شناسهٔ خبر: 31842489 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پکن: نقش "سازنده ای" در کاهش تنش ها بین پاکستان و هند داشته‌ایم

71630

وزیر امور خارجه چین معتقد است پکن "نقش سازنده‌ای" در کاهش تنش ها بین پاکستان و هند داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تهدیدهای رو به افزایش و غیرقابل کنترل در مناقشه هند و پاکستان بر سر کشمیر به دنبال مداخلات مقامات آمریکایی از قبیل جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، تنها باعث بغرنج‌تر شدن این مناقشه شده است.

به گفته دیپلمات‌های غربی در اسلام آباد، دهلی نو و واشنگتن،  از یک سوهند تهدید کرده که حداقل ۶ حمله موشکی علیه پاکستان انجام می‌دهد و پاکستان نیز اعلام کرده که به این حملات پاسخ سه برابری خواهد داد.

بر اساس گفته یکی از وزرای پاکستانی، چین و امارات متحده عربی همچنین در کاهش تنش‌ها بین همسایگان آسیای جنوبی خود با یکدیگر همکاری‌هایی داشته‌اند.

وزارت امور خارجه چین اما در بیانیه‌ای به رویترز در مورد نقش چین در کاهش تنش‌های هند و پاکستان گفته است که همزیستی مسالمت‌آمیز بین پاکستان و هند به نفع همه و خواسته همگان است.

این وزارت‌خانه گفت: به عنوان یک همسایه دوست با دو کشور، چین نقشی سازنده در فراهم کردن زمینه گفتگوهای صلح بین پاکستان و هند و کاهش تنش‌ها در بین این دو کشور  داشته است.

وزارت امور خارجه چین همچنین افزود: بعضی از کشورهای دیگر نیز در این زمینه اقدامات مثبتی انجام دادند. چین به دنبال همکاری با جامعه بین‌المللی برای ادامه و تشویق همسایگان به دیدار و استفاده از گفتگوهای مسالمت آمیز برای حل اختلافات است.

وزرای امور خارجه چین و پاکستان قرار است امروز (سه شنبه) با یکدیگر دیدار کنند.

حمله ۱۴ فوریه که باعث کشته شدن ۴۰ پلیس شبه نظامی شد مرگبارترین حمله در تاریخ ۳۰ سال شورش کشمیر است و باعث افزایش تنش‌ها با همسایگان شد.

چین و پاکستان یکدیگر را "دوست خوب" همدیگر خوانده‌اند اما چین همچنین در تلاش بوده تا روابطش را با دهلی نو نیز بهبود بخشد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین سال میلادی گذشته نشستی غیر رسمی با یکدیگر برای از سرگیری روابط دوجانبه داشتند و بنا به گفته مقامات دیپلماتیک انتظار می‌رفت که شی جینپینگ امسال از هند بازدید کند.

انتهای پیام

نظر شما