شناسهٔ خبر: 31846423 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سه عضو شورا ی شهر در نشست خبری با خبرنگاران :

سال آینده تابوی سؤال از شهردار را می‌شکنیم

صاحب‌خبر -



رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه خط متروی تهران – کرج زیانده است، گفت: متأسفانه دولت و شهرداری کرج سهم خود را پرداخت نمی‌کنند.به‌گزارش ایلنا، محمد علیخانی در نشست خبری کمیسیون حمل‌و‌نقل و شورای شهر تهران که دیروز با حضور محسن هاشمی، محمد علیخانی و افشین حبیب‌زاده برگزار شد، در پاسخ به انتقاد در مورد برخی از عزل و نصب‌ها در شهرداری تهران گفت: تأکید ما همیشه این بوده از افرادی استفاده شود که از بدنه شهرداری و آشنا به امور باشند. اگر موردی وجود دارد که شاخص‌‌های درست را ندارد، به ما اطلاع‌دهید تا از جنبه نظارتی آن را بررسی کنیم.
علیخانی در انتقاد از روند رسیدگی به تذکرات شورا بیان کرد: زمانی که ما تذکری به یک مدیر می‌دهیم شهردار تذکر مربوطه را برای آن مدیر می‌فرستد و مدیر پاسخ می‌دهد که کارش درست بوده است، شهردار عین همان پاسخ را برای ما ارسال می‌کند اما این رسیدگی نیست و من از آقای هاشمی می‌خواهم این موضوع را پیگیری کنند. شهردار باید تذکرات را به دستگاه مستقل مثل بازرسی شهرداری بفرستد و تذکرات نباید برای خود فرد تذکر گیرنده فرستاده شوند.
محسن هاشمی در پاسخ به انتقاد علیخانی گفت:‌ ما شبیه مجلس نیستیم، در شورای شهر فقط شهردار را انتخاب می‌کنم و به هیأتی که با شهرداری همکاری می‌کنند اشراف انتخابی نداریم. در مجلس به وزیران هم رأی داده می‌شود و تذکرات هم خطاب به وزیران است اما در شورا تذکرات خطاب به خود شهردار است.رئیس شورای شهر تهران ادامه داد:‌شأن تذکر باید حفظ شود، زمانی که اعضای شورا از پاسخ به یک تذکر قانع نمی‌شوند در مرحله بعد می‌توانند از شهردار در صحن شورا سؤال کنند. ما از ابتدای شورای پنجم تاکنون ۳۷۵ تذکر داشته‌ایم و خانم نژادبهرام در این زمینه رکورددار بوده‌اند و خانم آروین هیچ تذکری نداشته‌اند اما هیچ تذکری نداریم که پس از پاسخ شهردار طرح سؤال از شهردار صورت گرفته باشد و این یعنی اعضا از پاسخ شهردار قانع شده‌اند.وی تأکید کرد: اگر اعضا نمی‌خواهند تذکری را پیگیری کنند و قرار است آن را رها کنند، نباید آن را مطرح کنند و‌ شأن تذکر باید حفظ شود.پس از سخنان هاشمی، علیخانی به سخنان خود ادامه داد و در خصوص کرایه اتوبوس و مترو پیشنهاد شهرداری این بود که قیمت‌گذاری بر اساس نرخ تورم صورت گیرد اما از دید ما این غلط است چون در این صورت باید هر چند وقت یک بار قیمت‌ها را بر اساس نرخ تورم تغییر دهیم. دیدگاه ما این است که باید قیمت‌ها به میزان درصدی ثابت افزایش داده شوند اکنون برای بلیت مترو و اتوبوس ۲۵ درصد افزایش در نظر گرفته‌ایم.رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: خط کرج به تهران مترو واقعاً زیانده است؛ چون شهرداری کرج و دولت سهم خود را نمی‌پردازند، خط پنج بین تهران و کرج مشترک است، پیشنهاد مشخص ما این بود که این خط را تقسیم کنیم و در هر ۲۰ کیلومتر نرخی بگذاریم؛ یعنی تا وردآورد نرخی باشد و از وردآورد تا تهران نرخی دیگر.
سؤال از شهردار تبدیل به یک چالش شده است
علیخانی در بخش بعدی سخنان خود گفت: در تهران ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه داریم که قرار است در سال ۹۸ همه بزرگراه‌ها برداشت شوند تا معلوم شود کدام قسمت‌ها باید مرمت شود. پس از سخنان علیخانی، افشین حبیب‌زاده ضمن اشاره به اینکه باید آیین‌نامه‌ای برای نحوه رسیدگی به تذکرات اعضای شورا ایجاد کنیم، گفت: سؤال کردن از شهردار تبدیل به یک تابو شده که برای سال ۹۸ باید این تابو را از بین ببریم. من به شخصه در سال ۹۸ در خصوص آن دسته از تذکراتم که به نتیجه نرسند طرح سؤال خواهم کرد.

برش
حذف هرگونه در یافت نقدی در شهرداری

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران با تشریح جزئیات بودجه سال آینده شهرداری و اعلام استقرار خزانه الکترونیکی و حذف هرگونه دریافت نقدی تأکید کرد.
مرتضی الویری در گفت‌و‌گو با ایسنا، در تشریح لایحه بودجه تصویبی سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران در شورای شهر تهران، گفت: با توجه به این‌که دو سطح از برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری تهران هنوز به‌طور کامل به تصویب شورای شهر نرسیده، مقررشده که این مهم در اردیبهشت‌ماه سال آینده موردبررسی و نهایتاً به تصویب برسد.وی با بیان این‌که یکی از نواقص بودجه سال آینده (۱۳۹۸) شهرداری تهران عدم تطبیق کامل آن با برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران بویژه شاخص‌های کمی آن است، افزود: نکته دیگری در خصوص بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران؛ انقباضی بودن این بودجه است. بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران _جدا از سازمان‌ها و شرکت‌ها _ با سقف ۱۸ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان بسته‌شده است، این عدد نسبت به شرایط تورمی در کشور انقباضی است با توجه به این‌که سقف درآمدها را خیلی افزایش نداده‌ایم باز امکان تحقق این عدد وجود ندارد. عملکرد درآمدها در سال‌جاری از ۱۵ هزار  و پانصد میلیارد تومان فراتر نمی‌رود؛ پیش‌بینی برای سال آینده این است که میزان تحقق در همین حدود باشد علت انقباضی بسته شدن بودجه سال آینده شهرداری تهران هم همین موضوع است.وی ادامه داد: با توجه به نیازهایی که شهرداری تهران دارد به توافق رسیدیم که باید بخش درآمدی شهرداری را نهیب بزنیم و تشویق کنیم که برای تأمین درآمد مطالباتی که شهرداری از بخش‌های مختلف دارد را پیگیری کند.

برچسب‌ها:

نظر شما