شناسهٔ خبر: 31843415 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سمنان آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی

سمنان- ایرنا- استان چهار فصل سمنان با ظرفیت های ویژه طبیعی همچون کویر در کنار جنگل های نواحی شمالی این دیار و نیز جاذبه های تاریخی و فرهنگی چون کاروانسرها و خانه های قدیمی چشم انتظار و آماده پذیرایی مسافران نوروزی از نقاط مختلف کشور در نوروز 98 است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، طبیعت دست نخورده، دیدن کویر از نزدیک، آثار باستانی، جنگل ابر، رصد ستارگان و چشمه های آب معدنی از جاذبه های گردشگری استان سمنان و یکی از مقصدهای گردشگری کشور در روزهای نوروز است.
در استان سمنان بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون بیش از 800 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
دستگاه های متولی سفرهای نوروزی در استان سمنان با آغاز مسافرت های سال نو شمسی، آمادگی این استان را برای حضور و پذیرایی از گردشگران اعلام کردند.
نیروی انتظامی، پلیس راه، نیروهای امدادی، واحد های پذیرایی بین راهی، مساجد و اماکن متبرکه و نیز مدارس برای اسکان و پذیرایی از گردشگران و مسافران تعطیلات نوروز 98 مهیا است.
براساس آمارها ، از بیست و هفتم اسفند 96 تا پانزدهم فروردین 97 یک میلیون و 236 هزار و 187 گردشگر از مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری این استان بازدید و تعطیلات خود را در آن سپری کردند.
پیش بینی می شود که در تعطیلات نوروز پیش رو حدود هشت تا 10 درصد سفر نسبت به سال گذشته افزایش یابد که اغلب شهرهای زیارتی و گردشگری مقصد مسافران و گردشگران نوروزی است و با توجه به اینکه 620 کیلومتر از بزرگراه 900 کیلومتری تهران- مشهد در استان سمنان واقع شده است، مسافران و گردشگران زیادی این استان چهار فصل را برای گذران تعطیلات نوروزی خود انتخاب می کنند.

** ضرورت هماهنگی دستگاه های اجرایی سمنان
استاندار سمنان گفت: دستگاه های اجرایی برای معرفی استان و جذب گردشگر در نوروز با درایت و اتخاذ تدابیر درست اقدام کنند.
علیرضا آشناگر با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان دستگاه های اجرایی برای جذب گردشگر و خدمت رسانی به آنان، افزود: شرایط مطلوب برای استقبال و پذیرایی از مهمانان نوروزی فراهم شود و توجه و هماهنگی تمام دستگاه های اجرایی مقدمه تحقق این مساله است.
استاندار سمنان بیان کرد: دستگاه های اجرایی متولی با خدمات سفر در تعطیلات نوروزی فعال باشند.

** 155 دستگاه اتوبوس در سمنان آماده خدمات رسانی نوروزی است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان گفت: 155 دستگاه اتوبوس و 507 خودروی سواری بیرون شهری این استان آماده خدمات رسانی و جابجایی مسافران نورورزی در تعطیلات نوروز 98 است.
احسان منصور کیایی با بیان اینکه استقبال مسافران نوروزی از ناوگان عمومی مسافربری در سال های گذشته مطلوب بود، افزود: ظرفیت جابجایی روزانه 6 هزار و 500 مسافر از مبدا سمنان به نقاط مختلف کشور با ناوگان سواری عمومی در نوروز 98 فراهم است.
وی تصریح کرد: براساس پیش بینی ها در نوروز 98 عمده سفرها از مبدا سمنان به استان های تهران، مازندران، گلستان و خراستان رضوی است.
منصور کیایی بیان کرد: 22 دوربین نظارتی، 59 دوربین ثبت تخلف و 56 دستگاه تردد شمار در نوروز 98 ترافیک محورهای ارتباطی استان سمنان را کنترل می کنند.

** 30 بوستان شهر سمنان آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است
شهردار سمنان گفت: 30 بوستان در شهر سمنان آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است.
سید محمد ناظم رضوی اظهارداشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بوستان هایی چون سیمرغ، کُدیور، سوکان و کوشمُغان آماده پذیرایی از گردشگران است.
وی یادآور شد: شهرداری سمنان در روزهای نوروز، تابلو‌های تبلیغاتی و علائم راهنمای گردشگری در سطح شهر برای معرفی اماکن و جاذبه‌ های تاریخی سمنان نصب می ‌کند.
شهردار سمنان خاطر نشان کرد: زیباسازی مبادی ورودی، آذین بندی و نورپردازی در شهر، برپایی غرفه در بوستان ‌ها برای خرید نیازمندی‌ های روزمره گردشگران، تامین روشنایی بوستان ها و نظافت مستمر از جمله اولویت های کاری شهرداری سمنان در نوروز 98 است.

** فعالیت 50 نوروزگاه در استان سمنان
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: 50 نوروزگاه در استان سمنان برای تبادل و داد و ستد آیین ‌ها و سنت ‌ها بین مسافران و گردشگران نوروزی در روزهای نوروز 98 فعالیت دارند.
مهدی جمال اظهار داشت: بیش از 952 ساعت برنامه نوروزگاهی در قالب 144 برنامه در هشت شهرستان استان سمنان اجرا می‌شود.
وی تصریح کرد: برنامه‌های نوروزگاهی از بیست و پنجم اسفند 97 تا 16 فروردین‌ 98 در استان سمنان اجرا می‌شود.
جمال خاطر نشان کرد: 49 پایگاه اطلاع ‌رسانی مشترک هلال احمر و این اداره کل و 16 پایگاه مستقل میراث فرهنگی آماده آگاهی بخشی به مسافران نوروزی هستند.
به گفته وی، 19 بازارچه صنایع‌ دستی با 267 غرفه آماده ارائه صنایع ‌دستی و سوغات استان سمنان به مسافران نوروزی هستند.
جمال با اشاره به اینکه افزایش نرخ تاسیسات گردشگری استان سمنان در نوروز 98 ممنوع است، یادآور شد: هشت سیاه ‌چادر عشایری در نقاط مختلف این خطه برپا شد تا محصولات عشایری برای فروش در معرض دید گردشگران و مسافران نوروزی قرار ‌گیرد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان افزود: شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی مانند رایان افزار شهرستان من، ربات فضای مجازی، سامانه پاسخ‌گویی 24 ساعته و آپارات برای آگاهی گسترده به مسافران و گردشگران بهره ‌برداری شد.

** فعالیت 20 پایگاه امداد و نجات هلال احمر سمنان در نوروز 98
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان با اشاره به فعالیت 20 پایگاه امداد و نجات این نهاد، گفت: 14 پایگاه ثابت و 6 پایگاه سیار امداد و نجات به مسافران و گردشگران نوروزی 98 در این استان خدمت رسانی می کنند.
حسن شکراللهی افزود: اقدامات این جمعیت در اجرای طرح ملی خدمات نوروزی در بخش‌های جوانان و امداد و نجات انجام می‌شود.
شکراللهی با بیان اینکه درمجموع 130 نفر به‌ صورت روزانه به مردم در روزهای اجرای طرح ملی خدمات نوروزی خدمت ارائه می دهند، یادآور شد: در بخش جوانان نزدیک به 50 نفر و در بخش امداد و نجات 80 نفر خدمات به مسافران و گردشگران نوروزی ارائه می دهند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان با اشاره به اقدامات بخش جوانان این جمعیت، افزود: 16پایگاه راهنمایی مسافران، هفت فضای کودک در جاده‌ها، هشت ایستگاه سلامت و هفت پایگاه سحاب در طرح ملی خدمات نوروزی سال 98 در جاده ‌های این استان مستقر می‌شود.

** آمادگی بیمارستان های سمنان در نوروز 98
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: تمام بیمارستان های این استان به منظور ارائه بهترین خدمات در روزهای نوروز 98 به شهروندان و مسافران در آماده باش کامل هستند.
نوید دانایی افزود: بیمارستان ‌های تحت پوشش این دانشگاه و مراکز بهداشتی درمانی سمنان در تعطیلات نوروز 98 آمادگی لازم را به منظور ارائه خدمات را دارند.
وی خاطرنشان کرد: هیچ بیمارستان و مرکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان در تعطیلات نوروز 98، با کمبود پزشک و کارکنان مواجه نخواهد بود و قبل از شروع تعطیلات هماهنگی و هم‌ فکری ‌های لازم پیرامون حضور فیزیکی پزشکان، هیات رئیسه دانشگاه و کارکنان انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان یادآور شد: این دانشگاه 6 بیمارستان و مراکز درمانی و آموزشی در شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار، مهد‌یشهر، سرخه و آرادان را زیر پوشش دارد.

** مدرسه استان سمنان مهیای اسکان مسافران نوروز است
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: 220 مدرسه این استان با یک ‌هزار و 600 کلاس درس به منظور پذیرایی و اسکان 6 هزار و 100 نفر در روزهای نوروز 98 آماده شد.
دستورانی با بیان اینکه 500 نفر از کارکنان این اداره کل در استان سمنان برای خدمات‌دهی به مسافران نوروزی آماده اند، افزود: پیش بینی می شود امسال میزان اسکان مسافران در مدارس این استان حدود هفت درصد افزایش یابد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان تصریح کرد: کلاس‌های تجهیز شده دارای امکانات جانبی است و مسافران می‌توانند از حمام و سایر امکانات مدارس نیز استفاده کنند.
فرماندار سمنان گفت: 50 مدرسه با 320 کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی در این شهرستان مشخص شد.
سید عباس دانایی افزود: 2 سالن مدیریت بحران برای اسکان ضروری مسافران آماده می شود و 2 باغ گل محمدی و نرگس برای بازدید همشهریان و مسافران نوروزی به بهره برداری می رسد.
فرماندار شاهرود گفت: علاوه بر هتل ها و مهمان پذیرها، 378 کلاس مدرسه های شهرستان شاهرود آماده اسکان مسافران نوروزی هستند.
محمدکرم محمدی افزود: مهمانسرای برخی دستگاه های اجرایی نیز ظرفیت ویژه ای هستند که در مواقع بحرانی قابل استفاده است.
به گفته وی، چهار واحد مسکونی مجهز و چهار مدرسه با 24 کلاس درس هم برای نوبت دهی اینترنتی پیش بینی شد.
9891/7408

نظر شما