شناسهٔ خبر: 31840179 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رویترز: آمریکا به‌دنبال کنار گذاشتن مشاور امنیت ملی افغانستان است

یک دیپلمات ارشد آمریکا در پی انتقاد مشاور امنیت ملی افغانستان از خلیلزاد به غنی اطلاع داده است که واشنگتن دیگر حاضر به برقراری رابطه با «حمدالله محب» نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، یک دیپلمات ارشد آمریکایی در پی انتقاد مشاور امنیت ملی افغانستان از خلیلزاد به اشرف غنی اطلاع داده که دیگر واشنگتن حاضر به برقراری رابطه با «حمدالله محب» نیست.

به نوشته رویترز، کنار گذاشتن حمدالله محب تنش میان دو کشور را که قبلا نیز به دنبال به‌حاشیه راندن دولت کابل از مذاکرات جاری میان طالبان و آمریکا تشدید شده بود، به احتمال زیاد شدت خواهد بخشید.

محب در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفته بود که خلیل‌زاد تلاش می‌کند تا «از دولت افغانستان مشروعیت‌زدایی کند»، چراکه «برای خود در افغانستان آرزوهایی دارد» و امیدوار است که یک «دولت موقت در افغانستان روی کار بیاید و او بتواند نیابت آن را بر عهده بگیرد.»

بنابر این گزارش، روز بعد از این گفته‌ها معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا به اشرف غنی اطلاع داده بود که محب دیگر در آمریکا پذیرفته نخواهد شد و مقامات نظامی و سیاسی آمریکا دیگر حاضر به پذیرش و گفت‌وگو با وی نخواهند بود.

یک مقام ارشد سابق افغانستان نیز تایید این خبر از سوی معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا گفت که «دیوید هال» با غنی تماس گرفته و اعلام کرده است که دیگر آمریکا حاضر به برقراری ارتباط با مشاور امنیت ملی افغانستان نیست.

این مقام ارشد سابق افغانستان که خواست نامش فاش نشود در ادامه افزود که این تماس به نوعی فشار به رئیس جمهور افغانستان برای کنار گذاشتن حمدالله محب است.

همچنین یک مقام دیگر نیز این گفته‌های آمریکا را فشار برای کنار گذاشتن حمدالله محب دانست و گفت که واشنگتن در حال حاضر بودجه کارکنان امنیت ملی افغانستان را تامین می‌کند و این موضوع باعث فشار به اشرف غنی خواهد شد.

به نوشته این رسانه انگلیسی، حملات محب به خلیلزاد نشان از افزایش تنش میان آمریکا و دولت افغانستان بر سر به حاشیه بردن این دولت از مذاکرات با طالبان است.

پنجمین دور مذاکرات طالبان و آمریکا در حالی پایان یافته است که خلیلزاد اعلام کرده طرفین به سندی در مورد خروج نظامیان آمریکا و همچنین عدم تبدیل شدن افغانستان به مکانی برای تروریسم دست یافتند، موضوعی که باعث ناراحتی دولت افغانستان شده است.

انتهای پیام/ ر

نظر شما