شناسهٔ خبر: 31839543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

میوه شب عید دو برابر سال پیش، یک و نیم برابر میدان تره‌بار

صاحب‌خبر -
میوه شب عید؛ دو برابر سال پیش، یک و نیم برابر میدان تره‌بار

فرارو- مهمانی‌ها و دید و بازدید‌های عید نوروز کمتر از یک هفته دیگر شروع می‌شوند. همین روز‌ها باید فکری به حال وضعیت یخچال خانه بکنیم و کمی میوه برای مهمان‌هایی که قرار است بعد از عمری آن‌ها را ببینیم تهیه کنیم. قیمت میوه نسبت به سال گذشته تفاوت‌های زیادی کرده. اگر پارسال با اسکناس ۱۰ هزار تومانی می‌توانستید پرتقال و سیب و خیار و نارنگی، آنهم هر کدام یک کیلو بخرید، امسال دیگر این خبر‌ها نیست. علاوه بر افزایش قیمت حدود دو برابری قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار نسبت به سال گذشته، دیگر میوه‌فروشی‌ها هم به سود ۱۰ درصدی خود قانع نیستند. قیمت میوه در میوه‌فروشی‌ها عموما باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از قیمت آن در میادین مرکزی میوه و تره‌بار باشد، اما حالا دیگر از این خبر‌ها نیست. طوری که می‌بینیم قیمت میوه در میوه‌فروشی‌های سطح شهر جز در بعضی موارد، تا یک و نیم برابر گران‌تر از میادین میوه و تره‌بار است.

نگاهی که به سابقه قیمت میوه در روز‌های آخر اسفند پارسال بیاندازیم می‌بینیم آن زمان قیمت هر کیلو پرتغال در میادین مرکزی میوه و تره‌بار حدود سه هزار تومان بود. سیب با قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و نارنگی پاکستانی کیلویی چهار هزار و ۵۰۰ تومان بود. آن زمان به خاطر ارزان‌تر بودن دلار، هر کیلو موز با قیمت پنج هزار و ۷۰۰ تومان عرضه می‌شد و کیوی سه هزار تومان قیمت داشت.
 

به گزارش سرویس راهنمای خرید فرارو، اگر در حال حاضر برای خرید یک کیلو پرتغال، یک کیلو سیب، یک کیلو خیار، یک کیلو نارنگی و یک کیلو کیوی به میوه فروشی‌های سطح شهر مراجعه کنید باید به ترتیب هفت هزار تومان، ۹ هزار تومان، هشت هزار تومان، ۱۰ هزار تومان و ۱۱ هزار تومان هزینه کنید تا مجموع هزینه‌ها برای خرید یک کیلو از انواع میوه‌های مرسوم مهمانی به ۴۴ هزار تومان برسد. البته یک راه برای صرفه‌جویی وجود دارد و آن هم اینکه سری به میادین میوه و تره‌بار شهرداری بزنید تا بتوانید با قیمت کمتری میوه تهیه کنید. در چنین حالتی هر کیلو سیب هفت هزار تومان، هر کیلو پرتقال شش هزار تومان، هر کیلو خیار پنج هزار تومان، هر کیلو نارنگی هفت هزار تومان و هر کیلو کیوی شش هزار تومان تمام می‌شود. با این تفسیر، هزینه خرید یک کیلوگرم پرتقال، سیب، خیار، نارنگی و کیوی از میادین میوه و تره‌بار شهرداری، ۳۱ هزار تومان تمام می‌شود. به این می‌گویند یک صرفه‌جویی ۲۵ درصدی!

پارسال این موقع اگر برای خرید همین اقلام به میادین میوه و تره‌بار شهرداری می‌رفتید، هر کیلوگرم پرتقال سه هزار تومان، هر کیلو سیب دو هزار تومان، هر کیلو خیار دو هزار تومان، هر کیلو نارنگی پاکستانی چهار هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلو کیوی سه هزار تومان هزینه لازم داشت. این یعنی شب عید پارسال با ۱۵ هزار تومان می‌توانستیم از هر کدام از میوه‌های مرسوم مهمانی‌ها یک کیلو بخریم. رقمی که الان در بهترین حالت دو برابر پارسال است.

میوه

قیمت پارسال میدان تره‌بار

قیمت فعلی میدان تره‌بار

قیمت در میوه‌فروشی‌ها

انار

شش هزار تومان

هفت هزار تومان

-

انگور شاهرودی

پنج هزار تومان

هشت هزار تومان

-

به

چهار هزار و 500 تومان

هشت هزار تومان

هشت هزار و 900 تومان

پرتقال تامسون شمال

هزار و 600 تومان

پنج هزار تومان

شش هزار و 700 تومان

پرتقال جنوب

سه هزار و 500 تومان

هفت هزار تومان

11 هزار و 200 تومان

پرتقال خونی جنوب

سه هزار و 500 تومان

هفت هزار تومان

هفت هزار و 200 تومان

پرتقال خونی شمال

سه هزار تومان

شش هزار تومان

هفت هزار و 200 تومان

پرتقال رسمی شمال

هزار و 500 تومان

چهار هزار و 500 تومان

-

خیار رسمی

هزار و 500 تومان

چهار هزار تومان

شش هزار و 300 تومان

خیار گلخانه

دو هزار تومان

پنج هزار تومان

هفت هزار و 900 تومان

سیب زرد

دو هزار و 200 تومان

هفت هزار و 500 تومان

9 هزار و 600 تومان

سیب قرمز

دو هزار تومان

هفت هزار و 500 تومان

9 هزار تومان

کیوی

سه هزار تومان

شش هزار تومان

10 هزار و 800 تومان

گریپ فروت

-

چهار هزار تومان

شش هزار و 800 تومان

لیمو شیرین

سه هزار تومان

سه هزار تومان

پنج هزار و 600 تومان

موز

پنج هزار و 700 تومان

10 هزار تومان

12 هزار و 500 تومان

نارنگی پاکستانی

چهارهزار و 500 تومان

هفت هزار تومان

9 هزار و 700 تومان

هندوانه

هزار و 700 تومان

سه هزار تومان

شش هزار تومان

توت فرنگی

-

-

28 هزار تومان

برچسب‌ها:

نظر شما