شناسهٔ خبر: 31841503 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

مروری به سفر‌های استانی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سال 1397؛

تکاپویی برای اعتلای زیست‌بوم فناوری و نوآوری

سالی که گذشت، سفری پر فراز و نشیب و جست‌وجوگرانه بود اما سرشار بود از نشانه‌های انگیزه‌بخش، نشانه‌هایی که می‌گوید رگ حیات کارآفرینی و نوآوری نبض دارد و تا گسترده فرش زیست‌بوم فناوری و نوآوری مساعد زیر پای جوانان خلاق و کارآفرین، چند رج بیش‌تر باقی نیست.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، راه، طولانی بود. رد و نشان‌ها از گم‌شده‌ی اقتصاد و فرهنگ و زیست‌ کشور کم‌رنگ بود، اما از آغاز راه، نقشه‌ای وجود داشت. جویندگان، به دنبال کشف و بازاحیای زیست‌بوم بودند نقشه، رد و نشانی از یک زیست‌بوم و چند نشان داشت، مهم‌ترین این نشان، که در هر کوی و برزن به چشم می‌خورد، جوان‌های خلاق، کارآفرین و انگیزه‌مندی بودند که می‌نمایاندند راه اشتباه نبوده و هنوز رد و نشان‌هایی از زیست‌بوم، زنده است.

 زیست‌بومی که روزگاری وجود داشته و حالا باید رد و نشان‌های باقیمانده‌اش را زیر زنگار‌ها و دوده‌های حاصل از سوختن کارخانه‌های وارداتی و نفتی یافت می‌شد. جست‌وجو برای زنگار زدودن و فرهنگسازی، ترویج و احیای دوباره زیست‌بومی که مردم ایران سالیان سال بر بسترش روزگار گذرانده بودند و کارآفرینی و نوآوری می‌کردند آغاز شد. استان به استان، شهر به شهر، سفرها برای یافتن مفهوم واقعی توسعه و احیای زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری آغاز شد.

شعار امسال که بیان شد راه روشن‌تر نمود. حمایت از کالای ایران‌ساخت قوام تازه یافت و حرکت، آغاز شد.

 

آغاز حرکت همگام با شعار فرهنگسازی حمایت از «ایران‌ساخت»

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، 24 فروردین ماه سال جاری طلیعه راه تصویرکردن زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری را در آغاز سال جدید، سفر به زادگاه پدری و حضور در شهرستان قرچک قرار داد.

علاوه بر شرکت در  همایش حمایت از کالای ایرانی، به گفت‌وگو با فعالان فناور شهرک صنعتی این شهرستان پرداخت و از روند تکمیل بیمارستان شهید ستاری قرچک دیدن کرد.

 

نمایان شدن رد ونشان نوآوری و کارآفرینی در تربت حیدریه و بجستان

16 اردیبهشت‌ماه، شهرستان‌های تربت حیدریه و بجستان، میزبان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و هیئت همراه بود. او ظرفیت‌های بومی و فناورانه نهفته این شهرستان که می‌تواند ارزش آفرین باشد و راه یک توسعه درون‌زا را هموار کند یادآوری کرد. از به یادماندنی‌ترین خاطره‌های ماندگار این سفر، ادای احترام به شهدای والامقام با سبک و سیاقی خاطره‌انگیز و سنتی بود.

 

از چاه‌نیمه‌ها تا دانشگاه‌ها

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و همراهان در سفری که 24 اردیبهشت‌ماه به استان سیستان و بلوچستان داشت، به شهرستان زابل رفت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین از چاه نیمه‌های زابل در کنار چاه ژرفی اکتشافی که یکی از فناورانه ترین کارهای معاونت علمی بود، دیدن کرد. بررسی مشکلات آب و حمایت از فناوری‌های این حوزه از دیگر محورهای این سفر یک روزه بود. دانشگاه زابل و نیازهای زیرساختی برای کمک به حمایت از فناوری‌های دانشگاهی از دیگر محورهای سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان بود.

 

در سوگ تلخ از دست رفتن یار زیست‌بوم

گرماگرم نیمه خردادماه، تن را می‌سوزاند اما شعله دیگری آتشی دوچندان کرد و این سوز را گداز. 12 خردادماه 97 ، مصادف با شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین، خبر ناگاه و بی موقع درگذشت دکتر محمود شیخ زین‌الدین معاون فقید نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معمار مراکز نوین نوآوری کشور، همراهان همراه را در سوگ نشاند و  جامعه دانش‌بنیان را در بهت و حیرتی عظیم فرو برد.

 

مقصد کاروان علم و فناوری کشور، سیزدهم خردادماه اصفهان شد تا مرحوم شیخ زین‌الدین را تا سرای ابدی خود در قطعه نام‌آوران بهشت رضوان اصفهان مشایعت کند. روحش شاد و یادش گرامی.

 

خنکای دانش‌بنیان در قلب کویر

گرماگرم 16 مردادماه قلب استان کویری کشور، با خنکای یک تولید فناورانه ایران‌ساخت آن هم به دست فعالان دانش‌بنیان دلپذیر و خواستنی شده بو. استان مرکزی میزبان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شد تا خط تولید «خشک‌کن انجمادی غذایی و دارویی» در ابعاد صنعتی افتتاح شود.

فریزدرایرهای دارویی و غذایی به دست فناوران شرکت دانش بنیان تکوین آزمایش پارسه اراک ساخته شد تا برای نخستین بار در ایران طراحی و ساخت دستگاه خشک کن خلا انجماد را در مقیاس صنعتی و با ظرفیت ۱۰۰کیلوگرم ممکن شود. این روش خشک کردن در  صنایع غذایی، صنایع دارویی، زیستی، پزشکی و صنعت نفت کاربرد دارد و ضمن بی نیاز کردن کشور از واردات این تجهیزات، حدود 500 هزار دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان می‌آورد.
 

نشان نوآوری و فناوری بر شانه‌های «بیستون»

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری 23 مردادماه به کرمانشاه رفت و از واحدهای  دانش‌بنیان صنعتی مستقر در این استان دیدن و با فعالان فناور این واحدها به گفت‌وگو نشست.

فاز نخست مرکز نوآوری کرمانشاه که با حمایت معاونت علمی و فناوری راه‌اندازی شده است، دیگر میزبان ستاری بود. او ضمن بازدید از واحدهای فناور مستقر در این مرکز نوآوری با دستاوردهای فناورانه فعالان این واحدها آشنا شد.

احیا و تکمیل ساختمان نیمه‌کاره پارک علم و فناوری این استان و در قلب کرمانشاه، که سال‌ها نیمه‌کاره رها شده بود، با انعقاد قرارداد بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری جانی تازه گرفت.

توافق بر این شد تا با حمایت دوجانبه، ساختمان پارک علم و فناوری تکیل شود و سال 98 از فعالان فناور و استارتاپی استان میزبانی کند.

 

رونمایی از دو محصول دانش‌بنیان در چهارمحال و بختیاری

29 مردادماه چارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری میزبان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شد تا دو محصول دانش‌بنیان پرینتر تولید محفظه قالب‌های ماسه‌ای برای ریخته گری و شبیه ساز تراشکاری پیشرفته، رونمایی شود. یکی از این دستگاه‌ها، در مدت زمان ۵ سال با صرف هزینه‌ای بالغ بر دومیلیارد و پانصد میلیون ریال ساخته شد. این در حالی است که نمونه مشابه خارجی این محصول دانش‌بنیان با قیمتی معادل یک میلیون و دویست هزار دلار از کشورهای اروپایی وارد می‌شود.

بازدید از فرآیند پیشرفت طرح پرتودهی گاما به عنوان زیربنای اساسی تولید محصولات پزشکی استریل، از دیگر برنامه‌های این سفر یک‌روزه بود.

 

پایه‌ریزی‌ها برای تبدیل شدن تبریز به «شهرسلول های بنیادی»

11 شهریورماه استان آذربایجان شرقی میزبان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شد تا پای نوآوری و فناوری بیش از گذشته به این استان باز شود.

در این سفر با هدف توسعه و ترویج فناوری سلول های بنیادی، تفاهم نامه همکاری راه اندازی شهر سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، توسط رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی امضا شد.

پروژه مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی و آغاز پروژه شهر سلول زمینه گسترش فناوری های پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی با پیشرفت فناوری‌ها این حوزه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم می‌کند.

این مرکز جامع که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال توسعه است تا کنون 5 محصول دانش‌بنیان را روانه بازار کرده، در تاسیس چهارشرکت دانش بنیان حوزه سلولی و مهندسی بافت و آغاز چند کارآزمایی بالینی موفق شده است.

پروژه شهر سلول آذربایجان شرقی نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز و استانداری آذربایجان شرقی با امضا تفاهم نامه بزودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.پروژه شهر سلول شامل مرکز شتابدهنده شرکتهای دانش بنیان حوزه سلولهای بنیادی و مهندسی بافت ،بیمارستان سلول درمانی، باشگاه و موزه سلولی،  مزرعه حیوانات آزمایشگاهی و GLP،  بانک سلول و اتاق های تمیز  خواهد بود.

 

«گلستان» به گلستان زیست‌فناوری بدل می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری 31 شهریورماه سال جاری به استان گلستان رفت تا تو سعه زیست فناوری این استان محقق شود.

موافقت نامه 3جانبه توسعه زیست‌فناوری استان گلستان، به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، سید مناف هاشمی استاندار استان گلستان، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، مجید شهبازی نماینده شرکت ویژن دارو فارمد رسید.

 

اردبیل صاحب مرکز نوآوری شد

2 مهرماه و با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، «مرکز نوآوری اردبیل» راه‌اندازی شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان عصر دوشنبه در مراسم افتتاح این مرکز تاکید کرد که حمایت از شرکت های دانش بنیان و صندوق های پژوهش فناوری از اولویت های دولت برای تقویت اقتصاد مقاومتی است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به تلاش دولت برای ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم برای فعالیت شرکت های دانش بنیان، از ایجاد ۳۰۰ هزار شغل جدید در کشور در حوزه دانش ‌بنیان گفت و ادامه داد: میزان فروش محصولات این شرکت‌ها در سطح کشور در یک‌سال گذشته بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است و این میزان افزایش خواهد داشت.

 

«آذربایجان غربی» ۱۰ محصول فناورانه به معرض نمایش گذاشت

24 مهرماه، استان آذربایجان غربی میزبان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بود تا 10 محصول فناورانه در پارک علم و فناوری این استان رونمایی شود.

ستاری در حاشیه رونمایی از ۱۰ محصول برتر شرکت‌های عضو پارک وعلم وفناوری آذربایجان غربی گفت: پارک علم وفناوری آذربایجان غربی جز پارک‌های نوپای کشور است و درسال‌های اخیر رشد خوبی داشته و قطعا با سیاست‌های حمایتی توسط وزارت علوم در آینده شاهد پیشرفت بیشتر این پارک خواهیم بود.

 

شهر گل و آبگرم نوآوری و فناوری را میزبانی کرد

28 مهرماه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به شهرستان محلات رفت و از کارخانجات سنگ این دیدن کرد. همچنین ستاری با دستاوردهای پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در این شهرستان آشنا شد.

 

«انزلی» منطقه انرژی محور می‌شود

در سفر معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به منطقه آزاد انزلی، تفاهم‌نامه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری منعقد شد.

این تفاهم‌نامه برای هم افزایی توانمندی های نهادهای حاکمیتی و اجتماعی و بهره برداری مؤثر از امکانات منطقه ای در راستای حل مسائل مهم انرژی اشتغال، توسعه سرمایه گذاری و بهره گیری از فناوری های نوین و استفاده از ظرفیت های فکری و سرمایه گذاری منعقد شد.

 

همراه با کاروان تدبیر و امید در «سمنان»

3 آذرماه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در راستای سفر کاروان تدبیر و امید به سمنان سفر کرد و از واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری شاهرود دیدن کرد. ستاری سپس به سمنان عزیمت کرد تا به گفت‌وگو با فعالان فناور شرکت‌های دانش‌بنیان سمنانی بنشیند. ستاری همچنین از دستاوردهای فناورانه مرکز رشد و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان دیدن کرد. این بازدید همزمان با سفر ریاست جمهوری و هیات همراه به استان سمنان و دیدار با مردم شاهرود صورت گرفت.

 

استارت نخستین نیازهای مرکز نوآوری شهری در خراسان

زیارت حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا برای هیات علمی و فناوری، آغازگر سفر به استان خراسان رضوی بود. معاون علمی وفناوری رییس جمهوری 10 دی ماه به مشهد رفت و  فاز اول مرکز نوآوری شهری مشهد را با حضور جمعی از مسئولان شهری افتتاح کرد. قرار است فاز دوم این مرکز در 4 فاز مختلف، زمینه رونق و تجاری سازی نوآوری‌های حل کننده مشکلات و نیازهای شهری را فراهم کند.

مرکز نوآوری شهری مشهد مقدس فرصت بسیار مناسبی برای استارت آپ ها و شرکت های دانش بنيان است که بتوانند با ارائه جدیدترین دستاوردهای خود برای رفع مشکلات این کلانشهر مذهبی کمک بسیار زیادی کنند.

پایتخت مذهبی کشورمان نیز در این سفر صاحب کارخانه نوآوری شد، قرارداد احیای کارخانه نوستالژیک کوکاکولا به عنوان دومین کارخانه نوآوری کشور در این سفر امضا شد.

 

افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند

16 دی ماه سال جاری با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور، مرکز نوآوری و شتابدهی و مرکز محاسبات سنگین HPC دانشگاه بیرجند افتتاح شد. در این مرکز قرار است با حضور شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی، رویدادهایی در قالب استارتاپ برگزار شود. در حال حاضر ۳۵۰ متر مربع به این مرکز اختصاص یافته و ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است.

تاکنون ۴۵ گروه دارای ایدههای نوآور برای استقرار در این مرکز تقاضا داده‌اند. در این مرکز دانشجویان با مهارت‌های کسب و کار، نحوه ورود به بازار و رشد ایده‌های نوآورانه آشنا می شوند و حمایت از ایده برای تبدیل به نمونه اولیه خدمات یا محصول از نظر تجهیزات و مشاوره در این مرکز انجام می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در استان خراسان جنوبی یکی از بزرگترین مجموعه‌های زیست فناوری شرق کشور را که توسط متخصصان داخلی ایجاد شده است، افتتاح کرد.

ستاری، در سفر یک روزه خود به استان خراسان جنوبی، مجموعه آزمایشگاهی و گلخانه ای High -tech شرکت کشت بافت خاوران را رسما افتتاح کرد.

 

افتتاح پارک فناوری سلامت اصفهان

23 دیماه و در نخستین بخش از سفر یک‌روزه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به اصفهان، د ضمن بهره‌برداری از محصولات دانش‌بنیان و فناور ایران‌ساخت در حوزه پزشکی و سلامت، پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی نیز افتتاح شد.

مرکز که شامل ۱۰ خوشه فناور فعال است، افتتاح شد. این خوشه‌ها شامل فناوری‌های نوین، زیست فناوری، مهندسی ژنتیک، فناوری مواد جدید نانو، لوازم و تجهیزات پزشکی، داروسازی و گیاهان دارویی، طب سنتی، آی‌.تی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، دامپزشکی و محصولات پزشکی است.

کسب و کارهای دانش‌بنیان و فناور دانش بنیان حوزه‌های گوناگونی چون فناوری‌های سلامت، تجهیزات پزشکی، غذا و دارو در این پارک علم و فناوری استقرار یافته است که برای ورود به مرحله تجاری‌سازی، حمایت و هدایت می‌شوند.

 

تولید دو دستگاه دانش‌بنیان ایران‌ ساخت توسط فناوران اصفهانی

در بازدید معاون علمی و فناوری رییس جمهور از شهرک سلامت اصفهان، دو دستگاه پیشرفته ایران ساخت به نمایش درآمد.

در بخشی از این بازدید دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی ایران ساخت که در تشخیص و درمان سرطان کاربرد دارد، نصب و راه‌اندازی شد. ساخت دستگاه شتابدهنده خطی پزشکی نیازمند دانش فنی بالا است و تولید آن توسط یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

ساخت و تجاری‌سازی این دستگاه در قالب طرح‌های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می‌شود.

 

نوآوری در آستانه ماه زمستانی مهمان استان گرمسیری کشور

یکی از استان‌های جنوبی کشور در نخستین روز بهمن‌ماه میزبان معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری شد.  در این سفر، تفاهم نامه ایجاد کانون های فناوری و نوآوری با هدف توسعه دانایی‌محور روز در دانشگاه خلیج فارس بوشهر امضا شد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین مرکز نوآوری بوشهر را با هدف استقرار واحدهای فناور  و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی افتتاح کرد.

 

زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی به «ایلام» رسید

معاون علمی و فناوری در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، به ایلام سفر کرد.

در سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به استان ایلام و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، چند واحد مهم در توسعه زیست بوم استان  از جمله پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر دانشگاه ایلام افتتاح شد.

پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه ایلام با هدف  تکمیل چرخه ایده تا ثروت و بهره مندی از ظرفیت بومی این استان  در بهره وری بهینه و فراوری دانش بنیان گیاهان دارویی افتتاح شد. در این مراسم استاندار، رییس پارک علم و فناوری، رییس دانشگاه ایلام و جمعی از مسولان استانی حضور داشتند.

 استان ایلام با توجه به ویژگی‌های بومی و جغرافیایی از ظرفیت بالایی در حوزه گیاهان دارویی بهره مند است به طوری که بالغ بر 1000 گونه گیاهی و 309 گونه گیاه دارویی در این استان رشد می کند.

همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، استاندار ایلام،  رییس پارک و دیگر مسوولان استانی صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری استان با هدف حمایت از طرح های نوآورانه و دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری افتتاح شد.

ستاری در ادامه از مرکز نوآوری و واحدهای فناور مستقر در این پارک دیدن کرد و با فناوران و استارتاپی های مستقر در پارک به گفت و گو نشست.

 

رونمایی از ۳ محصول فناورانه در قم

زیارت مرقد حضرت معصومه (س) و دیدار بیوتات و مراجع معظم تقلید و نیز برنامه های علمی و فناوری، از اهم برنامه های هیئت علمی و فناوری به استان قم بود. مقصد سفر فناورانه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در 16 بهمن ماه قم بود تا ضمن دیدار با مراجع و آشنایی با آخرین دستاوردهای دانشی و فناورانه این استان، 3 محصول دانش‌بنیان رونمایی شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از نمایشگاه شکوه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در مصلای قدس دیدن کرد و با برخی از دستاوردهای استانی و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در حوزه دانش بنیان آشنا شد.

او در ادامه سفر به شهر مقدس قم ضمن دیدار با مراجع تقلید و علمای عظام، گزارشي از پيشرفت‌هاي علمي وفناوري  و توسعه اقتصاد دانش بنیان در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي به استحضار ایشان رساند.

 

فاتح به آب رسید و برج نوآوری هرمزگان به آسمان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه سفرهای استانی خود برای بازدید از دستاوردهای فناورانه، مراکز دانش بنیان و بررسی روند احداث برج نوآوری استان هرمزگان، 17 بهمن‌ماه وارد بندرعباس شد.

در این سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همراه با حجت‌الاسلام حسن روحانی ریس‌جمهوری در هرمزگان شاهد به آب‌اندازی زیردریایی کاملا بومی کلاس فاتح بود.

ستاری، از ۳ محصول فناورانه شرکت‌های پارک علم و فناوری در بندرعباس در حوزه درمانی و مهندسی ساختمانی و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی رونمایی کرد.

 

بازدید از طرح‌ کلان ملی و دستاوردهای فناورانه اصفهان

ستاری یک روز پیش از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بار دیگر در سفر یک روزه به استان اصفهان از دستاورد‌های محققان اصفهان در پژوهشکده رویان بازدید کرد و از نزدیک در روند انجام تحقیقات محققان این حوزه قرار گرفت.

 

ستاری سپس به دانشگاه آزاد رفت و از مرکز رشد و دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این دانشگاه بازدید کرد.

 

 

«قزوین» دستاوردهای فناورانه‌اش را به نمایش گذاشت

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، سه‌شنبه هفتم اسفندماه  به قزوین سفر کرد تا از تازه‌ترین دستاوردهای فناورانه و نوآورانه این استان دیدن کند. در بازدید از نمایشگاه دائمی توانمندی های صنایع مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی قزوین، با تولیدات واحدهای صنعتی این استان آشنا شد.

در این نمایشگاه محصولات و تولیدات صنایع مختلف قزوین برای آشنایی سرمایه گذاران داخلی و خارجی و مسئولان کشوری به نمایش گذاشته شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه از 2 شرکت دانش بنیان در زمینه تولید فیلترهای صنعتی و محصولات شیمیایی در این شهرک بازدید کرد.

دیدار معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین بخش دیگری از این سفر بود.

«شیراز» محملی برای رشد استاتارپ‌ها و توسعه فناوری داروهای بیوتک شد

14 اسفند،  با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری شتابدهنده تخصصی پرسیس ژن شیراز با حمایت بخش خصوصی در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار افتتاح شد.

شتابدهنده تخصصی پرسیس ژن شیراز قرار است محلی برای رشد و تجاری سازی ایده های نوآورانه استارتاپهای حوزه زیست فناوری و توسعه داروهای بیوتک باشد.‌

در این مرکز، ۵۰ فارغ التحصیل رشته پزشکی و دارو سازی در زمینه ساخت دارو‌های ضد سرطان، تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی گیاهی، مکمل‌های گیاهی و ضد پوکی استخوان با بهره گیری از ظرفیت گیاهان دارویی در فارس فعالیت می‌کنند.

 معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاح شتابدهنده پرسیس ژن گفت: شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی، بر خلاقیت و نوآوری بنیان‌گذاران خلاق و کارآفرینشان استوارند و تحول آفرین ساختارهای سنتی اقتصاد می‌شوند. بر همین اساس تلاش می کنیم راه برای فعالیت و نقش‌آفرینی این کسب و کارها در اقتصاد هموار شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه استاندار فارس و رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با هدف بررسی توانمندی های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه سلول های بنیادی و سلول درمانی، از برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) بازدید کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین، ضمن بازدید از شتابدهنده کوانتوم، از نزدیک در جریان کار و فعالیت‌های گروه‌های مستقر در این شتابدهنده دانشگاه شیراز قرار گرفت و با آن‌ها به گفتگو پرداخت.

 

فلک‌الافلاکی‌ها میزبان زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری شدند

معاون علمی و فناوری که سه‌شنبه ۲۱ اسفندماه به استان لرستان سفر کرده بود، نخست به بروجرد رفت و از تازه‌ترین دستاوردهای مرکز نوآوری دانشگاه آیت‌الله بروجردی دیدن کرد.

مرکز نوآوری و شکوفایی دانشگاه آیت الله بروجردی درسه فاز با یک هزارمترمربع مساحت طراحی شده که فاز اول آن در زمینی به وسعت 400 متر مربع احداث شده است.

این مرکز با اعتبار هشت میلیارد ریال احداث و زمینه اشتغال 2 نفر را به صورت مستقیم و پنج نفر را به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است.

با راه اندازی این مرکز شرکت های نوپا و دانش بنیان، کارگاه های مرتبط با فن آوری و کارآفرینی و همایش ها در این مرکز برپا می شود و دانشجویان می توانند با برخورداری از امکانات و تجهیزات لازم از مزایای این مرکز نوآوری و شکوفایی بهره لازم را ببرند.

 

یاد دلاورمردی‌های گذشته و ریل‌گذاری مسیر آینده

یکی از ویژگی‌های این سفرها که از جنس دانش و فناروی و ترویج فرهنگ‌سازی است، توجه به همه بخش‌های نقش‌آفرین و مؤثر استان‌ها بود.  دیدار و گفت‌وگو با ائمه جمعه و نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها، بیان و ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای جوانان خلاق و فناور در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی ونوآوری و درانداختن طرحی نو در اقتصاد کشور محور نشست‌ها و دیدارهای معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها بود.

ستاری در این گفت‌وگوهای صمیمانه از ائمه جماعات برای کمک به مردمی شدن و ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی دعوت کرد.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان همچنین حسن ختام سفرهای یک‌روزه به نقاط گوناگون کشور را حضور در جمع مسئولان و تصمیم‌گیران استانی قرار داد.

او با شرکت در نشست‌های شورای اداری یا شورای اقتصاد مقاومتی استان‌ها، از ضرورت‌های گسترده کردن فرش زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری زیر پای جوانان گفت و نقش کلیدی مسئولان استانی و بخش‌های گوناگون جامعه را برای حمایت از نوآوری، کارآفرینی یادآوری کرد. 

زیارت گلزار شهدا و ادای احترام به مقام والای جان‌نثاران این سرزمین، بازدید از پارک‌های علم و فناوری استان‌ها، مراکز نوآوری و پژوهشی و دانشگاهی و حضور در جمع استعدادها و پژوهشگران بومی و دیدار و ملاقات نمایندگان ولی فقیه و امام جمعه استان، پای ثابت سفرهای معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری به پهنه‌های گونه‌گون کشور بود.

نظر شما