شناسهٔ خبر: 31854367 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آموزش عالی در بهار ۹۷/

آغاز اجرای برنامه‌هایی برای مهارت‌افزایی دانشجویان

بهار سال ۹۷ خبرهایی از پیشرفت‌های علمی ایران را شنیدیم که این پیشرفت‌ها نوید بهار علمی در دانشگاه‌ها را داشت، همچنین وزارت علوم در بهار سال حاری اجرای برنامه‌هایی را برای مهارت‌افزایی دانشجویان آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گرامیداشت هفته آموزش نخستین رویداد دانشگاه‌های کشور پس از تعطیلات نوروزی  در بهار سال 97  بود.

همایش آموزش عالی همزمان با هفته آموزش با حضور معاون آموزشی وزیر علوم در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم یاد سه تن از سر آمدان آموزش عالی کشور که در سال گذشته، در گذشتند را گرامی داشت.

* صعود ۱۳ پله‌ای دانشگاه آزاد در پایگاه استنادی ESI

پس از آن شاهد خبرهایی از رشد علمی دانشگاه‌های کشورمان بودیم.

براین اساس، بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق آخرین به‌روزرسانی پایگاه استنادی ESI، رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در این پایگاه از دوازدهم ماه می 2018 به 111 جهان ارتقا پیدا کرده که در دو ماه گذشته 13 پله صعود را شاهد بوده‌ایم.

* برنامه جدید وزارت علوم برای مهارت‌افزایی دانشجویان کارشناسی

وزارت علوم در سال گذشته برنامه‌ای را برای مهارت افزایی دانشجویان کارشناسی آغاز کرد.

مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم گفت: مقطع کارشناسی برای ما بسیار مهم است زیرا در واقع عملا شکل‌گیری فکر دانشجویان در دوره کارشناسی صورت می‌گیرد به طوریکه هم سن دانشجویان در آن زمان اقتضا می‌کند که تفکرشان شکل بگیرد و هم اساسا پایه علمی دانشجویان در دوره کارشناسی شکل می‌گیرد.

وی افزود: اگر ما در دوره کارشناسی بتوانیم به خوبی به دانشجویان خدمات دهیم جوانان ما بهتر می‌توانند به عرصه کار ورود پیدا کنند و غیرضروری به دنبال ادامه تحصیل غیر هدفمند نمی‌روند و این مساله نکته بسیار مهمی است.

شریعتی‌نیاسر اظهار داشت: به اعتقاد من دلیل ادامه تحصیل بخشی از کسانی که در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل می‌دهند این است که کار مناسب پیدا نمی‌کنند و فکر می کنند که ادامه تحصیل بهتر از بیکاری است و به نوعی خود را سرگرم می‌کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم از برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای طرح‌هایی در حوزه مهارت افزایی دانشجویان خبر داد و عنوان کرد: ما اگر بتوانیم از طریق مهارت افزایی بیشتر دانشجویان کارشناسی را به بازار کار ورود دهیم افزایش مهارت‌های تخصصی قطعا موفق تر هستند و رشد بی رویه حوزه تحصیلات تکمیلی هم کنترل می‌شود.

* نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا اعلام شد

نظام رتبه‌بندی لایدن، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال 2018 میلادی را منتشر کرد که بر اساس آن، 23 دانشگاه از ایران در جمع 938 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با 26 پله صعود در بین دانشگاه‌های جهان، در ردیف دوازدهمین دانشگاه ایرانی در رتبه‌بندی 2018 لایدن قرار گرفت.

لایدن یکی از نظام‌های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس شاخص‌های معتبر علم‌سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد.

محمدجواد دهقانی، سرپرست ISC پس از تشریح شاخص‌های مورد نظر نظام رتبه‌بندی لایدن، گفت: بررسی دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی لایدن حاکی از آن است که هر ساله عملکرد دانشگاه‌های کشور در حال رشد بوده است. ایران همچون سال‌های گذشته در بین کشورهای اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر را در اختیار خود دارد. همچنین ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه همچون عربستان، ترکیه و مالزی بیشترین رشد تعداد دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا را داشته است.

دهقانی ادامه داد: در سال 2018 دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز، پزشکی شهید بهشتی، علوم و تحقیقات تهران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، گیلان، کاشان، پزشکی اصفهان، پزشکی شیراز، پرشکی تبریز، پزشکی مشهد، بوعلی سینا و شهید باهنر کرمان حضور یافتند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2017 میلادی، دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم و تحقیقات تهران، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، گیلان و علوم پزشکی شیراز قرار گرفته بودند.

سرپرست ISC گفت: همچنین در رتبه‌بندی لایدن در سال 2016، تعداد 14 دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی و اصفهان در این رتبه‌بندی بودند.

وی ادامه داد: در سال 2015 میلادی نیز تعداد دانشگاه‌های کشور در این رتبه‌بندی به 13 دانشگاه رسید. دانشگاه صنعتی اصفهان، امیرکبیر، شریف، تبریز، علم و صنعت ایران، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی در سال 2015 میلادی در این رتبه‌بندی حاضر شدند.

در سال 2014 تعداد دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی به 12 دانشگاه رسید که شامل دانشگاه‌های امیرکبیر، تبریز، شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شیراز، علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.

در سال 2012 نیز هیچ دانشگاهی از کشور در بین دانشگاه‌های برتر دنیا حضور نداشت و در سال 2013 پنج دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شریف، تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی تهران در این نظام برای اولین بار جای گرفته بودند.

جایگاه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در بین دانشگاه‌های جهان بر اساس رتبه‌بندی لایدن در سال 2017 میلادی، 682 بود که جایگاه این واحد در بین دانشگاه‌های جهان در سال 2018 میلادی به 656 رسیده است.

* زمزمه عاشقانه «الهی العفو» در دانشگاه‌ها

دانشگاهیان در بهار سال گذشته، شب‌های قدر، مراسم احیا و شب‌زنده‌داری را در دانشگاه‌ها برگزار کردند و بهار معنوی در دانشگاه‌ها در رمضان ۹۷ برقرار بود.

همچنین اعتکاف رمضانیه نیز در برخی دانشگاه‌ها برپا بود و به طور کلی دانشگاه‌ها هفته‌ای سرشار از معنویت را پشت سر گذاشتند.

انتهای پیام/

نظر شما