شناسهٔ خبر: 31852103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دیر یا زود باید پرونده ادغام احزاب را روی میز بگذاریم

رسولی درخصوص شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز گفت: «دوره جدید شورای عالی اصلاح‌طلبان مثل دو دوره قبل براساس نتایج به دست‌آمده از آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته برگزار شد. این دوره هم به لحاظ ترکیب، ارکان، تعداد کمیته‌ها و هم از لحاظ ایجاد ظرفیت جدید برای حضور بیشتر خانم‌ها و حضور بیشتر جوانان خوب است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سیدحسن رسولی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، با اشاره به ثبت احزاب جدید در سال 97، به «فرهیختگان» گفت: «به نظر من در سالی که گذشت با گسترش کمی احزاب مواجه بودیم، اما اینکه آیا به اندازه توسعه کمی و با گسترش کمی در حوزه اثربخشی و کارآمدی احزاب نیز شاهد دستاورد هستیم، من چنین اعتقادی ندارم. فکر می‌کنم همین که ما در کشور با قریب به 300 حزب دارای پروانه فعالیت روبه‌رو هستیم، حداقل بزرگ‌ترین نشانی است بر اینکه تحزب در ایران با موانعی بسیار جدی مواجه است، چون اگر قرار بر اثرگذاری بیشتر احزاب در حوزه سیاسی از لحاظ داخلی و خارجی باشد، سه حزب یا چهار حزب باید باشد.»

این عضو هیات‌مدیره بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: «به نظر من دیر یا زود باید اتاق فکر هر دو جریان سیاسی کشور (اصلاح‌طلبان و اصولگرایان) پرونده ادغام احزاب خود را روی میز بگذارند. بسیاری از این احزاب اصول بنیادین و خط‌مشی‌های یکسان دارند و می‌توانند با ادغام در یکدیگر فعالیت کنند.» 

رسولی تصریح کرد: «من تکثر و تعدد کمی احزاب را برخلاف آنچه که تصور می‌رود نه‌تنها راهکاری برای توسعه تحزب نمی‌بینم، بلکه خود این تکثیر بیش از حد را باعث لوث شدن مبحث تحزب می‌دانم. به هرحال احزاب در روابط و مناسبات ملت و دولت در حقیقت نقش بینابین دارند. وقتی این نهادهای بینابین به لحاظ عده و تعداد از یک حد معینی عبور می‌کنند، به نظر من خود این موضوع نقض غرض می‌شود. من به‌عنوان یک فرد اصلاح‌طلب آرزو دارم هر چه زودتر ان‌شاءالله این پروژه در دستور کار قرار گیرد. در آن صورت نیاز به تشکیل سازمان‌های جبهه‌ای هم نخواهد بود؛ یعنی دو تا سه حزب توانمند در سراسر کشور می‌توانند سلیقه‌های مشهود و با پشتوانه در حوزه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نمایندگی کنند.»

وی درخصوص شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز گفت: «دوره جدید شورای عالی اصلاح‌طلبان مثل دو دوره قبل براساس نتایج به دست‌آمده از آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته برگزار شد. این دوره هم به لحاظ ترکیب، ارکان، تعداد کمیته‌ها و هم از لحاظ ایجاد ظرفیت جدید برای حضور بیشتر خانم‌ها و حضور بیشتر جوانان خوب است.»

رسولی اظهار داشت: «فکر می‌کنم تا قبل از پایان سال متناسب با نتایجی که براساس حدود یک سال مطالعه از آسیب‌شناسی به دست آوردیم، در حقیقت بخش نرم‌افزاری شورای‌عالی را نهایی کرده و به تصویب برسانیم که برای سال 98 این ظرفیت نسبت به گذشته برای هم‌افزایی ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی در آستانه انتخابات مجلس یازدهم در سراسر کشور ان‌شاءالله کارآمدتر آماده شود.»

این عضو شورای‌عالی سیاستگذاری با اشاره به عدم حضور برخی احزاب و افراد در این سازوکار انتخاباتی اصلاح‌طلبان و مخالفت با این شورا گفت: «شورای عالی سیاستگذاری در حوزه اصلاح‌طلبی مثل جمنا در حوزه اصولگرایی در حقیقت سازوکار اجماع‌ساز است. این سازوکار اجماع‌ساز نمی‌تواند مدعی باشد که اجماع‌سازی صد درصد است؛ یعنی اگر کسی چنین ادعایی کند، عملا با واقعیت انطباق ندارد. اما اگر بگوییم 98 درصد ظرفیت‌های اصلاح‌طلبی امروز اعتبار شورای‌عالی سیاستگذاری را قبول دارند این شاخص، شاخص بسیار بالایی است. بنابراین تعداد احزاب منتقد و تعداد شخصیت‌های سیاسی منتقد روزبه‌روز در حال کاهش است، ضمن اینکه انتقاد و اعتراض دوستان در حقیقت با هدف مشترک رسیدن به یک سازوکاری است که بیش از حد شورای عالی سیاستگذاری بتواند پوشش دهد. در همین راستا ایده پارلمان اصلاحات مطرح است و الان هم در شورای هماهنگی به آن پرداخته می‌شود.»

نظر شما