شناسهٔ خبر: 31852757 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عطرافشانی گلها و خاطره سازی نشانها در کوچه های بهاری مشهد

مشهد- ایرنا- بهار سرآغاز دوباره طبیعت و فصل شکفتن و نو شدن است و استقبال از بهار با گلکاری و نشان و المان سازی رسم و آئین چند ساله ای است که در سرزمین خورشید، مشهدالرضا(ع) برای پیشواز از رونمایی زیباترین تابلوی آفرینش پروردگار به اجرا در می آید.

صاحب‌خبر -

بهاراز زیباترین جلوه های هستی و رنگین ترین برگ دفتر روزگار است. فصل رویش و دمیدن روح، در طبیعت مرده است و هرساله در آستانه نوروز و برای خوشامدگویی به زیباترین فصل سال 'جشنواره استقبال از بهار' در پایتخت معنوی کشور یعنی مشهد برگزار می شود.
جشنواره ای 10 ساله که با گلهای زیبا شهر را منقش و با نمادهای خاطره ساز، جلوه ای به یادماندنی از این شهر در اذهان زائران و مجاوران بارگاه رضوی ترسیم می کند.

* فرش گل مشهد با 14 میلیون بوته گل
قائم مقام ستاد مناسبتهای شهرداری مشهد در خصوص فعالیتهای استقبال از بهار 98 در این کلانشهر گفت: در چارچوب طرح استقبال از بهار 1398 تعداد 14 میلیون بوته گل در فضایی به مساحت 16.5 هکتار در غالب المانهای گل به صورت دائمی در نقاط مختلف شهر جانمایی شده است.
مهدی یعقوبی افزود: 750 المان گل که سالهای پیش در سطح مشهد جانمایی شده بود بازسازی شدند و 150 المان جدید نیز به این تعداد افزوده شد.
وی ادامه داد: در کنار این طرح، هزار و 100 فلاورباکس گل نیز در نقاط مختلف شهر مشهد نصب خواهد شد.
قائم مقام ستاد مناسبتهای شهرداری مشهد در خصوص فعالیتهای استقبال از بهار 98 در این کلانشهر گفت: براساس برنامه‌ریزیهای انجام شده و به منظور طروات بخشی به شهر تمامی میدانها با طرحهایی که از قبل آماده شده گل‌آرایی شده اند و گذر بهاری نیز در باغ گیاه شناسی مشهد ایجاد شده است.
یعقوبی به خدمات ارائه شده به زائران و گردشگران نوروزی در قالب 27 پایگاه راهنمای زائر طی ایام نوروز در این شهر اشاره و بیان کرد: خدمات رسانی ' تلفن ملی راهنمای زائر' و طراحی و تولید نقشه هوشمند گردشگری مشهد از دیگر برنامه‌های استقبال از بهار توسط شهرداری مشهد است.
وی ادامه داد: برای ایام نوروز اسکان موقت زائر در بوستان غدیر مشهد با گنجایش چهار هزار چادر شب اقامت پیش بینی شده است همچنین 184 کانکس اقامتی نیز با پیش بینی برودت هوا تعبیه شده و 14 پایگاه چندمنظوره بحران نیز در سطح شهر مشهد در آماده باش هستند.
قائم مقام ستاد مناسبتهای شهرداری مشهد گفت: پاکسازی 10 کیلومتر‌ از مبادی مسیرهای ورودی به مشهد از سمت قوچان، نیشابور، سرخس، کلات و فریمان، شست و شوی معابر، بهسازی و تعویض جدولهای فرسوده و رنگ‌‌ آمیزی بیلبوردهای سطح شهر از دیگر اقدامات آماده سازی برای استقبال از بهار در مشهد است.
یعقوبی افزود: در مجموع 60 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح استقبال از بهار در این کلانشهر از سوی شهرداری اختصاص یافته است.

* نصب نمادها و نشانهای نوروزی
دبیر جشنواره خانه بهار شهرداری مشهد هم گفت: طرح خانه بهار از مرداد ماه در قالب فراخوان هنرمندان برای المانهای نوروز 98 آغاز شد که پس از رسیدن ایده‌ها به جشنواره و داوری آثار 150 اثر در بخشهای مختلف برای اجرا و نصب در سطح شهر انتخاب و 750 المان از سالهای گذشته نیز بازسازی شد.
صدرا مذهب یوسفی افزود: سالهای گذشته در ایام نوروز تعداد 60 المان و نماد اصلی در سطح شهر مشهد توسط حوزه فرهنگی شهرداری نصب شده است اما برای استقبال از بهار 98 تعداد 25 نماد اصلی دیگر نیز آماده و در سطح شهر نصب شد.
وی ادامه داد:32 المان ویژه نوروز 98 نیز با محوریت تزئینات شهری در جداره های مختلف شهر مشهد درحال نصب است.
دبیر جشنواره خانه بهار شهرداری مشهد با اشاره به برگزرای جشنواره تماشاخانه بهار از سوم تا دهم فروردین ماه در مشهد گفت: 26 اثر برگزیده در بخش هنرهای نمایشی در سطح شهر مشهد اجرا خواهد شد.
یوسفی افزود: 27 طرح هنری در بخش هنرهای طراحی منظر و آذین بندی این جشنواره و 32 طرح دیوارنگاره به منظور اجرا در سطح شهر مشهد برای نوروز 1398 انتخاب و عملیاتی شد.
مدیریت امورهنری شهرداری مشهد گفت:شهرداری با همکاری انجمن عکاسان خراسان رضوی در راستای اهداف فرهنگی، مستند کردن فضای شاداب نوروزی مشهد و ثبت شهر پویا، معنوی و خلاق مسابقه سراسری عکس استقبال از بهار 98 را در دو بخش حرفه ای و شهروندی برگزار می کند که عکاسی بخش شهروندی آن باید با تلفن همراه صورت بگیرد.
یوسفی افزود: شرکت عکاسان از سراسر ایران در این مسابقه آزاد است وعکسها باید در محدوده جغرافیایی شهر مشهد و محدوده زمانی 25 اسفند 97 تا 10 اردیبهشت 98 تولید شده باشد.
وی ادامه داد: این جشنواره با رویکرد ایجاد تعامل اجتماعی بیشتر میان نسل جوان و خلاق ایرانی، ترویج فرهنگ شهری و حفظ فعالیتهای سنتی مردمی برنامه ریزی شده است و شرکت کنندگان در هر بخش آن باید مشخصات فردی و عکسهای خود را از 25 اسفند ماه امسال تا 15 اردیبهشت ماه سال 98 در سایت انجمن عکاسان خراسان رضوی به آدرس اینترنتیwww.khorasanphotographers.com بارگذاری کنند و نتایج جشنواره نیز دوم خرداد ماه سال 98 اعلام خواهد شد.

* اجرای 200 تئاتر خیابانی
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری مشهد نیز در خصوص اقدامات شهرداری در جشنواره بهار 98 گفت: به همت خانه هنرمندان مشهد بیش از 200 نوبت تئاتر صحنه‌ای و خیابانی طی ایام نوروز در سطح شهر مشهد اجرا می‌شود.
هادی بختیاری افزود: بر اساس گزینش و داوری هیات انتخاب بخش نمایش دومین جشنواره هنرهای شهری خانه بهار، تعداد 25 نمایش تئاتر نیز در سالنهای تئاتر، بوستانهای بزرگ سطح شهر، معابر و خیابانهای پرتردد و مبادی ورودی مشهد طی ایام نوروز 1398 اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: این تئاترها در دو بخش نمایشهای صحنه‌ای و خیابانی، آئینی و سنتی برای گروههای سنی کودک و نوجوان و بزرگسال توسط گروههای هنری از سراسر کشور در بازه زمانی سوم تا دهم فروردین‌ ماه 1398 نمایش داده می‌شود.

* افزایش نشاط مسافران
شهردار مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از طرح استقبال از بهار را کسب رضایت شهروندان و زائران دانست و گفت: افزایش نشاط مردم و مسافران، ارائه خدمات مناسب حمل ‌ونقل شهری و اجرای برنامه‌های تفریحی و فرهنگی تنها بخشی از اقدامات و اهداف مدیران شهری مشهد برای افراد و خانواده‌هایی است که یا شهروند هستند یا مشهد را برای سفر نوروزی انتخاب کرده‌اند.
محمد رضا کلائی با بیان این که زائران و مجاوران نگران ترافیک نوروزی نباشند افزود: در تعطیلات نوروز 98 با همکاری آستان قدس رضوی و پلیس راهور هشت هزار و 500 پارکینگ جدید در محدوده حرم مطهر رضوی فعال می شود و خطوط اتوبوسهای تندرو نیز برای رفاه حال زائران و مجاوران در ایام نوروز رایگان خواهند بود.
وی تاکید کرد: مدیریت شهری در کنار شورای اسلامی شهر مشهد تمام همت خود را برای افزایش رضایتمندی زائران و مجاوران در تمام طول سال و به ویژه ایام نوروز به کار می بندد.
1922/7505

نظر شما