شناسهٔ خبر: 31843714 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

سازمان ملل به اسرائیل: سربازان در مرز غزه از سلاح‌های مرگبار استفاده نکنند

صاحب‌خبر -
بازرسان «جنایات جنگی» سازمان ملل متحد در آستانه سالگرد آغاز تظاهرات مردم غزه در مرز اسرائیل که به کشته شدن ۱۸۹ فلسطینی انجامید، از تل‌آویو خواستند تا تک‌تیراندازان اسرائیلی استفاده از سلاح‌های کشنده در مرز غزه را متوقف کنند.

به گزارش یورونیوز، «کمیسیون تحقیقات درباره جنایات جنگی تظاهرات سال ۲۰۱۸ در سرزمین های اشغالی» روز دوشنبه ۱۸ مارس در جلسه شورای حقوق بشرملل متحد اعلام کرد که اسرائیل باید شلیک سربازان خود به سمت بیش از ۶ هزار نفر را مورد تحقیق و تفحص قرار دهد زیرا این رقم بسیار فراتر از تحقیقات کیفری اسرائیل برای کشته شدن ۱۱ نفر در جریان این درگیری‌هاست.

واکنش تل‌آویو به جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
تل‌آویو با اعتراض نسبت به بی طرف نبودن این کمیسیون، از حضور در جلسه امروز سر باز زد. همزمان بسیاری از هواداران اسرائیل از جمله چندین مقام بلندپایه ایالات متحده در مقابل دفتر مرکزی سازمان ملل متحد در ژنو راهپیمایی کردند.

سانتیاگو کانتون، رئیس این کمیسیون در حاشیه جلسه شورای حقوق بشر ملل متحد ضمن تاکید بر لزوم بازبینی قوانین محرمانه اسرائیل درباره استفاده نیروهای نظامی از سلاح‌های مخصوص توسط دادگاه عالی این کشور اعلام کرد که استفاده از این سلاح‌ها در اکثر موارد غیرقانونی بوده است.
 
وی در جمع خبرنگاران گفت: «برای موقعیت‌های کنترل تظاهرات‌کنندگان مانند آنچه در این راهپیمایی‌های اعتراضی دیدیم، می‌توان از گلوله‌های پلاستیکی استفاده کرد اما نه از گلوله‌های با سرعت بالا و اسلحه‌های تک‌تیرانداز مجهز به دستگاه‌های هدف‌سنج نوری.»

در آستانه سالگرد راهپیمایی بازگشت
ده‌ها هزار فلسطینی سال گذشته در ۳۰ مارس، همزمان با «یوم‌ الارض» تظاهرات چندین هفته‌ای خود با نام «راهپیمایی بازگشت» را آغاز کردند. خواست این معترضان بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌هایی بود که از سال ۱۹۴۸ از آن رانده شدند.
 
در جریان این اعتراضات ۱۸۹ فلسطینی بر اثر شلیک تک‌تیراندازهای اسرائیلی در مرز غزه جان خود را از دست دادند.
 
در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار انجام «تحقیقاتی مستقل» درباره استفاده سربازان اسرائیلی از گلوله‌های واقعی شده بودند که با واکنش تند اسرائیل مواجه شد.
 
همزمان ایالات متحده نیز طرح پیشنهاد تهیه پیش‌نویش قطعنامه شورای امنیت در رابطه با خشونت‌ها در مرز غزه را متوقف کرده بود.

حال رئیس کمیسیون جنایات جنگی سازمان ملل متحد می‌گوید که فهرستنی محرمانه از مظنونان در اسرائیل را برای میشل باچله، رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد فرستاده است تا به دیوان بین المللی کیفری ارجاع داده شود. دیوان بین المللی کیفری از سال ۲۰۱۵ تحقیقاتی را درباره مقامات اسرائیل آغاز کرده است.

نظر شما