شناسهٔ خبر: 31846983 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کرمانشاه گردی در تعطیلات نوروز

هفته نامه باختر چاپ کرمانشاه در آخرین شماره سال 97 مطلبی را با عنوان «کرمانشاه گردی در تعطیلات نوروز» به قلم هادی نوروزی منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

در این گزارش آمده است: به جرات و افتخار می توان گفت که شروع سال جدید ایرانیان یکی از بهترین موهبت های الهی است چرا که آغاز سال نیکو بوده و با سر سبزی و تازگی و طراوت همراه است، طراوتی که نه تنها می توان آن را در دلها مشاهده کرد بلکه تازگی و زیبایی که در طبیعت به وجود می آید و سر سبزی درخت ها و جنگلها و خروشان شدن آب رودخانه ها و آبشارها از زیباترین جلوه های خدادادی است که با شروع این تغییر و تحولات نوروز آغاز می شود.
در آغاز سال جدید همه و همه دوست دارند که به دیدار طبیعت بروند و از این فرصتی که فراهم آمده نهایت لذت را ببرند لذا همه آنهایی که دوستدار طبیعت هستند برنامه هایی چند روزه برای سفر می چینند که با خانواده، دوستان و اقوام گرد هم جمع شوند و به گردش و تفریح بروند.
جایی که ما امسال به شما پیشنهاد می کنیم سفر و گردش در بهترین و زیباترین مناطق گردشگری کرمانشاه می باشد که مطمئنا تا به حال آن را تجربه نکرده اید و از آن لذت خواهید برد و برای لذت بردن از این فرصت فراهم شده باید برنامه ای بچینید و به دیدن زیبایی هایی بروید که واقعا ارزش ثبت شدن در دفترچه خاطرات زیباترین روزهای زندگی را داشته باشد.
سفری به یادماندنی و خاطره انگیز در دل کوهستان های پر فراز و نشیب جاده های سر سبز و پر پیچ و تاب منطقه اورامانات تا خانه های پلکانی و زیبای پاوه و آبشارهای سر سبز و خروشان دربند و پیران و ....
در کرمانشاه از هر جاذبه ی گردشگری که بخواهید می توانید چند نمونه آن را در فاصله چند کیلومتری از هم ببینید و حتی یک دقیقه هم وقت خود را هدر ندهید، از تاق و گنبدهای قدیمی گرفته تا تکیه ها، سراب ها، حسینیه ها، آثار تاریخی، غارها، روستاهای پلکانی، موزه ها، قلعه ها و طبیعت های بکر خدادادی.
پیش از سفر یادتان بیندازیم که حتما حتما با خود دوربین های عکاسی و فیلمبرداری به همراه داشته باشید که خاطرات زیبا و متفاوت امسال را به صورت تصویری به ثبت برسانید و پیش از ورود به هر شهر از کیوسک های اطلاع رسانی مسافران نوروزی نشانی مناطق دیدنی، نقشه شهر، محل قرار گیری مناطق را دریافت کنید که مبادا یکی از منطقه های زیبا و بکر این مناطق را از قلم بیندازید.
کجا بگردیم؟
سفرتان از میدان امام خمینی(ره) شروع می شود چرا که به محض رسیدن راهنماهای گردشگری زیادی با گل و شیرینی به استقبال شما می آیند و دفترچه ها و نقشه های گردشگری را به شما هدیه می دهند.
تاق بستان
طاق‌بستان (به کردی کرمانشاهی «تاق وه سان» به معنی طاقی از سنگ) مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته‌های دوره، ساسانی که در شمال غربی شهر کرمانشاه و در غرب ایران واقع شده می رویم.
این مجموعه در قرن سوم میلادی ساخته شده و ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد. چند صحنه، تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگ نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه‌ای در آن کنده‌کاری شده است.
سنگ‌نگاره، شکارگاه سلطنتی طاق بستان نخستین تابلوی سنگی با رعایت قاعده و اصول نقاشی در جهان به حساب می‌آید. وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردش‌گاهی روح‌فزا تبدیل نموده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است. البته این فضای زیبا و با شکوه دارای دو طاق سنگی بسیار زیبا می باشد که طی چند سال اخیر جلوی تاق ها را شکافته اند و چشمه آب جاری از جلوی طاق ها عبور می کند و سر سبزی و زیبایی که درختان و گل و سبزه های اطراف به این مجموعه پیوسته اند زیبایی آن را چند برابر کرده اند و ناگفته نماند که درختان زیبا و با شکوهی به قدمت چندین و چند ساله در اطراف محوطه قرار دارند که با قدمت و تاریخ مجموعه در هماهنگی کامل هستند.
پارک کوهستان
بعد از دیدن زیبایی ها و شگفتی های طاق بستان سری به پارک کوهستان می زنیم البته در اطراف محوطه ی تاق بستان تعداد زیادی سیاه چادرهای نوروزی برپا شده که می توانید در آنها برای دقایقی استراحت کنید و سوغاتی کرمانشاه که گلیم و گیوه و گبه و انواع زیورآلات تزیینی و نان برنجی و کاک است تهیه کنید و بژی و آش های محلی میل کنید البته یادتان نرود که دنده کباب و خورش خلال از غذاهای معروف کرمانشاه است و می توانید در یکی از رستوران های این منطقه به راحتی تهیه و از خوردن آنها لذت ببرید.از طاق بستان که رو به سمت شمال شهر برویم به پارک زیبا و پلکانی کوهستان می رسیم که طراوت و سر سبزی آن و همچنین پیچ و تاب هایی که جاده ی آن دارد یکی از زیباترین و بزرگ ترین پارک های غرب ایران را به شما نشان می دهد. به بالاترین نقطه ی پارک که رسیدید می توانید از همان بالا زیبایی های شهر را نظاره کنید و البته یادتان نرود که به مزار شهدای گمنامی که در آنجا قرار گرفته شده نیز سری بزنید.مطمئنا از دیدن این همه زیبایی ها در کنار هم متعجب شده اید ولی به شما این خبر خوش را بدهیم که تازه اول کار است و باید خود را برای دیدن مکان های زیباتر و دیدنی تر آماده کنید.
شهربازی
بعد از آن به شهر بازی می رویم سرزمینی شگفت انگیز برای بازی و سرگرمی که همانند جزیره ای در رودخانه ی قره سو واقع شده و گذر بر روی آبها و رسیدن به ابرها را دست یافتنی می کند.
مساجد
مسجد جامع کرمانشاه در بافت قدیم شهر کرمانشاه، در خیابان مدرس قرار دارد. از این مسجد تنها بخشی از شبستان آن باقی مانده ‌است. این شبستان چهل و پنج طاق چشمه داشت و امروز تنها بیست و پنج طاق آن باقی مانده ‌است.
مسجد جامع شافعی مسجد جامع اهل سنت در شهر کرمانشاه است که در راسته بازار کرمانشاه (تاریکه بازار) قرار دارد. این مسجد از یک سو به میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منتهی می شود. امروزه تنها در بنای تازه مسجد که در کنار بنای قدیمی و به سبک مساجد ترکیه ساخته شده است نماز برگزار می شود. مسجد عمادالدوله، این بنا در ضلع غربی خیابان مدرس و جوار بازار زرگرها واقع گردیده و از آثار دوره قاجاریه است که در سال 1285ه -. ق توسط امامقلی میرزا عمادالدوله - والی غرب و سرحددار عراقین- به صورت مسجد و مدرسه بنا گردیده و در دوره های بعد تعمیر و بازسازی شده است.
در حال حاضر این بنا به عنوان مدرسه علوم دینی مورد استفاده است و جهت هزینه آن، تعداد قابل توجهی مغازه و همچنین کاروانسرای عمادالدوله وقف گردیده است. مسجد به صورت چهار ایوانی بنا گردیده و مشتمل بر سردر، صحن، ایوان، شبستان ستوندار و حجره های متعدد است.
خانه ها
خانه خواجه باروخ، نام خانه ای تاریخی در شهر کرمانشاه است، مالک این خانه خواجه باروخ از تجار کلیمی کرمانشاه بوده و در زمان ناصر الدین شاه ساخته شده ‌است. این خانه در بخش یهودی نشین محله قدیمی فیض آباد کرمانشاه واقع شده ‌است و دارای ویژگی‌های خانه‌های درونگرای ایرانی است. یعنی خانه از طریق هشتی به حیاط بیرونی و با عبور از دالانی سراسری به حیاط اندرونی متصل می‌شود.
اتاق‌های مسکونی اطراف حیاط اندرونی قرار گرفته‌اند. ستون‌های آجری در نمای ایوان‌های این بنای زیبا به کار رفته‌اند. این ستونها دارای سرستون‌های آجری به صورت پله‌ای و مقرنس هستند. این خانه از معدود خانه‌های قاجاریه دارای حمام کرمانشاه است و امروزه به نام خانه رنده کش که آخرین مالک آن می‌باشد، معروف تر است.
خانه خدیوی، این خانه در خیابان معلم شرقی واقع شده است، یکی از با ارزشترین ابنیه برون‌گرایی است که طبق کتیبه ورودی بنا در سال 1316 ش ساخته شده است. تمام نمای این خانه به وسیله آجرکاری با اشکال مختلف هنری تزئین شده است.
تکایا
تکیه بیگلربیگی دقیقا در مقابل مسجد جامع قرار گرفته، این تکیه که در زمان قاجار توسط عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شده‌ است از لحاظ آئینه کاری در میان تکایای کرمانشاه بی نظیر است. در سمت غربی حیاط، تالار آئینه کاری بزرگی ساخته شده که به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات عالی و کتیبه‌های متعددی ساخته شده است و در حال ‌حاضر تکیه بیگلربیگی به ‌عنوان موزه خط و کتابت مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد. در این موزه، اسناد قدیمی متعلق به خانواده بیگلربیگی به نمایش گذاشته شده ‌است. گوشه به گوشه تکیه‌ بیگلربیگی را که بگردید است جز هنر، ظرافت و زیبایی چیزی نمی بینید. این تکیه سه ورودی دارد. ورودی اصلی آن در سمت جنوب شرقی قرار دارد که سردر آن به‌ وسیله مقرنس‌های گچی و گچ‌بری‌های برجسته تزیین شده است. در دو طرف ورودی، دو ردیف تاق‌نما دیده می‌شود. مهم‌ترین قسمت تکیه بیگلربیگی، بخش غربی آن است که گنبدخانه حسینیه در آن قرار دارد.
تکیه معاون الملک یکی از بناهای به جای مانده دوره قاجاریه در کرمانشاه می باشد که کاشی های منحصر به فردش آن را از دیگر تکایای شهر متمایز می کند و در خیابان حداد عادل و یا راسته ی عمده فروش ها واقع شده و فاصله ی آن با تکیه بیگلر بیگی شاید صد قدم هم نشود. این بنا از سه قسمت تشکیل شده است: قسمت اول را حسینیه، قسمت دوم را زینبیه و قسمت سوم را عباسیه می‌نامند. حسینیه مخصوص ایام سوگواری امام حسین(ع) و برگزاری دیگر مراسمات مذهبی می باشد.
تمام دیوارها و حجره های اطراف زینبیه با کاشی های زیبا شامل 18 تابلو از صحنه های غم انگیز کربلا نظیر آمدن زعفر جنی به خدمت امام حسین (ع)، رزم حضرت علی اکبر (ع)، رزم حضرت قاسم (ع)، رزم حضرت ابوالفضل (ع) صحنه هایی از قیام توابین، به خاکسپاری شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسد، صحنه ورود اهل بیت به مدینه، مجلس مختار و بردن اهل بیت (ع) و امام سجاد (ع) به خرابه های شام و مجلس یزید است.
پارک ها
پارک شیرین، کسانی که به کرمانشاه سفر کرده‌اند ‌قطعا مجسمه زن تبر به دست را که در یکی از میادین این شهر قرار دارد، دیده‌اند. فرنگیس حیدرپور متولد سال 41 از یکی از روستاهای گیلانغرب است که در جریان جنگ تحمیلی با رشادت و شجاعت خود حماسه‌ای را آفرید که بر اثر آن به شیرزن ایران شهرت یافت. پارک شیرین بر روی تپه‌ای با سنگ‌های رسوبی بسیار کهن و زیبا با وسعتی چند هکتاری به نام این شیر زن ایرانی ساخته شده است. پارک لاله نیز از قدیمی ترین پارک های کرمانشاه می باشد و هنگامی که به این پارک وارد
می شوی انگار از این دنیا فارغ می شوی چرا که آنقدر زیبایی و جذابیت و آرامش دارد که تو را از همه دغدغه هایت فارغ می کند.
باغ گلها و باغ پرندگان نیز از مکان های دیدنی کرمانشاه است که این باغ از بزرگ ترین باغ های خاورمیانه بوده همه ی پرندگانی که در آن قرار گرفته اند ایرانی هستند و رنگ بال و پر آنها زیبایی خاصی را به محیط اطراف بخشیده است. صندلی‌های چوبی، قارچ‌های بزرگ از جنس سیمان، پل‌های کابلی معلق چوبی، مسیر نی‌زار، آبشار، رودخانه، استخر، پستی و بلندی‌های طبیعی از جذابیت‌های این مجموعه است.
3033

نظر شما