شناسهٔ خبر: 31852966 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

#نوروز 98

زیباترین و بهترین سواحل ایران

ایران، کشوری که به بهشتی ۴ فصل معروف است، جایی که همزمان می توانید هر ۴ فصل را در گوشه گوشه اش بیابید؛ در این میان سواحل را نباید از یاد برد. درست است که قسمت قالب کشور عزیزمان ایران از مناطق خشک و گرمسیری قرار گرفته است؛ اما در شمال و جنوب کشورمان سواحلی زیبا و رویایی وجود دارد که بسیاری از ما از آن‌ها بی خبریم. با ما همراه باشید تا زیباترین سواحل ایران را بشناسید. ایران از شمال با دریای خزر و از جنوب با خلیج همیشگی فارس احاطه شده و همین موضوع سبب شده که سواحل هیجان انگیز و زیبایی در شمال و جنوب کشور داشته باشیم؛ سواحلی که هر کدام شگفتی های خاصی را به همراه دارند و گردشگران را شیفته ی خود می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سواحل در هر ساعت و هر روزی از سال، گاه صبح زود، گاه غروب و یا حتی نیمه شب پذیرای مردمی هستند که ساعت ها غرق در صدای آرامش بخش در هم کوبیدن امواج، به افق های دور دست خیره می شوند و از این زیباترین تکرارِ دنیا لذت می برند؛ تکراری که هیچ گاه این آدمیِ تنوع طلب را خسته نمی کند. در ادامه همراه و همسفر برنا باشید تا تصاویری سحرانگیز از سواحل ایران را به تماشا بنشینیم؛ از شمال به جنوب کشور می رویم تا شاید گوشه ای از این همه زیبایی را ببینیم و لمس کنیم...

1. ساحل چمخاله 

چاف و چمخاله از شهرهای استان گیلان ، در بخش مرکزی شهرستان لنگرود قرار دارند. گفته می‌شود حدود ۲۷۷ سال پیش زمانی که نادر شاه افشار زمام حکومت را در دست داشت مردمانی از کرمانشاه برای دور بودن از جنگ به خطه‌ای خوش‌آب‌و هوا و باتلاقی‌ پناه بردند که کسی در آنجا‌ زندگی نمی‌کرد. این منطقه همان چمخاله‌ی امروز نام گرفت.

بعد از شهرستان انزلی، دومین قطب توریستی و ساحل فعال در استان گیلان شهر چاف و چمخاله است که همیشه مورد استفاده و توجه گردشگران واقع شده است. اغلب مردم مهمان‌نواز و خونگرم این خطه به شغل کشاورزی و صیادی مشغول هستند که معروف‌ترین محصول کشاورزی آن‌ها برنج و هندوانه‌ است. ساحل این شهر یکی از سواحل قدیمی و زیبای گیلان است که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ دارای پلاژها و ویلاهای بسیار زیبا و جالبی بود و متاسفانه پس از انقلاب به تدریج از رونق آن کاسته شد. بهترین جاذبه‌های این شهر نیز ساحل ماسه‌ای و رودخانه بزرگ چمخاله است. عمق این رودخانه در بعضی از نقاط به ۶ متر هم می‌سد. در زمان های نه چندان دور این رودخانه محل عبور و مرور کشتی های روسی و ایرانی بوده است.

از دیگر مراکز سیاحتی چمخاله می توان تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن را نام برد. کنار ساحل زیبای لنگرود طبیعت زیبای لیلا کوه و منطقه جنگلی خرما و اطاقور وجود دارد که در ایام نوروز با زیبایی منحصر به فرد خود می تواند تجربه‌ای مثال زدنی را برای گردشگران فراهم کند. هم اکنون شهر چاف و چمخاله با داشتن پنج هتل و چندین اقامتگاه و مهمان‌پذیر می‌باشد که هر ساله پذیرای بسیار زیادی از مسافران می‌باشد.

آدرس :۱۰ کیلومتری شهر لنگرود (۲۰ کیلومتری شرق لاهیجان، ۳۹ کیلومتری غرب رودسر)

اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید، می‌توانید در مسیر جاده‌ی کناره از شرق به غرب و بعد از پشت سر گذاشتن چالوس و رامسر و ورود به استان گیلان به سمت لنگرود برانید. در ده کیلومتری شرق لنگرود به چمخاله می‌رسید. اگر هم از سمت غرب به چمخاله می‌روید، بعد از گذشتن از رشت و رسیدن به لاهیجان کافی است که ۲۵ کیلومتر به سمت شرق برانید تا به چمخاله برسید. در صورت سفر با وسیله‌ی حمل‌ونقل عمومی لازم است بدانید هرروز اتوبوس‌هایی از تهران به سمت لاهیجان حرکت می‌کنند. بعد از رسیدن به لاهیجان، می‌توانید با مینی‌بوس‌هایی که از خروجی شرق لاهیجان حرکت می‌کنند به چمخاله بروید. همچنین تاکسی‌های خطی هم در دسترس هستند. راه دیگر این است که از لاهیجان به لنگرود بروید و ازآنجا به چمخاله بروید.

 

2. ساحل سرخ جزیره هرمز

بسیاری از مردم با شنیدن نام طبیعت به یاد جنگل های سرسبز و یا ییلاقات مرتفع می افتند که احتمالا رودخانه ای نیز از میان آنها می گذرد و یا آبشاری نیز در آن وجود دارد. کمتر کسی به جلوه های دیگر طبیعت می پردازد؛ جلوه هایی که انواع و اقسام آنها در قسمت های مختلف سرزمین خودمان وجود دارند.

در گوشه ای از مناطق جنوبی کشورمان یکی از نمونه های منحصر به فرد از این سواحل وجود دارد که از شهرتی جهانی برخوردار است. ساحلی به رنگ سرخ که رنگش را به آب دریا نیز قرض داده و به خوبی با آن تلفیق شده است. جزیره هرمز به دلیل وجود مواد معدنی دارای خاک هایی به رنگ های متفاوت و به ویژه سرخ است که جلوه ای تازه را به نمایش می گذارد. ساحل این جزیره بسیار متفاوت از سایر سواحلی است که تا به حال دیده اید. خاک سرخ هرمز دارای ارزش اقتصادی بالایی نیز هست و تا چند سال پیش به منظور استفاده در صنایع مختلف رنگ سازی، لوازم آرایش، شیشه و سرامیک سازی، آن را صادر می کردند اما این صادرات امروز محدود تر شده است چرا که به از بین رفتن این خاک منحصر به فرد منجر می شود. تمام رنگ این ساحل زیبا از وجود یک عنصر ناشی می شود؛ اکسید آهن عنصری است که در ۷۰ درصد خاک سرخ این منطقه وجود دارد و رنگ آن را به این صورت درآورده است. از هرمز به عنوان یکی از معادن بزرگ خاک سرخ جهان یاد می شود.

احتمالا برایتان عجیب باشد که از خاک ساحل بچشید و طعم آن را مزه مزه کنید. در این ساحل سرخ رنگ می توانید این تجربه را به دست آورید. جای نگرانی وجود ندارد چرا که اگر خودتان از آن نچشید در غذاهای محلی این منطقه آن را می خورید. این خاک در میان مردم محلی به گِلک شهرت دارد و از جایگاه خاصی در میان ادویه های آنها برخوردار است. مردم محلی از خاک سرخ جزیره به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سس اسفاده می کنند و از طعم خوب آن بهره می برند. این ادویه را با ماهی ساردین و نارنج مخلوط می کنند تا آن را روی نان بریزند و خوردنی پرطرفداری به نام سوراغ تهیه کنند.

با کمی گشت و گذار در جزیره و سر زدن به قسمت های دیگر آن می فهمیم که این تابلوی بی نظیر، رنگ های دیگری را نیز در خود جای داده است. خاک های طلایی، نقره ای و سپید که به خودی خود جلوه ای خاص دارند و در ترکیب با آب باران یا دریا تماشایی تر از همیشه جلوه می کنند، از شگفتی های دیگر این جزیره هستند.

اما این رنگ ها از کجا آمده اند؟ جالب است بدانید که همه ی رنگ های این جزیره در نتیجه یک ترکیب شیمیایی به وجود آمده اند و حاصل ترکیب کانی های مختلف برای شکل گیری سنگ، خاک یا کلوخ می باشند. البته نقش سنگ های فلزی را در این میان نمی توان نادیده گرفت؛ مگنتیت، هماتیت و اولیژیست سه سنگ فلزی هستند که در آنها اکسید آهن وجود دارد و سنگ فلزی طلایی رنگی به نام پیریت که به طلای ابلهان یا چشم شیطان مشهور است سرشار از سولفید آهن است. همه ساله به مناسبت های مختلف فرش های رنگینی با خاک این جزیره درست می شوند که در کنار زیبایی دارای آسیب هایی برای محیط زیست جزیره نیز هستند و باعث مخلوط شدن خاک های نواحی مختلف آن می گردند. مناطق جنوبی ایران تحت تاثیر آب و هوای گرم و شرجی است. پس بهترین زمان برای بازدید از این ساحل سرخ پاییز و زمستان است.

اگر به هرمز سفر داشتید می توانید در هتل و اقامتکاه های بوم گردی این جزیره اقامت کنید و از شب مانی در این جزیره زیبا لذت ببرید. بسیاری هم کمپینگ در این ساحل را انتخاب می کنند و تجربه ای متفاوت برای خود رقم می زنند. برای رسیدن به هرمز راهی بندرعباس یا قشم شوید. از آنجا می توانید با قایق خودتان را به هرمز برسانید. قایق ها هر روز ساعت ۷.۰۰ از قشم به هرمز می روند و در ساعت ۱۳.۰۰ باز می گردند. همچنین در ساعت ۱۴.۰۰ نیز به هرمز قایق هست اما مجبورید شب را در این جزیره ماندگار شوید و فردا باز گردید. برای تهیه بلیط باید یک ساعت زودتر به اسکله قشم بروید.

سواحل هرمز محلی برای تخم گذاری لاک پشت های کمیاب و با ارزشی به نام های لاک پشت دریایی سبز و منقار عقابی است که از اواخر زمستان تا اوایل بهار در این محل تخم گذاری می کنند تا ۵۰ روز بعد بچه لاک پشت ها راهی دریا شوند. مراقب تخم ها و لانه ها باشید و به هیچ عنوان آنها را لمس و یا له نکنید. اگر با بیرون آمدن یک لاک پشت از تخم مواجه شدید به هیچ وجه به آن نزدیک نشوید، سر و صدا نکنید و با اضافه کردن نور باعث گمراهی آنها نشوید. به جز لاک پشت ها به محیط زندگی دیگر جانوران دریایی و غیردریایی نیز نزدیک نشوید و آنها را آزار ندهید. زباله هایتان را از جزیره جمع آوری کنید و آنها را در این طبیعت زیبا جا نگذارید. خاک جزیره را به خود نبرید و این منبع ارزشمند را در معرض خطر قرار ندهید.

3. سواحل انزلی

آنچه سواحل انزلی را از سواحل دیگر شهرهای حاشیه دریای خزر متمایز می‌سازد، عمومی بودن سواحل آن است که در دسترس همگان قرار دارد، در حالی که سایر سواحل دریای خزر مورد دخل و تصرف بخش خصوصی قرار گرفته و مسافران محترم باید از پشت دیوارهای بلند و ویلاهای اختصاصی به دریا بنگرند. در تابستان سال ۸۶ توسط سازمان منطقه آزاد انزلی طرح ساحلی شامل: نصب ۶۵ آلاچیق سنتی و بتنی، طرح شنای برداران و خواهران، زمین والیبال و فوتبال ساحلی، پارکینگ، سرویس بهداشتی، محل استقرار گروه امداد و نجات و سایر امکانات رفاهی برای گردشگران در حدود سه کیلومتر از نوار ساحلی منطقه ایجاد شده‌است.

4. ساحل بریس چابهار و جاده منتهی به آن

چابهار یکی از شهرهای جنوب خاوری استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی کشور می‌باشد که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. همین امر سواحل صخره ای را در این منطقه بوجود آورده که امواج پس از برخورد با آنها گاه تا پنج متر اوج می گیرند. چابهار همیشه بهار با چشم اندازهای طبیعی و زیبا، ساحل دل انگیز، تالابها، کوههای مریخی، باغات موز و انبه، بازارهای متنوع منطقه آزاد و صدها مکان گردشگری و مردمی مهربان و خونگرم یکی از جذاب ترین شهرهای ایران زمین برای سفرهای گردشگری است.

از چابهار به سمت شرق درکناره های سواحل بی نظیر و طلایی مکران جاده ای است پُروپیج وخم درمیان کوه های منیاتوری و دریای نیلگون عمان که با فاصله ی 60کیلومتری می رسد به بندری زیبا درامتداد حاشیه ساحلی دریای عمان(سواحل مکران) که شبیه شبه جزیره ای است در بالایی دیواره های صخره ای که بیرون زدگی های آن مشرف به دریا قد علم کرده اند. جاده ساحلی چابهار به بریس از مناطق بکر و منحصربه فرد سواحل جنوبی کشور است. در یک طرف این جاده دریا و در سمت دیگر چشم اندازهای زیبایی از کوه ها و اشکال زمین ساختی قابل رویت است. صخره هایی که در امتداد این جاده قرار دارد، بر اثر فرسایش آبی به اشکال مختلفی درآمده است. از جذابیت های این جاده پدیده موج فشان های دریاست که ارتفاع آنها در فصل بادهای موسمی به چند متر می رسد. کوه های بَدلند یا مریخی از دیگر جذابیت های جاده ساحلی چابهار به بریس است که به موازات ساحل از منطقه کچو تا نزدیک خلیج گواتر کشیده شده است. تماشای چشم انداز هایی از جنگل های دریایی حرا، درختان انجیر معابد و تالاب لیپار از دیگر زیبایی های این جاده محسوب می شود.

5. ساحل لاکپشت‌ها در جزیره قشم

روستای شیب دراز و سواحل گسترده آن محل حضور لاک پشتهای دریایی و لاک پشتهای منحصر به فرد پوزه عقابی است که همه ساله از اواسط اسفند ماه تا پایان خرداد برای تخمگذاری به این سواحل می آیند. هر لاک پشت در هر فصل تخمگذاری در حدود 300 تخم طی 3 مرحله در 20 روز در چاله ای که خود می کند پنهان می کند که پس از دو ماه تخمها سر از خاک بر می آورند و به طرف نور مهتاب که در دریا منعکس است حرکت می کنند. از شاهکارهای خلقت این است که بچه لاک پشتهایی که در این محل سر از تخم بر می آورند پس از 30 سال که بالغ می شوند جهت تخمگذاری دوباره به زادگاه خود بر می گردند و تخمگذاری می کنند. دیدن لاک پشتهای پوزه عقابی در هنگام چاله کندن و تخمگذاری و دیدن بچه لاک پشتهای بسیار کوچک که از تخم بیرون می آیند و به طرف نور حرکت می کنند از جاذبه های اکوتوریستی جزیره پهناورقشم است.

در سالهای اخیر سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری سازمان یونسکو به منظور مراقبت از این لاک پشت نادر و در حال انقراض کار نگهداری و رهاسازی بچه لاک پشتها را آغاز کرده است. معمولا در فصول سردتر سال تخم گذاری لاکپشت ها انجام میشود و بازدید کنندگان زیادی نیز دارد. لاک پشت های پوزه عقابی یکی از جاذبه های گردشگری قشم می باشند. در کل هفت نوع لاک پشت شناخته شده است که ۵ نوع آنها میان دریای عمان و خلیج فارس هستند. لاک پشت های پوزه عقابی یکی از دو نوع لاک پشتی هستند که در سواحل ایران تخم گذاری می کنند.

6. پارک ساحلی مرجان کیش

کیش نسبت به وسعت خود یکی از وسیع‌ترین ساحل‌های دنیا را دارد. در دنیا کمتر ساحلی را می‌توان یافت که به وسعت سواحل کیش قابل استفاده باشد و مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغای سواحل معروف و شلوغ در آن استراحت کنند. به جز آب تمیز دریای خلیج فارس که شنا در آن و حتی تماشای آن بسیار لذتبخش است، خاک کیش هم با ساخت مرجانی خود و رنگ نقره فام، در زیر آفتاب از درخشندگی کم نظیری برخوردار است. این در حالی است که بسیاری از سواحل دنیا مانند ساحل دریای خزر، با داشتن ماسه خاکستری این زیبایی را ندارند.

پارک ساحلی مرجان که در مجاورت بازار مرجان واقع شده، یکی از زیباترین مراکز دیدنی کیش است که بازار مرجان را به دریا وصل می کند. بسیاری از مسافران و ساکنین جزیره اوقات تفریحی خود را در کنار این پارک می گذرانند و از مناظر زیبای ساحلی کیش لذت می برند. آلاچیق ها و محوطه سازی جذاب این پارک ساحلی فرصت مناسبی را برای بازدید کنندگان بوجود آورده که فارغ از هیاهوی بازار به دیدار دریا و چشم انداز های زیبای طبیعت اطراف بروند و در طول اقامت خود در جزیره کیش از این منطقه که دارای ساحلی بسیار زلال و شفاف می باشد دیدن کنند. علاوه بر این تماشای طلوع آفتاب از این پارک، خاطره ای فراموش نشدنی است. آلاچیق های زیبایی در سطح ساحل پراکنده شده و پیست دوچرخه سواری کیش نیز از این ساحل زیبا میگذرد. در این ساحل مرکز تفریحات دریایی هم برای تفریح بازدید کنندگان وجود دارد. در این ساحل اسکله کوچکی هم قرار دارد که شما را به میان آبهای نیلگون این سواحل مرجانی زیبا هدایت می کند. در بین مرجان های این ساحل پر از ماهیان و آبزیان زیبای جزیره کیش است که از روی اسکله به راحتی قابل مشاهده است. در پارک ساحلی مرجان به دلیل وجود باربیکیو امکان درست کردن کباب مهیاست .

این قسمت از ساحل اصلا مناسب شنا نمی باشد بخاطر وجود مرجان ها که سبب جراحات بدن می شود.

در پشت این ساحل زیبا بازار مرجان کیش قرار دارد.

تا نزدیک ساحل میتوان با ماشین رفت.

پیست دوچرخه سواری و ایستگاه کرایه دوچرخه در این ساحل وجود دارد.

تفریحات دریایی چون جت اسکی، کایت، غواصی و قایق های تفریحی در این ساحل موجود می باشد.

7. ساحل چپکرود در استان مازندران

استان مازندران با دارا بودن موقعیت‌های جغرافیایی طبیعی، کوهستانی سرد و خشک، معتدل و مرطوب دره‌های باصفا، رودهای پر آب، مراتع سرسبز و آب‌های معدنی جزو استان‌های برتر کشور در بخش طبیعت‌گردی و اکوتوریسم به شمار می‌رود که با توجه به سابقه دیرینه گردشگرپذیری همه ساله پذیرای بیش از 12میلیون نفر از هموطنان و 100 هزار نفر گردشگر خارجی است. ساحل چپکرود به لحاظ شرایط طبیعی یکی از زیباترین سواحل استان است که امکانات مناسبی برای استفاده مسافران از آب دریا و اقامت کوتاه مدت آنها دارد.

ساحل چپکرود به طول ۱۸ کیلومتر از بکرترین سواحل در استان مازندران محسوب می شود. این ساحل زیبا با داشتن ۱۰ راه دسترسی به دریا یکی از سالم ترین سواحل مازندران است. پارک ساحلی چیکرود شامل تجهیزات ورزشی، وسایل بازی کودکان، زمین ورزشی والیبال، فوتسال شنی، ایجاد اتاقک های تابستانه، زمستانه، فضاسازی، ایجاد فضای سبز، تابلوهای راهنما، رنگ آمیزی اتاقک ها، ایجاد رستوران پذیرای مسافران، زیبا سازی در برنامه شهرداری قرار دارد.

شما در ساحل چپکرود به هر طرف (شرق یا غرب) می توانید حداقل سه یا چهار کیلومتر در ساحل یکدست ماسه ایی بدون هیچ مانعی قدم بزنید یا دوچرخه سواری کنید. این مکان برای دوستانی که می خواهند به دور از هیاهوی ساحل های توریستی خزر استراحت و تفریح کنند، بسیارمناسب می باشد.

8. ساحل زرینه رود

رودخانه زرینه رود از کوه های چهل چشمه بین سقز و بانه در استان کردستان سرچشمه میگیرد و با طی مسیر 300 کیلومتر به دریاچه ارومیه میریزد. این رودخانه با دبی دو میلیارد متر مکعب بزرگترین تغذیه کننده دریاچه ارومیه است و در محل اتصال به دریاچه دلتایی به عرض 10 کیلومتر را ایجاد میکند. این رودخانه در پر اب ترین حالت خودش از شاهین دژ عبور میکند و دلیل آن هم وجود ده ها رودخانه فصلی و دائمی در این شهرستان است که باعث پر آبی این رود می شود. در دوره سلطه مغولان در ایران این رودخانه را با نام مغولی «چغنو» یا «جغتای» بر گرفته از نام پسر دوم چنگیزخان به خاطر خروشان بودن آن می‌ نامیده‌ اند و امروزه به زبان محلی به آن چیغاتو (جَغَتی – جَغَتو) می‌ گویند . قسمت عمده آب ‌هاى این رودخانه به مصارف کشاورزى و باغدارى مى ‌رسد .

زرینه رود یکی از طویل‌ ترین و پرآب ‌ترین رودهای شمال غرب کشور می ‌باشد. سواحل این رودخانه عظیم و پرآب یکى از ممتازترین قلمروها و عناصر گردشگاهى و توریستى طبیعى استان کردستان محسوب مى ‌شود. سراسر مسیر آن از قابلیت‌ هاى استفاده از ورزش هاى آبى مفرح از قبیل قایق سوارى تند آبى برخوردار است . رودخانه زرینه رود در محدوده شهرستان شاهین دژ جز معدود رودخانه هایی است که ساحل ماسه ای دارد آن هم ماسه سفید ریز و در حجم زیاد که محیط مناسبی برای ورزش های ساحلی ایجاد میکند. این رودخانه بزرگ یکی از جذابترین مناطق طبیعی استان کردستان می باشد.

طرح مطالعاتی تاسیس سایت گردشگری زرینه رود در 100 هکتار از سواحل این رود توسط شهرداری انجام شده و زیر ساخت های لازم هم انجام شده که در مرحله جذب اعتبارات می باشد که در صورت تامین اعتبار لازم شهرستان شاهین دژ و رودخانه زرینه رود به یک قطب گردشگری در شمال غرب کشور تبدیل خواهدشد.

9. ساحل زیبای «سورو» در بندر عباس

ساحل زیبای «سورو» در بندر عباس یکی از سواحل زیبا و پر جنب و جوش هرمزگان و بندرعباس است که همه روزه بعد از ظهرها میزبان هزاران نفر از طبیعت دوستان می باشد. در حاشیه این ساحل زندگی به خوبی جریان دارد و مردمانی که با استفاده از ظرفیت دریا امرار معاش می کنند شغل صیادی را از گذشتگان خود به ارث برده اند. کمتر نوشته ای درباره تاریخ بندرعباس(گامرون) می توان یافت که در آن به بندر سورو اشاره نشده باشد در بعضی از این نوشته ها به عنوان بندری کوچک در مقابل جزیره هرمز ، در نوشته دیگری بعنوان دهکده ماهیگیری در ساحل خلیج فارس یا بندری در مسیر جاده هرمز به فارس، یاد شده است. ایرج افشار در کتاب "شناخت هرمزگان" می نویسد : در دوران اشکانی خلیج فارس ، از جمله بندرعباس از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است در روزگار ساسانی ، این ناحیه از مراکز مهم داد وستد و بازرگانی به شمار رفته است . در اثر کاوشهایی که در اسکله سازی سورو انجام گرفته ، چندین سکه نقره دوران ساسانی بدست آمده است. منطقه باستانی سورو و محله سورو قدیم ، در شمال محله سورو در گذشته نه چندان دور نخلستان وسیعی قرار داشت شامل هزاران مغ (نخل) و انواع درختان دیگر شامل کنار ، کرت ، کهور ، گز ، خرگ، تابستانها مردم سورو به مدت ۳ ماه در این نخلستانها بسر می بردند ، مغ بالا ، مهفوز ، سندلی ، کلوکربه نخلستانهای مختلف سورو تشکیل می دادند.

اکنون شاید بکرترین منطقه ساحلی شهر بندرعباس ساحل سورو باشد. بافت تاریخی سورو با ۸۷ هکتار مساحت دومین بافت تاریخی شهر بندرعباس به حساب می آید و این بافت تاریخی در سال ۱۳۸۸ به ثبت شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به ثبت رسیده است؛ نام سورو با گذشته هرمزگان پیوندی ناگسستنی دارد و این موضوع نشانگر قدمت دیرینه این محله است. صیادی و ماهیگیری که از گذشته های دور از سورویی ها به ارث رسیده، همچنان در دستان پر قدرت مردمان بومی است و ساحل زیبا و بکر سورو با لنج های بزرگ و کوچک، با حضور صیادان پر رونق است و زندگی در آن جریان دارد. ساحل سورو یکی از زیباترین ساحل های بندرعباس است. پیشنهاد می شود در سفر به هرمزگان، نشستن در ساحل سورو و دیدن غروب خورشید را از دست ندهید.

10. ساحل صدف سیبلی آستارا

بدون شک یکی از زیبایی‌ های یکتا و منحصر به فرد آستارا، ساحل این شهرستان است، ساحل زیبای صدف یک ربع فاصله از مرکز شهر فضای مناسبی برای استراحت، تفریح و شناست. صدف، ساحل امنی برای شنا و سایر ورزش‌ های دریایی محسوب می ‌شود و امکان قایق ‌سواری در فصل تابستان دراین ساحل فراهم است. ساحل صدف با حدود ۱۷ هکتار وسعت که در 7 کیلومتری آستارا به سمت تالش واقع شده ، در مجاورت منطقه حفاظت شده و جنگلی لوندویل می باشد و نخستین طرح سالم‌سازی در سواحل دریای خزر در طول همین ساحل صورت گرفته‌است. با اجرای طرح سالم‌سازی ساحل صدف، امدادگران هلال احمر و ناجیان غریق در این ساحل مستقر شده‌اند. ساحل صدف دارای تعدادی آلاچیق، استراحتگاه سنتی، بوفه، فروشگاه و همچنین دوش آب شیرین جهت استحمام شناگران و نیز سرویس بهداشتی است. این ساحل در تاریخ دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ خورشیدی و به مناسبت روز جهانی زمین پاک از وجود هرگونه نخاله پاکسازی کامل گردید.

 

نظر شما