شناسهٔ خبر: 31854292 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رسم یاران/ 165

توصیه‌های مدیریتی شهید مهدی باکری به فرماندهان لشکر

شهید مهدی باکری توصیه‌هایی را در زمان دفاع مقدس به فرماندهان لشکر داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از بنیاد شهید و امور ایثارگران،‌ شهید مهدی باکری در سال ۱۳۳۳ در شهر میاندوآب دیده به‌‌جهان گشود. شهید باکری با گذراندن دوران تحصیل، در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با مدرک مهندسی مکانیک وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. شهید باکری در این دوران شهردار شهر ارومیه نیز شد و برای مردم ارومیه خاطرات خوبی را از این دوران مدیریت به‌جا گذاشت. سرانجام مهدی باکری در روز ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۶۳، در کنار رودخانه دجله و در جریان آخرین روزهای بدر، به فوز عظیم شهادت نائل شد.

شهید مهدی باکری به‌عنوان فرمانده‌ای جوان در دفاع مقدس، 22 نکته مدیریتی را به فرماند‌هان لشکر توصیه کرده است و در دوران فرماندهی خود همواره بر اجرای این توصیه‌ها اصرار داشت. در ادامه چند نکته از تأکیدات این شهید دفاع مقدس را ذکر می‌کنیم.

شهید مهدی باکری تأکید داشت فرمانده باید با داشتن اخلاق اسلامی و کنترل خود در هر شرایطی که حین کار پیش می‌آید و الگو قرار دادن آیه شریفه «رحماء بینهم » در برخورد با برادران رزمنده خود برخورد کند. از نظر شهید مهدی باکری فرمانده باید با پرهیز از عصبانی شدن و استفاده نمودن از جملاتی که در شأن مسئول نیست که منجر به سبک نمودن و پایین آوردن ارزش خویش در بین نیروها خواهد شد، شأن خود و مقام فرماندهی خود را حفظ کند.

این شهید معتقد بود فرمانده و مسئول باید با درک محتوای عمیق اسلامی «مسئولیت»، مسئول، پدر و بزرگ کلیه افرادی باشد که زیردست او کار می‌کنند و مسئول (امانتدار) صاحب و نگهدار کلیه اموالی است که در اختیار محدوده فعالیت او قرار گرفته است.

ایجاد روحیه محبت، اخوت و تلاش در گذاشتن کلاس قرآن حتی به مدت نیم ساعت در هر روز یکی دیگر از تأکیدات شهید مهدی باکری بود. ارزش قائل شدن به کار دیگران، مشورت کردن، تذکر دادن به اصلاح اشتباهاتشان و سرکوب نکردن کارهایشان حتی اگر اشتباه باشد از نظر شهید مهدی باکری راهی برای رشد دیگران بود.

از نظر این شهید بدبین نشدن و سوءظن پیدا نکردن نسبت به مسئولیت رده پایین یا واحدهای دیگر لشکر در صورت شنیدن یا دیدن واقعه یا موضوعی. تماس مستقیم، پیگیری و فهم صحیح موضوع، داشتن گذشت و روحیه اصلاح در بین مسلمین در سالم بودن روابط بین همدیگر بسیاری ضروری و به نفع اسلام خواهد بود.

انتهای پیام/4072/۴۱۰۰/

نظر شما