شناسهٔ خبر: 31845630 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

چشم انتظاری بیماران برای راه اندازی مرکز دیالیز گالیکش

به گزارش ایرنا، هم اکنون حدود 30 بیمار دیالیزی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان در هفته دو الی سه بار مشقات تردد به شهرستان‌های مجاور نظیر گنبد و کلاله را

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، هم اکنون حدود 30 بیمار دیالیزی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان در هفته دو الی سه بار مشقات تردد به شهرستان‌های مجاور نظیر گنبد و کلاله را برای انجام دیالیز و ادامه حیات تحمل می کنند.
تعدادی از بیماران و بستگان آنها می گویند: سه سال پیگیری و تلاش برای راه اندازی مرکز دیالیز گالیکش نتیجه ای به دنبال نداشته است.
'علی چه شک' ساکن روستای اسماعیل آباد ینقاق که همسر 60 ساله اش دیالیزی است در این خصوص می گوید: بیش ازسه سال است که مکاتبات زیادی برای بهره برداری از مرکز دیالیز در گالیکش با فرمانداری، رئیس شبکه بهداشت و درمان و دادستانی این شهرستان انجام داده ایم.
وی افزود: علاوه بر مسئولان شهرستانی مکاتباتی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی گرگان و نماینده مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شرق گلستان داشتیم که تاکنون هیچ اثربخشی نداشته است.
وی با بیان اینکه در سال 95 مرکز دیالیز این شهرستان افتتاح و حتی عمل دیالیز یک بیمار به نام محمد زمانی در حضور مسئولین شهرستانی با موفقیت انجام شد، خاطرنشان کرد: فعالیت این مرکز از آن زمان تاکنون متوقف شده و اطلاعی از دلایل این موضوع نداریم.
او دوری مسیر تا شهرستان های مجاور، بالا بودن هزینه آژانس و خستگی مفرط بیمار بر اثر تردد به شهرستان های مجاور را از جمله مشکلات راه اندازی نشدن مرکز دیالیز گالیکش برشمرد.
علی قاضوی فرزند یک بیمار دیگر در گالیکش نیز می گوید: مادرم را به مدت پنج سال برای انجام دیالیز با مشکلات عدیده ای به شهرستان های مجاور اعزام می‌کردیم.
او گفت :شخص بنده برای راه اندازی این مرکز حتی به وزارت بهداشت و درمان کشور نیز مکاتبه داشتم ولی نتیجه مثبتی حاصل نشد تا اینکه مادرم در هفتاد سالگی فوت کرد و موفق به انجام دیالیز در شهرم نشدم.
رئیس مرکز بهداشت و درمان گالیکش در خصوص دلایل راه اندازی نشدن مرکز دیالیز این شهرستان گفت: در صورت تامین اعتبار خرید دستگاه UPS حداکثر تا پایان بهار آینده، مرکز دیالیز این شهرستان راه اندازی خواهد شد.
حسن رحیم زاده افزود: برای بازگشایی این مرکز از حدود یک ماه پیش سه پرستار برای گذراندن دوره تخصصی آن به مرکز بهداشت و درمان کلاله معرفی شده و در حال طی دوره آموزشی سه ماهه هستند.
وی افزود: هم اینک چهار دستگاه دیالیز و سایر ملزومات مربوطه در مرکز دیالیز گالیکش از سال 1395 آماده بهره برداری بوده ولی برای خرید یک دستگاه UPS نیاز به مبلغ دو میلیارد ریال اعتبار است.
رحیم زاده با بیان اینکه این مرکز با 120 متر مربع احداث شده است، یادآور شد: برای راه اندازی مرکز دیالیز این شهرستان تاکنون بیش از پنج میلیارد ریال هزینه شده که سه میلیارد ریال آن از اعتبارات عمرانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شده است.
وی افزود: چهار دستگاه دیالیز این مرکز از طریق بنیاد خیریه امور بیماری های خاص تهران تامین شده است .
حسین مایلی فرماندار گالیکش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: طبق مذاکره و هماهنگی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان، تا پایان سال جاری برای تکمیل تجهیزات مورد نیاز مرکز دیالیز گالیکش اقدام خواهد شد.
شهرستان گالیکش با بیش از 63 هزار نفر جمعیت در فاصله 110 کیلومتری شرق گرگان مرکز استان گلستان واقع است.
7481/1860
انتهای پیام

نظر شما