شناسهٔ خبر: 31854689 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت | لینک خبر

پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی از فساد جلوگیری می‌کند

یک حقوقدان گفت: تا زمانی که معاملات شفاف نباشد و مطابق با ضوابط بین المللی صورت نگیرد نمی‌توانیم جلوی موارد فساد را بگیریم چون با توجه به نپیوستن ما به کنوانسیون‌هایی مانندFATF، عملاً کنترل اینگونه حساب‌ها خارج از دسترس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

یک حقوقدان گفت: تا زمانی که معاملات شفاف نباشد و مطابق با ضوابط بین المللی صورت نگیرد نمی‌توانیم جلوی موارد فساد را بگیریم چون با توجه به نپیوستن ما به کنوانسیون‌هایی مانندFATF، عملاً کنترل اینگونه حساب‌ها خارج از دسترس است.

نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اخباری درباره فساد مالی ۶ میلیاردی که در جریان برگزاری دادگاه مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی منتشر شد، درباره ضرورت تصویب لوایحی مانند FATF و تاثیرش بر کاهش جرایمی از جمله آن‌چه منجر به ظهور افرادی مانند بابک زنجانی‌ها، خاوری‌ها و شیخ الاسلامی‌ها می‌شود، اظهار کرد: کسانی که به دنبال تقلب باشند راهش را پیدا می‌کنند، ولی با پیوستن به این کنوانسیون‌ها دیگر به طریق متعارف نمی‌توان چنین کارهایی را انجام داد و دور زدن، حساب صوری باز کردن و از این دست اقدامات دیگر صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: با دقت در دادگاه‌های مفاسد اقتصادی که اخیراً شاهد برگزاری آن هستیم می‌بینیم که این افراد به اسم شرکت‌های صوری کاغذی حساب‌هایی باز می‌کردند و با توجه به نپیوستن ما به کنوانسیون‌هایی مانندFATF ، عملاً کنترل اینگونه حساب‌ها خارج از دسترس است و همچنین در داخل هم با این موضوع مشکل داریم.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه عدم شفافیت نقل و انتقالات در داخل سیستم بانکی کشور مهم است، گفت: این مسأله وضع را دگرگون می‌کند و کسی که با تقلب پولی به دست آورده و می‌خواهد آن را در حساب بانکی‌اش بگذارد باید ورودی مبالغ به بانک مشخص بوده و بر اساس قرارداد باشد و مبنایی داشته باشد که در حال حاضر این تمهید را نداریم.

احمدی تصریح کرد: اگر برابر مقررات به کنوانسیون‌های پالرمو بپیوندیم بانک‌ها مکلف هستند منشأ پول را جست‌وجو کنند و در این صورت این آقایان نمی‌توانند پول را به آن سوی مرزها برده و حساب سازی کنند و یا اینکه بخشی از آن را بدون اینکه منشأ آن مشخص باشد وارد سیستم بانکی داخل کشور کنند.

وی با بیان اینکه منافع کشور ما در این است که به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم، گفت: در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد این ۴ لایحه تهیه شد و این اقدام توسط دولت پاکدست و مورد وثوق اصولگرایان صورت گرفت. حال از اینکه چرا اینقدر علیه آن صحبت می‌شود تعجب می‌کنم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از مخالفان باید پرسید لایحه پالرمو و FATF چه هست؟ و اینکه شما چه چیزی را تابو کرده‌اید چون این مسأله به نفع کشور است.

احمدی با بیان اینکه ما به سوی خودتحریمی می‌رویم، عنوان کرد: اگر به این کنواسیون‌ها نپیوندیم دیگر بانکی با ما معاملات و مبادلات نخواهد داشت. تا زمانی هم که به این کنوانسیون‌ها نپیوندیم وضعی که در حال حاضر بین ما و اروپا پیش آمده و قرار بر این است که حسابی را دایر کنند که بتوانیم معاملات محدودی را تا سقف معین از این طریق برداشت کنیم، نمی‌تواند فعال باشد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: باور دارم و از روز اول هم گفته‌ام که ما الزاماً به این کنوانسیون‌ها خواهیم پیوست ولی با این فرصت سوزی هایمان “هم چوب می‌خوریم و هم پیاز را” و آسیب جدی خواهیم دید.

وی افزود: طی این مدت اروپایی‌ها بهانه خوبی دارند و می‌گویند اینستکس را ثبت کردیم و سه کشور عمده اروپایی رو در روی ترامپ ایستاده‌اند و اعلام کرده‌اند که مبادلات و معاملات ایران را می‌توانند به صورت معین تا سقفی از این کانال انجام دهند.

این وکیل دادگستری با اشاره به موضوع قاچاق سوخت و دام در کشور گفت: اینکه پول این قاچاق به کجا می‌رود مشخص نیست و تا زمانی که معاملات شفاف نباشد و مطابق با ضوابط بین المللی صورت نگیرد چگونه می‌توانیم جلوی این موارد فساد را بگیریم.

احمدی خاطرنشان کرد: آقایانی که با تصویب لوایح FATF مخالفت می‌کنند و این موضوع را در حد توهین به مقدسات، نفوذ آمریکا، دخالت اروپا و تسلیم شدن در مقابل خواسته‌های آمریکا می‌دانند، اینگونه نیست، بلکه یک NGO خصوصی است و حدود ۶ کشور مؤسس این کنوانسیون بوده‌اند و از تعداد ۱۹۰ کشور دنیا فقط چند کشور عضو آن نیستند.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر در سیبل قرار گرفته‌ایم و هر حرکتی که نسبت به عملکرد ما داشته باشند منتهی به تصویب این لوایح می‌کنند. تعجب می‌کنم چگونه است که در مجمع تشخیص مصلحت این حداقل مصلحت نظام تشخیص داده نمی‌شود و سد راه مبادلات مالی می‌شوند که الزاماً باید از این کانال بگذرد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: بیش از یک ماه از فرصت ۴ ماهه‌ای که برای تأیید این لوایح داده شده گذشته و این دوره دیگر تمدید نمی‌شود. از سوی دیگر تهدیدات آمریکا هم در خصوص به حداقل رساندن فروش نفت ما بیشتر می‌شود.

احمدی در پایان گفت: باید بهانه‌ها را از دست دشمن بگیریم و بر تعداد دوستانمان بیافزاییم و حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که جبهه دشمن را تقویت نکنیم.

انتهای پیام

نظر شما