شناسهٔ خبر: 31842656 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرگیجه ها را جدی بگیرید

شیراز-ایرنا- سرگیجه، گیجی سر و سبک سری محدودیت سنی ندارد و به گفته متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا در بیشتر موارد سرگیجه و گیجی سر درصورتی که جدی گرفته شود کاملاً قابل درمان است.

صاحب‌خبر -

دکتر کاوه کاشانی سه شنبه به ایرنا اظهار داشت: سرگیجه و احساس سبکی سر از شکایت های رایج بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی و حتی متخصصان مغز و اعصاب است که نباید از آن غفلت کرد زیرا ممکن است علامت یک بیماری وخیم باشد.
وی اضافه کرد: اگر سرگیجه با علائمی مانند اختلال در صحبت کردن و بینایی و دو بینی، ضعف در پاها و یا دست ها،کاهش هوشیاری،اختلال در راه رفتن،بی حسی، حالت گزگز و سوزن سوزن شدن اندام ها ، سردرد شدید و متفاوت که تازه شروع شده همراه باشد فورا به پزشک مراجعه کنید.
کاشانی با اشاره به اینکه در گیجی سر، فرد از احساس منگی و مواج بودن، سیاهی رفتن چشم، سبک شدن و احساس سنگینی در سر و سرگیجه شکایت دارد اظهار داشت: این حالت عموماً با دراز کشیدن بهتر می شود و از بین می رود؛ البته در حالت شدید با احساس غش و یا بیهوشی همراه است.
این پزشک گفت: وقتی بیمار نتواند توصیف دقیقی از وضعیت خود ارائه دهد و یا نتوان برای توصیف اش معادلی در نظر گرفت، در دسته گیجی سر قرار می گیرد از سوی دیگر، در سرگیجه بیمار احساس می کند خود یا محیط اطرافش در حال چرخیدن، کشیده شدن به یک سمت و نزدیک شدن اشیای موجود در محیط به طرف خودش است.
به گفته وی سبکی سر احساس شناور و ناپایداری است که در اثر عوامل زیادی مانند کم خونی، آلودگی هوا، بیماری های گوش داخلی، بی خوابی، استرس های روزمره، اختلال های بینایی، عفونت، حساسیت و همچنین تمام بیماری های سیستماتیک(کلیه، ریه، قلبی و…) ایجاد می شود.
وی با اشاره به درمان بیمار و اینکه استراحت و تجویز داروهایی اکه روی دستگاه تعادلی گوش داخلی اثر آرامبخش دارند به روند بهبودی بیمار کمک می کند اضافه کرد:بهتر است غذای فرد بی نمک باشد، ورزش نیز برای کاهش تحریک پذیری دستگاه تعادلی گوش داخلی و پیشگیری از تکرار حمله ها مفید است؛ البته همه این موارد بعد از معاینه بیمارتوسط پزشک معالج تجویز می شود.
متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه از تغییرات ناگهانی در وضع و حالت بدن اجتناب کنیدگفت:از حالت خوابیده به آهستگی بلند شوید و قبل از ایستادن برای چند دقیقه در حالت نشسته باقی بمانید و در هنگام ایستادن مطمئن شوید چیزی برای گرفتن یا تکیه کردن دارید.
کاشانی گفت:هنگام بروز علائم بی حرکت بمانید و استراحت کنید،به آهستگی فعالیت خود را افزایش دهید،از نورهای روشن، تلویزیون و مطالعه کردن در هنگام سرگیجه اجتناب کنید زیرا ممکن است علائم را بدتر کند.
وی ادامه داد:از فعالیت هایی مانند رانندگی، راه اندازی ماشین آلات سنگین و کوهنوردی یا حتی بالا رفتن در سربالایی تا یک هفته بعد از بروز علائم اجتناب کنید و استرس های زندگی خود را به حداقل برسانید.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
9653 /1876

نظر شما