شناسهٔ خبر: 31846101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

تمهیدات ضد چهارشنبه سوزی

تهران- ایرنا- «دوباره چهارشنبه سوری و التهاب اخبار حوادث؛ صدها کشته و هزاران معلول برای پایان‌دادن به رسمی غلط کافی نیست؟»، «آلبرت بغزیان؛ آیا دولت حسن روحانی واقعا «تنهای تنهاست»؟»، «آخرین سخنرانی سید احمد خمینی؛ شایعه‌ای که هر سال تکرار می‌شود!» و «رشد 66 درصدی قیمت مسکن در سال 97/ قیمت مسکن در سال آینده چقدر افزایش می‌یابد؟» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** دوباره چهارشنبه سوری و التهاب اخبار حوادث؛ صدها کشته و هزاران معلول برای پایان‌دادن به رسمی غلط کافی نیست؟
خبرآنلاین گزارش داد: سالهاست که رسانه‌ها با هر زبانی و مسئولان با هر روشی به دنبال کاهش آسیب‌های چهارشنبه سوری هستند. اتفاقی که هیچ وقت موفق نبود و باز هر ساله شاهد تعداد کشته‌ها و مصدومان زیادی هستیم. به این آمار توجه کنید: سال 92: 4 کشته و 520 مصدوم، سال 93 : 3 کشته و 407 مصدوم، سال 94 : 3 کشته و 259 مصدوم ، سال 95: 9 کشته و 340 مصدوم و سال 96: 6 کشته و 456 مصدوم، این آمار تنها مربوط به 5 سال اخیر است و اگر مجموعه کشته‌شدگان و مصدومان را محاسبه کنیم به عدد بالایی می‌رسیم. اما سوال مهمی که این باره مطرح است اینکه چقدر باید کشته بدهیم و چقدر باید مصدومان این حوادث دچار معلولیت شوند تا از یک رسم غلط و یک برداشت غلط از رسمی قدیمی دست برداریم؟

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: 500 نفر از نیروهای عملیاتی اورژانس در قالب 197 اکیپ برای شب چهارشنبه سوری در تهران آماده باش هستند و مرکز هدایت عملیات و بحران وزارت بهداشت نیز برای این شب آمادگی کامل دارد.

همزمان سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اقدامات این سازمان را در روز چهارشنبه سوری تشریح کرد. جلال ملکی با اشاره به اقدامات سازمان آتش نشانی گفت: از ابتدای اسفندماه امسال استقرار آتش‌نشانان در نقاط مختلف شهر تهران از جمله مراکز خرید، چهارراه ها و مناطق تجمعی آغاز شده است.» «در شب چهارشنبه سوری امسال تمام 5000 نیروی عملیاتی آتش نشانی آماده باش هستند و نیروهای غیرشیفت هم فراخوانده می شوند، این نیروها در 1000 نقطه مختلف شهر به غیر از 130 ایستگاه آتش نشانی مستقر خواهند شد.

** آلبرت بغزیان؛ آیا دولت حسن روحانی واقعا «تنهای تنهاست»؟
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت و گو با آلبرت بغزیان، تحلیلگر مسائل اقتصادی، نوشت: تلاطم های اقتصاد ایران تمامی ندارد. آنقدر در بخش های مختلف حباب درست شده است که برخی می گویند برای آرام کردن اوضاع باید دوباره اقتصاد کوپنی را احیا کرد، در مقابل جمعی از اقتصاددان ها نیز معتقدند اقتصاد کوپنی رانت ایجاد می کند بنابراین راهی جز اجرای اصول اقتصاد آزاد وجود ندارد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اما دیدگاه دیگری دارد او اخیرا اعلام کرد «تلاطم اقتصادی فعلی کشور، فقط «راهکار سیاسی» دارد؛ اقتصاددانان نمی‌توانند راهی برای آن پیدا کنند».

آلبرت بغزیان ضمن تأیید این دیدگاه جهانگیری گفت: تلاطم های عرصه اقتصادی ایران معمولا دلایل غیراقتصادی دارد. به عبارت دیگر همانطور که ریشه مسائل سیاسی است، راه حل شان هم سیاسی است و نمی شود از طریق اقتصادی آنها را حل کرد چون خود همین عوامل سیاسی مجدد باعث می شود این مسائل حل نشود. پس تا آن عوامل سیاسی اصلاح نشود، راهکاری هم برای حل مسائل اقتصادی پیدا نخواهد شد.

وی درباره این گفته جهانگیری که اعلام کرده دولت تنهای تنهاست، افزود: دولت را نباید مقصر وضعیت موجود اقتصاد کشور دانست، اطرافیان دولت و نهادهای عمومی می توانند در اقتصاد دخالت کنند و با دولت همراه نباشند چون دنبال منافع خودشان هستند در عوض تنها دولت دنبال منافع و رفاه جمعی است. این وضعیت خیلی از اقدامات دولت را خنثی می کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در پاسخ به این سئوال که آیا وحدت و انسجام سیاسی تنها راهکار حل اوضاع کنون است؟ اظهار کرد: کسانی که ذی نفع هستند و سهم از اقتصاد می خواهند باید با هم بنشینند و هدف شان را تأمین رفاه عمومی بگذارند. البته اجماع نظر روی این مسئله خیلی سخت اتفاق می افتد و هیچ کسی حاضر نمی شود، محدوده در اختیار خودش را به راحتی تسلیم کند.

** آخرین سخنرانی سید احمد خمینی؛ شایعه‌ای که هر سال تکرار می‌شود!
سایت خبری «عصر ایران» گزارش داد: هر سال و در پایان اسفند و فرا‌ رسیدن سالروز درگذشت حاج سید احمد خمینی فرزند امام خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی، برخی رسانه‌ها از آخرین سخنرانی او می‌گویند و این ادعا که متن کامل آن در هفتۀ آخر اسفند 1373 در هفتۀ نامۀ «امید» درج شد. این در حالی است که مقالۀ آن هفته نامه متن سخنرانی مرحوم سید احمد خمینی نبود و تنها بخش‌هایی در ابتدا و قسمت‌هایی در میانۀ آن، سخنان فرزند امام است و بقیه به قلم یک روزنامه‌نگار قدیمی که سال‌هاست از عرصۀ مطبوعات کنار است.

تفکیک نکردن سخنان مرحوم حاج احمد آقا با نظرات آن نویسنده این شایبه را ایجاد کرد که تمام عبارات، متن سخنرانی فرزند امام است و هر چند خود آن نشریه در شمارۀ بعد -که آخرین شمارۀ هفته نامۀ «امید» هم بود- این توضیح را درج کرد ولی انگار افکار عمومی علاقه داشت و هنوز بعد از 24 سال هم این علاقه احساس می‌شود که دیدگاه‌های نویسنده مقاله سخنان سید احمد خمینی تصور شود. امسال اما اتفاق جالبی رخ داده و برخی رسانه‌های اصول‌گرا و متمایل یا منتسب به آقای احمدی‌نژاد این سخنان را به مرحوم سید احمد خمینی منتسب کرده اند تا با رسانه های خارجی رقابت کنند.

پس، صریح و روشن آن نوشته تنها مقاله‌ای دربارۀ سخنانی از سید احمد خمینی بوده نه آن که همه مطالب آن را آن مرحوم گفته باشد و البته اگر آن نشریه به کار خود ادامه داده و مرگ در 49 سالگی رخ نداده بود، این شایعه هم هر سال تکرار و تجدید نمی شد.آری، آن مقاله فقط یک مقاله است نه متن کامل سخنرانی سید احمد خمینی ولو به بهانۀ سخنانی از او نوشته شده باشد.

** رشد 66 درصدی قیمت مسکن در سال 97/ قیمت مسکن در سال آینده چقدر افزایش می‌یابد؟
رویداد24 گزارش داد: کارشناسان مسکن پیش‌بینی می‌کردند که در صورت کاهش نرخ ارز به عنوان یک عامل مهم بیرونی اثرگذار، شیب افزایشی قیمت‌ها در بازار مسکن کم شود و چسبندگی قیمت‌ها از بین برود، اما کاهش 19.7 درصدی نرخ ارز طی آبان و آذر سال جاری نسبت به ماه قبل از آن، در قیمت واحد‌های مسکونی بازتاب چندانی نداشت.

از اردیبهشت ماه سال جاری و با رشد نرخ ارز، جهش قیمت مسکن کلید خورد و تا مهر ماه شاهد روند صعودی تورم ماهانه ملک بودیم، اما از مهرماه این روند صعودی، شیب ملایم‌تری نسبت به چندماهه قبل از آن به خود گرفت تا اینکه در دی ماه سال جاری این رقم به 2.5 درصد رسید که کمترین نرخ رشد قیمت نسبت به ماه‌های گذشته بود.

در دو ماه شهریور و مهر 97 هم حجم معاملات خرید آپارتمان با افت محسوس و ثبت کمتر از 10 هزار معامله خرید آپارتمان در هر کدام از این دو ماه، رکورددار کاهش حجم معاملات خرید آپارتمان طی 4 سال گذشته از بابت چهار رقمی شدن تعداد معاملات خرید املاک مسکونی شد. طی 4 سال گذشته، به استثنای ماه‌های فروردین و مهر 95، کاهش حجم معاملات خرید آپارتمان به کمتر از 10 هزار فقره، بی سابقه بود.

در کارنامه امسال مسکن افزایش میانگین ماهیانه قیمت‌ها در پایتخت در ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن به ترتیب (6.4) و (6.6)، (4.1) و (2.5) و (1.7) درصد به ثبت رسید. آنگونه که در بازار شایعه شده، قیمت مسکن پس از عید به شدت افزایش می‌یابد و به همین دلیل مالکان فروش یا رهن املاک خود را برای ایام پس از عید گذاشته‌اند تا سود بیشتری ببرند.

** علی صوفی: اصولگرایان هیچ جذابیتی برای مردم ندارند!
وبگاه «خبرآنلاین» در گفت و گو با علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب، نوشت: در حالی اصولگرایان به ریزش رای اصلاح‌طلبان و جذب آن برای انتخابات آینده مجلس و ریاست جمهوری به نفع خود چشم دوخته‌اند که اصلاح طلبان آن را امیدی واهی می دانند که با واقعیت همخوانی ندارد. اصلاح طلبان اگرچه ریزش رای را باور دارند اما معتقدند این رای سر از صندوق اصولگرایان در نخواهد آورد بلکه به جمعیت منفعلی تبدیل خواهد شد که مشارکتی در انتخابات نخواهد داشت.

علی صوفی در این باره به خبرآنلاین گفت: ریزش رای اصلاح طلبان به طور قطع رویشی در سبد رای اصولگرایان نخواهد داشت اما با توجه به حداقل رایی که اصولگرایان دارند می‌توانند شانس پیروزی بیشتری در انتخابات داشته باشند زیرا همیشه عدم مشارکت مردم در انتخابات فرصتی برای اصولگرایان و تهدیدی برای اصلاح‌طلبان بوده، از این نظر ریزش رای اصلاح طلبان برای اصولگرایان فرصت است.

وی در پاسخ به اینکه ریزش رای اصلاح‌طلبان سر از کجا در خواهد آورد، ادامه داد: رای‌های ریزشی اصلاح طلبان سر از هیچ کجا در نخواهد آورد به این معنی که مردم پای صندوق های رای حاضر نمی‌شوند و مشارکت کم خواهد شد.

صوفی درباره نگرانی ها مبنی بر اینکه ریزش ها به حمایت از جریان‌های پوپولیست کشیده شود، تصریح کرد: خیر اینطور نیست، همیشه این طور بوده که آرا خاکستری به سبد اصلاح طلبان اضافه می شده اما زمانی که آرا خاکستری حذف شود به سبد کسی ریخته نمی شود بلکه از مجموع آرا حذف می شود به عبارتی جمعیت خاکستری منفعل شده و در انتخابات شرکت نمی‌کند.

** «لحظه گرگ و میش» موفق در تقلید از سریال‌های ترکیه‌ای
«عصر ایران» در این گزارش نوشت: پخش سریال «لحظه گرگ و میش» به کارگردانی همایون اسعدیان روز جمعه 24 اسفند تمام شد، این سریال از دی ماه بر روی آنتن شبکه سوم سیما قرار گرفت و به دلیل پخش هر شب، شکل روایت، بازیگران و ... مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و بینندگان آنرا دنبال می‌کردند.

داستان سریال با محوریت یک خانواده، از دهه 60 شروع شده و تا زمان معاصر ادامه پیدا می‌کند و اتفاقات رخ داده در زندگی افراد این خانواده را به تصویر می‌کشد اگرچه در این خانواده هم فراز و فرودهای زندگی یاسمن (دختر خانواده) بیشتر مد نظر بود. از جهاتی سریال لحظه گرگ و میش در حد استانداردهای تلویزیون ایران است و با بهره‌گیری از عوامل و بازیگران حرفه‌ای به لحاظ اجرا و شکل و شمایل دیداری و شنیداری مجموعه تلویزیونی نسبتا قابل قبول از آب در آمده است.

اساسا مشکل سریال در بخش فیلمنامه است، روند اتفاقات در سریال کاملا قابل پیش بینی است و مخاطب از ابتدای شروع یک اتفاق می‌توانست حدس بزند که این بخش از داستان قرار است به کجا منتج شود، طولانی شدن اتفاقات هم یکی دیگر از مشکلات فیلمنامه بود برای مثال وقتی سروش پی می‌برد که کلاه سرش رفته و زنی که به او اعتماد کرده بود پولهایش را دزدیده است تا زمانی که سکته می‌کند پلان‌های زیادی از او می‌دیدیم که ناراحت و سرگشته است در صورتی که شاید نشان دادن یک یا 2 پلان هم کافی بود و همان کارکردی را دارد که باید می‌داشت.

فیلمنامه سریال بیشتر ما را یاد سریال های ترکیه‌ای می‌اندازد که از کانال‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود، یعنی به لحاظ ساختار و ساختمان فیلمنامه و شکل چینش گره‌های داستانی، استفاده از عشق مثلثی، یک مرد نماد خیر مطلق و مرد دیگر نماد شر مطلق تقریبا در همان شکل و شمایل سریال‌های ترکیه‌ای است اما با جغرافیا و رنگ و بوی ایران.

** میوه شب عید دو برابر سال پیش، یک و نیم برابر میدان تره‌بار
سایت خبری «فرارو» گزارش داد: قیمت میوه در میادین مرکزی میوه و تره‌بار نسبت به سال گذشته دو برابر شده و علاوه بر این میوه‌فروشی‌های سطح شهر میوه‌هایشان را به جای 10 درصد، 50 درصد گران‌تر از میادین میوه و تره‌بار می‌فروشند. طوری که یک کیلوگرم از هر میوه جمعا 30 هزار تومان در میادین تره‌بار و 45 هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها قیمت دارد.

در حال حاضر برای خرید یک کیلو پرتغال، یک کیلو سیب، یک کیلو خیار، یک کیلو نارنگی و یک کیلو کیوی به میوه فروشی‌های سطح شهر مراجعه کنید باید به ترتیب هفت هزار تومان، 9 هزار تومان، هشت هزار تومان، 10 هزار تومان و 11 هزار تومان هزینه کنید تا مجموع هزینه‌ها برای خرید یک کیلو از انواع میوه‌های مرسوم مهمانی به 44 هزار تومان برسد. البته یک راه برای صرفه‌جویی وجود دارد و آن هم اینکه سری به میادین میوه و تره‌بار شهرداری بزنید تا بتوانید با قیمت کمتری میوه تهیه کنید. در چنین حالتی هر کیلو سیب هفت هزار تومان، هر کیلو پرتقال شش هزار تومان، هر کیلو خیار پنج هزار تومان، هر کیلو نارنگی هفت هزار تومان و هر کیلو کیوی شش هزار تومان تمام می‌شود. با این تفسیر، هزینه خرید یک کیلوگرم پرتقال، سیب، خیار، نارنگی و کیوی از میادین میوه و تره‌بار شهرداری، 31 هزار تومان تمام می‌شود. به این می‌گویند یک صرفه‌جویی 25 درصدی!

پارسال این موقع اگر برای خرید همین اقلام به میادین میوه و تره‌بار شهرداری می‌رفتید، هر کیلوگرم پرتقال سه هزار تومان، هر کیلو سیب دو هزار تومان، هر کیلو خیار دو هزار تومان، هر کیلو نارنگی پاکستانی چهار هزار و 500 تومان و هر کیلو کیوی سه هزار تومان هزینه لازم داشت. این یعنی شب عید پارسال با 15 هزار تومان می‌توانستیم از هر کدام از میوه‌های مرسوم مهمانی‌ها یک کیلو بخریم. رقمی که الان در بهترین حالت دو برابر پارسال است.

** قیمت خودرو در آخرین روزهای سال 97؛ نتیجه نخریدن خودرو؛ قیمت ماشین به یک ماه پیش برگشت؟!
سایت خبری «فرارو» گزارش داد: نخریدن خودرو بالاخره روی قیمت‌ها تاثیر گذاشت و شاهد کاهش نسبی قیمت ماشین در هفته آخر اسفند هستیم. یک ماه پیش بود که بازار خودرو دوباره دچار التهاب شد و قیمت‌ها سر به فلک کشید. همین موضع باعث شد که رکود سختی بر بازار خودرو حاکم شود. خیلی‌ها خرید خودرو را تحریم کردند و خیلی‌هایی دیگر جدا از تحریم دیگر توانایی خرید ماشین صفر کیلومتر را نداشتند. همه این موارد دست به دست هم داد تا در روز‌های مانده تا عید نوروز بر عکس هر سال خودرو‌ها افزایش قیمت پیدا ‌کند، در اسفندماه شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم. بررسی سابقه قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت اغلب خودرو‌های پرطرفدار کاهش نسبی داشته و به قیمت‌های یک ماه پیش رسیده. این خودش یک نشانه‌ای است تا به تاثیر نخریدن خودرو و حاکم شدن رکود در این بازار پی ببریم.

محصولات ایران خودرو - سابقه قیمت محصولات ایران خودرو را که بررسی کردیم، دیدیم اغلب خودرو‌های پرطرفدار این شرکت به خاطر نبود مشتری با کاهش قیمت روبرو شده. طوری که پژو 405 GLX که قبل از گرانی‌های یک ماه پیش 71 میلیون تومان قیمت داشت و در عرض یک هفته تا بالای 80 میلیون تومان قیمت خورد، حالا به 68 میلیون تومان رسیده است.

محصولات سایپا - اگر در بازار سراغ محصولات پرفروش سایپا را بگیرید می‌بینید در اغلب موارد رکود بازار خودرو تاثیر خود را روی قیمت‌ها گذاشته و پرایدی که قیمت آن در هفته اول اسفند به بالای 50 میلیون تومان رسید، الان به قیمت یک ماه پیش برگشته و 42 میلیون تومان فروخته می‌شود. این مورد در مورد انواع پراید از سایپا 111 گرفته تا سایپا 131 و 132 و حتی پراید وانت 40 میلیونی هم اتفاق افتاده است. در طرف مقابل تیبا هنوز در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کند. طوری که هنوز تا قیمت یک ماه پیش خود چهار میلیون تومان فاصله دارد.

محصولات پارس‌خودرو - ماشین‌های پارس خودرو از کاهش قیمت در بازار ماشین‌های صفر کیلومتر مستثنی بودند و رکود موجود در بازار هنوز تاثیر زیادی در کاهش قیمت محصولات پارس خودرو نگذاشته است. قیمت انواع محصولات پارس خودرو نسبت به یک ماه پیش بین چهار تا 10 میلیون تومان افزایش داشته است.

** فشار افکار عمومی، رسانه‌ها و تلاش وزیر جوان جواب داد؛ کد دستوری #3* از تلویزیون حذف شد/ توسکا: دیگر خدمات ارزش افزوده نداریم!
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در این گزارش آورده است: پس از چند هفته بحث رسانه‌ای ، فشار افکار عمومی و پیگیری وزارت ارتباطات، شرکت توسکا اعلام کرد کدهای دستوری ارزش افزوده را بر می چیند. کدهای دستوری که در برنامه‌های تلویزیونی این قدر زیاد شده بودند که رسانه ملی را گروه زیادی از منتقدان از عباس عبدی تا حجه الاسلام زائری و مصطفی هاشمی طبا مورد نقد قرار داده و حتی هاشمی طبا روی آنتن زنده سیما گفته بود تلویزیون شده مثل آن قدیم‌ها که بلیت بخت آزمایی می فروختند.

اوج این انتقادها زمانی بود که بحث دستکاری در آرای مردمی جشنواره جام جم پیش آمد. جایی که آرای برنده باش یکشبه افزایش یافت و مشخص شد تقلب شده و یک نفر هم به عنوان مسبب شناخته و گفته شد تحویل مراجع ذیصلاح داده شده است. دعوایی که پایانش حذف عادل فردوسی‌پور از برنامه 90 شد اما مشخص نشد عامل این تخلف و دستکاری آرای مردمی چه کسی بوده و چه سرانجامی برایش در نظر گرفته شده یا با چه نیتی چنین رفتاری را انجام داده است.

حالا شرکت توسکا با شنیدن اعتراض ها این ستاره مربع های جنجالی را می خواهد حذف کند. توسکا که دو عضو هیات مدیره‌اش از سوی دولت نمایندگی دارند، در پی فشارهای وزیر جوان ارتباطات بیانیه ای صادر کرده که به نظر می رسد گامی بزرگ در جهت شنیدن صدای انتقاد مخاطبان است.

** پروژه فردوسی پور زدایی از سیما به فرجام رسید؛ پایان ناعادلانه سخت‌ترین سال کاری عادل
سایت خبری «پارسینه» در این گزارش تحلیلی نوشت: روز‌هایی که صدا و سیما در لابلای برنامه‌های عجیب و غریبش در عمق قحطی مجریان شایسته فرو رفته و از بازیگر سینما و تئاتر بجای مجری و از ورزشکار و خواننده در کسوت بازیگری بهره می‌برد و هیچ چیز سرجایش نیست، تصمیم گرفته به غول کُشی هایش ادامه داده و اینبار قرعه بنام عادل فردوسی پور افتاده تا با زور تمام بعضی عناصری که فکر می‌کنند الان بهترین زمانی است که باید شاخ فردوسی پور را بشکنند، وی را آهسته آهسته از نگاه مخاطبانش دور و ظاهراً تصمیم دارند به دوران طلایی وی پایان دهند.

حدف ناگهانی یکی از برنامه‌های 90 در مهرماه سال جاری و پیش از آن مخالفت با حضور کارلوس پویول، کاپیتان سابق تیم ملی اسپانیا و بارسلونا در این برنامه در جریان جام جهانی روسیه که گفته شد هر دو به دستور رئیس جدید شبکه 3 بود، از جمله اختلافات میان فردوسی پور و فروغی است.

حال عادل فردوسی‌پور، تهیه‌کننده و مجری برنامه ٩٠، می‌گوید که علی فروغی اجازه پخش آخرین برنامه 90 در سال 1397 را نداده است. اما عدم هماهنگی و شلختگی تمام عیار در خروجی تصمیمات مدیران صدا و سیما در حالی به اوج خود رسیده که در همین روز عبدالعلی عسگری، رئیس صدا و سیما مدعی شده بود عادل فردوسی‌پور در شبکه سه می‌ماند و به کارش ادامه خواهد داد. البته عسکری در عین حال در خصوص ماندن فردوسی‌پور در برنامه «نود» پاسخی نداد و بنظر می‌رسد صدا وسیما قصد ندارد نیت علی فروغی در حذف عادل را یکجا عملی کند، لذا احتمالاً در گام نخست دستانش را از برنامه 90 خلع و در گام دوم برنامه‌ای در نیم قد 90 به وی پیشنهاد و عاقبت حذف تدریجی فردوسی پور کلید خواهد خورد.

** حضرت علی(ع) بر سه اصل «عدالت، آزادی و فرهنگ» در اقتصاد تأکید داشتند/ از نظر امام علی(ع) جلب اعتماد مردم و شفاف سازی مسائل راهکار تداوم حرکت در مسیر موفقیت اقتصادی است؛

پایگاه خبر شفقنا در گفت و گو با سید محمدمهدی جعفری، نویسنده، مترجم و پژوهشگر متون دینی و مدرس نهج البلاغه، نوشت: برای فردی که در رأس هرم قدرت نظام اسلامی است، شاید هیچ کاری از نشاندن لبخند رضایت بر لبان توده جامعه، لذّت بخش تر نباشد. جامعه ای که از اوضاع نابسامان اقتصادی در رنج است و تبعیض و بی عدالتی و چپاول بیت المال به وسیله عده ای، موجب رنجش خاطر مردم را فراهم آورده، با اعلام برنامه های امام علی(ع) جان تازه ای می گیرد و به افق های روشن عدالت می اندیشد؛ البتّه امام برای رسیدن به آن، رنج ها و هزینه ها را تحمّل کرد و تا پای جان، از سر صدق بر آن اصرار ورزید.

دکتر سید محمدمهدی جعفری، مدرس نهج البلاغه می گوید: امام علی(ع) وقتی زمامداری حکومت را به دست گرفتند، سه اصل عدالت، آزادی و فرهنگ را همراه هم می دانستند و در ابتدای حضورشان به عنوان یک شخص مسئول در کوفه شروع به تحقق این سه اصل کردند. اگر بخواهیم امروز از آموزش های امیرالمومنین استفاده کنیم باید ببینیم که کشورهای پیشرفته چه روشی برای اقتصاد دارند، استفاده از روش آنها با در نظر گرفتن سه اصل عدالت، آزادی و فرهنگ ما را به موفقیت خواهد رساند؛ اما برای اینکه در مسیر موفقیت حرکتی متداوم داشته باشیم بر طبق سفارش حضرت علی(ع) دو اقدام باید جدی گرفته شود، یکی جلب اعتماد مردم به مسئولین و دوم شفاف سازی مسایل برای افکار عمومی.

وی در ادامه می افزاید: سراسر زندگی پیامبر اکرم(ص) از جمله زندگی اعتقادی، سیاسی و اجتماعی ایشان برگرفته از قرآن بود، پیامبر(ص) دقیقاً مطابق با قرآن عمل می کرد و قرآن هم بهترین دستورالعمل را برای زندگی انسانی متعادل و مطابق با شرایط انسانی روز به دور از اسراف و تنگ نظری داده اند و همینطور هم زندگی می کردند. اصحاب رسول خدا نیز همینطور بودند، حتی کسانی که غنی بودند تمام زندگی خود را با مهاجرین تقسیم کردند به طوری که به گفته قرآن، آنچه خودشان به آن احتیاج داشتند هم در اختیار آنها گذاشتند و امیرالمومنین هم در زمان پیامبر اکرم(ص) و هم بعد از وفات پیامبر(ص) به کار کشاورزی مشغول بودند یعنی برای امرار معاش و زندگی روزمره به قسمتی می رفتند و آب می کشیدند یا نخل ها را آبیاری می کردند و زندگی ایشان این چنین می گذشت. بعد از رسول خدا(ص) فتوحات خارج از کشور شروع شد، از این جهت عمربن خطاب که در واقع همه کاره ابوبکر بود – یعنی اگر با امروز مقایسه کنیم مانند معاون اول رییس جمهوری بود – و بیشتر کارهای اجرایی دست او بود. آنان غنیمتی که از جنگ می آمد را بین جنگجویان تقسیم می کردند، کسانی که اسب داشتند، اسبشان هم سهمیه داشت و کسانی که پیاده بودند، خودشان سهم دیگری داشتند و مقداری هم که اضافه می آمد، اضافه ها را بین مردم تقسیم می کردند.

** بررسی 10 اقدام عملی حضرت علی(ع) برای سامان یافتن نظام اقتصاد
سایت خبری «شفقنا» در گفت وگو با مصطفی دلشاد تهرانی، نویسنده و پژوهشگر برجسته نهج‌البلاغه و سیره نبوی و علوی آورده است: در دوره‌های قبل از حکومت‌ حضرت علی(ع) آسیب‌های جدی در اقتصاد پیدا شده بود و در حقیقت نا به سامانی در بیت المال به اوج رسیده بود. بخشی از دارایی‌های عمومی با رقم‌های افسانه‌ای به این و آن بخشیده شده بود، قانون در دارایی‌های عمومی کاملاً زیر پا گذاشته شده بود و دیگر چارچوبی به عنوان قانون وجود نداشت. بیت‌المال و دارایی‌های عمومی به تمام معنا تبدیل به خزانه شخصی زمامداران شده بود و با این دارایی‌های باد آورده قطب‌های ثروتی فرا قانون شکل گرفته بود. پس از اینکه امیرمؤمنان علی(ع) اسوه بی نظیر عدالت، زمامداری حکومت را به دست گرفت برای نظام مند ساختن اقتصاد 10 اقدام عملی را به کار بست.

مصطفی دلشاد تهرانی، نویسنده و پژوهشگر برجسته نهج‌البلاغه این 10 اقدام عملی امام علی(ع) برای ساماندهی اقتصاد کشور را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: وقتی حکومتی شکل می‌گیرد، مردم بخشی از امکانات اقتصادی خود را به منظور مدیریت دولت در اختیار آن می‌گذارند. در زمان حکومت‌داری امام علی(ع) نیز بخشی از امکانات مردم در اختیار حکومت امیرمؤمنان بود. حضرت علی(ع)در چند سال حکومت خود تلاش کرد امکاناتی را که از دارایی‌های عمومی در اختیار دولت بود افزایش دهد. به عنوان مثال در شرایط امروز نفت برای همه مردم است اما در اختیار دولت است تا اینکه بتواند با یک برنامه‌ریزی اقتصادی درست آن را به سمت اهداف اقتصادی که تعیین شده پیش ببرد. براساس برنامه اقتصادی امام علی(ع) امروز نفت را نباید مصرف و هزینه کرد بلکه باید آن را به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل و سود حاصل از آن را در جامعه پمپاژ کرد.

دلشاد تهرانی درباه نحوه و ساز و کارهای امام علی(ع) در توزیع بیت المال در زمان حکومت‌داریشان و موضع‌گیری‌های امام نسبت به خلاف‌های صورت گرفته در اموال عمومی حکومت‌های قبل خود، اظهار کرد: امیرمؤمنان در اواخر سال 35 هجری حکومت را به دست گرفت. در دوره‌های قبل از حکومت‌ حضرت علی(ع) آسیب‌های جدی در اقتصاد به ویژه در اموال عمومی و بیت‌المال پیدا شده بود در واقع در دوره قبل به خصوص اواخر آن یعنی تقریبا 6 سال پیش از اینکه امام علی(ع) حکومت را به دست بگیرد نا به سامانی در بیت المال به اوج رسیده بود. بخشی از دارایی‌های عمومی با رقم‌های افسانه‌ای به این و آن بخشیده شده بود، قانون در دارایی‌های عمومی کاملا زیر پا گذاشته شده بود و دیگر چارچوبی به عنوان قانون وجود نداشت. بیت‌المال و دارایی‌های عمومی به تمام معنا تبدیل به خزانه شخصی زمامداران شده و زمین‌های زیادی به ناروا به این و آن واگذار شده بود. نظام بیت‌المال از ساز و کار درست خود کاملا خارج شده بود و با این دارایی‌های باد آورده قطب‌های ثروتی فرا قانون شکل گرفته بود.

**غفوری فرد: مسئولین درصدی از درآمد یک ماه حقوق خود را به نیازمندان کمک کنند/ مدیران سطح بالای کشور فقط یک ماه مانند مردم عادی زندگی کنند
پایگاه خبری «شفقنا» در ادامه فراخوانی و دعوت از آحاد مردم ، مسئولان، سیاستمداران و سرشناسان حوزه های مختلف به کمپینی به نام «نوروز مهربانی و همدلی» در گفت وگو با حسن غفوری فرد، رئیس هیات بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، نوشت: غفوری فرد اظهار کرد: پیشاپیش عید سعید باستانی نوروز که عید ملی ماست و از سنت بسیار نیکوست و حتی در اسلام هم به آن توجه شده را تبریک عرض می کنم. سنت هایی که در عید هست همه در جهت مهربانی و دوستی است، اولاً دید و بازدید است که اگر کینه، اختلافی و کدورتی وجود دارد برطرف شود. دوم سنت عیدی دادن که سنت خوبی است، هم دل ها را شاد می کند و هم بسیاری از موارد به دست برخی از نیازمندان می رسد. معمولاً غیر از اقوام، برخی از ادارات و… نیز به کارمندان خود عیدی می دهند که افراد با استفاده از آن بخشی از نیازهای خود را برطرف می کنند.

او ادامه داد: عید امسال این خصوصیت را دارد که مقداری مردم از نظر اقتصادی نسبت به گذشته در تنگنای بیشتری قرار گرفتند، مردم ما همیشه نشان دادند که عاطفی و احساسی هستند و جایی که لازم باشد به کمک یکدیگر می شتابند، به نظر من امسال باید از خریدهای غیر ضروری اجتناب کرد، هر چه فشار بر بازار بیاید قیمت ها افزایش پیدا می کند و طبقات بیشتری محروم می شوند از اینکه بتوانند مایحتاج ضروری خود را تهیه کنند بنابراین حتماً باید از خریدهای غیر ضروری خودداری شود تا گرفتار شک قیمت ها نشویم.

رئیس هیات بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کسانی که قادرند برای خانواده خود تمام نیازهای ضروری و غیر ضروری را تامین کنند در این مقطع به فکر پدر و مادری باشند که برای تهیه ضروریات زندگی از جمله لباس و غذا و… در مضیقه هستند. اگر بخشی از پولی که می خواهیم خرج خود کنیم را به کسانی که نیاز بیشتری دارند، بدهیم هم آنها خوشحال می شوند و هم ما خوشحال می شویم که توانستیم عده ای را خوشحال کنیم.

پژوهشم**1699**9131

نظر شما