شناسهٔ خبر: 31855498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ایکنا گزارش می‌دهد/

جهان اسلام در 97؛ از ورود دو زن مسلمان به کنگره آمریکا تا سفر خاورمیانه‌ای «پاپ»

گروه بین‌‌الملل ــ از مهمترین وقایع جهان اسلام در سال 97 می‌توان به راهیابی دو زن مسلمان به کنگره آمریکا،‌ قتل جمال خاشقچی (روزنامه منتقد سعودی)، سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به خاورمیانه، انتقال سفارت آمریکا به قدس، امضای سند برادری میان واتیکان و الازهر مصر و ... اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

گزارش - عید*** «پاپ» در خاورمیانه، «اسد» در تهران و «خاشقچی» در قتلگاه عربستانبه گزارش ایکنا؛ سال 97 با وقایع بسیاری در کشورهای جهان اسلام همراه بود؛ سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برای نخستین بار به خاورمیانه، راهیابی رشیده طلیب و ایلهان عمر به عنوان دو زن مسلمان به کنگره آمریکا و ... را می‌توان از جمله این گونه وقایع برشمرد؛ در زیر به برخی از این رویدادها اشاره شده است؛

انتقال سفارت

دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) در 6 دسامبر 2017 ، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت؛ اقدامی که برخلاف هفت دهه سیاست خارجی آمریکا و برنامه‌ریزی برای جابجایی سفارت این کشور در اسرائیل از تل‌آویو به بیت‌المقدس انجام شد.

گزارش - عید*** «پاپ» در خاورمیانه، «اسد» در تهران و «خاشقچی» در قتلگاه عربستان

مراسم انتقال سفارت در 14 می 2018 انجام شد که خشونت شدید در نوار غزه را ایجاد کرد و حداقل 60 فلسطینی کشته و 3000 نفر مجروح شدند.

راهیابی دو زن مسلمان

رشید طلیب (مسلمان فلسطینی ـ آمریکایی) و ایلهان عمر (مسلمان سومالیایی ـ آمریکایی) نخستن زنان مسلمانی هستند که به کنگره آمریکا راه یافتند. هر دو نماینده یاد شده مخالف دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) و حزب‌ جمهوری‌خواه این کشور هستند.

گزارش - عید*** «پاپ» در خاورمیانه، «اسد» در تهران و «خاشقچی» در قتلگاه عربستان

ایلهان عمر ، نماینده مسلمان کنگره آمریکا

این دو بانوی مسلمان به عنوان نخستین زنان مسلمان در کنگره آمریکا فعالیت می‌کنند و با حضور آنها تعداد مسلمانان حاضر در کنگره آمریکا به سه نفر می‌رسد که آندره کارسون (عضو مسلمان و سیاه‌پوست کنگره آمریکا) سومین نفر آنهاست.

پاپ و جهان اسلام

در نهم شهریورماه (31 آگوست) هشت تابلوی خوشنویسی شده از سوره مردم به عنوان سمبل گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت به سفارت واتیکان در فیلیپین ارائه شد تا به پاپ فرانسیس (رهبر کاتولیک‌های جهان) اهدا شود.

وقایع جهان اسلام در سال 97

همچنین رهبر کاتولیک‌های جهان در 6 بهمن (26 ژانویه) نامه‌ای به سیدعلاء الموسوی (رئیس اداره اوقاف شیعیان در عراق) فرستاد و تأکید کرد که پیام صلح فقط منحصر به مسیحیان نیست، بلکه این موهبت خطاب به همه مردان و زنانی است که در میان تراژدی تاریخ بشر و خشونت، صلح را ترویج می‌دهند.

وقایع جهان اسلام در سال 97

(خورخه ماریو برگولیو) پاپ فرانسیس،‌ رهبر کاتولیک‌های جهان

پاپ فرانسیس همچنین سفری 3 روزه از 3 ـ 5 فوریه به امارات متحده عربی داشت که با مسئولان شورای حکمای مسلمان دیدار و در نشست گفت‌وگوی بین ادیان شرکت کرد.

همچنین رهبر کاتولیک‌های جهان و احمد الطیب (شیخ دانشگاه الأزهر مصر) سند برادری را در 15 بهمن (4 فوریه) امضا کردند؛ این سند، ندایی برای وجدان انسان است تا خشونت و رادیکالیسم کورکورانه کنار گذاشته شود.

وقایع جهان اسلام در سال 97

پاپ فرانسیس و احمد الطیب (شیخ الأزهر مصر)

قتل خاشقچی

جمال خاشقچی، نویسنده و روزنامه‌نگار منتقد سعودی بود در 10 مهر(2 اکتبر) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و سرانجام عربستان سعودی پس از پذیرفتن قتل وی اعلام کرد که خاشقچی در اثر مشاجره لفظی در این کنسولگری کشته شده است.

وقایع جهان اسلام در سال 97

جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد دولت عربستان

یک مسئول بلندپایه سعودی که خواست نامش فاش نشود تصریح کرد که احمد عسیری (معاون رئیس سازمان اطلاعات عربستان) گروهی ۱۵ نفره از نیروهای اطلاعات و امنیت را تشکیل داد و به استانبول فرستاد تا خاشقچی را برای بازگشت به عربستان قانع کنند که این گروه، عاملان قتل خاشقچی بودند.

حضور عیسی قاسم

شیخ عیسی احمد قاسم بَحرانی (عالم شیعی و رهبر شیعیان بحرین) در 21 می 2017 به یک سال حبس محکوم شد. وی بنا به توطئه آل خلیفه، متهم به دست داشتن در کودتا علیه حکومت بحرین و از سوی دولت در 31 خرداد 1395 سلب تابعیت شد.

وقایع جهان اسلام در سال 97

عیسی قاسم و آیت الله سیستانی در نجف

وی به دلیل بیماری، در 18 تیر (9 جولای) از بحرین به انگلستان اعزام شد و در 5 دی (26 دسامبر) برای زیارت عتبات عالیات وارد نجف (از شهرهای عراق) شد. وی همچنین سفری به مشهد و قم داشت و در 13 بهمن (2 فوریه) در تهران بستری شد.

کشتار حافظان قرآن

در نتیجه حمله هوایی به مدرسه دینی استان قندوز (واقع در شمال افغانستان) در 13 فروردین (2 آوریل) 10 نفر از گروه‌ سنی 5 ـ 20 سال کشته و 50 نفر مجروح شدند. این افراد را جوانان و کودکان حافظ قرآن تشکیل می‌دادند که برای شرکت در مراسم تجلیل از برترین نفرات مسابقات ختم قرآن در مدرسه حفظ قرآن قندوز گرد هم جمع شده بودند.

وقایع جهان اسلام در سال 97

گروه حقیقت‌یاب سازمان ملل اعلام کرد که نیروهای دولتی افغانستان که به دنبال سرکوب نیروهای طالبان بودند، عامل این واقعه هستند.

مذاکرات صلح

کنفرانس صلح مسکو با حضور نمایندگانی از ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند در 18 آبان 1397 (9 نوامبر) برگزار شد و دولت افغانستان در این نشست حضور رسمی نداشت.

وقایع جهان اسلام در سال 97

همچنین زلمی خلیل‌زاد (نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان) دو دیدار با نمایندگان طالبان در قطر داشت و یک دیدار دیگر نیز در شهر ابوظبی (پایتخت امارات) انجام شد. در این دور از مذاکرات، طالبان حاضر به گفت‌وگو با فرستادگان کابل نشدند.

وقایع جهان اسلام در سال 97

مذاکرات طالبان و آمریکا در امارات

پنجمین دور مذاکرات نمایندگان آمریکا و گروه طالبان نیز در دوحه (پایتخت قطر) پس از ۱۶ روز و در 21 اسفند (12 مارس) پایان یافت. نمایندگان آمریکا و طالبان در این نشست روی دو موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین طالبان برای عدم استفاده تروریست‌ها از خاک این کشور علیه آمریکا و متحدانش به توافق رسیده‌اند.

گردهمایی علمای اسلام 

۵۰۰ نفر از علمای جهان اسلام اعم از شیعه و سنی، از کشورهای ایران، سوریه، لبنان، فلسطین و اردن همزمان با 10 بهمن (30 ژانویه) در چهاردهمین همایش «علمای اسلام» در شهر دمشق سوریه گرد هم آمدند.

گزارش - عید*** «پاپ» در خاورمیانه، «اسد» در تهران و «خاشقچی» در قتلگاه عربستان

این همایش توسط دفتر مقام معظم رهبری در سوریه و با همکاری وزارت اوقاف و امور دینی این کشور و مجمع جهانی تقریب مذاهب در دمشق برگزار شد. مفهوم وطن در اندیشه اسلامی، مبانی و ریشه‌های فقهی شهروندی و هویت ذاتی و وابستگی عقیدتی از محورهای این همایش بود.

سال میراث جهان اسلام

سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی اسلامی( آیسسکو)، سال 2019 را به عنوان سال میراث جهان اسلام معرفی کرد. در این نام‌گذاری بر اهمیت میراث فرهنگی و تمدنی با همه تجلیات مادی و معنوی‌اش به منظور حفظ و پاسداری از هویت ملت‌ها تأکید شده است.

وقایع جهان اسلام در سال 97

دیدار بشار اسد با رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری رویترز درباره نخستین سفر بشار اسد(رئیس‌جمهور سوریه) پس از وقوع بحران در این کشور، به ایران نوشت: اسد به ایران که نزدیک‌ترین متحد خود است سفر و با رهبر ایران دیدار کرد. رهبر ایران و اسد توافق کردند که همکاری‌ها در همه سطوح و منافع دو ملت ادامه یابد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز نوشت: بشار اسد برای نخستین بار پس از سال 2011 به ایران سفر و با مقامات این کشور دیدار کرد.

وقایع جهان اسلام در سال 97

رهبر انقلاب در دیدار با بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) در تهران

در پایگاه اینترنتی شبکه المسیره یمن نیز آمده است: رهبر ایران در دیدار با بشار اسد گفت که راز پیروزی سوریه و شکست آمریکا در منطقه، پایداری رئیس‌جمهور و ملت سوریه است.

«روسیا الیوم» عرب‌زبان که از روسیه کنترل می‌شود هم اعلام کرد: رهبر ایران و رئیس‌جمهور سوریه تأکید کردند که روابط دو کشور عامل اصلی برای پایداری و مقاومت مقابل طرح‌های دشمنان برای ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه است.

انتخابات در جهان اسلام

انتخابات ریاست‌جهوری مصر (که به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود) در 26 و 28 مارس 2018 ( 6 تا8 فروردین) برگزار و نتایج در 29 مارس(9 فروردین) اعلام شد که عبدالفتاح السیسی با 97 درصد آراء به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد.

وقایع جهان اسلام در سال 97

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر

انتخابات گرجستان نیز در 28 اکتبر (6 آبان) برگزار و دور دوم آن در 28 نوامبر (7 آذر) انجام شد. این دوره،‌ آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری گرجستان بود که رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب شد. براساس اصلاحات قانون اساسی، رئیس‌جمهور در 2023 توسط پارلمان انتخاب می‌شود. زورابیشویلی، نخستین زنی است که به عنوان رئیس‌جمهور گرجستان هم اکنون به فعالیت مشغول است.

وقایع جهان اسلام در سال 97

زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان

انتخابات پارلمانی عراق نیز در 12 می (22 اردیبهشت) انجام شد. فهرست سائرون به رهبری مقتدی صدر در صدر قرار گرفت و 329 نفر نماینده مجلس انتخاب و محمد الحلبوسی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد. در همین راستا 10 مهر (2 اکتبر) انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شد و برهم صالح به ریاست‌جمهوری رسید.

وقایع جهان اسلام در سال 97

عادل عبدالمهدی (نخست وزیر)، محمد الحلبوسی (رئیس مجلس) و برهم صالح (رئیس جمهور عراق)

رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان در ترکیه نیز در 24 ژوئن (3 تیر) صورت گرفت و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور شد. انتخابات پارلمانی نیز در 25 ژوئن (4 تیر) برگزار و حزب عدالت و توسعه به پیروزی رسید.

وقایع جهان اسلام در سال 97

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

پاکستان دیگر کشوری بود که انتخابات اعضای مجمع ملی آن در 25 جولای (3 مرداد) برگزار شد که اعضای این مجمع، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور را انتخاب می‌کنند. در این انتخابات، حزب تحریک انصاف توانست اکثریت آراء را به خود اختصاص دهد و عمران‌خان، رئیس جمهور شد.

وقایع جهان اسلام در سال 97

عمران خان،‌ رئیس جمهور پاکستان

درگیری کشمیر

مناقشه کشمیر بعد از چندپارگی هند در سال 1947، بین پاکستان و هند بر سر این منطقه وجود داشته است. به دنبال انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در 14 فوریه (25 بهمن) در منطقه پلواما کشیر، 44 نفر از نیروهای نظامی هند کشته شدند که دهلی، پاکستان را در این ماجرا متهم می‌داند.

وقایع جهان اسلام در سال 97

ابیناندان وارتهامان، خلبان هندی اسیر شده به دست پاکستان

افزایش 200 درصدی تعرفه گمرکی هند برای محصولات پاکستان،‌ اعزام جنگنده‌های هند برای بمباران محل استقرار جیش محمد در کشمیر تحت کنترل پاکستان و سرنگونی دو هواپیما توسط این کشور، اسارت خلبان هندی و تحویل دادن وی به مسئولان هندی از جمله وقایع مربوط به این موضوع به شمار می‌رود.  

مسابقات قرآن

از دیگر وقایع جهان اسلام در سال 97 می‌توان به برگزاری مسابقات قرآن در کشورهایی چون روسیه،‌ کرواسی، الجزایر، تونس، مراکش، اردن (در دو بخش بانوان و آقایان)، عربستان،  ترکیه،‌ مصر،‌ دبی، مالزی و کویت اشاره کرد. سودان از جمله کشورهایی بود که برگزاری مسابقات قرآن در آن به تعویق افتاد.

گزارش / «پاپ» در خاورمیانه، «اسد» در تهران و «خاشقچی» در قتلگاه عربستان/ آماده

قانون اساسی سوریه

امسال با وجود درگیری‌های داخلی در سوریه و محدود شدن داعش، کشورهای منطقه خاورمیانه و از سویی سوریه بر این موضوع که پیش‌نویس قانون اساسی این کشور را تدوین کنند، گام برداشتند که از این جمله می‌توان به نشست سوچی با حضور ترکیه،‌ روسیه و ایران یاد کرد. تشکیل جلسه وزرای امور خارجه ترکیه٬‌ ایران و روسیه درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در دفتر سازمان ملل در ژنو نیز در همین راستا انجام شد.

وقایع جهان اسلام در سال 97

چهار شرط دمشق برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، ضرورت پایبندی به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی این کشور، نبود مداخله خارجی درباره آینده سوریه، تحمیل نکردن پیش‌شرط درباره فعالیت کمیته و عدم تحمیل جدول زمانی بوده است.

اعتراضات در سودان

اعتراضات مردمی در سودان از 19 دسامبر (28 آذر) به دلیل افزایش بهای نان و سوخت، همچنین شرایط نامطلوب اقتصادی آغاز شد و حتی با وجود اعلام وضعیت حالت فوق‌العاده از سوی عمر البشیر (رئیس‌جمهور این کشور) تظاهرات اعتراض‌آمیز شدت گرفتش.

وقایع جهان اسلام در سال 97

احزاب سیاسی سودان خواسته‌هایی چون آزادی‌های مدنی، عدم سرکوب مخالفان، آزادی زندانیان سیاسی و همچنین توقف طرح اصلاح قانون اساسی این کشور را به مطالبات معترضان افزوده‌اند. بسیاری از شهروندان سودانی از تلاش البشیر برای نزدیکی به کشورهای بیگانه، حضور سودان در جنگ یمن و توجه نکردن به ظرفیت‌های داخلی این کشور ناراضی هستند.

ماجرای بوتفلیقه

پس از اینکه عبدالعزیز بوتفلیقه (رئیس‌جمهور کنونی الجزایر) خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کرد،‌ معلمان، استادان و دانشجویان الجزایر دست به اعتصاب زدند. بسیاری از فروشگاه‌ها تعطیل شد و حرکت قطارها به حالت تعلیق درآمد.

وقایع جهان اسلام در سال 97

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور الجزایر

قضات الجزایر هم مخالفت خود را با پنجمین نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه اعلام کردند. در پی اعتراض‌ها در الجزایر، عبدالعزیز بوتفلیقه انصراف خود را از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد.

تهیه و تنظیم از آزاده غلامی

انتهای پیام

نظر شما