شناسهٔ خبر: 31842898 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جریان‌سازی العالم برای حفظ آرمان‌های انقلاب، پاسخی قاطع به جنگ رسانه‌ای دشمنان

در حال حاضر رویکرد آمریکا و بویژه دولت فعلی نئو محافظه‌کاران فعلی حاکم بر کاخ سفید از فاز تهدید نظامی به جنگ رسانه‌ای تغییر یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر رویکرد بزرگترین دشمن اصلی ملت ایران یعنی آمریکا و بویژه دولت فعلی نئو محافظه‌کاران فعلی حاکم بر کاخ سفید و نیز شخص دونالد ترامپ که در دشمنی جنون‌آمیز با ملت ایران گوی رقابت را از تمامی اسلاف قبلی‌اش ربوده است، از فاز تهدید نظامی به جنگ رسانه‌ای تغییر یافته است.

در این بین، اما متحدان منطقه‌ای ترامپ که سران ارتجاع عرب شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و رژیم غیر قانونی آل خلیفه در بحرین را شامل می‌شود به همراه رژیم نامشروع صهیونیستی نیز تمام ظرفیت‌های دولت خود را در اختیار تاجر نیویورکی در وارد شدن به نبرد رسانه‌ای با ایران به کارگرفته اند.

از ابتدای تشکیل گروه تروریستی داعش در موصل عراق شبکه العربیه عربستان و شبکه‌های رسانه‌ای عبری‌زبان در اسرائیل با شدت هرچه تمام‌تر به پوشش فتوحات تروریست‌های سابق القاعده که با همکاری بعثی‌های ددمنش دوران حکومت صدام گرد یکدیگر آمده بودند، پرداخته و با آب و تاب فراوان اخبار مربوط به فتح دمشق را تا ساعات آینده در همان روز‌های اولیه زیرنویس می‌کردند و حتی از حمایت آن روز شبکه خبری الجزیره نیز کاملا برخوردار بودند که تریبون اصلی پخش فتوا‌های جنایتکارانه یوسف قرضاوی بود.

هدف اصلی، اما نه تشکیل آنچه که به اصطلاح دولت اسلامی شام و عراق می‌خواندند برای ایجاد یک دولت عربی و اسلامی در منطقه که هجوم گسترده تروریست‌های داعشی و النصره‌ای به مرز‌های ایران و لبنان برای شروع یک جنگ گسترده با جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان به عنوان کانون‌های اصلی مقاومت در برابر زورگویی‌های مستمر آمریکا در منطقه خاورمیانه بود.

در روز‌هایی که فوج فوج جوانان به دنیا آمده در کشور‌های غربی و اروپایی با تبلیغات گسترده رسانه‌های عربی و صهیونیستی که از پوشش علنی خبر عیادت نتانیاهو از زخمیان تروریست در حیفا نیز ابا نداشتند، جذب گروه‌های تروریستی داعش و النصره می‌شدند العالم در سرمقاله‌ای نوشت:

داعش کیست و چه اهدافی دارد؟
مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی العالم با عنوان داعش کیست و چه اهدافی دارد؟ منتشر شد که در آن به جزئیاتی درباره گروه داعش اشاره شده است.

داعش در ماه آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی تشکیل شد.

داعش ابتدا این گونه معرفی شد که از ادغام بین «دولت اسلامی» وابسته به شبکه القاعده که اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی به وجود آمد و گروه تکفیری مسلح در سوریه معروف به «جبهه النصره» تشکیل شده است، اما این ادغام را که ابوبکر بغدادی یکی از رهبران «دولت اسلامی عراق» اعلام کرد به سرعت از سوی جبهه النصره تکذیب شد.

پس از گذشت دو ماه از این قضیه ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده دستور داد این ادغام ملغی شود، اما بغدادی این روند را ادامه داد تا اینکه داعش به یکی از گروه‌های تروریستی اصلی تبدیل شد که در سوریه و عراق آدم‌کشی و ویرانگری می‌کند.

داعش حروف اختصاری «دولت اسلامی عراق و شام» است، اما در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه از نام «دولت» برای داعش استفاده می‌شود و هرکس از کلمه داعش استفاده کند هفتاد و پنج ضربه شلاق مجازات اوست. داعش یک گروه مسلح تروریستی است که اندیشه سلفی جهادی (تکفیری) را پیشه خود کرده است و هدف سازمان‌دهندگان داعش نیز بازگرداندن چیزی است که آنان آن را «خلافت اسلامی و اجرای شریعت» می‌نامند و عراق و سوریه نیز جولانگاه عملیات داعش است.

داعش از زمانی که در سوریه ظاهر شده درباره خاستگاه، اقدامات، اهداف و ارتباطاتش جنجال‌های طولانی را به وجود آورده و باعث شده است به محوری از محور‌های مطالب مطبوعات و رسانه‌ها و تحلیل‌ها و گزارش‌ها تبدیل شود. هویت و اهداف این گروه بنیادگرا و ارتباطات آن به علت اطلاعات متناقض در خصوص آن گم شده است. گروهی معتقدند داعش یکی از شاخه‌های القاعده در سوریه است.

نهم آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی ابوبکر بغدادی از طریق شبکه شموخ الاسلام ادغام شاخه جبهه النصره با داعش در عراق را با اسم «دولت اسلامی عراق و شام (داعش)» را اعلام کرد و داستان داعش از اینجا شروع شد.

پس از مدت کوتاهی ابو محمد جولانی امیر جبهه النصره در نوار صوتی ارتباط خود با دولت اسلامی در عراق را اعلام کرد، اما گفت: وی یا شورای مشورتی جبهه النصره از اعلام بغدادی در خصوص ادغام دو گروه بی‌خبرند و با اندیشه ادغام مخالفت و بیعت با القاعده در افغانستان به رهبری ظواهری را اعلام کرد. با وجود عملیات مشترک النصره و داعش در سوریه، اما جنگ سردی بین دو این گروه در سوریه از زمان اعلام بغدادی حاکم است.

هر یک از النصره و داعش اندیشه تندروی تکفیری واحدی دارند و بر اساس خط مشی سلفیه جهادی عمل می‌کنند و به تشکیل دولت اسلامی در عراق باور دارند، اما تفاوت بین دو گروه نزدیک آنان به وضع سوریه و لحاظ کردن این خصوصیت از جانب آنهاست.

جبهه النصره در مرحله اول بحران سوریه در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی شکل گرفت و از جامعه سوریه که در سایه دولتی سکولار زندگی می‌کند تجربه به دست آورد.

افراط‌گرایی جبهه النصره از داعش در ارتباط با جامعه سوریه کمتر بوده است به ویژه آنکه داعش به تازگی وارد بحران سوریه شده بود و مسیری را طی نکرده بود که قابل قبول باشد بلکه با قدرت نفوذ خود را تحمیل کرده بود و خودش را با توسل به زور در مناطق تحت کنترل تحمیل کرده است.

جبهه النصره با حضور شماری از رهبران سوری که در زندان‌های سوریه زندانی بودند و از عفو عمومی استفاده کرده بودند تشکیل شده است. عده‌ای از این افراد به صورت محرمانه پیش از شروع بحران دعوت به شورش می‌کردند و عده‌ای دیگر زیر پرچم القاعده بودند و در کشور‌های دیگر مانند عراق و افغانستان و چچن جنگیده بودند و با آغاز بحران در سوریه به این کشور بازگشته بودند تا در سوریه بجنگند مانند ابو محمد الفاتح جولانی.

شبکه خبری العالم در آن روز یکه و تنها در برابر طوفان خبری رسانه‌های آمریکایی، عربی و عبری ایستاد و در مصاحبه‌های متعدد با کارشناسان و سیاستمداران عربی از عراق گرفته تا مصر و لندن سعی داشت نقاب از چهره تروریست‌های داعش و النصره برداشته و با روشن شدن اهداف جنایتکارانه سران مرتجع عرب که همانا برداشتن اولویت دفاع از فلسطین به جای روی آوردن به نبرد با ایران بود که این سناریو نیز با طراحی دقیق هیلاری کلینتون و باراک اوباما در دفاع محض از منافع نامشروع رژیم غاصب صهیونیست نوشته شده بود، موج گرویدن به گروه‌های تکفیری را در منطقه خاورمیانه گرفته و مانع از پیروزی بزرگترین دشمن ایران اسلامی یعنی آمریکای جنایتکار شود.

موفقیت شبکه خبری العالم در نبرد رسانه‌ای با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی آنچنان چشمگیر بود که بخش عمده‌ای از مردم منطقه دیگر حاضر به عضویت در گروه‌های تروریستی نشدند و خواب پریشان سعودی‌ها نیز برای ورود میلیون‌ها اندونزیایی و مالزیایی به سوریه و عراق هرگز تعبیر نشد.

و شاید به همین دلیل بود که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار سال گذشته خود با مدیران رسانه ملی فرمودند: «هر ملتی به‌تناسب موقعیت و هدف‌ها و همت‌های بلند یا کوتاهی که دارد، در این جنگ [فرهنگی و رسانه‌ای]به نحوی درگیر می‌شود.»

این نکته کلی و اصل عمومی در طول تاریخ رسانه‌های جمعی به کرات مشاهده شده و در صدسال اخیر نمونه‌های گوناگون آن را می‌توان برشمرد. چه اینکه گروه‌هایی همچون حزب‌الله و مبارزین آمریکای لاتین نیز در طی سال‌های مدید به‌نوبه‌ی خود مورد هجوم رسانه‌ای قرار گرفته‌اند؛ بنابراین ساده‌لوحانه است اگر فرد یا جریانی تصور کنند اگر ملتی کاری با دیگری نداشته باشد، دیگران هم با آن کاری ندارند.

ایشان در همایش بین‌المللی رسانه‌های جهان اسلام در حمایت از انتفاضه فلسطین، تمام رسانه‌های جهان اسلام و جهان عرب را مخاطب قرار می‌دهند و اجتناب‌ناپذیربودن جنگ رسانه‌ای و لزوم مسئولیت‌پذیری آن‌ها را گوشزد می‌کنند: «سیستم رسانه‌ای اسلام و سیستم رسانه‌ای عرب باید طوری رفتار کند که معنایش این نباشد که از معرکه دور است. شما وسط میدانید؛ چه بخواهید و چه نخواهید.»

در این میان، آنچه بسیار مورد توجه بوده و نباید از نظر دور داشت نقش رسانه‌های برون مرزی ایران و بویژه العالم در این جنگ تمام عیار رسانه‌ای است.

العالم بواسطه حیطه نفوذ خود در جهان عرب از جایگاهی بی بدیل برخوردار است و حالا که در نخستین روز‌های هفدهمین سال فعالیت خود به سر می‌برد، ضروری است با نگاه حمایتی بیش از پیش، در این جنگ رسانه‌ای یاری شود. جنگی که جبهه مقابلش را جریان‌های خطرناکی، چون داعش تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما