایی می شود. برخی پیشنهاد تعویق سه ماه، نه ماه و یا البته دو سال را مطرح کرده اند.

البته در محافل سیاسی بروکسل اخیرا شایعات دیگری هم شکل گرفته مبنی بر اینکه ترزا می در روز پنج شنبه احتمالا با دست خالی و حتی بدون درخواست برای تعویق برگزیت به بروکسل می آید.

هم زمان در بروکسل هم وضعیت آشفته ای حاکم است و همواره سیاستمداران بلند پایه بیشتری نارضایتی خود درباره هرج و مرج ایجاد شده در لندن را نشان می دهند. پارلمان انگلیس اخیرا با رای گیری دیگری درباره توافق برگزیت که دو بار در پارلمان رد شده است مخالفت کرده است. به این ترتیب انگلیس در حاشیه یک بحران قانون اساسی قرار می گیرد.

"مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان در اظهاراتی گفته است که صبر اتحادیه اروپا در حال حاضر در برابر آزمونی بسیار بسیار سخت قرار گرفته است.  به گفته وی بدون پیشنهادات ملموس و مشخص از طرف لندن سران اتحادیه اروپا در روز پنج شنبه نمی توانند درباره تعویق تاریخ برگزیت بحث کنند. زمان می گذرد. اوضاع در بین کشورهای اروپایی بسیار بد است.

"مایکل برومر"، از سیاستمداران بلند پایه اتحادیه احزاب متحد مسیحی در پارلمان آلمان هم اظهار داشته است که انگلیس اعصاب ما را به هم ریخته است. تا به حال هرگز یک پیشنهاد سازنده از طرف لندن ارائه نشده است.

حالا دولت انگلیس با توجه به مخالفت پارلمان این کشور با رای گیری مجدد درباره توافق برگزیت به دنبال راه خروجی برای نجات از این بن بست و چالش است. اتحادیه اروپا هم برای اتخاذ موضع آشکار لندن را تحت فشار قرار داده است.

یک سخنگوی رئیس کمیسیون اروپایی در این باره گفته است که ما حالا دقیقا ده روز تا زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زمان داریم. ما وقایع در مجلس انگلیس را دقیقا دنبال می کنیم اما نه می توانیم آن را تفسیر کرده و نه تحت تاثیر قرار دهیم. حالا این دولت انگلیس است که باید درباره گام های بعدی تصمیم گرفته و سریعا اتحادیه اروپا را در جریان قرار دهد.

نمایندگان دولت انگلیس هم امروز به منظور مشاوره درباره اقدامات بعدی درباره برگزیت گرد هم آمدند. وزیر برگزیت انگلیس همچنان برای توافق برگزیتی که رای گیری درباره آن دو بار در پارلمان انگلیس شکست خورده تبلیغ کرده و تاکید کرد که این همچنان بهترین راه است.

اگر کشورهای اروپایی با یک درخواست انگلیس برای تعویق تاریخ برگزیت به اتفاق آراء موافقت نکنند، در 29 ماه مارس احتمالا برگزیت نامنظم شکل خواهد گرفت.

   بهر حال همچنان این مسئله که تحت کدام شرایط و برای چه مدت کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاریخ برگزیت را به تعویق خواهند انداخت مسئله ای باز است. 27 عضو اتحادیه اروپا باید به اتفاق آراء در این باره تصمیم گیری کنند.

در ماه های آینده تصمیم گیری های مهمی درباره پست های مهم اروپایی مانند ریاست کمیسیون و رئیس شورای اروپایی و همچنین مذاکرات درباره چارچوب های مالی آینده اتحادیه اروپا اتخاذ خواهد شد. بسیاری از دیپلمات های اروپایی نگرانند که انگلیسی ها بتوانند این گونه تصمیم گیری ها در اتحادیه اروپا را با بن بست مواجه کنند تا در فرآیند برگزیت امتیازاتی را به دست آورند.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان این مسئله را آشکار کرده‌اند که لندن باید دلایل قابل قبولی را برای درخواست خود برای تعویق تاریخ برگزیت ارائه دهد.

بر اساس یک سند اتحادیه اروپا که در دیدار سفرای این اتحادیه در روز جمعه در بروکسل توزیع شده و هفته نامه "اشپیگل" درباره آن گزارش داده است، انگلیس باید تا اول جولای اتحادیه اروپا را ترک کند و یا در انتخابات اروپایی شرکت کند.

در این سند پنج صفحه‌ای شورای اروپایی آمده است از آنجایی که از 23 تا 26 ماه می در کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتخابات اروپایی برگزار می شود و پارلمان جدید اروپایی در دوم جولای برای اولین بار تشکیل جلسه می دهد نباید تعویق تاریخ برگزیت به بعد از اول جولای موکول شود. بر این اساس اگر انتخابات اروپایی در انگلیس برگزار نشود باید تعویق تاریخ برگزیت تا قبل از اینکه اولین نشست پارلمان جدید اروپا برگزار شود اتمام یابد.

حالا لندن و اتحادیه اروپا حدود 10 روز زمان دارند تا تلاش کنند تا جایی که امکان دارد ضرر و زیان های طوفان برگزیت را که در شرف وقوع است کاهش دهند.

انتهای پیام/.

نظر شما