شناسهٔ خبر: 31842088 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش کشتار در یمن بعد از توافق سوئد

برخی نهادها اعلام کردند که از زمان توافق آتش‌بس در یمن، تعداد کشته‌ها در این کشور به ویژه در دو شهر حجه و تعز بیشتر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی نهادهای امدادرسانی هشدار داده‌اند که از زمان توافق سوئد برای یمن، شمار کشته‌ها افزایش یافته است.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت که توافق آتش‌بس که قرار بود مسیر را برای پایان کشتار در جنگ یمن هموار کند، تاثیر اندکی بر کاستن از تعداد کشته‌ها داشته است و از ماه پیش که این توافق به دست آمده است، شمار کشته‌ها افزایش هم داشته است.

طبق گزارش مقامات یمنی، ائتلاف سعودی اماراتی تاکنون صدها بار آتش‌بس الحدیده را که نتیجه مذاکرات و توافق استکهلم سوئد بود، نقض کرده است. 

آمارهای جداگانه‌ای که آکسفام بین‌المللی و پروژه مانیتورینگ نفوذ غیرنظامی که به وسیله شورای پناهجویان نروژ (NRC) اجرا می‌شود، حاکی از افزایش شمار قربانیان است.

فقط در دو منطقه «حجه» و «تعز»، آمار‌های مربوط به شمار کشته‌ها به دو برابر رسیده است و عدد ۱۶۴ و ۱۸۴ نفر را نشان می‌دهد. فقط در یک حمله که ماه پیش در منطقه «کوشار» رخ داد، ۱۲ کودک و ۱۰ زن جان باختند و ۳۰ نفر دیگر که ۱۴ نفر از آنها هم کودک بودند، زخمی شدند.

از زمان نشست استکهلم، حدود ۷۸۸ نفر کشته شدند که ۳۱۸ نفر هم به دلیل بمباران بی‌هدف و کنترل نشده جان خود را از دست دادند. بیش از هزار و ۶۰۰ خانه، ۳۸۵ مزرعه، ۴۷ کسب‌وکار و ۱۳ مدرسه هم در همین دوران آسیب دیدند.

آکسفام اعلام کرده که به طور متوسط هر هشت ساعت، یک نفر کشته شده است و از زمان امضای این توافق، ۵۶ نفر از این تعداد کشته‌ها هم دختران وپسران جوان هستند.

چند ماه پیش دولت نجات ملی یمن (صنعاء) و دولت مستعفی این کشور (مقیم ریاض) در دیداری که در شهر استکهلم سوئد برگزار شد، برای کاهش درگیری در بندر «الحدیده» توافق کردند. از آن زمان، عربستان سعودی و متحدانش با نقض مکرر این توافق، بارها مواضع نیروهای مردمی یمن را هدف حمله هوایی و توپخانه‌ای قرار داده‌اند.

انتهای‌پیام/ص

نظر شما