شناسهٔ خبر: 31853778 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پایتختِ آرام تر به وقت چهارشنبه آخر سال

تهران- ایرنا- جسته گریخته، گهگاه صدای انفجار ترقه ها از کوچه خیابان های پایتخت به گوش می رسد اما این، چیزی از شادی و آرامش شهروندانی که شب چهارشنبه آخر سال را برای پاسداشت یک سنت کهن ایرانی به خیابان آمده اند نمی کاهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه شب خبرنگاران ایرنا از سطح شهر تهران، پایتخت امسال در مقایسه با سال گذشته شب به نسبت آرام تری را سپری کرد، از رفتارهای پرخطر برخی افراد به بهانه این آیین ملی، کاسته شد و بیشتر به سمت ابراز شادی و پاسداشت آیین ملی ایرانی پیش رفت.
بنابر اعلام آتش نشانی شهر تهران امشب حوادث چهارشنبه سوری در مقایسه با قبل 50 درصد کاهش یافته و براساس گزارش ها تاکنون 140 حادثه آتش سوزی کوچک مرتبط با چهارشنبه سوری بیشتر گزارش نشده است.
گرچه امشب تنها یک کشته در زنجان در نتیجه حوادث امشب توسط اورژانس گزارش شده و آمار مصدومان بستری کشور نیز تاکنون افزون بر 100 نفر اعلام می شود اما مقایسه آمار با سال های گذشته نشان می دهد که این وضعیت بویژه در شهر تهران بسیار تغییر کرده است.
حضور شهروندان به صورت خانوادگی در برخی میدان ها و نیز خیابان های نزدیک محل زندگی شان، پریدن از روی آتش و ثبت حضوری شاد در کنار همدیگر در آستانه سال نو از جمله جلوه های امشب شهر تهران بود.
پویش مردمی «نه به چهارشنبه سوزی» طی روزهای گذشته در شهر تهران و دیگر نقاط کشور راه افتاده بود و به نظر می رسد اگر همین روند در سال های آینده نیز ادامه یابد، سال به سال از حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال کاسته و بر جنبه فرهنگی و شادی آن افزوده شود و بیشتر به سمت هویت و فلسفه تاریخی این آیین بازگردیم.
همچنین گزارش خبرنگاران ایرنا در شب چهارشنبه سوری از نقاط مختلف پایتخت نشان می دهد با وجود حضور دستفروشان مواد محترقه و حراج کردن ترقه ها در برخی معابر اصلی و چهارراه ها شهروندان تمایلی به خرید ترقه ها نشان نداده اند.
احیای برخی سنت های کهن مانند قاشق زنی در برخی محله های تهران، روشن کردن آتش های کوچک به شکل ایمن در کنار منازل شهروندان و حضور خانوادگی برای یک دورهمی شاد و نیز ابراز شادی در خیابان ها توسط برخی دیگر از شهروندان از جمله جلوه های چهارشنبه سوری امسال در شهر تهران بوده که توسط خبرنگاران ایرنا گزارش شده است.

تهرام/7247/ 1008

نظر شما