شناسهٔ خبر: 31842253 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اردوغان: عملیات مشترک با ایران علیه پ.ک.ک انجام شد

انتخاب : رئیس جمهور ترکیه با اشاره به گفتگو‌ها با ایران در مورد مبارزه با پ. ک. ک. گفت که شب گذشته عملیات مشترکی علیه این گروه انجام شده است.

صاحب‌خبر -

آناتولی گزارش داد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک گفتگوی تلویزیونی با اشاره به عملیات شب گذشته علیه مواضع پ. ک. ک. گفت: "ایرانی‌ها از وجود پژاک ناخرسند هستند و ما نیز از وجود پ. ک. ک. ناخرسند هستیم. پیش‌تر با ایرانی‌ها در خصوص عملیات مشترک صحبت کرده بودیم. شب گذشته عملیات به شکر خدا انجام شد. این نوع عملیات‌ها ادامه خواهد داشت. هم طرف ایرانی و هم دوستان ما به اهتمام خود در این موضوع ادامه می‌دهند".

اردوغان در خصوص حمله تروریستی به مسلمانان در نیوزلند نیز گفت: یک خودسر تروریست پیدا شده و به خیال خود کشور ما را دوپاره کرد. می‌گوید می‌توانید در قسمت آسیایی زندگی کنید، ولی اگر وارد بخش اروپایی شوید چنین و چنان می‌کنیم. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این نماد تفکر حاکم بر آنجاست؟ زیرا این واقعه‌ای فردی نیست بلکه کاملا گروهی شده است.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: در واقعه شارلی ابدو تمام دنیا در اروپا گردهم آمد، ولی در قضیه نیوزیلند صدایی از اروپا بر نیامد. رسانه‌های غربی موذیانه عمل می‌کنند.

وی در ادامه گفت: در جهان اسلام نیز فقط ما به عنوان ترکیه به ارزیابی موضوع پرداخته ایم. وزیر خارجه به همراه هیات بزرگی از روزنامه نگاران به نیوزیلند اعزام شدند و با مسئولین آنجا دیدار کردند. شامگاه نیز همزمان با جلسه (مسئولین ترکیه) با رهبران دینی در آن منطقه گفتگوی تلفنی کردم.

اردوغان افزود: چیزی که باعث ناراحتی ما شده این است که از یک سو از صلح و آزادی حرف می‌زنید، ولی در خصوص یک حمله تروریستی رویکرد متفاوتی از خود نشان می‌دهید.

وی با اشاره دریافت اخباری مبنی بر احتمال محکومیت ۱۱ ساله مهاجم استرالیایی گفت: "امروز با برخی از رهبران مذهبی مسلمانان در نیوزیلند گفتگو کردم و آن‌ها از احتمال محکومیت ۱۱ ساله صحبت کردند. یک نفر ۵۰ نفر مسلمان را شهید می‌کند و شدیدترین مجازات برای وی ۱۵ سال تعیین می‌شود. چطور چنین چیزی ممکن است؟ ".

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به نبرد گالیپولی و اعزام نیرو‌های نیوزیلندی و استرالیایی به چاناک‌قلعه در جنگ جهانی اول گفت: "هنوز هم آن‌ها هر سال برای انجام مراسم یادبود کشته‌شدگانشان به چاناک‌قلعه می‌آیند و ما همه تسهیلات لازم را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم. آتاتورک همان زمان به زیبایی تمام گفته بود که «آن‌ها در آنجا سینه به سینه همدیگر خوابیده‌اند و خواهند خوابید، نگران نباشید». اما آنطور که برمی‌آید این‌ها متوجه این مسائل نیستند".

 

نظر شما