شناسهٔ خبر: 31855569 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

نجات جان بیماری با انجام عمل موفقیت آمیز آنوریسم مغزی بازیلار در هرمزگان

‌انجام عمل سخت و نادر آنوریسم مغزی بازیلار (basilar) در مجتمع آموزشی درمانی پیامبراعظم (ص) بندرعباس جان بیمار هرمزگانی را از مرگ حتمی نجات بخشید.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر علی پاشاپور جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه آنوریسم مغزی یک بیرون زدگی به صورت حباب در جدار شریان‌های مغزی است که در صورت پارگی و خونریزی حیات بیمار را به خطر می‌اندازد، گفت: انجام عمل های آنوریسم مغزی به طور معمول در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس ‌توسط اساتید جراح مغز و اعصاب انجام می شود اما عمل مذکور ‌یکی ازآنوریسم های نادر می باشد و به جهت اینکه شریان بازیلار در منطقه ای از کره مغز قرار گرفته که دسترسی به آن  نیز بسیار سخت و دشوار است، از حساسیت بالایی نیز برخوردار است و امکان مرگ و میر حین عمل جراحی ( مورتالیتی) بیشتری را به همراه دارد.

دکتر پاشاپور افزود: بیمار مذکور آقای میانسالی بود که با افت سطح هوشیاری به بیمارستان میناب مراجعه و پس از انجام اقدامات اولیه برای وی به مجتمع پیامبر اعظم(ص) اعزام شد.

وی اضافه کرد: در بررسی‌های تکمیلی و انجام سی تی آنژیوگرافی، وجود آنوریسم تیپ بازیلار محرز و تحت عمل کلیپ آنوریسم قرار گرفت که طی این عمل که حدود 5 ساعت به طول انجامید آنوریسم مسدود و بیمار به بخش مراقبتهای ویژه منتقل و بعد از چند روز با حال عمومی خوب مرخص شد.

دکتر پاشاپور در پایان با بیان اینکه بیمار سابقه فشار خون و مصرف دخانیات را داشته است، عنوان کرد: فشار خون یکی از مهمترین از عوامل ایجاد کننده آنوریسم و سیگار کشیدن و چاقی از عوامل تشدید کننده آن است لذا پیروی از یک سبک زندگی سالم، ورزش، اجتناب از مصرف دخانیات، هیجان‌های درونی و استرس نقش مهمی در حفظ سلامتی دارد.

ایسنا 

نظر شما