شناسهٔ خبر: 31854592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش/

نگاهی به قتل خاشقجی و تحولات پس از آن/ قتل خاشقجی چگونه دنیا را تکان داد (۱)

خبرگزاری میزان- روز دوم اکتبر ۲۰۱۸ (دهم مهرماه ۹۷)، «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید که این رویداد انتقادات گسترده‌ای علیه ریاض از سراسر جهان در پی داشت و تمامی نگاه‌ها در این ماجرا به سمت ولیعهد سعدی معطوف شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، با وجود شواهد و مستندات قوی در پرونده قتل خاشقجی مبنی بر دست داشتن مقامات بالای عربستان سعودی و به خصوص «محمد بن سلمان» در این پرونده، اما ریاض هرگونه نقش مستقیم بن سلمان را انکار کرد و دولت آمریکا نیز با بستن چشم بر روی حقیقت، به حمایت خود از ولیعهد سعودی ادامه داد.

 

ویژه نوروز///نگاهی به قتل خاشقجی و تحولات پس از این قتل (۱)

 

قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول

روز دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ (دهم مهرماه) خاشقجی برای دریافت مدارک خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما در ساختمان کنسولگری به وسیله تیم ترور ریاض به قتل رسید.

این تیم ترور ۱۵ نفره که هویت چند روز پس از قتل خاشقجی مشخص شد پس از اتمام مأموریت خود استانبول را به مقصد عربستان ترک کردند.

 

بیشتر بخوانید: گزارشگر ویژه سازمان ملل محمد بن سلمان را مظنون اصلی قتل خاشقجی می‌داند

 

درخواست ترکیه برای بازرسی کنسولگری عربستان

در پی قتل خاشقجی مقامات ترکیه خواستار تحقیقات گسترده و نیز بازرسی از ساختمان کنسولگری شدند.

فایل صوتی لحظه قتل
یک روزنامه ترکیه چندین روز پس از قتل خاشقجی گزارش داد که ترکیه در ادامه تحقیقات در مورد ناپدید شدن جمال خاشقجی فایل صوتی ضبط شده وی توسط ساعت مچی اپل را ارائه کرده است.

 

ویژه نوروز///نگاهی به قتل خاشقجی و تحولات پس از این قتل (۱)

بنا بر گزارش دیلی صباح، این فایل پس از ورود هیئت سعودی به آنکارا برای انجام تحقیقات مشترک در مورد ناپدید شدن خاشقجی ارائه شد.

هویت تیم ترور ۱۵ نفره

روزنامه «دیلی صباح» چاپ ترکیه هویت تیم اطلاعاتی ۱۵ نفره عربستان سعودی در ارتباط با پرونده ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، نویسنده منتقد سیاست‎های ریاض را منتشر کرد.

تأیید قتل خاشقجی از سوی عربستان

"واس" خبرگزاری رسمی عربستان کشته شدن خاشقجی را در نتیجه مشاجره در "کنسولگری ریاض در استانبول" تایید کرد.

دادستانی عمومی عربستان همچنین ۱۸ نفر از اتباع سعودی را در خصوص پرونده ناپدید شدن "جمال خاشقجی" در کنسولگری ریاض در استانبول بازداشت کرد.

 

ویژه نوروز///نگاهی به قتل خاشقجی و تحولات پس از این قتل (۱)

 

تغییر روایت عربستان

مقامات عربستان سعودی در ابتدا مدعی بودند که خاشقجی کنسولگری را ترک کرده و هیچ اطلاعی از وی در دست ندارند، اما در نهایت آن‌ها پذیرفتند که وی در در پی یک مشاجره در کنسولگری کشته شده است.

پس از ناپدید شدن خاشقجی ابتدا عربستان سعودی مدعی شد که وی ساختمان کنسولگری را ترک کرده است سپس تمامی گزارش‎ها درباره به قتل رسیدن خاشقجی را «مطلقا بی‌اساس و نادرست» توصیف کرد و آن‌ها را مورد انتقاد قرار داد. با این وجود این گزارش‌ها بی‌اساس نبودند و پادشاهی عربستان در نهایت کشته شدن خاشقجی را تأیید کرد، اما با حدود سه هفته تأخیر آن‌ها پذیرفتند که جمال خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است.

 

ویژه نوروز///نگاهی به قتل خاشقجی و تحولات پس از این قتل (۱)

 

تأمین بودجه ایران اینترنشنال از سوی بن سلمان و ارتباط این شبکه با تیم ترور

ماه اکتبر سال گذشته میلادی نشریه گاردین در گزارشی به موضوع ارتباط شبکه تلویزیونی فارسی زبان ایران اینترنشنال مستقر در انگلیس با محمد بن سلمان شاهزاده سعودی پرداخت و نوشت که شبکه تلویزیونی ایرانی مستقر در انگلیس توسط یک شرکت دریانوردی مرموز با مدیریت تاجری سعودی تامین بودجه می‌شود که ارتباط نزدیکی با محمد بن سلمان دارد.

 

بیشتر بخوانید: واقعیت حقوق بشر در عربستان

گاردین اظهار داشت: سعود القحطانی مامور اطلاعاتی شاهزاده سعودی – یکی از دو مقام ارشدی که در ارتباط با قتل خاشقجی از کار برکنار شدند- از عوامل پشت پرده تامین مالی شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال بوده است.

محمد بن سلمان مظنون اصلی پرونده

نتایج بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در زمینه این پرونده حاکی از آن است که محمد بن سلمان مستقیما دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

در همین حال بسیاری از منابع آگاه نیز اظهاراتی درباره ارتباط مستقیم ولیعهد سعودی با این پرونده داشته‌اند.

 

 

روایت‌های گوناگون درباره سرنوشت جسد خاشقجی

پس از انتشار خبر قتل خاشقجی در رسانه‌ها، روایت‌های گوناگونی درباره سرنوشت جسد وی منتشر شد.

رسانه‌ها با استناد به منابع خبری و مستندات گوناگون، گزارش‌های زیادسی درباره جسد خاشقجی منتشر کردند، اما بخش عمده این گزارش‌ها حاکی از آن بود که جسد خاشقجی پس از قتل تکه تکه شده است.

با این وجود گزارش‌های دیگری از جمله حل شدن جسد خاشقجی در اسید، سوزانده شدن و ... در این باره منتشر شد.

 

انتهای پیام/

نظر شما