شناسهٔ خبر: 31841164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخبـــار

صاحب‌خبر -


اعلام آمادگی دستگاه قضایی برای پیگیری جهانی
مقابله با نژادپرستی، تروریسم و افراط گرایی
 
رئیس قوه قضاییه با محکوم کردن عملیات تروریستی اخیر علیه نمازگزاران در نیوزیلند، از همه قضات و حقوقدانان جهان دعوت کرد که با محوریت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، به نهضت حقوقی مقابله با تروریسم و نژادپرستی بپیوندند. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی که در نخستین جلسه مسئولان عالی قضایی در دوران تصدی خود سخن می‌گفت، با بیان اینکه صرف ابراز تاسف و اعلام محکومیت در پی وقوع چنین حوادثی کافی نیست، بر ضرورت اقدامات عملی و ملموس در این زمینه تاکید کرد و گفت: از همه قضات، حقوقدانان و طرفداران حقیقی حقوق بشر در سراسر جهان دعوت می‌کنیم که با همکاری و تبادل نظر، به یک اجماع قدرتمند دست یابند و با پیوستن به نهضت حقوقی مقابله با نژادپرستی، تروریسم و افراط گرایی، گام‌هایی جدی در این عرصه بردارند و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نیز به عنوان عالی‌ترین مجموعه قضایی کشوری که از قربانیان اصلی تروریسم و خشونت در جهان است، این آمادگی را دارد که محور این نهضت و هماهنگ کننده تلاش‌های جهانی در این حوزه باشد.

رد پای رژیم صهیونیستی در بازداشت دو شهروند ایرانی در کنیا

دیوان عالی کنیا روز جمعه طی حکمی مجازات ۱۵ سال زندان دو شهروند ایرانی را که در ۲۰۱۲ به «تلاش برای انجام حملات تروریستی» در این کشور متهم شده بودند، تأیید کرد. این حکم در حالی صادر شد که آنها بهمن ماه سال گذشته از اتهامات‌شان تبرئه شده بودند. وجود دخالت‌های سیاسی و غیرقضایی در پرونده وزارت امورخارجه ایران را بر آن داشت تا به عنوان اعتراض سفیر خود را از نایروبی فرا خواند و سفیر کنیا در تهران را هم احضار کند.ژوئن ۲۰۱۲ (تیرماه ۱۳۹۱) بود که احمد ابوالفتحی و سیدمنصور موسوی به اتهام «تلاش برای انجام حملات تروریستی» به حبس ابد محکوم شدند. دادگاهی در کنیا سپس در سال ۲۰۱۶ محکومیت این دو ایرانی را به ۱۵ سال زندان کاهش داد و دادگاه تجدید نظر کنیا نیز در سال ۲۰۱۸ حکم به آزادی آنها داد اما این پرونده ظاهراً با اعمال فشار رژیم صهیونیستی در دادگاه عالی کنیا دوباره به جریان افتاد و در نهایت دادگاه ۱۵ سال حبس برای این دو شهروند کشورمان صادر کرد. به گزارش ایسنا، سایت کنیایی استار نوشته است که  هیأت قضات دادگاه عالی این کشور درخصوص اتهامات این دو شهروند ایرانی به توافق نرسیده بود و دو قاضی از شش قاضی دادگاه عالی معتقد بودند که مدارک ارائه شده بسیار ناکافی است. با این حال، با رأی چهار قاضی موافق محکومیت، روز جمعه حکم ۱۵ سال برای این دو شهروند ایران تأیید شده است. آنها پیش‌ از آزادی ۵ سال از این مدت را در زندان‌های کنیا سپری کرده بودند و با این حکم باید ۱۰ سال باقی مانده را هم بگذرانند.
دادگاه کنیا در زمان بازداشت این دو مرد ایرانی در ۲۰۱۲ مدعی شد که آنها به شبکه‌ای مرتبط هستند که قصد بمبگذاری در نایروبی، پایتخت کنیا و شهر ساحلی مومباسا را داشته است. شهرهایی که تعداد زیادی از اماکن تفریحی و تجاری وابسته به اسرائیلی‌ها در آنها واقع است و همین بهانه باعث فشارهای اسرائیل برای دخالت در پرونده شده است. وکلای مدافع این دو شهروند ایرانی نیز گفته‌اند که آنها در زمان بازداشت از سوی نیروهای امنیتی صهیونیستی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند، اتهامی که دادستانی کنیا آن را رد کرده بود. همچنین کمی پس از بازداشت دو شهروند ایرانی در سال ۲۰۱۲، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادعایی عجیب گفت که ایران قصد داشته علیه اسرائیل در کنیا دست به حمله بزند اما سفیر وقت ایران در کنیا هرگونه دست داشتن تهران در اقدامات تروریستی را قویاً رد کرد.

افغانستان از مذاکرات ایران و طالبان رضایت دارد

«محمد عمر داوودزی» نماینده ویژه رئیس‌ جمهور و رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان با اعلام رضایت دولت کابل از مذاکرات ایران و طالبان گفت: برای دولت افغانستان خوشایند است که کشورهای همسایه مخصوصاً ایران با طالبان مراوده و مذاکره دارند و از آن قدردانی می‌کنیم چراکه زمینه مصالحه با طالبان را برای دولت افغانستان افزایش می‌دهد.» به گزارش فارس، وی تأکید کرد: «این مذاکرات بسیار ضروری است و باید  در هماهنگی کامل با دولت افغانستان باشد.»

دیدار خانواده بازداشتی‌های محیط زیست با اعضای فراکسیون امید

سخنگوی فراکسیون امید از دیدار جمعی از خانواده‌های متهمان پرونده محیط زیست با تعدادی از اعضای فراکسیون امید خبر داد. فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بنا به درخواست خانواده متهمان پرونده محیط زیست جلسه‌ای با حضور رئیس و تعدادی از اعضای فراکسیون با این افراد برگزار شد که علاوه بر آقای عارف، رئیس فراکسیون، آقای تابش نایب رئیس فراکسیون امید و رئیس فراکسیون محیط زیست نیز حضور داشت. وی با بیان اینکه در این جلسه خانواده بازداشت شدگان مطالب خود را مطرح کردند گفت: امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده که ادامه‌دار خواهد بود، این مشکل به شکل مطلوبی حل شود. سعیدی همچنین یادآور شد که قبلاً هم این خانواده‌ها جلساتی با فراکسیون‌های مختلف از جمله حقوق شهروندی و محیط زیست برگزار کرده بودند.




برچسب‌ها:

نظر شما