شناسهٔ خبر: 31844477 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تحلیل حسن عابدینی از حوادث مهم سال ۹۷

حسن عابدینی تحلیلگر مسائل سیاسی با انتشار پستی رویدادهای مهم سال ۹۷ را مرور کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن عابدینی تحلیلگر مسائل سیاسی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود رویدادهای مهم سال  ۹۷ که به عقیده او همه آنها بین‌المللی هستند را مرور کرده است.

عابدینی در اینستاگرام نوشت:

«‌روزهای پایانی سال است و زمان حسابرسی. عرف خبرنگاران هم مرور برجسته ترین رخدادهاست. رویدادهایی که روزها سرخط خبری رسانه ها شد.

برخی از رویدادها روی موضوعات ملی، منطقه ای و بین المللی تاثیر گذارند. شماری هم خاستگاه سیاسی ، دیپلماتیک ، اقتصادی یا فرهنگی دارند. اما همه در یک نکته مشترکند انهم بین المللی بودنشان است.

۱- فاجعه خونبار ضد نمازگزاران نیوزلند:
نمازگزاران #نیوزلند ۲۴ اسفند به رگبار بسته شدند. در این رویداد تروریستی افزون بر ۵۰ نمازگزار به شهادت رسیدند.

۲- سفر بشار اسد به تهران:
#بشار_اسد رئیس‌جمهور سوریه ۶ اسفند به تهران سفر کرد این سفر غافلگیری محافل سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی جهان را در پی داشت.

۳- قتل خاشقجی:
جمال #خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی ۱۰ مهر ماه درکنسولگری عربستان در اسلامبول به قتل رسید.

۴- خروج آمریکا از برجام:
آمریکا ۱۸ اردیبهشت بصورت رسمی از #برجام خارج شد. واشنگتن که به سبب استفاده بی رویه از قوه قهریه دارای قوه عاقله ضعیفی است نشان داد که قابل اعتماد نیست.

۵_ فرمان خروج جنگجویان آمریکایی از غرب اسیا:
رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ آذرماه فرمان جنجال برانگیز خروج و کاهش نظامیانش در #سوریه و #افغانستان را صادر کرد. خروج آمریکا از غرب آسیا به عقب نشینی نیرو‌های ناپلئون بناپارت از مسکو تشبیه می‌شود که سبب فروپاشی امپراتوری فرانسه در قرن ۱۸ شد.

۶-جنبش جلیقه زرد‌ها:
فرانسه از اواخر پاییز با شورش‌های اجتماعی گروه موسوم به #جلیقه_زرد‌ها مواجه است. ده‌ها تظاهرکننده در این مدت به سبب تیراندازی پلیس کشته، نابینا یا مجروح شده اند.

۷- تثبیت سیاسی مقاومت لبنان
انتخابات مجلس #لبنان ۱۶ اردیبهشت ماه پس از ۹ سال وقفه، برگزار شد. هواداران مقاومت حایز اکثریت کرسی‌ها شدند.

۸- ناکامی رژیم صهیونیستی در غزه
گروه‌های مقاومت فلسطین ۲۱ آبان ماه با شلیک ۴۷۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی، ضربه‌ای راهبردی به اسرائیل وارد کردند. اسراییل در کمتر از دو روز خواهان اتش بس شد.

۹-کره شمالی: دونالد ترامپ و کیم جونگ اون رییسان امریکا و #کره_شمالی در ۸ و ۹ اسفند هشت ماه پس از دیدار نخست در سنگاپور، در هانوی پایتخت ویتنام دیدار کردند. این دیدار‌ها که با هدف خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره صورت گرفت هیچ دستاوردی نداشت.

۱۰- بحران در ونزوئلا:
خوان گوایدو رئیس‌شورای ملی #ونزوئلا که مورد حمایت آمریکاست سوم بهمن ماه برای جایگاه رئیس‌جمهورموقت سوکند یاد کرد. ایالات متحده از این شبه کودتا حمایت کرد.

انتهای پیام/

نظر شما