شناسهٔ خبر: 31854003 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بهار ۹۸|قلعه سردار اسعد بختیاری آماده بازدید گردشگران نوروزی+تصاویر

R41350/P4001/S6,54/CT7

آنچه که جذابیت زیبای طبیعی این استان را زیباتر می‌کند فرهنگ، آداب و رسوم این اقوام است که بر بستر زیبای طبیعت بنا شده و با هم آمیخته شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، استان چهارمحال و بختیاری از جمله استان‌هایی است که علاوه‌بر دارا بودن آب و هوای خوش دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که متأسفانه برای برخی‌ها هنوز ناشناخته مانده است.

یکی از جاذبه‎ها و زیبای‎های هر شهر که می‎تواند مسافران و گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب کند طبیعت بکر و جاذبه‎های طبیعی است که استان چهارمحال و بختیاری نیز با قدمت چندین ساله از آن مستثنی نیست.

هر جای چهارمحال و بختیاری که قدم بگذاریم چشمه‎ها، کوه‌های سر به فلک کشیده، دشت‌ها و مکان‌های جذاب فراوانی به چشم می‌خورد که بی‌‌شک تصویر زیبای این مناطق بکر از خاطر هیچ بیننده‌ای پاک نخواهد شد. آنچه که جذابیت زیبای طبیعی این استان را زیباتر می‌کند، فرهنگ، آداب و رسوم این اقوام است که بر بستر زیبای طبیعت بنا شده و با هم آمیخته شده‌اند.

بی‌شک دل گردشگرانی که علاقه‌ وافری به دیدن فضای تاریخی، ساختمان‌های قدیمی و قلعه‌های زیبای قدیمی و موز‌ه‌ها دارند در سفر به این استان به دست آورده خواهد شد. خانه سردار اسعد بختیاری با آن معماری منحصر به فردش و قلعه دزک هم از مواردی هستند که از نگاه گردشگران دور نخواهد ماند و برای دیدن این فضاها لحظه شماری خواهند کرد.

شهرستان فارسان با مرکزیت شهر فارسان در فاصله 35 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد مساحت این شهرستان حدود 558 کیلومتر مربع است.

شهرستان فارسان شامل 3 بخش، ‌6 شهر و 5 دهستان است فارسان با ارتفاع بیش از 2100 متر ازسطح دریا به مرکز ییلاق نشین ایل بختیاری معروف است جمعیت فارسان حدود 100 هزار نفر است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرستان چشمه و آبشار پیرغار، چشمه و غار سراب روستای امیدآباد، چشمه قلعه فارسان، چشمه و غار سید عیسی روستای بیدکل، چشمه کفشینه، گردشگاه آب مراد شهر چلیچه، پارک ساحلی فارسان، گردشگاه منطقه اسعدیه چلیچه، گردشگاه روستای چوبین ،گردشگاه پازن پیر شهر گوجان، ارتفاعات کوه جهانبین و کلک است.

غار سراب

این غار در 56 کیلومتری جنوب‌ غرب شهرکرد و حدود 7 کیلومتری شهر باباحیدر در شهرستان فارسان در مسیر دره‌ای زیبا و معتدل در مجاورت روستای امیدآباد قرار دارد.

جاذبه‌های تاریخی فارسان

سنگ نوشته‌های مشروطیت و تونل پارتی پیرغار، قلعه سردار اسعد بختیاری در شهر جونقان، مسجد جامع فارسان، کتیبه بکان جونقان، طاق سنگی‌ها، کاروانسرای خان‌اوی در تنگ درکش ورکش از جمله جاذبه‌های تاریخی فارسان هستند.

کتیبه پیرغار

این کتیبه در 5 کیلومتری جنوب شهر فارسان، 37 کیلومتری شهرکرد و در مجاورت روستای گردشگری پیرغار قرار دارد. بر روی بخشی از تپه سنگی مشرف به این گردشگاه 3 کتیبه به خط نستعلیق وجود دارد این 3 کتیبه به دستور سردار اسعد و سردار ظفر از رهبران مشروطه‌خواه بختیاری نوشته شده‌ است. مجموع عوامل موجود در گردشگاه پیرغار از جمله چشمه، آبشار زیبا، کوه‌ها، هوای پاک و طبیعت بکر سبب جذب گردشگران بسیاری در این منطقه شده است.

قلعه سردار اسعد بختیاری

این بنا به دستور علی‌قلی‌خان سردار اسعد دوم در شهر جونقان با الهام از معماری غربی در دو طبقه احداث شده است که هنرهای حجاری، چوب‌بری، گچ‌کاری‌، آینه‌کاری و نقاشی در آن به‌کار رفته است قدمت این بنا بیش از 100 سال است.

امامزادگان و اماکن مذهبی فارسان

امامزاده سید میراحمد و امامزاده حیدر بن مالک شهر باباحیدر، امامزاده سید سعید چلیچه، امامزاده سید محمد فارسان، امامزاده روستای گوشه، مسجد جامع فارسان و غیره از جمله اماکن مذهبی شهرستان فارسان است.

مسجد جامع فارسان

در ساخت اولیه این مسجد از خشت خام و گل استفاده شده است شبستان این مسجد دارای ستون‌های آجری و سقف طاقی و گنبدی است.

سوغات فارسان

از مهم‌ترین سوغات محلی این شهرستان می‌توان به انواع لبنیات، داروهای گیاهی، عسل و البسه محلی اشاره کرد.

صنایع دستی فارسان

صنایع دستی رایج در این شهرستان عبارتند از انواع بافته‌های داری و عشایری نظیر گلیم، جاجیم، خورجین و البسه محلی و گلیم در ابعاد 1.5×1 و 3×1.5 متر با اشکال هندسی متنوع، نقوش پرندگان و طبیعت با استفاده از رنگ‌های روشن بافته می‌شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما