شناسهٔ خبر: 31843677 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عصر جنوب: خوزستان مهاجرفرست‌ترین استان ایران

اهواز - ایرنا- پایگاه خبری عصر جنوب مطلبی با عنوان 'خوزستان مهاجرفرست‌ترین استان ایران' منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در فاصله آبان 1390تا آبان 1395استان‌های تهران با 517، البرز با 208، اصفهان با 128، خراسان رضوی با 112و گیلان با 75هزار نفر 5استان مهاجرپذیر ایران بوده‌اند درحالی‌که در همین مدت استان‌های تهران با 351، خوزستان با 135، خراسان رضوی با 108و 2استان البرز و اصفهان هر کدام با 103هزار نفر در ردیف 5استانی قرار دارند که به‌ترتیب بیشترین مهاجرفرست به سایر استان‌ها را به‌خود اختصاص داده‌اند.
استان البرز با 5١ هزار نفر و استان کهگیلویه و بویراحمد با ٢ هزار نفر، به‌ترتیب بیشترین و کمترین سهم مهاجرفرستی به استان تهران را داشته‌اند. همچنین استان البرز با ٨٩ هزار نفر و استان‌های چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد با یک هزار نفر به‌ترتیب بیشترین و کمترین سهم مهاجرپذیری از استان تهران را داشته‌اند.
هرچند مرکز آمار ایران تعداد کل مهاجران به استان تهران را 517هزار نفر اعلام کرده اما جمع کل افراد مهاجرت‌کرده به استان تهران از استان‌های مختلف 519هزار نفر برآورد می‌شود که حکایت از خطای محاسباتی مرکز آمار دارد.

روند معکوس مهاجرت در 5استان
رفت و برگشت افراد مهاجر در بین استان تهران با استان‌های دیگر نشان از مهاجرت معکوس در استان‌های البرز، سمنان، گیلان، مازندران و یزد دارد به‌نحوی که در بازه زمانی 5ساله آبان 90تا آبان 95تعداد افراد مهاجرت‌کرده از استان یزد به سمت استان تهران 4هزار نفر و تعداد شهروندان یزدی خارج شده از استان تهران 6هزار نفر بوده و به این ترتیب 2هزار نفر از شهروندان استان یزد قید زندگی کردن در تهران را زده‌اند. همچنین در این مدت فقط 8هزار نفر از استان سمنان به سمت استان تهران هجرت کرده و در مقابل 18هزار نفر از شهروندان سمنانی از استان تهران خارج شده‌اند که نشان از روند مهاجرت معکوس به میزان 10هزار نفر دارد.
همچنین22هزار نفر از استان مازندران زندگی در تهران را ترجیح داده‌اند اما در مقابل 24هزار نفر زندگی در استان تهران را رها کرده‌اند و به استان‌های دیگر رفته‌اند و درحالی‌که 24هزار نفر از استان گیلان به استان تهران مهاجرت کرده‌اند اما در مقابل 29هزار نفر استان تهران را به قصد گیلان ترک کرده‌اند.
بیشترین مهاجرت معکوس بین استان‌های دیگر و استان تهران شامل استان البرز می‌شود به‌نحوی که در مدت 5سال 51هزار نفر از این استان برای زندگی به استان تهران مهاجرت کرده‌اند ولی 89هزار نفر از استان البرز سکونت در استان تهران را مناسب ندیده و به استان خود یا استان‌های دیگر رفته‌اند که نشان از مهاجرت معکوس به میزان 38هزار نفر دارد.

هجرت از حاشیه به متن
مقایسه ورودی و خروجی مهاجران به استان تهران در 5ساله 1390تا 1395براساس گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شاخص خالص مهاجرت به‌نحوی رقم خورده که مهاجرت از استان‌های نزدیک به مرزهای غربی و جنوبی ایران به مرکز افزایش یافته است. به بیان روشن‌تر در این 5سال 41هزار نفر از استان لرستان به استان تهران آمده‌اند و تنها 6هزار نفر از شهروندان لرستانی استان تهران را ترک کرده‌اند. پس از لرستان، استان همدان قرار دارد که 34هزار نفر مهاجر به استان تهران فرستاده و تنها 11هزار نفر از استان همدان، تصمیم به خارج شدن از استان تهران گرفته‌اند. این گزارش می‌افزاید: 29هزار نفر از استان کرمانشاه به تهران مهاجرت کرده و تنها 8هزار نفر از شهروندان کرمانشاه تصمیم به ترک تهران گرفته‌اند.
از حیث شاخص خالص مهاجرت بین استان‌های مختلف به استان تهران، روند مهاجرت از استان خوزستان هم نگران‌کننده است به‌گونه‌ای که 23هزار نفر در این مدت راهی استان تهران شده‌اند و در مقابل تنها 5هزار نفر از خوزستانی‌ها تصمیم به خروج از تهران گرفته‌اند. همچنین شاخص خالص مهاجرت نشان می‌دهد که تعداد ورودی‌ها به خروجی‌ها از استان‌های خراسان رضوی 12هزار نفر، اصفهان 10هزار نفر، آذربایجان شرقی 13هزار نفر، مرکزی 11هزار نفر، اردبیل 13هزار نفر و گلستان 11هزار نفر بوده است.
9887/6064

نظر شما