شناسهٔ خبر: 31851665 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چهارشنبه سوری از سنت تا هنجار شکنی

چهارشنبه سوری از جمله آیین‌های کهن و باستانی ایرانیان با پیشینه فرهنگی غنی و زیبا متاسفانه در سال‌های اخیر با برخی رفتار‌های ناپسند به زشتی گراییده و لذت سال نو را به کام برخی از هموطنان تلخ می‌کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، ایران اسلامی با داشتن تمدن چند هزار ساله و فرهنگی غنی در تمام حوزه‌ها همواره زبانزد و مورد توجه جهانیان بوده است.

نوروز یکی از آیین‌های باستانی ایرانیان است که با دگرگونی طبیعت و بیداری درختان و چشمه سار‌ها علاوه بر حال طبیعت حال انسان‌ها را نیز عوض و با طراوت می‌کند.

پایان هر سال و نزدیک شدن به ماه فروردین و نوروز دارای یک حس خوشایند برای همگان از دوران کهن تاکنون بوده و در این ایام آیین‌های خاصی از سوی مردم به مناسبت فرا رسیدن سال نو برگزار می‌شده است.

آیین‌هایی که با اعتقادات روحی و تزکیه نفس همراه است و باعث تحول حالات رفتاری در انسان همزمان با نزدیک شدن به ایام آغازین سال جدید می‌شود.

چهارشنبه سوری یکی از جشن‌ها و آداب مهم ایرانیان محسوب می‌شود که در غروب روز سه شنبه اسفند ماه با برافروختن و پریدن از روی آتش این روز را گرامی می‌دارند.

این مراسم نخستین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتار‌های نمادین دیگر به‌صورت جمعی و در فضای باز درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود.

برخی واژه «سور» در ترکیب چهارشنبه سوری را به معنای جشن می‌دانند در حالیکه برخی دیگر «سور» را شکلی دیگر از سُرخ عنوان کرده و آن را نشانه‌ای از سرخ بودن آتش، یا سرخی و سلامتی فرد می‌دانند.

از جمله آداب مرسوم در این شب افروختن آتش است بطوریکه با گردآوری هیزم، بوته و مانند آن در حیاط خانه ها، خیابان‌ها در چند دسته و در فاصله‌های چند متری به صورت متواری چیده و ساعتی بعد از غروب آفتاب افروخته شده و مردان، زنان و کودکان در حالیکه می‌خوانند «سرخی تو از من، زردی من از تو»، «سردی من از تو، گرمی تو از من» از روی آتش می‌پرند.

اعتقاد و باور افراد در انجام این کار در این بود که انجام چنین کاری آنان را در طول سال از گزند بیماری و بدبختی محافظت می‌کند.

در سرزمین کهن سیستان و بلوچستان نیز برگزاری این چنین جشن‌هایی همواره با پاسداشت آیین‌های زیبا و سنتی بسیاری همراه بوده و کمتر شاهد انجام برخی ناهنجاری‌ها در این منطقه بوده ایم.

غلامعلی مرادی یکی از شهروندان سیستان و بلوچستانی در مورد چگونگی برگزاری این گونه جشن‌ها در زمان‌های گذشته گفت: چهارشنبه سوری از جمله آیین‌های زیبا در ایام نوروز است که مردم با شکوه خاصی این روز را گرامی می‌دارند.

وی ادامه داد: به همراه سایر برادران و خواهرانم یک روز قبل در تهیه هیزم و برپایی آتش برای شب چهارشنبه سوری تلاش می‌کردیم.

مرادی بیان کرد: مادر با پختن کلوچه، گندم بریان و تخمه هندوانه نوید یک شب خاطره انگیز را به ما می‌داد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از موارد مهمی که در این شب جذابیت مجلس ما را دوچندان می‌کرد جمع شدن خانواده و آمدن مهمان بود.

محمد زینلی دیگر شهروند سیستانی و بلوچستانی گفت: شاخصه اصلی و ماندگار در شب چهارشنبه سوری دور هم جمع شدن خانواده‌ها و ایجاد فضایی محبت آمیز در آن شب بود.

وی ادامه داد: خوردن تنقلات ساده، اما دلچسب در کنار خواندن اشعار حماسی از شاهنامه و پریدن از روی آتش به همراه پدر و مادر برای ما که کودک بودیم بسیار جذاب و خاطره انگیز بود.

کارشناس علوم اجتماعی در خصوص آیین چهارشنبه سوری گفت: جشن چهارشنبه سوری از قدیم مورد توجه و کانونی برای همبستگی و پیوند‌های محلی و اجتماعی بوده است.

سمیه اکبری ادامه داد: دوستی، همدلی، شادی و نشاط و تجربه لذت بخش با هم بودن از جمله خاطرات ثبت شده افراد در این شب است.

وی بیان کرد: برگزاری چنین آیین‌هایی فرصتی است تا ارزش‌های ملی را به عنوان یک عنصر فرهنگی ریشه دار شناخته و به نسل بعد از خود به بهترین شکل انتقال دهیم.

این کارشناس اجتماعی بیان کرد: در مقطعی از زمان برخورد‌های نامناسبی با این گونه آیین‌ها انجام شد که همین امر زمینه سوء استفاده و بهره برداری نادرست این مراسمات را ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: مدیریت و مشخص شدن مکان‌هایی به منظور برگزاری این مراسم با مدیریت شهری و برگزاری سالم و صحیح آن می‌تواند جنبه‌های آسیبی و انحرافی آن را کم و در شناخت فرهنگ صحیح به نسل جوان کمک کننده باشد.

اکبری آموزش را مهمترین مساله در از بین بردن برخی ناهنجاری‌ها دانست و اظهار داشت: خانواده به عنوان رکن اصلی تربیتی فرزندان در ترویج و شناخت صحیح این گونه فرهنگ‌ها تاثیر گذار هستند.

**کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک

مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان گفت: آموزش و فرهنگ سازی عامل مهم و تاثیر گذار در شناخت و از بین رفتن اعمال خطرناک از جمله خطرات چهارشنبه آخر سال دارد.

علی نجفی زاده ادامه داد: مرکز آتش نشانی شهر زاهدان از ابتدای اسفند ماه کمپینی با عنوان «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» ایجاد کرده که با مراجعه به مدارس و مراکز شهری کار آموزش به افراد و دانش آموزان را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیشتر مدارس سطح شهر زاهدان زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند تصریح کرد: مدیران مدارس و دانش آموزان استقبال چشمگیری از این طرح داشتند.

مسئول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان در خصوص برنامه‌های این مرکز در چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: تمام آتش نشانی‌های سطح شهر به صورت آماده باش کامل هستند و در محل هایی، چون میدان دکتر حسابی و پارک ملت مستقر و کار خدمت رسانی به مردم را انجام می‌دهند.

وی هر گونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در این مراسم را زیان بار دانست و افزود: افرادی که در اماکن عمومی آتش روشن می‌کنند از تجمع در کنار آتش و پرتاپ مواد شیمیایی، اسپره‌ها و مانند آن به درون آتش خودداری کنند.

نجفی زاده نقش خانواده‌ها در کنترل رفتار فرزندان را مهم عنوان کرد و گفت: پدر و مادر می‌توانند با ایجاد یک مکان امن و مطمئن در محیط خانه علاوه بر ایجاد یک فضای شاد و پر نشاط در پیشگیری از بروز برخی حوادث ناگوار کمک کننده باشند.

وی افروختن آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی را خطرناک دانست.

**سیستان و بلوچستان کمترین میزان مصدومان چهارشنبه سوری در کشور را دارد

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سال گذشته ۲۰ نفر مصدوم چهارشنبه آخر سال در سیستان و بلوچستان داشتیم که تنها یک نفر بستری و بقیه به صورت سرپایی مداوا شدند.

فریبرز راشدی بیان کرد: خانواده‌ها نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از بروز حوادث ناگوار را برعهده دارند.

وی اظهار داشت: توجه به نکات ایمنی و اجتناب از تجمع در محل‌هایی که آتش افروخته شده در عدم وقوع حوادث نقش مهمی دارد.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: ۲۰ تیم اورژانس در زاهدان و سه تیم اورژانس در تمام شهر‌های حوزه علوم پزشکی زاهدان به مناسبت چهارشنبه آخر سال در آماده باش کامل هستند.

وی ادامه داد: همچنین تمام بیمارستان‌هایی که دارای بخش سوختگی اند نیز در این روز در آماده باش هستند.

** با مخلان امنیت عمومی به شدت برخورد می‌شود

فرمانده انتظامی زاهدان گفت: افرادیکه در چهارشنبه آخر سال با ایجاد برخی حرکات ناشایست سعی در برهم زدن نظم عمومی را داشته باشند به شدت با آنان برخورد خواهد شد.

سرهنگ علی عارف نژاد ادامه داد: افرادیکه به انجام برخی حرکات برهم زننده نظم در سطح شهر اقدام کنند دستگیر و تا پایان تعطیلات عید در بازداشتگاه خواهند بود.

وی ادامه داد: همچنین خودرویی که با آن مرتکب تخلف شده باشند نیز تا پایان تعطیلات در توقیف پلیس خواهد بود.

فرمانده انتظامی زاهدان با بیان اینکه نیروی انتظامی به هیچ عنوان مخالف شادی مردم نبوده بلکه از این امر خرسند نیز می‌شود ادامه داد: پلیس دوستدار شادی مردم است، اما با افرادیکه سوء استفاده کرده و سعی در برهم زدن این شادی را دارند برخورد می‌کند.

وی در مورد عرضه مواد محترقه نیز افزود: پلیس با ایجاد گشت‌هایی در سطح شهر در صورت مشاهده هر گونه عرضه مواد محترقه برخورد جدی می‌کند.

سرهنگ عارف نژاد خانواده را عامل اصلی در پیشگیری از وقوع تخلف دانست و عنوان کرد: خانواده‌ها با ایجاد یک فضای دوستانه و آموزشی می‌تواند تاثیر بسیاری در کاهش بروز تخلفات داشته باشند.

**فرهنگ صحیح شادی کردن

حال با بیان بسیاری از نکاتی که گفته شد پازل گم شده این مطالب فرهنگ چگونگی بروز شادیست، قسمت مهم، اما کم رنگی که به آن توجه چندانی نشده و جوانان با تبعیت از برخی رفتار‌های ناهنجارانه اینگونه رفتار را تلفیقی در بروز شادی می‌دانند.

چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های نمادین ایرانیان است که به زیبایی فرهنگ کنار هم بودن و لحظه‌ای به شادی گذراندن را یاد آور می‌شود؛ آیین زیبایی که صفات نیک او به فراموشی رفته و زشتی‌های او به یادگار مانده است.

خانواده نقش مهمی در چگونگی شناخت رفتار و انجام اعمال صحیح در چهارشنبه سوری را دارند.

انتهای پیام/ع

 

برچسب‌ها:

نظر شما