شناسهٔ خبر: 31847081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

وزارت خارجه روسیه: موشک‌های «۹ ام ۷۲۹» خود را از بین نمی‌بریم

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد این کشور مجموعه موشکی «۹ ام ۷۲۹» خود را که آمریکا اعلام کرده بود در تعارض با پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) است، از بین نخواهد برد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

وزارت امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد این کشور مجموعه موشکی «۹ ام ۷۲۹» خود را که آمریکا می‌گوید در تعارض با پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) است، از بین نخواهد برد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ما نمی‌توانیم به دنبال نابود ساختن موشک «۹ ام ۷۲۹» خود باشیم که واشنگتن بدون مدرک فکر می‌کند پیمان INF را نقض می‌کند».

بنا به گفته این وزارتخانه، آمریکا فعالانه در حال گسترش موشک‌های میان‌برداست و روسیه باید برای گسترش احتمالی چنین سیستم‌هایی از جانب آمریکا آماده باشد. وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد گسترش یک جدید سند کنترل تسلیحات، استارت نو، به نفع کل جامعه بین‌المللی خواهد بود.

این وزارت خانه اعلام کرد: «متاسفانه واشنگتن ترجیح می‌دهد فضایی از عدم اطمینان و ارسال پیام‌های منفی (درباره امکان گسترش) ایجاد کند».

آمریکا بار‌ها ادعا کرده است روسیه با آزمایش موشک‌های «۹ ام ۷۲۹» در محدوده ممنوع شده در توافق، پیمان INF را نقض کرده است. روسیه این اتهامات را رد کرده است و تاکید دارد حداکثر دامنه موشکی ۴۸۰ کیلومتر با الزامات پیمان INF مطابقت دارد.

در دوم فوریه، آمریکا به طور رسمی تعهدات خود را تحت قرارداد INF معلق کرد و روند خروج را آغاز کرد که طی شش ماه کامل خواهد شد مگر آنکه مسکو تخطی نسبت داده شده به او را درباره نقض قرارداد دو جانبه برای کنترل تسلیحات جبران کند. همان روز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این اتهامات را رد کرد و اعلام کرد که مسکو نیز در واکنش به این حرکت آمریکا، تعهدات خود را تحت پیمان INF به حالت تعلیق درمی‌آورد.

 

نظر شما