شناسهٔ خبر: 31852910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

غوغای سیل در گلستان؛

«گلستان» و «بوستان» سرریز شدند/ وضعیت بحرانی اما در کنترل است

گرگان- سامانه بارشی که در روزهای اخیر به گلستان وارد شده سبب سرریز شدن دو سد بوستان و گلستان شده و مردم پایین دست این سدها را نگران کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، در آخرین روزهای زمستان سامانه سرد و بارشی از بعدازظهر یکشنبه آسمان گلستان را در برگرفته و نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

از پیامدهای این سامانه سیل و طوفان، باد و باران، برف و کولاک بود که جاده‌ها و شهرهای استان را درنوردید.

رکورد بارش در ایستگاه توسکاتوچال با ۳۱۷ میلی متر رقم خورد و همچنین ارتفاع برف در درازنو به ۱۲۰ سانتی متر رسید.

برف و کولاک، آبگرفتگی معابر و وزش باد شدید و طغیان رودخانه‌ها، قطعی برق، سرگردان شدن مسافران در گردنه خوش‎ییلاق، مسدود شدن راه‌های مواصلاتی گلستان و برخی از روستاها، گرفتار شدن دو مادر باردار پشت برف، افتادن درخت بر روی کابل برق، رانش زمین، کنده شدن سقف منازل، تعطیل شدن مدارس، لغو چهار پرواز فرودگاه گرگان، آبگرفتگی منازل مسکونی و اراضی کشاورزی، ریزش دیوار، افتادن درختان و غیره از جمله خسارت‌های طوفان گلستان بود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر از امدادرسانی به چهار هزار و ۸۰۷ حادثه دیده در سیلاب و برف و کولاک خبر داد.

محمد علی هروی افزود: ۱۳۳ تیم عملیاتی با ۵۰۳ نجاتگر در این حوادث حضور داشتند و در این مدت ۶۸ نفر اسکان اضطراری شدند.

فعالیت سامانه بارشی تا چهارشنبه ادامه دارد

مدیر کل هواشناسی گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر از ضعیف شدن این سامانه از اواخر وقت سه شنبه خبر داد و گفت: فعالیت این سامانه در روز چهارشنبه کاهش می‌یابد ولی در اوایل شب چهارشنبه شاهد موجی خواهیم بود که سبب بارش‌های پراکنده می‌شود.

نوربخش داداشی افزود: روز پنجشنبه یک موج ضعیف در طول روز از فراز استان عبور می‌کند و عصر پنجشنبه به طور کلی این سامانه گلستان را ترک خواهد کرد و شروع سال جدید آسمان صاف و آفتابی خواهد بود.

سرریز شدن دو سد گلستان

بارش‌های اخیر سبب شد که حجم دبی آب‌های ورودی به دو سد «بوستان» و «گلستان» در شرق استان افزایش یافته و باعث سرریز آب این سدها شود.

این امر سبب بالا آمدن گرگانرود در گنبدکاووس شده و مردم گنبد و ساکنان روستاهای اطراف را نگران کرده است.

این آب به مناطق حاشیه‌ای گنبد و اطراف آن نفوذ کرده و حتی در برخی از مناطق به نیم متر هم رسیده است در سطح شهر هم آبگرفتگی شدید تردد را با مشکل روبرو کرده است.

تشکیل جلسه مدیریت بحران

استاندار گلستان به منظور رسیدگی به وضعیت بحرانی گنبدکاووس وارد این شهر شد و جلسه مدیریت بحران استان در آنجا تشکیل شد.

سیدمناف هاشمی در این جلسه اظهار کرد: مسئولان دستگاه‌های مرتبط تمامی خودروهای مکانیکی خود را برای هدایت آب سرریز سدهای منطقه به کار گیرند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم روان آب‌های خراسان شمالی را به مسیرهای انحرافی به زمین‌های کشاورزی هدایت کنیم و ثانیاً پیش از ورودی سدهای گلستان و بوستان کانال‌هایی ایجاد کنیم تا آب کمتری به دریاچه سدها وارد شود.

هاشمی خاطر نشان کرد: تلاش ما این است که آب کمتری به محدوده شهری گنبد و کلاله وارد شود و باید با همکاری مردم تا جایی که ممکن است نسبت به تخلیه روستاهای در مسیر اقدام کنیم.

وی بیان کرد: برآورد اولیه از خسارات ناشی از سیلاب بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان است.

سرریز سد گلستان ۴۲۰ مترمکعب در ثانیه است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم با ابراز نگرانی از وضعیت سدهای گلستان، گفت: اکنون سر ریز سد گلستان ۴۲۰ متر مکعب در ثانیه است.

نظری با بیان اینکه ظرفیت سد گلستان ۴۸ میلیون مترمکعب بوده ولی ۷۴ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد و سد بوستان هم با ۳۵ میلیون مترمکعب ظرفیت، ۳۷ میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد، گفت: آب‌های اضافی این دو سد از طریق رودخانه گرگانرود در حال انتقال به مناطق پایین دست است.

وی گفت: همچنین دبی آب رودخانه گرگان رود از ۳۰۰ به ۶۵۰ مترمکعب در ثانیه رسیده و طغیان رودخانه خرمارود آزادشهر و طغیان رودخانه چهل چای و نرم آب مینودشت هم با ۲۳۰ مترمکعب در ثانیه به سمت گنبدکاووس جریان دارد و خطر سیلاب این شهر را به صورت جدی تهدید می‌کند.

ایجاد مسیر انحرافی برای هدایت آب رودخانه

فرماندار ویژه گنبدکاووس هم گفت: آب وارد شده به گنبدکاووس هنوز به مرحله حاد نرسیده است.

عبدالقدیر کریمی با تشریح اقدامات انجام شده برای در امان نگهداشتن شهر از خطر سیل از جمله ایجاد مسیر انحرافی برای هدایت آب رودخانه به دشت و همچنین پاکسازی زیر پل‌های حاشیه شهر برای روان کردن جریان آب رودخانه در مسیر خود، تصریح کرد: امشب (سه شنبه) بیشترین نگرانی برای وقوع سیل را داریم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارندگی، چنانچه امشب هدایت آب در مسیر رودخانه به خوبی انجام شود، بخش عمده‌ای از نگرانی‌های وقوع سیل برطرف خواهد شد.

۱۴ سالن ورزشی برای اسکان درنظر گرفته شده است

کریمی گفت: ۱۴ سالن ورزشی و تعداد قابل توجهی از مساجد و مدارس را که از شرایط خوبی برای اسکان برخوردار بودند آماده اسکان اضطراری برای مردم کردیم.

علاوه بر گنبدکاووس برخی از شهرستان‌ها مانند مینودشت، کلاله، مراوه تپه، گمیشان، رامیان، هم دچار سیل هستند.

مینودشت

فرماندار مینودشت هم در این خصوص گفت: تعدادی از مردم در روستای جنگلده پایین و عده‌ای هم در سنگ شکن شهرداری مینودشت بر اثر آبگرفتگی کامل در محاصره آب قرار گرفتند که باید امدادرسانی شود.

سیدرضا طباطبایی با بیان اینکه دو نقطه جنگلده پایین و سنگ شکن متعلق به شهرداری شهرستان مینودشت در محاصره سیل بوده و حدود ۲۰ نفر در آنجا گرفتار شده اند، گفت: تلاش‌ها برای رها کردن آنها از محاصره سیل در جریان است.

گمیشان

فرماندار گمیشان هم گفت: برای تخلیه این روستاها به ساکنان آن هشدار داده شده و اهالی آماده ترک خانه‌ها هستند.

امیر شیر توماج بیان کرد: دستور قطعی ترک روستاها صرفاً پس از بررسی کارشناسی ستاد مدیریت بحران داده خواهد شد و شهروندان از توجه به شایعات و اخبار غیررسمی خودداری کنند.

وی افزود: تاکنون مشکل خاصی در منطقه مشاهده نشده اما با توجه به نزدیک شدن حجم روان آب‌های مناطق بالادستی استان به گمیشان و رودخانه گرگانرود و همچنین بازگشایی احتمالی سدها، پیش بینی‌های لازم برای برخورد با حوادث احتمالی انجام شده است.

وی گفت: در صورت تخلیه احتمالی این روستاها، مناطق اسکان اضطراری در شهر گمیش تپه پیش بینی شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

کلاله

فرماندار کلاله هم گفت: همه اعضای مدیریت بحران در آماده باش کامل و مشغول به کار برای کاهش آسیب‌های ناشی از بارش‌های دو روز و دو شب گذشته هستند.

علی اصغر بیانی اضافه کرد: با تلاش نیروهای آب و فاضلاب روستایی، مشکل قطعی آب شرب حدود ۳۱ روستا از ۴۷ روستا رفع شده است.

وی افزود: برق پنج روستا در شهرستان کلاله همچنان قطع است و نیروهای امور برق تلاش می‌کنند تا هر چه زودتر روشنایی را به خانه‌ها برگردانند.

فرماندار کلاله بیان کرد: جهت جلوگیری از برخی حوادث احتمالی، تیم‌های عملیاتی با تجهیزات راه سازیبه برخی مسیرها اعزام شده اند؛ تا راه‌های مسدود شده؛ به طور ایمن بازگشایی شود.

بیانی اعلام کرد: علیرغم شرایط بحرانی در پی بارش ۲۳۱ میلی متری باران در شهرستان، وضعیت منطقه ثبیت شده است.

مراوه تپه

فرماندار مراوه تپه ظهر هم در خصوص سیلاب این شهر گفت: براثر شدت بارش باران، رودخانه اترک در شهرستان مراوه‌تپه طغیان کرده و تاکنون دو روستا قره قاشلی و شورجه در محاصره کامل آب رودخانه قرار گرفته‌اند و ارتباط آنها با دیگر نقاط قطع شده است.

یازمراد غراوی بیان کرد: پل مسیر گنبدکاووس به مراوه‌تپه از طرف روستای کُرند تخریب شده و ارتباط و تردد از این مسیر مقدور نیست. مسیر گلیداغ از توابع مراوه‌تپه به استان خراسان شمالی و آشخانه به علت برف و کولاک مسدود شده است و همچنان تلاش می‌کنیم تا مسیر فرعی برای رهاسازی مسافران گرفتار در این مسیر ایجاد کنیم.

غراوی گفت: با توجه به اینکه شهرستان مراوه‌تپه در محدوده رودخانه اترک قرار دارد بیشتر روستاها در معرض محاصره سیلاب قرار دارند و اکنون ارتباط ۲۰ روستا قطع شده است.

رامیان

فرماندار رامیان هم با اشاره به وقوع سیلاب در این شهرستان گفت: علاوه بر خسارت بر اراضی کشاورزی، خسارت‌هایی به ابنیه، پل، تأسیسات آب، چاه‌های آب و شبکه‌های برق‌رسانی وارد شده که پیش بینی می‌شود در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

محمود سالاری افزود: در جاده‌های مسیر روستاهایی مانند کشککو پاقلعه و روستاهای این مسیر رانش، لغزش و ریزش جاده به صورت گل و لای و سنگ صورت گرفته است.

فرماندار شهرستان رامیان بیان کرد: ۲۰ روستا حوزه شهرستان رامیان در محاصره سیل هستند و احتمال آبگرفتگی روستاهایی مانند میانکاله، سرتپه و نی‌تپه وجود دارد.

بسته شدن جاده‌های کوهستانی

رئیس پلیس راه گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در اثر بارش شدید برف و ریزش کوه محورهای خوش ییلاق و توسکستان مسدود شده است.

وی ادامه داد: در مسیر خوش ییلاق ۴ نقطه از کوه ریزش کرده است که نیروهای پر تلاش راهداری در حال بازگشایی مسیر هستند.

وی بیان کرد: در محور توسکستان هم به دلیل بارش برف به ارتفاع ۶۰ سانتی متر راه مسدود شده است.

ریزش کوه

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان هم در گفتگو با مهر اظهار کرد: ۲۰ نقطه استان ریزش کوه و رانش زمین اتفاق افتاده و ماشین آلات سنگین از استان‌های همجوار مانند خراسان رضوی و خراسان شمالی و مازندران وارد گلستان شده است.

مهدی میقانی با بیان اینکه یک هفته برای آواربرداری زمان نیاز دارد، افزود: ۱۶۰ دستگاه راهداری مشغول برف روبی، نمک پاشی و آواربرداری هستند و از ظرفیت و تجهیزات پیمانکاران و بیل مکانیکی سپاه گلستان هم استفاده شده است.

نظر شما