شناسهٔ خبر: 31843360 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرا صادرات کهگیلویه و بویراحمد 68 درصد افزایش یافت؟

یاسوج- ایرنا- در حالی که کشور با تحریم های آمریکایی دست و پنجه نرم می کند اما صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد مانند بیشتر کشور افزایش یافت به طوری که میزان صادرات کالا از این استان در 11 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش حدود 68 درصد رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نظر می رسد مشکل تحریم های یکجانبه آمریکا نتوانست موتور توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد را متوقف کند و جهت نمودار صادرات همچنان رو به بالاست.
یکی از ویژگی های تحریم های آمریکا در نیمه دوم سال جاری افزایش بهای ارز بود و اکنون این سوال مطرح می شود که آیا افزایش بهای دلار و ارز اثر مثبتی بر توسعه صادرات در استان داشته است؟ آیا رابطه ای بین این دو وجود دارد؟ آیا عوامل دیگری نیز در این زمینه دخالت داشته اند؟ و چگونه می توان این روند را ادامه داد؟

**صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد 68 درصد افزایش یافت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان صادرات کالا از این استان در 11 ماه سال جاری هشت میلیون و 300 هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش حدود 68 درصد رشد داشته است.
داریوش دیودیده اظهار داشت: این میزان کالا به کشورهای هدف صادراتی از جمله آلمان، عراق، افغانستان و ترکمنستان صادرات شده است.
وی افزود: پودر و عصاره شیرین بیان، زعفران، سیمان، موکت و عصاره گیاهان دارویی کالاهایی صادراتی استان بوده اند.
دیودیده تصریح کرد: سیمان مارگون بیشترین حجم صادرات استان را با 3 میلیون و 200 هزار دلار به خود اختصاص داده است.
وی عنوان کرد: وضعیت صادرات کهگیلویه و بویراحمد با فعال شدن کارخانه سیمان مارگون در حوزه صادرات مناسب شده است.
در سال گذشته 74 اظهارنامه صادراتی به وزن یک هزار و 184 تن کالا به ارزش چهار میلیون و 270 هزار و 834 دلار کالا از طریق گمرک کهگیلویه و بویراحمد صادر شد.
سال 1395 حدود چهار میلیون و 61 هزار و 766 دلار کالا از طریق گمرک کهگیلویه و بویراحمد صادر شد که مهم‌ترین آنها شامل پودر و عصاره شیرین بیان، محصولات آرایشی، بهداشتی، موکت و سیمان بوده است.
کشورهای هدف صادرات محصولات کهگیلویه و بویراحمد نیز آلمان، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی، عراق و افغانستان بود.

**افزایش بهای ارز چه رابطه ای با صادرات دارد؟
در سال های اخیر نرخ ارز نوسانات زیادی داشته و اطلاع از پیامدهای آن به منظور توسعه صادرات صنعتی دارای اهمیت است.
از طرف دیگر با توجه به بی ثباتی درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت یکی از راهبردهای مهم برای رسیدن به توسعه پایدار گسترش صادرات غیرنفتی است.
یک کارشناس علوم اقتصادی معتقد است: نرخ واقعی ارز و ارزش افزوده بخش صنعت تاثیر مثبت و نوسانات نرخ واقعی ارز و هزینه تمام شده هر واحد محصول اثر منفی بر صادرات کالاهای صنعتی دارند.
علیرضا امینی می گوید: افزایش نرخ واقعی ارز و ارزش افزوده بخش صنعت باعث رونق صادرات کالاهای صنعتی در ایران می شود.
به اعتقاد وی رونق صادرات کالاهای صنعتی در ایران مستلزم کاهش هزینه تمام شده هر واحد محصول و پایین آمدن نوسانات نرخ واقعی ارز خواهد بود.
به باور این کارشناس اقتصادی پایین بودن قیمت واحد کار از طریق کاهش قیمت تمام شده کالا، ضمن افزایش قدرت رقابت پذیری می تواند امکان سودآوری را نیز فراهم کند.
امینی می گوید: یکی از دلایل پایین بودن سهم صادرات غیرنفتی در ایران کم توجهی به فعالیت های تحقیق و توسعه است که منجر به نوآوری کمتر، کیفیت پایین محصولات و قیمت تمام شده بالاتر می شود.
** چگونه می توان روند افزایش صادرات ادامه داد؟
کارشناسان علاوه بر قیمت واقعی ارز به عواملی مانند سرمایه گذاری خارجی، سیاست های تشویقی بلند مدت اشاره می کنند که می تواند در توسعه صادرات در بلند مدت تاثیر مثبت داشته باشد.
*نقش سرمایه گذاری خارجی در صادرات
پژوهشگر اقتصادی معتقد است: سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر صادرات غیرنفتی در بلندمدت و کوتاه مدت تاثیر مثبت دارد و علاوه بر این، افزایش نرخ ارز واقعی و کاهش شاخص جذب داخلی منجر به افزایش صادرات غیرنفتی می شود.
محمدحسین مهدوی عادلی عنوان می کند: توسعه صادرات غیرنفتی، علاوه براینکه سبب افزایش درآمدهای ارزی و غیرنفتی و بهبود تراز پرداخت های ارزی می شود، می تواند تاثیر زیادی بر اشتغال بگذارد.
به باور این محقق سرمایه گذاران خارجی به خاطر مهارت های بازاریابی، تماس های وسیع تر با بنگاه های خارجی و فن آوری بالاتر نسبت به بنگاه های داخلی در فرآوری و صادرات مواد خام بطور معمول پتانسیل بیشتری دارند.
مهدوی عادلی بیان می کند: به منظور قرار گرفتن در شبکه های پخش جهانی و حفظ و نگهداری بازار با تغییرات سریع در سلیقه مشتریان و استانداردهای ایمنی و شکل جدید تولید سرمایه گذار به مهارت هایی نظیر طراحی، بسته بندی، توزیع و خدمات پس از فروش نیاز دارد.

* توسعه صادرات غیر نفتی با سیاست های تشویقی بلند مدت
یکی از استراتژی های مطرح در تجارت بین الملل، به کارگیری سیاست های تشویق صادرات است، تا ضمن بکارگیری ظرفیت های بیکار و افزایش دانش شرکت ها در فرآیند صادرات به افزایش بهره وری در اقتصاد کمک کند.
علیرضا امینی معتقد است که نتیجه افزایش بهره وری، ارتقای توان رقابت بنگاه ها در بازارهای داخلی و خارجی و در نهایت شکوفایی اقتصادی خواهد بود.


مهدوی عادلی بیان می کند: واقعیت این است که در ایران زمانی به رشد و توسعه صادرات غیرنفتی توجه می شود که صادرات نفتی و درآمدهای حاصل از فروش آن دچار رکود شود.
به اعتقاد وی در این مقاطع زمانی به طور معمول یک سری سیاست های تشویقی و کوتاه مدت نظیر کاهش و یا حذف تعرفه های صادراتی و اعطای جوایز صادراتی اجرا می شود که در کوتاه مدت موجب افزایش صادرات غیرنفتی می شود.
مهدوی عادلی عنوان می کند: باید به این نکته توجه داشت که برای رشد و توسعه صادرات غیرنفتی در بلند مدت اتخاذ سیاست های پایه ای و بنیادی ضرورت دارد.
کهگیلویه و بویراحمد به دلیل واقع شدن در میان رشته کوه زاگرس قطب گیاهان دارویی کشور است به طوری که گفته می شود حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
استفاده از این ظرفیت خدادادی از طریق فرآوری و بسته بندی خوب محصولات و فراهم شدن بسترهای لازم برای صادرات، علاوه بر پویایی اقتصادی می تواند زمینه اشتغال زایی در استان را فراهم کند.
به نظر می رسد افزایش بهای ارز در ماه های اخیر اگرچه در افزایش قیمت کالاهای داخلی و تورم تاثیر زیادی داشته است اما از سوی دیگر بر رشد صادرات نیز تاثیر مثبت داشته است که خود در بلند مدت زمینه ساز افزایش تولید و اشتغال خواهد شد.
علاوه بر افزایش بهای دلار، به گفته رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت افزایش صادرات سیمان نیز تاثیر داشته است.
در مجموع، براساس نظر کارشناسان علاوه بر قیمت واقعی ارز، عواملی مانند سرمایه گذاری خارجی، سیاست های تشویقی بلند مدت می تواند در توسعه صادرات در بلند مدت تاثیر مثبت داشته باشد و توجه به این سیاست ها سبب رونق آن خواهد شد.

9928/6110

نظر شما