شناسهٔ خبر: 31850747 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب

تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اراک؛ علیرضا ایزدی می گوید: هتل ها و اقامتگاه های مناطق گردشگری استان مرکزی امسال با تخفیف 40 درصدی پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزی
این طرح با هدف توسعه صنعت گردشگری در تفاهم نامه ای بین هتل داران و مالکان مسافرخانه ها با میراث فرهنگی استان مرکزی اجرا می شود.

برگزاری تورهای رایگان گردشگری برای جذب گردشگر...
او می افزاید: علاوه بر اجرای این تفاهم نامه طرح برگزاری تورهای رایگان گردشگری برای رفت و آمد مسافران داخلی و خارجی در 12 شهرستان استان مرکزی هم با همکاری شهرداری ها در شهرستان های استان پیش بینی شده است.

تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزیمجموعه هتل داران و مسافرخانه های استان مرکزی امسال با تعمیر، رنگ آمیزی و تدارک سفره هفت سین، محیطی زیبا را برای جذب بیشترمسافران نوروزی و گردشگران فراهم کرده اند.

 


تغییر وضعیت گردشگری از اقامت به ماندگاری...
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به ضعف در موضوع معرفی جاذبه های گردشگری استان مرکزی به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می گوید: با توجه به اینکه بسیاری از هوطنان از وجود این جاذبه های دیدنی در شهرهای استان بی خبرند به همین علت نگاهشان به استان مرکزی یک نگاه گذرا و عبوری است و گاها این استان را برای استراحت بین راهی و توقف موقت انتخاب می کنند.تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزی

مدتی است که مسئولان استان مرکزی تلاش می کنند گردشگری در استان را از وضعیت اقامت به ماندگاری تغییر، تا در سایه این برنامه ریزی هم صنعت گردشگری و هم بازار فروش صنایع دستی را بیش از گذشته رونق دهند.
استان مرکزی در مسیر اصلی ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور قرار گرفته و بیشتر مسافرانی که قصد تردد به نواحی مختلف ایران را دارند از این خطه می گذرند.
استان مرکزی از نظر ظرفیت جذب گردشگر در ردیف معدود استان های کشور...
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 873 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بیت تاریخی امام راحل در خمین، بازار تاریخی اراک، گلستان‌های محلات، حمام چهار فصل اراک، آتشکده خورهه نیم ور، روستای هِزاوه، غار چال ‌نخجیر، قلعه مستوفی‌الممالک، مسجد شش ناو تفرش، کاروانسرای دودهک دلیجان، مسجد جامع نراق، مدرسه سپهدار، مسجد جامع ساوه، موزه صنایع دستی حسن پور، حمام تاریخی چهار فصل، موزه مردم شناسی، موزه سلطان آباد، منزل تاریخی خاکباز، موزه مفاخر در اراک، منطقه گردشگری سرچشمه و آب گرم محلات، قلعه سالار محتشم، سراب عباس آباد شازند، سنگ نگاره‌های تیمره خمین و شهر زیرزمینی ذلف آباد فراهان مهمترین جاذبه های تاریخی، مذهبی و گردشگری و البته تنها بخشی از مناطق هدف گردشگری در استان مرکزی است که همه ساله پذیرای گردشگران بی شمار داخلی و خارجی است.

تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزی

 

این مناطق کم نظیر، استان مرکزی را به دلیل برخورداری از قدمت، شرایط جغرافیایی و طبیعت بکر و با طراوت در ردیف معدود استان های کشور از نظر ظرفیت جذب گردشگر قرار داده است.

 

 

نراق، ماسوله استان مرکزی...
نوروز گردی در نراق، چشم هر بیننده و گردشگری را مجذوب جذابیت‌های کم نظیر و منحصر به فرد آن می‌کند.تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزی

از جمله مناطق بکر گردشگری می توان به نراق، ماسوله استان مرکزی اشاره کرد.

 

 

وفس با سه هزار سال قدمت دومین شهر تاریخی ایران...
این منطقه هدف گردشگری یعنی روستای خوش آب و هوا و تاریخی وفس با تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزیقدمتی سه هزار ساله و آثار به جا مانده از دوره اشکانیان و ساسانیان و البته چشم‌ اندازهای بسیار زیبا در کمیجان هم می تواند آلبوم عکس های یادگاری هر گردشگری را پر از خاطرات زیبا و به یادماندنی می کند.

 

عرصه های طبیعی استان مرکزی، ثبت قشنگ ترین لحظه های سفر...
از سویی دیگر عرصه های طبیعی استان مرکزی هم با جاذبه های دل انگیز و کم نظیرش مقصد اصلی دوستداران طبیعت دست نخورده است تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزی
استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در مسیر دو رشته کوه البرز و زاگرس، دارای تنوع اقلیمی و گیاهی بالایی است و با چشم اندازهای مثال زدنی خود بهترین مقصد برای طبیعت گردان است.


تالاب میقان اراک...
تالاب میقان اراک هم با 120 کیلومترمربع وسعت یکی از جاذبه های بکر طبیعی استان مرکزی است که در چهار فصل سال پذیرای ایران گردان به ویژه گردشگران خارجی است.
تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزی

 

این تالاب کویری شامل یک دریاچه فصلی، کویر و دشت‌های آبرفتی با آب و هوای مدیترانه‌ای گرم و خشک است.

 

صنایع دست هنرمندان استان مرکزی سوغاتی ارزشمند...
صنایع دستی استان مرکزی هم از دیگر جاذبه های گردشگری استان مرکزی است که تنوع و زیبایی و کیفیت ساخت آنها چشم هر مسافر و گردشگری را مجذوب خود کرده و نمی گذارد دست خالی از این خطه هنرپرور بروند.
تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزیاستان مرکزی مهد پرورش هنرمندانی اسن که هنرشان از فرهنگ غنی مردم آن و تبلور عینی فرهنگ اصیل، بومی، مردمی و معنوی کشورمان حکایت دارد و همیشه معرف خصوصیات بارز و شاخص هنر و تمدن این مرز و بوم بوده است.
فرش دستبافت با نام تجاری ساروق آوازه اش جهانی شده، هنرصنعت مسگری، جاجیم بافی، معرق، قلمزنی روی مس، چلنگری، آینه کاری، گچ بری سنتی، گیوه دوزی، مجسمه سازی بامبو بافی، تذهیب و نگارگری مهمترین و البته تنها بخشی از صنایع دست هنرمندان سرزمین آفتاب است.
استان مرکزی بهشت مفاخر ایران...
از آنجا که استان مرکزی از استان‌های نخبه پرور ایران است و از 4 هزار و 500 نخبه کشور یک چهارم یعنی هزار و 125 نفر را در خود جای داده که نمونه بارز و برجسته آن هم امام خمینی (ره) است، از این رو لقب بهشت مفاخر، سرزمین آفتاب و پایتخت مفاخر و مشاهیر ایران را در کارنامه درخشان خود دارد.تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزی
این سرزمین کهن در دوره اسلامی بیش از 56 عالِم و اندیشمند دینی از جمله حضرت امام خمینی (ره)، آیت الله اراکی، آیت الله میرزا حسن آشتیانی، آیت الله موسوی، ملا احمد و ملا مهدی نراقی را تحویل جهان اسلام داده است.
این ظرفیت عظیم نیز همچون دیگر جاذبه ها در جذب گردشگران داخلی و خارجی به ویژه در فصول بهار و تابستان، این استان را بیش از دیگر استان های کشور مورد توجه مسافران و گردشگران قرار داده است.
برند سازی نشدن استان مرکزی در حوزه گردشگری...
با وجود این همه ظرفیت بسیار برای گردشگری که اکنون در جهان به یک صنعت پول ساز تبدیل شده، اما هنوز هم استان مرکزی نتوانسته در حوزه گردشگری برند سازی شود.تخفیف ویژه هزینه اقامت مسافران نوروزی در استان مرکزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی علت این کاستی را نبود تبلیغات مناسب یعنی سرمایه گذاری برای بِرند سازی می داند و معتقد است: از آنجا که گردشگری صنعتی فرابخشی است، توسعه آن یکی از اصلی ترین محورهای توسعه پایدار و همه جانبه است.
علیرضا ایزدی به استان همدان اشاره می کند و می گوید: این استان تنها به دلیل تمرکز ظرفیت های گردشگری اش در مرکز استان، موفق به جذب گردشگران زیادی شده و این در حالی است که برعکس؛ این ظرفیت ها در شهرستان های مختلف استان مرکزی پخش هستند و همین موضوع و در کنار آن نبود تبلیغات و سرمایه گذاری مناسب مانع از برند سازی آنها شده است.
ضرورت بهره گیری بیشتر از ظرفیت گردشگری استان مرکزی...
او با اشاره به نراق به عنوان ظرفیتی هویت ساز و روستاهایی مثل وفس که به دلیل ضعف در معرفی ظرفیت های گردشگری برای مردم ایران و جهانگردان ناشناخته مانده اند می افزاید: استان مرکزی که به علت موقعیت جغرافیایی و خاص خود در مرکز کشور قرار گرفته می تواند در روزهای تعطیل سال پذیرای سر ریز استان های تهران و قم باشد، در حالی که تاکنون تنها به عنوان یک حلقه واسط بین استان ها نقش ایفا کرده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی راه برون رفت از این چالش را تزریق اعتبارات کافی و جذب سرمایه گذار می داند.

 

 

حرف آخر...
با وجود همه این موانع و مشکلات اما مسئولان استان مرکزی دست از تلاش برنداشته و از هر راهی برای رونق و توسعه صنعت توریسم و جذب گردشگر استفاده کرده اند.
به همین دلیل همانطور که پیشتر هم اشاره شد نوروز امسال تمهیداتی برای تسهیل سفر گردشگران به استان مرکزی در نظر گرفته اند که تخفیف 40 درصدی هزینه هتل های استان مرکزی یکی از این امکانات و تسهیلات با هدف جذب گردشگر بیشتر است.
سفر و بازدید یک میلیون و 300 هزار گردشگر داخلی و خارجی در نوروز 97 از جاذبه های طبیعی، تاریخی و اماکن مذهبی استان مرکزی خود گویای وجود ظرفیت بالای این استان در زمینه صنعت گردشگری است که امید می رود با نگاه ویژه دولت به توسعه این صنعت نوین هرچه زودتر شاهد رونق و بالندگی این صنعت باشیم./
نویسنده : سید احمد طباطبایی

 

 

 

نظر شما