شناسهٔ خبر: 31846125 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

لبخند و تلخندهای استان ها در سال 97

سال 97 تحولات و افت و خیزهای بسیاری در عرصه اجتماعی کشور اتفاق افتاد و دستاورهای بسیاری در این حوزه به بار نشست.حوزه اجتماعی چهارمحال و بختیاری سال 97 شاهد

صاحب‌خبر - سال 97 تحولات و افت و خیزهای بسیاری در عرصه اجتماعی کشور اتفاق افتاد و دستاورهای بسیاری در این حوزه به بار نشست.
حوزه اجتماعی چهارمحال و بختیاری سال 97 شاهد دستاوردهای مهمی مانند توسعه بخش های مختلف طرح تحول نظام سلامت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود به طوری که 22 طرح درمانی بهداشتی با اعتبار80 میلیارد ریال اعتبار در این استان به بهره برداری رسید.
یکی از رویدادهای تلخ این استان سقوط بالگرد امدادگران پایگاه امداد هوایی چهارمحال و بختیاری در اسفند 97 بود که در این حادثه دو امدادگر اورژانس 115 و 3 نفر از کادر پروازی بالگرد امداد جان خود را از دست دادند.
حوزه اجتماعی استان کرمانشاه نیز در سال 97 رخدادهای مهمتر و بهتری نسبت به سال 96 تجربه کرد که کاهش آمار طلاق و بیکاری از جمله مهمترین آنها بود.
پیامدهای زمین‌لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان 96 در سال 97 نیز همچنان جزو مهمترین اتفاقات این استان بود به طوری که زندگی چادرنشینی و کانکسی بخشی از زلزله ‌زده‌ها با شرایط سخت ادامه داشت.
برگزاری پنجمین جشنواره بین المللی عکس سلامت روان با حضور رئیس فدراسیون جهانی هنر عکاسی (فیاپ) از ایتالیا 'فردی ون گیلبرگن' معاون فیاپ‌ از بلژیک و برگزاری سومین همایش بین‌المللی و بیست و یکمین همایش ملی بهداشت محیط با حضور استادان برجسته بین‌المللی و صاحب نظران ملی از جمله مهمترین رخدادهای اجتماعی سال 97 استان زنجان بود.
تدوین سند توسعه ای وضعیت زنان و خانواده استان زنجان از سال 1398 تا 1402 با 10 راهبرد کلیدی، 55 فعالیت و 30 عنوان برنامه دیگر رویدادهای مهم این منطقه به شمار می رود.
سال 97 در اصفهان عمل جراحی نخستین پیوند کبد بر روی بیمار مبتلا به هپاتیت کشنده (فولمینانت) با موفقیت در بیمارستان الزهرا (س) این شهر انجام شد.
انفجار کوره یک واحد صنعتی در جوزدان از توابع شهرستان نجف آباد از دیگر رویدادهای ناگوار این استان به شمار می رود.
همچنین یک دستگاه اتوبوس مسافربری که از تهران عازم کرمان بود، در آزاد راه کاشان و 25 کیلومتری نطنز پس از برخورد با یک تانکر حامل سوخت گازوییل واژگون شد و در باند مخالف آتش گرفت که در اثر آن 19 نفر جان خود را از دست دادند و 27 نفر نیز مصدوم شدند که این حادثه در ردیف رویدادهای تلخ استان اصفهان قرار گرفت.
ساخت بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی در مهرگان، آغاز به کار سامانه تصمیم به هدف کاهش طلاق با مشارکت بهزیستی، انهدام باند کلاهبرداران کارت به کارت، آتش سوزی 25 هکتار از اراضی ملی در طارم سفلی، برگزاری نخستین استارت اپ ویکند روستایی کشور، آتش سوزی یک واحد شیمیایی با 150 میلیارد ریال خسارت، خون گیری مشکوک پسر جوان از دانش آموزان دختر در تاکستان و راه اندازی نخستین گرمخانه ویژه بانوان از مهمترین رویدادهای حوزه اجتماعی استان قزوین در سال 97 بود.
برگزاری همایش بین المللی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل نوسازی، تجهیز و توسعه کشور و همچنین افتتاح نخستین دفتر منطقه ای کمیسیون ملی یونسکو و نخستین مرکز تخصصی حقوق کودک ایران رویدادهای مهم اجتماعی سال 97 استان یزد را تشکیل می دهد.
همچنین برگزاری اجلاس بنیاد جهانی انرژی با حضور 70 مهمان خارجی از 25 کشور و شرکت ‌علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در این برنامه و حضور مشاور مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی فرهنگی ایکروم ( ICCROM) در نشست بررسی آثار و مزایای ثبت شهر یزد در فهرست میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) از دیگر رویدادهای مهم این استان بود.
کسب ربع قرن رتبه نخست آزمون سراسری دانش آموزان استان در آزمون سراسری و حضور وزیر آموزش و پرورش، نخستین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی ویژه دوره پیش دبستانی و افتتاح 42 طرح بهداشتی و درمانی با حضور وزیر بهداشت از دیگر رویدادهای مهم استان یزد در سال 97 به شمار می رود.
سیستان و بلوچستان نیز سال 97 را همراه با حوادث تلخ و شیرین سپری کرد، دستگیری سرکرده باند سازمان یافته موادمخدر در جنوب شرق کشور، شهادت 2 مرزبان در درگیری با گروهک تروریستی در مرز میرجاوه از جمله مهمترین وقایع اجتماعی این استان بود.
انجام 23 هزار و 942 طرح عمرانی و غیر عمرانی درد راستای محرومیت زدایی از سیستان و بلوستان توسط سپاه پاسداران دیگر رویداد مهم سال 97 این استان به شمار می رود.
کشف ده ها تن انواع مواد مخدر به همراه مقادیری سلاح، مهمات، تجهیزات نظامی و خودرو در عملیات های مختلف نشست خیران حوزه سلامت کشور و تعهد پرداخت یک هزار میلیارد تومان طرح از دیگر رخدادهای مهم سال 97 سیستان و بلوچستان بود.
بازگشت 10 صیاد ایرانی نجات یافته در آبهای پاکستان با تلاش و همکاری مقامات 2 کشور از طریق مرز زمینی ریمدان چابهار به وطن از دیگر حوادث شیرین این استان به شمار می رود.
همچنین سال 97 یک مرزبان در مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان در اثر درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر و 2 مرزبان جمهوری اسلامی ایران در مرز شمال این استان با افغانستان در درگیری با گروهک تروریستی و قاچاقچیان به شهادت رسیدند.
آزاد کردن نوجوان ربوده شده 17 ساله کرمانی توسط قرارگاه قدس سپاه که هشت ماه در چنگال اشرار بود و به مناطق مرزی جنوب شرق منتقل شده بود و همچنین بازگشت سعید براتی سرباز گروگان گرفته شده توسط اشرار در عملیات تروریستی مرز میرجاوه و هلاکت «ملاهاشم نکری» نفر دوم گروهک تروریستی جیش‌الظلم از دیگر رویدادهای مهم این استان است .
همچنین در سال 97 نیروهای قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور در عملیاتی موفق در نزدیکی پاسگاه 163 منطقه مرزی سراوان سیستان و بلوچستان یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی را منهدم کرد و چهار تروریست را به هلاکت رساندند.
افتتاح 10 طرح بهداشت و درمان با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زاهدان و افتتاح 800 واحد مسکونی در شهرستان قصر قند با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از دیگر اتقافات شیرین سال 97 این استان بوده است.
وقوع حادثه تروریستی در جاده خاش - زاهدان محدوده روستای چانعلی که منجر به شهادت و زخمی شدن 40 نفر از نیروهای جان برکف سپاه شد از حوادث تلخ و ناگوار سال 97 سیستان و بلوچستان و کشور بود.
سال 97 در جریان سفر 24 آبان محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان گلستان، اتفاق تلخی برای خودرو حامل جمعی از مدیران ارشد این وزارتخانه در دوربرگردان جاده شصت کلای گرگان رخ داد که تا مدت ها سوژه اول رسانه های کشور و عاملی برای اثبات ایمن نبودن جاده های این استان بود.
در این حادثه خودرو حامل رییس سازمان تامین اجتماعی با یک دستگاه تریلی برخورد کرد که در اثر آن تقی نوربخش رییس و عبدالرحمن تاج الدین معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی جان باختند.
استان مرکزی نیز در سال 97 با ایجاد برنامه های محله محور در حوزه اجتماعی بسیار پرکار بود.
پرداخت بخشی از مطالبات مراکز درمانی استان مرکزی نیز رخدادی است که در حوزه سلامت استان در سال 97 ثبت شد و پرداخت 85 میلیارد ریال از مطالبات مراکز درمانی این استان توانست بخش مهمی از مشکلات را حل کند.
استان مرکزی سال 97 توانست در برگزاری طرح ملی آموزش سواد رسانه ای در زمره پنج استان برتر کشور قرار بگیرد.
کاهش آمار طلاق نسبت به سال 96 از دیگر اتفاقات مهم اجتماعی استان مرکزی در سال 97 است.
پذیرفتن سرپرستی 50 کودک ساوجی توسط آقای گل جهان و انتصاب 56 زن در پست های مدیریتی استان مرکزی از رویدادهای مهم خبری حوزه اجتماعی بود.
سفردکتر پدرو آلونسو رییس برنامه جهانی مبارزه با بیماری مالاریا سازمان بهداشت جهانی به هرمزگان و همچنین سفر معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده به بندرعباس پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای زنان از رویدادهای مهم سال 97 این استان به شمار می رود.
جان باختن 22 نفر و مسمومیت 220 تن در اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی و دست ساز در بندرعباس رخداد ناگوار استان هرمزگان در سال 97 بود.
مهر 97 در دو مرحله، 312 نفر از شهروندان هرمزگانی بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروب الکلی دست ساز روانه مراکز درمانی شدند که از این تعداد 23 نفر جان خود را از دست دادند.
انتخاب شخصی دستفروش به عنوان رئیس شورای شهر خرم آباد یکی از رویدادهای مهم اجتماعی سال 97 استان لرستان بود.
اعلام آمار بالای خطاهای پزشکی در استان لرستان از دیگر موضوع های مهم این استان در سال 97 است.
در اردبیل نیز، سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی و بازدید وی از عملیات احداث بیمارستان پارس آباد و بررسی مسایل اداری استان اردبیل و شروع عملیات ساخت سومین پل بزرگ معلق جهان و بزرگترین پل معلق خاورمیانه در خلخال و همچنین آغاز احداث نخستین پل معلق تمام شیشه ای ایران در شهر هیر اردبیل از مهمترین رویدادهای این استان در سال 97 است.
سال 97 در سمنان نیز نخستین کلینیک اکوکاردیوگرافی یا قلب کودکان با هدف حمایت از مادران باردار و پرخطر و ارایه خدمات به کودکان دارای بیماری های قلبی راه اندازی شد و بخش آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و جراحی قلب بیمارستان امام حسین (ع) با انجام نخستین آنژیوگرافی در سال 97 مورد بهره برداری قرار گرفت.
همچنین در سال 97 استان سمنان رتبه نخست اجرای طرح کاهش زایمان سزارین بار اول در کشور را به خود اختصاص داد و شاخص امید به زندگی در استان سمنان با 79 سال، بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفت.
از رویدادهای سال 97 استان کردستان رونمایی از سردیس شهیدان محمدامین رحمانی و سعید توفیقی 2سردار کُرد همزمان با سالروز سفر تاریخی مقام معظم رهبری در سال 1388 به استان با حضور مسئولان استانی، فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران شهری در سنندج بوده است.
همچنین در سال 97 تصادف یک دستگاه تانکر سوخت حامل نفت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری 11 کشته بر جا گذاشت که این حادثه بازتاب های گسترده رسانه ای و اجتماعی داشت.
سال 97 درگیری مسلحانه در مرزهای شهرستان مریوان بین گروه های تروریستی و معاند با نیروهای نظامی کشورمان، 11 نفر شهید و هشت نفر نیز زخمی داشت که این حادثه از اتفاقات ناگوار استان کردستان بود.
همچنین سال 97 در این استان 4 نفر از فعالان محیط زیست و نیروهای جنگلبانی کردستان در آتش سوزی جنگل های مریوان جان خود را از دست دادند و شهید میلاد محمدیان سرباز وظیفه هنگ مرزی مریوان در درگیری با اشرار مسلح به درجه رفیع شهادت نایل آمد و 2 نفر از نیروهای بسیجی بومی روستای ژیوار بخش هورامان سروآباد در منطقه کوسالان ب دست گروه های ضد انقلاب به شهادت رسیدند.
همچنین مترددان غیر مجاز مرزی با نیروهای مرزبانی در شهرستان بانه درگیر و ستوان سوم مصطفی عبدالملکی فرمانده پاسگاه مرزبانی بروشکانی اهل شهرستان قروه به شهادت رسید.
سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان کردستان با هوشیاری و اقدام های به هنگام، پیچیده و گسترده اطلاعاتی شبکه‌ای از مفسدان اقتصادی و سوء استفاده کنندگان ارز دولتی را شناسایی، منهدم و 11 نفر از عناصر اصلی آن را دستگیر کردند.
در خراسان شمالی نیز سفر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به این استان در اوایل مردادماه و بازدید از مناطق مرزی از دیگر رویدادهای مهم این استان بود.
در استان فارس نصب بنر حاشیه ‌ساز با عکسی از سربازان اسراییلی به مناسبت هفته دفاع مقدس سر و صدا و حاشیه های بسیاری به دنبال داشت و موضوع در رسانه های خارجی نیز بازتاب داشت.
بدنبال آن این بنر بلافاصله از میدان نمازی شیراز پایین آورده شد.
همچنین سال 97 انتشار توئیت مهدی حاجتی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز موجب متهم شدن او به حمایت از دو تن از فعالان فرقه بهاییت شد در استان فارس شد.
درگذشت آیت الله مومن نماینده قم در مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان، برگزاری یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد با حضور نمایندگان ولی فقیه و علمای برجسته استان های کشور، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه، مجموعه های حوزوی و روحانیت فعال از رویداهای حوزه اجتماعی قم بود.
دستگیری باندهای بین المللی مواد مخدر، سرقت، جعل اسناد و جرائم فضای مجازی، کشف 14تن انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی، کشف یک هزار و 700 میلیارد ریال انواع کالای قاچاق، کشف بیش از سه هزار میلیارد ریال ارز خارجی قاچاق و بهره برداری برترین مرکز درمانی فوق تخصصی ویژه بانوان در البرز از مهمترین رویداد های اجتماعی البرز به شمار می رود.
از اتفاقات مهم استان آذربایجان شرقی نیز در سال 97 می توان به حادثه دیدگی خط انتقال آب تبریز و قطعی سه روزه آب، فرود اضطراری پرواز تهران - آمستردام در فرودگاه تبریز، آغاز بازآفرینی 10 هزار واحد مسکونی فرسوده، افتتاح نخستین خانه ایرانی به دستور رییس جمهوری و وقوع 2 مورد اسیدپاشی اشاره کرد.
آتش سوزی مجموعه 167 شرکت نفت گچساران، برگزاری نشست مشترک کارگروه امور زنان و خانواده و کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد با حضور وزیر اطلاعات، برگزاری نشست سند توسعه گیاهان دارویی با حضور قائم مقام معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز از رویدادهای مهم این استان در سال 97 بوده است.
از رخدادهای استان گیلان در حوزه اجتماعی می توان به استعفای شصت و پنجمین شهردار رشت، وقوع سیلاب در گیلان و جان باختن شماری از شهروندان و تخریب تاسیسات زیربنایی، افتتاح سه پروژه تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی در گیلان اشاره کرد.
شهادت مرتضی بصیری پور از نیروهای سپاه خراسان جنوبی در سوریه به عنوان اولین شهید مدافع حرم این استان، تکریم و معارفه فرمانده مرکز آموزش 04 امام رضا (ع) نزاجا خراسان جنوبی، تشکیل شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور، بازگشت پیکر شهید جاویدالاثر احمدعلی لکزایی پس از 33 سال به استان از رخدادهای مهم اجتماعی سال 97 این استان است.
ثبت رکورد جهانی برای تیم خیرخواهانه جراحی فوق تخصصی پلاستیک و ترمیمی 'مرهم' با انجام 118 عمل جراحی، افزایش و رشد 100 درصدی پرونده های مربوط به فضای مجازی، افتتاح 15 طرح بهداشتی، درمانی و آموزشی همزمان با سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان خراسان جنوبی از دیگر رویدادهای این استان به شمار می رود.
دستگیری 2 متهم به آدم ربایی کودک 18 ماهه در شهرستان قاینات، کشف 32 تن انواع مواد مخدر، انهدام تیم سه نفره اشرار و قاچاقچیان مسلح در عملیات مرزبانان در منطقه مرزی نهبندان و شهادت مامور انتظامی ستوان دوم «علی غلامی» در درگیری با اشرار مسلح در شهرستان قاینات دیگر رخدادهای مهم اجتماعی خراسانئ جنوبی است
از رخدادهای مهم اجتماعی استان آذربایجان غربی در سال 97 می توان به سفر وزیر بهداشت، افتتاح بیمارستان امام خمینی (ره) خوی و فاز توسعه بیمارستان امام ارومیه، کلینیک تدبیر ارومیه و 53 طرح بهداشتی درمانی دیگر، دستگیری شهرام جزایری در مرز ماکو، مرگ و مسمومیت چندین نفر در اثر مصرف مشروبات الکلی دست ساز، برگزاری آیین قره کلیسا در چالدران و همایش بین المللی شمس در خوی اشاره کرد.
در کرمان مهمترین به دستگیری قاتل فراری پس از 12 سال که به طور مسلحانه در جنوب کرمان مخفی شده بود پرداخت.
کشف 100 درصد جرائم رایانه ای، شهادت مرتضی عسکری زاده از نیروهای افتخاری پلیس مبارزه با مواد مخدر، کشف محموله کلان سلاح و مهمات نیمه سنگین جنگی متعلق به گروه های معاند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، طرح پابند الکترونیکی به منظور مراقبت الکترونیکی از زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان های کرمان در زمره مهمترین رویدادهای این استان به شمار می رود.
همچنین دستگیری 2 نفر از عوامل آزار و اذیت یک دختر جوان در سیرجان و مامور کودک آزار شهرداری کرمان که کلیپ اقدامات آنها در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت از مهمترین اخبار اجتماعی سال 97 محسوب شدند.
تصویب اعتبار ساخت فاز دوم بیمارستان تامین اجتماعی در عسلویه، کشف یک هزار و 190 کیلوگرم تریاک، واگذاری پنج هزار واحد مسکونی به خانواده های دارای 2 معلول و بیشتر، کشف 19تن و 640 کیلوگرم انواع موادمخدر از جمله رویدادهای استان بوشهر به شمار می رود.
استان خراسان رضوی نیز در سال 97 همراه با رویدادهای اجتماعی متنوعی بود از جمله فروش گوشت سگ در یکی از قصابی های مشهد به دنبال گرانی گوشت که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و رسانه های داخلی و خارجی داشت، درحالی که مسئولان دامپزشکی خراسان رضوی این موضوع را با استناد به آزمایش های انجام شده تکذیب کردند.
راه اندازی نخستین کلینیک هیپنوتراپی ایران در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، ساخت پروتز آناتومیک استخوانی در دست با نام 'سر رادیوس' و تولید کپسول گیاهی درمان کبد متشکل از عصاره‌های گیاهی خار مریم، قاصدک، چیساندرا، اسفرزه برای نخستین بار در کشور دیگر رویدادهای سال 97 خراسان رضوی است.
بهره برداری از پنج مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان و بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، برگزاری دومین کنگره بین المللی قلب ایران و اروپا با حضور بیش از 700 نفر از پزشکان و پرستاران داخلی و خارجی، کشف هشت تخته پوست ببر در باغ ‌وحش وکیل‌ آباد مشهد و همچنین کشف دو تخته پوست یوز پلنگ در این باغ وحش که در اثر بیماری فوت کرده بودند، در زمره دیگر رویدادهای مهم اجتماعی سال 97 خراسان رضوی به شمار می رود.
سال 97 در مشهد حوادث آتش سوزی مختلفی رخ داد که موجب کشته شدن چند نفر شد ضمن اینکه در اثر ریزش سه ساختمان مسکونی این شهر و تخریب 15 منزل مسکونی اطراف آن هفت نفر کشته شدند.
آتش گرفتن بخشی از ایستگاه راه آهن مشهد، حریق مجتمع مسکونی 18 واحدی در قاسم آباد این شهر، آتش سوزی در مجتمع زیست خاور مشهد و آتش سوزی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در شمال خراسان رضوی در نزدیکی مرز ترکمنستان از مهم ترین حوادث سال 97 خراسان رضوی بود.
مازندران نیز در سال 97 شاهد آتش سوزی مسجد جامع در اثر اتصالی برق، رکورد شکنی بارش باران در مازندران طی 17 سال گذشته، حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور در جلسه بررسی وضعیت سیل زدگان استان مازندران در رامسر، حضور اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و بازدید از مناطق سیل زده غرب مازندران بوده است.
افتتاح 12 طرح زیرساختی حوزه بهداشت و درمان با اعتبار 833 میلیارد ریالی و راه اندازی نخستین سامانه الکترونیکی حفاظتی پناهگاه حیات وحش کشور در دشت ناز ساری با حضور معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست کشور از رویدادهای مهم سال 97 استان مازندران به شمار می رود.
سال 97 در استان خوزستان نیز چند بیمارستان و بخش های درمانی، ساختمان جدید بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز، ساختمان جدید و کلینیک بیمارستان ابوذر و مرکز غربالگری سرطان بیمارستان گلستان اهواز بهره برداری شد.
6033/1352
انتهای پیام

نظر شما