شناسهٔ خبر: 31854579 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قهرمان فیلم‌ها همه خاکستری و منفی هستند/ برای سینما و جشنواره فجر متاسفم

محسن محسنی نسب در گفتگویی از آرزویش برای سینمای ایران در سال ۹۸، وضعیت چند سال اخیر سینما، جشنواره فیلم فجر و ... گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن محسنی نسب با فیلم «یاس‌های وحشی» در سال ۱۳۷۶ توانست موفقیت خوبی در گیشه و بین مردم به دست آورد و بحث قهرمان پروری که سینمای کنونی ایران به آن نیاز فراوانی دارد را به خوبی نشان دهد. ما با این کارگردان گفتگویی درباره وضعیت سینمای ایران، جشنواره فیلم فجر و ... انجام دادیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

چه آرزویی برای سینمای سال ۹۸ دارید؟

من همیشه راجع به جوانمردی در سینما بحث داشتم و دارم. امیدوارم که سال جدید بحث جوانمردی نقطه عطفی برای سینمای ما باشد و آثاری با تاکید بر خصلت جوانمردی، از خود گذشتگی و ایثار تولید شود.

در سال جدید چه آرزویی برای سینماگران دارید؟

آرزو دارم سینماگران همراه با اقشار مردم در زمینه مبارزه با تحریم آمریکا از اسراف و مصرف گرایی دوری و فقط برای استفاده از تولیدات داخلی و ملی تلاش کنند.

نگاهتان به سینمای چند سال اخیر چیست؟

اساسا نگاه من نسبت به سینمای چند سال اخیر خوب نیست؛ فکر می‌کنم آثاری که تولید می‌شود به جای کمک به فرهنگ و اخلاقیات برتر بشر به موضوعات و اتفاقاتی که به پلشتی ختم می‌شود، می‌پردازد.

نظر شما درباره جشنواره فیلم فجر امسال چه بود؟

سال هاست قهرمان فیلم‌های برگزیده جشنواره فجر خاکستری و منفی هستند و این یعنی فاجعه. به عنوان نمونه قهرمان فیلم برگزیده جشنواره فیلم فجر امسال شخصیتی قاچاقچی و کریه المنظر است که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند.

متاسفم برای سینما، جشنواره فیلم فجر و فیلم بین‌هایی که به دیدن فیلم‌هایی با قهرمان‌های خاکستری عادت کردند. برخی فارغ از محتوا فقط بحث تکنیکی آثار را مد نظر قرار می‌دهند و بدتر اینکه چنین فیلم‌هایی فیلم مردمی می‌شوند؛ یعنی قهرمان منفی فیلم طوری عمل می‌کند که قهرمان واقعی مردم می‌شود.

آیا در جشنواره امسال کپی برداری از فیلم‌های خارجی هم دیده شد؟

بله؛ نگاه سه فیلم به صورت مستقیم و غیر مستقیم به " کازابلانکا " بود و برای سینمای پیش روی ایران، چنین نوستالژی به یک فیلم غربی عجیب است.

عملکرد سینمای ۹۷ چطور بود؟

در کل سینمای ۹۷ به لحاظ فرهنگی پسرفت مشهودی داشته است؛ اما این را نباید نادیده بگیریم که به لحاظ تکنیکی پیشرو بودیم و اتفاقات بسیار حرفه‌ای و خوبی در این زمینه افتاده است.

گفتنی است محسن محسنی نسب فیلمنامه نویس، تهیه کننده و کارگردان سینمای ایران بر پرداختن به مقوله قهرمان در آثارش همیشه تاکید داشته است و ساخت آثاری، چون باز باران، سپید یال، آخرین مرحله، پوزش، یاس‌های وحشی، شیر‌های جوان، مشت بر پوست، کریستال، شانه دوست، مجانی و شاخ کرگردن را در کارنامه خود دارد.

انتهای پیام/

 

نظر شما