شناسهٔ خبر: 31847897 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در آستانه چهارشنبه سوری؛

نیروهای امدادی و پلیس در حالت آماده باش قرار گرفتند

بجنورد- ایرنا- نیروهای امدادی و پلیس خراسان شمالی در آستانه چهارشنبه سوری به حالت آماده باش کامل درآمده و مسئولان قضایی استان هم هشدارهای لازم در زمینه پلمب واحدهای صنفی عرضه مواد آتش زا را دادند.

صاحب‌خبر -

با توجه به احتمال بروز حوادث در مراسم چهارشنبه سوری نیروی انتظامی و دادستانی ضمن هشدار به واحدهای متخلف فروش مواد محترقه از پلمب این واحدها تا پایان تعطیلات نوروزی خبر دادند و نیروهای امدادی اورژانس و آتش نشانی نیز در نقاط مختلف شهر مستقر شدند.
به گزارش ایرنا؛ چهارشنبه پایان سال از آیین های زیبای کشورمان است که امروز دستخوش آسیب های بسیاری شده و همین امر باعث شده تا هر ساله حوادث بسیاری را از این نظر در کشور شاهد باشیم.
بر اساس آمار در سال گذشته 318 نفر در کل کشور در چهارشنبه سوری دچار آسیب شده و در بیمارستان ها بستری شدند که منجر به قطع عضو 52 نفر و فوت چهار نفر شد.
این در حالی است که در خراسان شمالی نیز 19 نفر در حوادث چهارشنبه سوری دچار آسیب شدند که بیشتر آنها به صورت سرپایی مداوا شدند ولی تعدادی هم دچار آسیب های جدی تر شدند.
متاسفانه با وجود اینکه هر ساله اطلاع رسانی گسترده ای در خصوص پرهیز از رفتارهای پرخطر در این روز از سوی رسانه ها و فضای مجازی و دستگاه های امدادرسان صورت می گیرد و همه مردم نیز به مشکلاتی که می تواند در این روز ایجاد شود واقف هستند ولی باز هم شاهد وقوع حوادث و آسیب دیدگی افرادی هستیم که بیش از 80 درصد آنها را نوجوانان و یک چهارم را عابران و رهگذران تشکیل می دهند.

*وقوع 38 حادثه و آتش سوزی در سال گذشته
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وقوع 19 مورد حادثه منجر به صدمه به افراد در سال گذشته، گفت: 19 مورد نیز آتش سوزی جزئی نیز در سال گذشته داشتیم که مهار شدند.
مجیدخوشرفتار با تاکید بر مراقبت بیشتر از فرزندان توسط خانواده ها در این روز، افزود: برخی افراد فکر می کنند حادثه متعلق به همسایه است و بنابراین مراقبت های لازم را به ویژه از فرزندانشان ندارند.
وی به ارائه توصیه های لازم در این رابطه پرداخت و اظهار داشت: خانواده ها باید از نگهداری مواد نفتی و آتش زا در منزل بویژه در بالکن خودداری کنند تا در صورت پرتاب احتمالی ترقه و فشفشه دچار آتش سوزی نشود.
خوشرفتار گفت: همچنین به خانواده ها توصیه می شود حتما شرایط آتش بازی ایمن را در محیط باز با استفاده از مواد قابل اشتعال به میزان لازم برای فرزندانشان فراهم کنند و حتما یک سطل آب نیز در کنار آتش برای کنترل آن قرار داده شود.
وی محیط و تجهیزات ناایمن را از مهمترین عوامل ایجاد حادثه دانست و از مردم خواست از این عوامل دوری کنند زیرا که بیشتر حوادث برای کسانی رخ می دهد که آگاهی لازم را از موقعیت های پرخطر ندارند.
معاون عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد همچنین از والدین خواست مراقب رفت و آمدهای مشکوک فرزندانشان در منزل و یا به زیرزمین و انبارها باشند و گفت: اولویت اول امدادرسانی آتش نشانان با حوادثی است که جان افراد را تهدید می کند.
وی گفت: برخی افراد فکر می کنند ترقه هایی که استفاده می کنند استاندارد است در حالی که چیزی به نام ترقه استاندارد وجود ندارد و اگر همین ترقه ها در محیط مستعد قرار گیرند شعله ور شده و آسیب زا هستند.

*آماده باش 18 اکیپ آتش نشانی
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد نیز از آماده باش کامل 18 اکیپ سازمان با 88 نیرو در چهارشنبه پایان سال خبر داد و افزود: این اکیپ ها از ساعت 18 امشب تا هر ساعتی که نیاز باشد در سطح شهر مستقر هستند.
مجید گریوانی گفت: تعدادی از این نیروها در محلات خارج شهر از قبیل پارک باباامان و بش قارداش، شهرک فرهنگیان، پارک دوبرار و جاده ارکان مستقر می شوند و مابقی نیز در نقاط مختلف سطح شهر بویژه در میادین خواهند بود.
وی اظهار داشت: یک خودروی سیار آتش نشانی نیز دائما در سطح شهر در حال گشت زنی است تا حوادث را در سریع ترین زمان ممکن امدادرسانی کند.
گریوانی بیشترین قشر آسیب دیده در این شب را جوانان و نوجوانان و افراد بیگناهی دانست که به هیچ وجه در ایجاد خطر دخیل نیستند و گفت: این افراد اطلاعی از حادثه ندارند و بیشتر به دلایلی از قبیل کنجکاوی نزدیک مراکز خطر و آسیب زا می شوند.
وی از شهروندان خواست بیشتر در این رابطه مراقبت کنند و در صورت برگزاری مراسم پرخطر و ایجاد سر و صدا در فضایی خاص ضمن کنترل خانواده ها از نزدیک شدن به این محل ها خودداری کنند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد با تاکید بر برگزاری ایمن مراسم چهارشنبه سوری، اظهار داشت: سنت های دیرین این شب بسیار شاد و آیینی و با نیت های خوب هستند و چه خوب است که این آیین ها را به خوبی درک کنیم و به شکل درست آنها را به جا آوریم.
وی پیشنهاد جمع کردن جوانان و خانواده ها در محیطی امن توسط بزرگترهای فامیل را داد تا با روشن کردن آتش و برگزاری دیگر آیین ها فرزندانشان وارد محیط های پرخطر نشوند و خاطره ای خوش را در این روز برای یکدیگر به ارمغان آورند.
گریوانی خاطرنشان کرد: نمی توان فرزندان را از برگزاری این آیین و رفتن به مراسم آن منع کرد زیرا که نفس چهارشنبه سوری شاد است و خراسان شمالی به شادزیستن شهرت دارد ولی باید راهکارهای ایمنی را در نظر گرفت.

* پلمب فروشگاه های مواد آتش زا تا پایان تعطیلات نوروز
فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز گفت: اماکنی که اقدام به فروش مواد محترقه غیرمجاز کنند تا پایان تعطیلات نوروزی پلمب می شوند.
سردار علیرضا مظاهری تاکید کرد: پلیس با افرادی که بخواهند شادی مردم را در این روزها تلخ کنند، با قاطعیت تمام برخورد خواهد کرد.
وی همچنین از توقیف خودروهای هنجارشکن خبر داد و افزود: نیروهای پلیس برای ایام پایانی سال و آغاز سال جدید در آماده باش کامل هستند و روی همه حوزه ها کنترلی ویژه دارند.
وی گفت: هماهنگی با سازمان های فرابخشی برای هدایت مردم در فضاهای خاص صورت گرفته و مخالف شادی مردم هم ‌نیستیم ولی اجازه نمی دهیم کسی آسایش مردم را بر هم زند.

*منع ورود چهارشنبه سوری به باباامان و بش قارداش
سردار مظاهری تاکید کرد: به منظور حفاظت از سرمایه ملی و فضای سبز و جلوگیری از آسیب به مردم، در شب چهارشنبه سوری امکان ورود به پارک باباامان و بش قارداش وجود ندارد.

سرپرست پلیس فتا فرماندهی انتظامی خراسان شمالی نیز به افرادی که اقدام به خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی می کنند، هشدار داد: با متخلفان در این حوزه برخورد جدی قانونی صورت می گیرد.
سرگرد یوسف شاکری افزود: افرادی که در زمینه خرید، فروش، تبلیغ و آموزش ساخت مواد محترقه در فضای مجازی فعالیت دارند توسط کارشناسان پلیس فتا استان شناسایی و به مقام قضایی معرفی خواهند شد.
رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسان شمالی نیز اظهار داشت: تمامی 240 نیروی اورژانس استان اعم از پزشک، پرستار و کارشناس و کاردان فوریتهای پزشکی برای امدادرسانی در چهارشنبه پایان سال به حالت آماده باش درآمدند.
دکتر تقی دولت آبادی گفت: این نیروها در 44 پایگاه و 47 آمبولانس اورژانس 115و یک اتوبوس آمبولانس خود را در سطح استان به حالت آماده باش در آمده و در مراکز درمانی و نقاط مرکزی شهر مستقر می شوند.
وی افزود: هم اینک این نیروها به منظور ارائه خدمات درمانی مطلوب به حادثه دیدگان احتمالی چهارشنبه آخرسال و امدادرسانی به آنها با تمام توان لجستیکی و نیروی انسانی خود آماده ارائه خدمات درمانی لازم در سطح استان هستند.
دولت آبادی اظهار داشت: همچنین تمامی بیمارستان‌های استان به‌ منظور ارائه خدمات درمانی مناسب و مطلوب به حادثه دیدگان احتمالی چهارشنبه آخر سال در آمادگی کامل قرار دارند.
وی افزود: این در حالی است که در روز های گذشته مراکز بهداشتی و درمانی استان و تمامی آمبولانس های بیمارستانی و پیش بیمارستانی به منظور آمادگی بیشتر مورد بازرسی و بازدید قرار گرفته اند.
وی گفت: نیروها و پزشکان مجربی نیز برای درمان آسیب های چشم، سوختگی، ارتوپدی و جراحی پلاستیک در بیمارستانها آنکال بوده و در رشته چشم پزشکی مقیم هستند که در آماده باش خواهند بود.
رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث خراسان شمالی با ابراز نگرانی از افزایش استفاده از مواد محترقه دست ساز در چهارشنبه پایان سال، در خصوص اقدامات انجام شده در این خصوص گفت: طی هفته های گذشته دانش آموزان و خانواده ها در استان در خصوص خطرات احتمالی این روز ، آموزش های لازم را توسط تیم های آموزشی سازمان اورژانس دیده اند تا با افزایش سطح آگاهی و ایجاد نگرش پرهیز از خطر شاهد کاهش مصدومان این شب باشیم.
وی با اشاره به اینکه باید فرزندان خود را نسبت به عواقب خطرناک بازی با مواد منفجره و آتش زا آگاه کنیم افزود: شهروندان در روزهای نزدیک به سال نو، بیش از پیش با درایت و عقلانیت، قبل از هر کاری به عواقب آن بیاندیشند و رفتارها و تصمیم های مسئولانه داشته باشند.
دکتر دولت آبادی ابراز امیدواری کرد: خانواده ها و به ویژه جوانان با رعایت نکات ایمنی و پرهیز از اعمال پرخطر، چهارشنبه آخر سال را برای خود و خانواده ها تلخ نکنند تا با شادی و سرور به استقبال نوروز 98 برویم.

*دادستان بجنورد به عرضه کنندگان مواد محترقه هشدار داد
دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز به افراد فرصت طلب و سودجو برای عرضه مواد محترقه که با اقدامات مجرمانه خود موجبات سلب آرامش جامعه و تهدید سلامت عمومی مردم استان را فراهم می کنند، هشدار داد.
مسلم محمدیاران اظهار داشت: به طور قطع بدون هیچ گونه اغماض و مماشاتی با مجرمین و اخلاگرانی که امنیت و سلامت عمومی را تهدید می کنند برخورد خواهد شد.
وی با بیان این که برقراری نظم و آرامش و تامین امنیت شهروندان و نیز صیانت و پاسداری از حقوق عامه از مهم ترین اولویت های دستگاه قضایی است، گفت: تمامی دستگاه های متولی نظم و آرامش و حافظ امنیت بطور دقیق وضعیت اجتماعی را به ویژه در ایام منتهی به پایان سال رصد می کنند و در همین راستا بازرسی ها نیز افزایش یافته و طبعا چنانچه افرادی در زمینه توزیع و عرضه مواد محترقه فعالیت داشته باشند،دستگیر و مجازات خواهند شد.
این مقام قضایی استان گفت: علاوه بر پلمپ مکان های عرضه این قبیل مواد، وسائط نقلیه حامل مواد محترقه نیز توقیف و تا پایان تعطیلات نوروزی در پارکینگ متوقف خواهند بود.
وی افزود: این اقدامات علاوه بر مجازاتی است که قانونگذار برای توزیع کنندگان مواد محترقه و برهم زنندگان نظم و آرامش عمومی در نظر گرفته است.
ط/ 6042

نظر شما