شناسهٔ خبر: 31848530 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

عزیمت به سوی همبستگی

صاحب‌خبر -


مهدی شفیعی
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران

نوروز بهانه‌ای برای نو شدن است. آنگاه که زمین در چشم آدمی رخت تازه به تن می‌کند، می‌تواند در ما نیز انگیزه‌هایی برای تازه شدن پدید آورد. اما نوروز برای ما فرصت‌هایی فراتر از انگیزه‌های فردی به همراه دارد. چرا که این رویداد طبیعی با جغرافیای فرهنگی وسیع  پیوندی عمیق دارد. نوروز نه رویدادی منحصر به ایران، بلکه دربرگیرنده وسعتی به‌نام حوزه تمدنی ایران است، حوزه‌ای که از مرزهای رسمی فراتر رفته و کشورهای همسایه، همچون افغانستان و تاجیکستان را دربرمی گیرد. اینکه مردم این کشورها، هم این اتفاق مبارک و فرخنده را جشن می‌گیرند، به این معنی است که همه ما حاملان یک فرهنگ و شهروندان یک تمدن هستیم.
 اشتراکات فرهنگی و دینی، خود عامل دیگری برای پیوند میان دولت‌ها و ملت هاست.
از این نگاه، نوروز فرصت مناسبی برای بازیابی این ظرفیت فرهنگی، درون و بیرون مرزهای ما است. می‌توان با تکیه بر این نقطه اشتراک که خود پیوندهای دیگری را به خاطر می‌آورد و بر آن تأکید می‌ورزد، در مسیر همبستگی ملت‌ها و شهروندان این گستره تمدنی حرکت کنیم.
عزیمت به سوی این همبستگی، می‌تواند گسترش دهنده حس همزیستی و همجواری میان ملت‌های منطقه باشد. این مسأله از این‌رو اهمیت دارد که امروز منطقه ما دستخوش تنش‌های مصنوعی است، تنش‌هایی که می‌توان ردپای قدرت‌های فرامنطقه‌ای همچون امریکا را نیز در آن سراغ گرفت. تکیه بر فرهنگ مشترک و نوروز به‌عنوان یکی از عناصر اصلی آن، می‌تواند بدیلی برای سیاست‌های بدلی باشد که برخی از قدرت‌ها در صدد اعمال آن در منطقه هستند. بویژه اینکه فرهنگ مبتنی بر نوروز، فراتر از تمایزهای قومیتی یا مذهبی قرار گرفته و کمک می‌کند تا مردم کشورهای مختلف، اشتراکات تاریخی یکدیگر را بیابند و خود را در آن فهم کنند.
 ایران در گذر تاریخ، همواره بحران‌های زیادی را از سر گذرانده است ولی همواره توانسته است بار دیگر قوام و دوام خود را بازیابد. آنچه از آن بحران‌ها باقی مانده است، درس‌ها و خاطره‌ها و تاریخ پایداری و ایستادگی است. در شرایط امروز نیز که برخی از کشورها تلاش دارند تا شرایط پرتنشی را برای کشور ما رقم بزنند، تاریخ به ما یادآوری می‌کند که ملت ایران سربلند خواهد بود.
اما این سربلندی از مسیر همدلی به دست می‌آید، همدلی که تاریخ ایران در معنای گستره تمدنی و فرهنگی مؤید آن است. ما با چنین چشم انداز، با چنین امید و با چنین قوام و قدمت تاریخی به استقبال سال نو می‌رویم، سالی که از خوشی‌هایش سرخوش خواهیم شد و اگرهم گره‌ای باشد، آن را با دست‌های یک یک ایرانیان، خواهیم گشود. چرا که در مسیر حرکت تاریخی خود آموخته‌ایم که همدلی رمز پیروزی ماست و ما در سال جدید آن را تقویت خواهیم کرد. این همدلی هم می‌تواند در سطح خرد، یعنی خانواده‌ها نمود داشته باشد، هم در جمع‌های بزرگ‌تر و در نهایت در ساخت کلان سیاسی کشور. امیدوارم سال ۹۸ سال همدلی برای همه مردم عزیز و همه سیاستمداران و صداهای حاضر در کشور باشد.




نظر شما