شناسهٔ خبر: 31854800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

چهارمحال‌وبختیاری به روایت دانشگاهیان|

سفر به استانی با قدمت ۳۰۰ هزار ساله/ لذت تماشای کوچ‌­رو‌ها را با سفر به چهارمحال‌وبختیاری تجربه کنید

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: سفر به چهارمحال و بختیاری لذت­‌های خاص خودش را دارد، از بین جاذبه‌­های گردشگری مختلف، گردشگری عشایری را پیشنهاد می‌­دهم؛ مثلا دیدن کوچ‌­رو‌ها از قدیم تاکنون.

صاحب‌خبر -

ظاهری عبده وند، عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به جاذبه‌های گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری گفت:  این استان یکی از سرسبزترین استان‌های ایران است. مرکز این استان شهرکرد یکی از شهر‌های سرسبز و زیبای ایران می‌باشد که قدمتی کهن دارد.

ظاهری عبده وند مطرح کرد: دراستان چهارمحال و بختیاری جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد؛ مانند، روستا‌های گردشگری سرآقاسید، شیخ علی خان و دزک؛ ارتفاعات زرکوه، کوه کلار و قلۀ کینو؛ آبشار؛ آتشگاه لردگان، تونل کوهرنگ و چشمۀ نیم ساعته؛ غار؛ پیرغار و غار یخی؛ دریاچه و برکه، تالاب گندمان و شالو؛ رودخانه­ها: رودخانه بازفت، کارون و کوهرنگ؛ مناطق حفاظت شده؛ تنگ صیاد و دشت لاله­های واژگون؛ آداب و رسوم؛ جشن نوروز، بهاره­خوانی، موسیقی، سوارکاری، جشن عروسی و...؛ صنایع دستی: پوشاک محلی، نمد و کلاه مالی، قلم زنی، قفل­سازی، قالی­بافی و...؛ گردشگری عشایری؛ مسیر‌های کوچ، آداب و رسوم، پوشاک، صنایع و دست­ساخته­ها؛ اماکن مذهبی: حمزه­علی و حلیمه و حکیمه خاتون؛ بنا‌های تاریخی: پل خداآفرین، پل زمان­خان، قلعه سرادر اسدخان و بردگوری­های بازفت؛ که هر کدام دیدنیست.
 
سفر به استانی با قدمت ۳۰۰۰ ساله/ لذت تماشای کوچ‌­رو‌ها با سفر به چهارمحال و بختیاری تجربه کنید

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه تصریح کرد: در این استان از نظر فرهنگی سه قوم بختیاری، ترک و فارس ساکن هستند و از نظر باستان­ شناسان، ۳۰۰ هزار سال پیشینه سکونت در آن وجود دارد. از نظر طبیعت نیز همان­گونه که گفته شد، این رنگارنگی را می ­توان از طری  انواع کوه­ها، درخت­ها، گونه­ های گیاهی، رود و رودخانه ­ها مشاهده کرد.

وی گفت: سفر به استان چهارمحال و بختیاری لذت­های خاص خودش را دارد، به خصوص این روز‌ها که هنوز برف آن را سفید پوش کرده است. از بین جاذبه ­های گردشگری مختلف، من گردشگری عشایری را پیشنهاد می­ دهم؛ مثلا دیدن کوچ ­رو‌ها از قدیم تاکنون، منزل­گاه­ها که در مناطقی مانند بازفت، کوهرنگ، اردل و لردگان واقع هستند.
 
سفر به استانی با قدمت ۳۰۰۰ ساله/ لذت تماشای کوچ‌­رو‌ها با سفر به چهارمحال و بختیاری تجربه کنید
 
ظاهری عبده وند خاطرنشان کرد: اگر به استان چهار محال و بختیاری آمدید، حتما به آبشار عشق دره هم بروید، در دل طبیعت بکر این ناحیه، کوهی را می‌بینید که آب با سرعت از دل آن بیرون می‌آید و از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین می‌ریزد.
 
سفر به استانی با قدمت ۳۰۰۰ ساله/ لذت تماشای کوچ‌­رو‌ها با سفر به چهارمحال و بختیاری تجربه کنید

استاد یار پژوهشگری ادبیات عامه دانشگاه شهرکرد بیان کرد: غار سراب  هم در جنوب غربی شهرکرد قرار دارد. ا ین غار دارای دو دهانه است و جاری بودن آبی خروشان از یکی از دهانه‌ها آن را جذاب و تماشایی کرده است. در جای جای دالان طول و دراز غار که در بعضی از قسمت‌ها ارتفاعش ۱۵ متر است، قندیل‌های زیبایی می‌بینید.
 
سفر به استانی با قدمت ۳۰۰۰ ساله/ لذت تماشای کوچ‌­رو‌ها با سفر به چهارمحال و بختیاری تجربه کنید
 
وی ادامه داد: در ارتفاعات، برآفتاب و کلار تالابی به اسم چغاخور هست که هر سال پرندگان بومی و مهاجر زیادی مثل لک لک سفید، حواصیل، انواع مرغابی آن را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. در کنار این تالاب آب و هوای بینظیر را تجربه و محو تماشای چشم انداز‌های ناب می‌شوید. آب تمیز تالاب، کوه‌های پس زمینه، آسمان آبی و توده‌های ابر چنان مناظر دلفریبی را خلق کرده اند که دلتان نمی‌آید از تماشای آن‌ها دل بکنید.

نظر شما