شناسهٔ خبر: 31854738 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

محلات هلندی از جنس ایرانی

شهرستان محلات، شهری است که با گل و گیاهان زیبا به هلند ایران معروف شده و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، محلات یکی از شهرستان‌های استان مرکزی محسوب می‌شود که در جنوب شرقی بین ۳۳ درجه و ۵۴ محلات درعرض شمالی و ۵۰ درجه و ۲۷ دقیقه طول شرقی آن واقع گردیده است. این شهر از طرف شمال به قم و آشتیان و از طرف جنوب به اصفهان و گلپایگان و از طرف غرب به خمین و اراک و از طرف شرق به دلیجان محدود می‌باشد، ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۲۰ است.

سرچشمه نماد زیبای محلات

یکی از بوستان‌های زیبا و مشهور در کشور ایران، بوستان سرچشمه در شهر محلات است.

محمدی کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  گفت: این بوستان زیبا را می‌توان نمادی از شهر زیبای محلات دانست. شهر محلات خود به دلیل داشتن هوای پاک، طبیعت زیبا و پرورش گل‌های رنگارنگ و زینتی عنوان هلند ایران را به خود اختصاص داده است.

محمدی افزود:بوستان سرچشمه محلات یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و زیبای این شهر است و  این سرچشمه از چشمه‌های پرآب استان مرکزی است که در شمال شهر محلات و در دامنه رشته‌کوه هفتاد قله قرار دارد.

 این سرچشمه در بلندترین نقطه شهر محلات از لحاظ ارتفاع، قرار گرفته و آب این چشمه علاوه بر استفاده در بوستان و آبیاری فضای سبز پارک سرچشمه، به مصارف کشاورزی نیز می‌رسد و آب شرب مردم نیز از همین محل، تامین می‌شود.

هلند ایران محلات

 سرچشمه رتبه نهم گردشگری در ایران

فضای طبیعی بوستان سرچشمه از درختانی تنومندی که عمدتا نیز چنار هستند و چمن هایی سرسبز، گل های زینتی پرورشی و یک دریاچه تفریحی تشکیل شده است. این بوستان در سال ۱۳۸۹ رتبه نهم گردشگری در کشور ایران در بین ۹۰ گردشگاه تفریحی را به خود اختصاص داد. از مناظر زیبایی که در بوستان محلات می‌توان دید وجود گل‌های رنگارنگ و بسیار زیبا در این مکان است که زیبایی و رویایی بودن این مکان را چندین برابر می‌کند. معروف بودن شهر محلات به شهرگل، دلیلی بر وجود گل‌های زیبا و خاص، در این مکان تفریحی است. اغلب گل‌هایی که در این بوستان دیده می‌شود، همان گل‌های پرورشی هستند که در باغ‌های گل شهر محلات وجود دارند؛ بنابراین این بوستان زیبا را می‌توان یکی از مکان‌های پرورش گل در محلات نیز دانست.

هلند ایران محلات

طبیعت زیبا و آب و هوای پاک سرچشمه ای جذاب گردشگران و طبیعت‌گردان خارجی

یکی دیگر از دلایلی که سبب پرطرفدار بودن بوستان سرچشمه محلات می‌شود، هوای تمیز و پاکی است که در این مکان تفریحی دیده می‌شود. علی‌رغم آلودگی که در شهر اراک و دیگر شهر‌های صنعتی استان مرکزی دیده می‌شود، شهر محلات هوایی بسیار پاک و تمیز دارد و به‌ویژه بوستان سرچشمه به دلیل وجود درختان تنومند، چمن و چشمه آب، پاک‌ترین هوای این شهر را از آن خود کرده است. شاید به همین دلیل است که مردم شهر‌های صنعتی استان هم سعی می‌کنند برای تفریح در این مکان حضور پیدا کنند تا بتوانند آرامش و اکسیژن مورد نیاز را از این طریق تامین کنند. فضای پارک به صورتی است که افراد به همراه خانواده نیز می‌توانند از پارک استفاده کنند.

شاید همین طبیعت زیبا و آب و هوای پاک این پارک و فضای زیبا و دلنشین آن باشد که سبب شده طرفداران و علاقه‌مندان بسیاری داشته باشد. این منطقه را می‌توان یکی از پرگردشگرترین مناطق محلات به‌ویژه در نوروز و ایام تعطیل سال دانست که توانسته است علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران و طبیعت‌گردان خارجی نیز را به دیدن خود جذب کند تا از هوای دلنشین آن بهره‌مند شده و اوقات خود را در این بوستان به سر کنند.
بوستان سرچشمه محلات در سال‌های قبل با یک قرارداد بین شهرداری و بخش خصوصی به مدت چندین سال اجاره داده شد تا از این طریق زیرساخت‌های لازم برای گردشگری و استفاده بهتر بازدیدکنندگان در پارک، تقویت شود و فضای پارک از این طریق بهسازی شده و پیشرفت‌های بهتری در محل انجام شود. به این منظور برای مدتی بخش‌هایی از بوستان از دسترس عموم خارج شد تا عملیات بهسازی روی آن انجام شود. این عملیات در سال‌های اخیر به دلیل نارضایتی مردم شهر محلات متوقف شد. به گفته مردم این شهر عملیات به‌سازی، سبب قطع بسیاری از درختان کهنسال و کم شدن آب چشمه شده و همین سبب نارضایتی مردم شهر شده بود.

هلند ایران محلات

وجود فضای سنتی در دل طبیعت

منطقه توریستی و پرطرفدار سرچشمه امروزه پربازدیدترین مکان در استان مرکزی است. بوستان ها در برخی موارد به‌صورت سنتی طراحی شده و امکاناتی در آن به کار گرفته شده است تا علاقه‌مندان به فضا‌های سنتی، به همراه دوستان یا خانواده‌های خود، بتوانند از آن حداکثر استفاده را کرده و بیشترین لذت را در این مکان ببرند. در این پارک امکانات تفریحی برای استفاده از آب وجود دارد و شرایط قایق‌سواری در آب چشمه این پارک معمولا فراهم است. کسانی که قصد اقامت چند ساعته یا ماندن در شب، در این مکان را دارند معمولا از چادر‌های مسافرتی در سکو‌های تعبیه شده در این مکان، استفاده می‌کنند.

علاوه بر آنچه گفته شد، پارک سرچشمه امکانات دیگری از قبیل: استراحتگاه، رستوران، سفره‌خانه‌های سنتی نیز دارد. علاوه براین، امکانات مورد علاقه بازی برای کودکان مثل شهربازی که در آن پارک گل‌های زینتی پرورش یافته نیز به فروش می‌رسد. سرچشمه محلات دارای پارکینگ نیز است و کسانی که با خودرو به این محل سفر می‌کنند از این بابت مشکلی نخواهند داشت.

کسانی که دوستدار و علاقه‌مند به گذران وقت در طبیعت هستند، می‌توانند از بوستان محلات و و فضای دلنشین و آرامش‌بخش و زیبایی‌هایش در فصل بهار دیدن کنند.

هلند ایران محلات

چشمه‌های آب گرم محلات محلی برای درمان بیماران

فاده از چشمه‌های آب گرم معدنی محلات سابقه باستانی داشته و می‌توان تاریخ استفاده از آن را با آثار باستانی خورهه در یک جهت پنداشت. چشمه‌های آبگرم محلات از شهرت زیادی در استان مرکزی و همچنین سراسر ایران برخوردار است.

این چشمه ها شامل ۶ چشمه به نام‌های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا (بختیاری)، حکیم و روماتیسم است. تمام چشمه‌ها به جز چشمه حکیم که دمای کمتری نسبت به سایر چشمه‌ها دارد، برای اهداف بالنئولوژیکی استفاده می‌شود.

استحمام در چشمه‌های شفابخش اثرات زیادی بر سلامت فیزیکی، ذهنی و روانی انسان داشته و علاوه بر فراهم کردن عناصر گرانبها برای بدن، نوشیدن و استحمام در این چشمه‌ها تسکین‌بخش است.

بنا به خاصیت آبدرمانی چشمه، در سال ۱۳۵۰ تاسیساتی بر فراز کوه و در محل مظهر چشمه ساخته شده است. آب این چشمه از ترکیب آب‌های سولفاته و کلسیک و از دسته آب‌های هیپورترمال است که در درمان بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش و بویژه بیماری‌های رماتیسمی استخوانی و پوستی بسیار مؤثر است.

یکی دیگر از مواهب طبیعی موجود در ترکیبات معدنی این آب گرم، گاز رادون است که موجب درمان انواع بیماری‌های ریوی می‌شود. طبق نظر کارشناسان سازمان انرژی اتمی کشور گاز رادون فقط در این محل درصد قابل توجهی دارد.

چشمه آبگرم محلات از نوع آب‌هاى گرم عمقى است که بیشتر از بخار خمیره سنگ‌هاى سوزان درون پوسته زمین به وجود مى‌آید و به سطح زمین مى‌رسد.عمق این نوع آب‌هاى گرم گاهى به ۲۰ هزار متر و گرماى آنها متناسب با عمق و سرعت بالا آمدن، گاهى به ۱۰۰ درجه سانتى‌گراد هم مى‌رسد.چشمه آبگرم محلات از دیرباز مورد توجه سیاحان بوده و همه ساله هزاران نفر از راه‌هاى دور یا نزدیک به منظور درمان امراض پوستى و استخوانى به آن مراجعه مى‌کنند.

درجه حرارت آب این چشمه ۵۰ درجه سانتى‌گراد است و افرادى که به بیمارى ریوى و قلبى مبتلا هستند نباید از آب این چشمه استفاده کنند. دوره استفاده از آبگرم محلات در فصل بهار و به ویژه تابستان است.در این مکان تعداد زیادى مسافرخانه، حمام خصوصى، مهمانپذیر که سالانه میزبان جمعیت کثیری از گردشگران است قرار دارد. همچنین یک واحد مهمانسراى جهانگردى وجود دارد که از امکانات رفاهى مناسب برخوردار مى‌باشد.

چشمه حکیم محلات (آب حکیم)

چشمه حکیم در حدود یک کیلومترى جنوب شرقى چشمه شفا واقع شده است. مظهر این چشمه در دو نقطه همجوار یکدیگر است و اطراف آنها با سنگ چینى به دو حوض محصور تبدیل شده است.از یکى از حوض‌ها زنان و از حوض دیگر مردان استفاده مى‌کنند. به طور کلى منشاء آب‌هاى معدنى سلیمانى و حکیم در ردیف آب‌هاى معدنى سولفاته کلسیک خیلى گرم است و منشاء عمیق زیرزمینى دارند.چشمه‌هاى معدنى آب گرم ناحیه محلات از نظر ترکیبات شیمیایى به چشمه‌هاى معدنى سولفاته کلسیک بان یردوبیگور فرانسه شبیه است.
گرمى و مقدار قابل ملاحظه کلسیم آن‌ها خواص آرام‌بخش، مدر، ملین و ضد مسمومیت دارد.

مشهدی مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری محلات  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: هتل ها ، میهمانسرا‌ها ومراکز اقامتی خانه‌های استیجاری ومدارس برای اسکان مسافران نوروزی آماده سازی شده و ۲۰ اثر تاریخی و طبیعی در شهرستان محلات که به ثبت ملی رسیده مهیای گردشگران نوروزی است.

مشهدی افزود: اقلام فرهنگی و اطلاع رسانی برای معرفی بناهای تاریخی منطقه در حال تدارک است که در ورودی شهر و اماکن تاریخی توزیع می شود.

چشمه آب شفا محلات

هلند ایران محلات

این چشمه آب گرم در بالاى تپه مجاور سرچشمه محلات در محلى نزدیک تخته سنگ‌هاى سخت از دهانه چاهى خارج مى‌شود و به حمام‌هاى اطراف آن هدایت مى‌گردد.در گذشته، از این دهانه مقدار کمى آب خارج مى‌شد و مظهر اصلى چشمه در حدود ۱۰۰ مترى غرب آن بود، ولى بر اثر زلزله، مظهر اصلى چشمه تقریباً خشک شده و قسمت عمده آب از مظهر فعلى آن جارى است.

دهانه مظهر با درب آهنى پوشانیده شده و در یک چهار دیوارى محفوظ گردیده است. مقدار آب این چشمه در حدود ۱۲ لیتر در ثانیه است.
علاوه بر آب حکیم، آب سلیمانی و آب شفا، آب رماتیسم، آب دنبه و گبری هم وجود دارد که این چشمه‌ها بایکدیکر فاصله چندانی ندارند.

گزارش از بهنام دلاوری

انتهای پیام / د

نظر شما