شناسهٔ خبر: 31839394 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جای خالی آنانی که در میان ما نیستند

تهران- ایرنا- سال 1397خورشیدی در حالی آخرین روزهایش را سپری می‌کند که به رسم غریب روزگار، برخی از چهره های سیاسی، ورزشکاران، نویسندگان و هنرمندان چشم از جهان فروبستند و تا آرامگاه ابدی بدرقه شدند و جای خالی آنها همچنان احساس می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ یک سال دیگر هم گذشت و در 365 روز گذشته بسیاری از چهره‌ها رخت از جهان بربستند؛ آنهایی که جایشان بر سفره هفت‌سین 1398خورشیدی و در میان خانواده هایشان خالی ا‌ست.

در گزارش پیش رو سعی شده است تا به زندگینامه افراد عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که در 1397 خورشیدی چشم از جهان فروبسته اند، پرداخته شود.

**روحانیون و چهره های سیاسی
هرچه به روزهای پایانی نزدیک می شویم با نگاهی به تقویم و ورق زدن آن می بینیم که افراد زیادی در حوزه های مختلف چشم از جهان فروبسته اند؛ آنهایی که در میانشان تنی چند از روحانیان و چهره های سیاسی نیز به چشم می خورد که هرکدام با نام و آثار خود ماندگار شده اند. در ادامه به بررسی فعالیت های تعدادی از آنها پرداخته می شود.

- حجت الاسلام سیدمحمود هاشمی‌ شاهرودی‌
سیدمحمود هاشمی‌ شاهرودی‌ در 1327 خورشیدی‌ در نجف‌ جهان‌ به جهان گشود و تحصیلات‌ مقدماتی را در مدرسه‌ علویه‌ نجف‌ به‌ پایان‌ رساند و پس از آن تحصیل در حوزه را شروع کرد. او با توجه‌ به هوش، استعداد سرشار و کوشش های فراوان خود توانست در مدت کوتاهی دروس دوره سطح را به پایان برساند.

آیت‌الله‌ هاشمی‌ شاهرودی‌ با ورود به‌ ایران‌ در فروردین‌ 1358 خورشیدی به‌ تدریس‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ پرداخت که‌ این‌ تدریس‌ تا چندی پیش هم ادامه‌ داشت و طلاب‌ بسیاری‌ از محضر ایشان‌ بهره‌مند شدند. هاشمی‌ شاهرودی‌ ریاست‌ 2 کنگره مهم‌ «نقش‌ زمان‌ و مکان‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌)» و نخستین‌ کنگره‌ «دایره‌ المعارف‌ فقه‌ اسلامی‌» را بر عهده‌ داشت‌. ریاست‌ موسسه‌ دایره ‌المعارف‌ فقه‌ اسلامی‌ از دیگر مسوولیت های فرهنگی اوی به شمار می رود.

آیت الله هاشمی شاهرودی در طول‌ سال های‌ انقلاب‌ اسلامی از هیچ‌ کوششی‌ در جهت‌ اعتلای‌ انقلاب‌، دریغ‌ نکرد. او همچنین سال ها از اعضای‌ فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ به شمار می رفت تا اینکه‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ ریاست‌ قوه‌ قضاییه‌ منصوب‌ شد و خدمات‌ بسیاری‌ را انجام‌ داد. همچنین عضویت در هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری،‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست هیات عالی حل اختلاف وتنظیم روابط قوای سه گانه از دیگر مسوولیت‌ های آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی به شمار می رود.

همچنین در 23 مرداد 1396 با حکم آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، هاشمی شاهرودی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد. سرانجام آیت الله هاشمی شاهرودی پس از سال ها مجاهدت و خدمات به نظام و انقلاب در سوم دی 1397 خورشیدی در 70 سالگی دیده از جهان فروبست.

- محمدنبی حبیبی
محمدنبی حبیبی در 1324 خورشیدی در روستای باغخواص ورامین چشم به جهان گشود و پس از گذراندن دوران متوسطه وارد دانشگاه تهران شد و در رشته جامعه شناسی به تحصیل پرداخت. حبیبی در روند مبارزات انقلاب اسلامی نقش قابل توجهی داشت و در بیشتر تظاهرات علیه رژیم پهلوی شرکت می کرد و در پیروی از سخنان امام خمینی(ره) همواره پیشگام بود. حبیبی در 1357 خورشیدی با پیروزی انقلاب اسلامی به معاونت سیاسی استاندار کرمان منصوب شد. او در کارنامه اجرایی خود استانداری فارس، خراسان و تهران را نیز داشته است.

محمدنبی حبیبی در مقطعی به عنوان شهردار تهران انتخاب و پس از آن به عنوان مدیرعامل شرکت پست انتخاب شد. سپس معاونت وزیر پست و تلگراف را برعهده گرفت. پس از مدتی به عنوان معاون وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد. قائم‌مقام بنیاد مستضعفان و رییس ستاد اقامه نماز تهران از دیگر مسوولیت های اجرایی محمدنبی حبیبی به شمار می رود. حبیبی پس از درگذشت حبیب ‌الله عسگراولادی از 1383 خورشیدی به عنوان دبیرکل حزب مؤتلفه انتخاب شد و در مسیر ارتقای این حزب تلاش های فراوانی انجام داد. سرانجام حبیبی صبح 9 بهمن 1397 خورشیدی چشم از جهان فروبست.

- آیت‌الله محمد دانش‌زاده‌
آیت‌الله محمد دانش‌زاده‌ معروف‌ به‌ «مؤمن‌» در‌ 1316 خورشیدی در قم‌ به‌ دنیا آمد. وی در 15 سالگی‌ پس‌ از گذراندن‌ تحصیلات‌ ابتدایی‌، فراگیری‌ علوم‌ دینی‌ را در حوزه‌‌ علمیه‌‌ قم‌ آغاز کرد و تا مرحله‌‌ اجتهاد در این‌ حوزه‌ به‌ تحصیل‌ ادامه‌ داد. وی در دوران مبارزات انقلاب اسلامی از راه‌ تبلیغ‌ به‌ مبارزه‌ با رژیم‌ ‌ پهلوی‌ پرداخت‌ و بارها مورد تعقیب‌ و دستگیری‌ مأموران‌ امنیتی‌ رژیم پهلوی واقع‌ شد.

آیت‌الله مؤمن‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ از اعضای‌ فعال‌ جامعه‌‌ مدرسین‌ حوزه‌‌ علمیه‌‌ قم‌ شد و به‌ فعالیت‌های‌ سیاسی‌ و علمی‌ خود در این‌ حوزه‌ ادامه‌ داد. وی‌ در آذر‌ 1361 خورشیدی از حوزه‌‌ انتخابیه‌ سمنان‌ به‌ عنوان‌ نماینده‌ مجلس‌ خبرگان‌ انتخاب‌ شد. همزمان‌ به‌ فعالیت‌ در قوه‌‌ قضائیه‌ می‌پرداخت‌ که‌ از جمله‌ مشاغل‌ قضایی‌ او می‌توان‌ به‌ مسوولیت ‌انتخاب‌ و اعزام‌ قضات‌ شرع‌ دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در سراسر کشور به‌ دستور امام خمینی(ره)‌ و ریاست‌ دادگاه‌ عالی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ قضایی‌ اشاره‌ کرد.

آیت‌الله مؤمن ‌مدت‌ها، مدیریت‌ حوزه‌‌ علمیه‌ قم‌ را برعهده‌ داشت‌ و در شورای‌ سیاست گذاری‌ آن‌ حوزه‌ عضویت‌ داشت و سرانجام پس از عمری فعالیت‌های مبارزاتی در روز 2 اسفند 1397 خورشیدی چشم از جهان فروبست.

**حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی
سیدمهدی طباطبایی در اول فروردین 1315 خورشیدی در رفسنجان دیده به جهان گشود. او در زمره روحانیونی بود که پیش از انقلاب فعالانه در کنار امام حضور داشتند.

حجت الاسلام طباطبایی ورود خود را به عالم سیاست در پی آغاز «نهضت امام خمینی در سال 42» دانست. وی بیشتر به خاطر منبرها و سخنرانی هایش در تلویزیون شناخته می شد و دوره هفتم هم نماینده مجلس شد.

شاید بیشتر از اینکه حجت الاسلام طباطبایی در یک دسته بندی سیاسی متعارف جای گیرد بتوان او را روحانی سنتی و اخلاقی دانست که همواره نگاهی هم به خواسته های مردم داشته است.

وی که به دلیل بیماری عفونت شدید ریوی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد و سرانجام ظهر 27 اردیبهشت 1397 خورشیدی در 82 سالگی چشم از جهان فروبست.

**نویسندگان و استادان دانشگاه
درگذشت چهره‎های دانشگاهی به مانند دیگر قشرهای تاثیرگذار جامعه همواره مردم موجی از تاثر و ناراحتی را ایجاد می‏‎کند موضوعی که در سال گذشته سبب شد تا بسیاری از دانشگاهیان متاثراز فقدان این قشر فرهیخته باشند. در ادامه به بررسی فعالیت های تعدادی از آنها پرداخته می شود.

- داریوش شایگان
داریوش شایگان در 1314 در تهران به دنیا آمد و در مدرسه کاتولیک «سن‌لویی» که درس‌هایش به زبان فرانسه تدریس می‌شد، رفت. پس از مدتی برای ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شد و با اخذ درجه دکتری در رشته هندشناسی در 1347 به ایران بازگشت و به تحقیقات خود درباره ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد.
«آسیا در برابر غرب، بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی، بینش اساطیری، پنج‌ اقلیم حضور، تصوف و هندوئیسم (آیین هندو و عرفان اسلامی بر مبنای کتاب مجمع البحرین نوشته داراشکوه ترجمه به فارسی توسط جمشید ارجمند)، افسون‌زدگی جدید، هویت چهل‌تکه و تفکر سیار ترجمه فاطمه ولیانی، بینش اساطیری، در جستجوی فضاهای گمشده و نگاه شکسته» از آثار شایگان به شمار می رفت.

سرانجام این نویسنده ایرانی روز دوم فروردین 1397خورشیدی بعد از 50 روز که در کما بود در 83 سالگی دارفانی را وداع گفت.

- کی‌عطا طاهری بویراحمدی
کی‌عطا طاهری بویراحمدی نویسنده و پژوهشگر فولکلور استان کهگیلویه و بویراحمد که تاثیر بسزایی در روشنگری مردمان روزگار خود داشت و از او به عنوان موسس نخستین کتابخانه در کهگیلویه و بویراحمد نام می‌برند. «کوچ کوچ»، «درخت را نکشید» و «ممیرو» از آثار این نویسنده هستند.
سرانجام وی در 9 فروردین 1397خورشیدی در90 سالگی پس از یک دوره بیماری درگذشت.

-غلامحسین صدری افشار
غلامحسین صدری افشار فرهنگ ‌نویس و مترجم بود که کار فرهنگ‌‏نویسی را از 1345 در بنیاد فرهنگ ایران آغاز کرد.

کتاب‌های «فرهنگ مترجم، فرهنگ زبانزدها، واژه‌نامه فنی، فرهنگ معاصر فارسی، فرهنگ فارسی اعلام، فرهنگ معاصر کوچک فارسی، فرهنگ فارسی 2 جلدی و فرهنگ‌نامه فارسی سه‌جلدی» از جمله آثار منتشرشده غلامحسین صدری افشار هستند. وی در 28 فروردین در 84 سالگی چشم از جهان فروبست.

-محمد امین قانعی راد
قانعی راد جامعه‌شناس برجسته، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و استاد جامعه‌شناسی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور بود. وی در جایی گفته است: «ما جامعه‌شناسان برای مردم و جامعه ایرانی کم‌کاری کردیم. هدف باید کمک به مردم، کاستن از رنج آنها و افزایش امید و بهره‌وری در جامعه باشد.» بیش از 28 عنوان اثر از کتاب‌های تألیفی یا تصنیفی، تصحیح انتقادی کتاب معتبر و ویرایش علمی کتاب از جمله آثار قانعی‌راد هستند.

پزشکان در تابستان 1395 خورشیدی سرطان روده بزرگ پیشرفته را برای بیماری قانعی راد تشخیص دادند. او پس از آن 2 سال زندگی کرد؛ 2 سالی که به گواه خیلی ها مهمترین و پرارزش ترین دوره زندگی پربار قانعی راد بود. او در این مدت همزمان با پیگیری درمانش در مراسم های مختلف شرکت می کرد و مقاله ها و نوشته های بسیاری را به رشته تحریر در می آورد.

سرانجام این استاد دانشگاه در 24 خرداد 1397 در غروب آخرین روز ماه رمضان با جهان خاکی وداع گفت. پیکر او در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و با حضور انبوهی از دانشجویان و استادان و مقامات کشوری تشییع و در قطعه نام آوران بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

-احسان‌ یارشاطر
احسان‌ یارشاطر بنیانگذار و سرویراستار دانشنامه ایرانیکا بود که ویراستاری سه مجلد از «تاریخ ایران کمبریج» را برعهده داشت و نویسنده 16 جلد کتاب «تاریخ ادبیات ایران» بود.

وی دانش‌آموخته دوره دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و نیز دانش‌آموخته دوره دکتری زبان‌شناسی در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن، استاد بازنشسته مطالعات ایران‌شناسی در دانشگاه کلمبیای نیویورک بود که سرانجام 10 شهریور 1397خورشیدی در 97 سالگی از دنیا رفت.

- سیدمحمد دبیرسیاقی
سیدمحمد دبیرسیاقی پژوهشگر، مدرس ادبیات و مصحح متون کهن پارسی بود. وی 1326 تا 1334 خورشیدی در گردآوری لغت‌نامه دهخدا با علی‌اکبر دهخدا همکاری و 11 سال با محمد معین در «لغت‌نامه دهخدا» و در انجمن ایران‌شناسی همکاری داشت.

دبیر سیاقی نزدیک به 80 متن ادبی و تاریخی را تصحیح و منتشر کرده‌ است که از میان آن‌ها به «شاهنامه فردوسی، دیوان منوچهری، نزهه القلوب، فرهنگ سُروری و سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه و تصحیح لغت فرس اسدی طوسی» می‌توان اشاره کرد. دبیرسیاقی در 16 مهر 1397خورشیدی در 99 سالگی چشم از جهان فروبست.

-پوران شریعت رضوی پوران شریعت رضوی، نام اصلی او بی بی فاطمه است. نویسنده‌ معاصر فارسی که در ۱۳۱۳ خورشیدی دیده به جهان گشود. وی در ۱۳۳۷ خورشیدی با علی شریعتی ازدواج کرد. پوران شریعت رضوی چهار سال پس از ازدواجش مدرک دکتری ادبیات خود را از دانشگاه سوربن اخذ کرد.

شریعت رضوی پس از بازگشت به ایران تا 1352خورشیدی دبیر دبیرستان‌های مشهد بود و بعد از آن در تهران راهنمای تعلیماتی بود. وی در 1377خورشیدی بنیادی با نام علی شریعتی راه‌اندازی کرد.

مهدی شریعت رضوی برادر پوران شریعت رضوی یکی از سه دانشجویی بود (به همراه قندچی و بزرگ نیا) که در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ خورشیدی در حمله نیرو‌های امنیتی به دانشگاه تهران در جریان سفر نیکسون به تهران به شهادت رسید. پوران شریعت رضوی کتابی درباره زندگی علی شریعتی با نام «طرحی از یک زندگی» نوشت. این کتاب مجموعه‌ای از نامه‌ها و دستخط‌های دکتر شریعتی به همراه زندگینامه او بود.

سرانجام پوران شریعت‌رضوی که به دلیل سکته مغزی چند روزی در بیمارستان بستری شده بود در عصر ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ خورشیدی در ۸۴ سالگی درگذشت و پیکر او در محوطه امامزاده عبدالله شهر ری در کنار برادرش به خاک سپرده شد.

-حسین قرچانلو
حسین قرچانلو تاریخدان و نویسنده ایرانی است. وی سابقه تدریس در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد دائره المعارف اسلام، دانشگاه تربیت مدرس را داشته و از نویسندگان دانشنامه تشیع و دانشنامه جهان اسلام بود. قرچانلو بیش از 400 مقاله تحقیقی و تاریخی نوشته که تمامی آنها در مجله بررسی‌های تاریخی ارتش و مجله بررسی‌های دانشکده الهیات و معارف اسلامی و دایره المعارف‌های مختلف فارسی به چاپ رسیده است. سرانجام این استاد دانشگاه در 30بهمن‌ 1397 خورشیدی دارفانی را وداع گفت.

**ورزشکاران
مرگ که می آید نه ورزشکار می شناسد و نه هنرمند و نویسنده. در سالی که گذشت ما شاهد فوت تعدادی از ورزشکاران کشور بودیم که در میان آنها افرادی با سن و سال نه چندان زیاد هم به چشم می خورند. در ادامه به بررسی فعالیت های تعدادی از آنها پرداخته می شود.

-مجید غلام نژاد
مجید غلام نژاد دفاع راست اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان بسیاری از سال‌های دوران فوتبال خود را در باشگاه‌های استقلال و سایپا گذراند. این بازیکن به دعوت علی دایی سرمربی وقت تیم ملی سابقه بازی با پیراهن تیم ملی ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی2010 را هم دارد. او که در 23 شهریور 1397خورشیدی برای تفریح با خانواده بیرون از شهر بندرعباس و به منطقه سیاهو رفته بود، غرق شد.

-اسماء زحمتکش
اسماء زحمتکش دختر 24 ساله بوشهری به عنوان یکی از قهرمانان ورزش ایران در رشته تیراندازی بود که 28 مرداد 1397خورشیدی با تایید مرگ مغزی در بیمارستان شهدای خلیج فارس چشم از جهان فروبست تا اعضای بدن او با موافقت خانواده اش جان چند بیمار دیگر را نجات دهد.

اسماء زحمتکش در یکی از اتوبان های بوشهر در شهرک نیایش با 2 اتومبیل تصادف کرد تا در روزهایی که امیدهای زیادی به تکرار قهرمانی و افتخارآفرینی داشت چشم از جهان فروبست و به دیار حق شتافت.

-ایرج دانایی‌فر
ایرج دانایی‌فر در 1329در تهران متولد شد و با شروع فوتبال حرفه‌ای به تیم استقلال که پدرش علی دانایی‌فر یکی از بنیانگذاران این باشگاه بود، پیوست.

او در 1978 میلادی مقابل تیم ملی اسکاتلند در جام جهانی آرژانتین نخستین گل تیم ملی ایران در این بازی ها را به ثمر رساند. دانایی فرد پس از درخشش در جام جهانی به عضویت تیم منتخب جهان درآمد و در بازی خداحافظی پله اسطوره فوتبال برزیل نیز به همراه آندارنیک اسکندریان دیگر بازیکن تیم ملی ایران شرکت کرد. وی پس از آن دیدار به تیم کاسموس آمریکا پیوست و پس از چندین سال بازی در این تیم دوباره به ایران بازگشت.

سرانجام این پیشکسوت فوتبال ایران که به دلیل بیماری کبد در بیمارستان نمازی شیراز بستری بود در 21 آذر 1397 درگذشت.

-بهرام شفیع
بهرام شفیع از خرداد 1361 خورشیدی به جای مجید وارث در برنامه ورزش و مردم را گرفت و اجرای آن را ادامه می‌داد. او از چند سال پیش دچار بیماری قلبی بود و به دلیل بستری شدن در بیمارستان پس از ایست قلبی، یک هفته نتوانست برنامه را اجرا کند.

شفیع به جزء اجرای ورزش و مردم در تمام این سال ها مسابقات و برنامه‌های مختلف ورزشی را هم گزارش و اجرا می‌کرد اما در سال‌های اخیر گزارشگری مسابقات را کنار گذاشته بود. او از 1384خورشیدی تا زمان درگذشت رییس فدراسیون هاکی ایران بود. شفیع همچنین مدتی عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس بود.

وی سرانجام در 17 مهر 1397 خورشیدی دچار حمله قلبی و به بیمارستان بهمن تهران منتقل شد. با این وجود تلاش پزشکی نتیجه نداد و وی بر اثر این حمله قلبی در 62 سالگی درگذشت.

-حسن باشت باوی
حسن باشت باوی ملقب به «پدر بوکس ایران» در 1306 خورشیدی در آبادان متولد شد. او 1323 ورزش بوکس را به صورت کلاسیک در شهر آبادان و زیر نظر واگنر، مربی انگلیسی آغاز کرد. وی در 1328 به مقام نایب قهرمانی دست یافت و پس از کسب عناوین متعدد در مسابقه های داخلی و خارجی در 1337 به کسوت مربیگری روی آورد.

وی در 1351 تا 1354 مربی تیم ملی بود و توانست تیم ملی کشورمان را در بازی‌های آسیایی 1974میلادی تهران به مقام قهرمانی برساند. به پاس قدردانی از تلاش‌های این پیشکسوت در عرصه بوکس در سال 86، سالن بوکسی در گچساران به نام استاد حسن باشت‌باوی تاسیس شد و در 1396 خورشیدی از تندیس وی در یکی از بوستان‌های این شهر رونمایی شد.

سرانجام پدر بوکش ایران 18اردیبهشت در 1397خورشیدی در سن 92 سالگی در شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران دیده از جهان فروبست.

**هنرمندان
دست مرگ در 1397 خورشیدی از چهره‌های معروف هنری نیز خالی نماند و بیشترین هنرمندان در این سال چشم از جهان خاکی فروبستند که در ادامه به بررسی فعالیت های تعدادی از آنها پرداخته می شود.

-هوشنگ آزادی‌ور
هوشنگ آزادی‌ور سینماگر، مستندساز، مترجم، نظریه‌پرداز تئاتر و شاعر بود که در مستند سازی به فیلم‌های مردم شناسانه و آموزشی گرایش داشت و عمده فیلم‌های خود را در این زمینه ساخت. از 1361 در جوار مستندسازی به ترجمه متون تئاتری و سینمایی پرداخت و چندین جلد کتاب ترجمه و کتابی درباره هنر سنتی ایران تألیف کرد.
سرانجام این هنرمند در 9 اردیبهشت‌ 1397خورشیدی به دلیل مشکلات قلبی و ریوی درگذشت.

-ناصر چشم‌آذر
ناصر چشم آذر در 1329خورشیدی در اردبیل به دنیا آمد. این آهنگ ساز با ساخت موسیقی برای فیلم‌های سینمایی «هامون و خواهران غریب» در یاد سینما دوستان جاودانه شده است و سرانجام چشم آذر در 14 اردیبهشت‌ 1397خورشیدی براثر سکته قلبی از دنیا رفت.

- ناصر ملک‌مطیعی
ناصر ملک‌مطیعی در 1309خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود. وی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون ایرانی پیش از انقلاب 1357 بود. وی پس از انقلاب اسلامی دچار انزوا و تنهایی و از طرفی، عشق و علاقه مفرطی که به فیلم و سینما داشت، قابل تحقق نبود و امکان کار هنری برای وی مهیا نبود و در 1392 در فیلم سینمایی «نقش نگار» به کارگردانی علی عطشانی ایفای نقش کرد.

سرانجام ملک مطیعی در چهارم خرداد 1397خورشیدی پس از بستری شدن چندباره در بیمارستان به دلیل نارسایی کلیه چشم از جهان فروبست.

-حسین شهاب
حسین شهاب در 1325 خورشیدی دیده به دنیا آمد. وی تا سوم دبیرستان تحصیل کرد. پس از ترک تحصیل، به ورزش کُشتی روی آورد و در باشگاه‌های پولاد و فردوسی به تمرین پرداخت و در مسابقات کشتی نیز حضور داشت.
این هنرمند در فیلم‌هایی نظیر «گوزن ها، مأموریت، برزخی‌ها، بازداشتگاه، شیلات و… » به ایفای نقش پرداخت. حسین شهاب سابقه حضور در سریال ماندگار «هزاردستان» را هم در کارنامه داشت و کمدی «شارلاتان» از آخرین کار‌هایی است که در آن ایفای نقش کرد . وی در برخی فیلم‌ها به عنوان بدلکار حضور می‌یافت.

سرانجام این بازیگر کهنه‌کار در سوم تیر 1396 بر اثر نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد و سرانجام در 28 اردیبهشت 1397خورشیدی به دلیل مشکلات کلیوی و نارسایی کبد در بیمارستان محب کوثر در 72 سالگی درگذشت.

-ضیاءالدین دری
ضیاءالدین دری در 1332خورشیدی در تهران به دنیا آمد. وی فعالیت هنری خود را با تلویزیون آغاز کرد و با کارگردانی فیلم سینمایی «صاعقه» در 1363 به جمع کارگردانان سینما پیوست. غیر از آثار اکران شده او در نیمه دهه هشتاد٬ 2 فیلم «عشق ممنوع و من و دبورا» را در کشور لبنان ساخت که در نوبت اکران عمومی قرار نگرفت.

از سریال کیف انگلیسی ساخته سید ضیاءالدین دری به عنوان یکی از بهترین و شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخ معاصر یاد می‌شود. آخرین پروژه او «کلاه پهلوی» بود که از شبکه اول پخش شد. «سردار سنجرخان» تازه‌ترین پروژه ضیاءالدین دری بود که توسط خود وی به نگارش درآمده و قرار بود ساخته شود.

سید ضیاءالدین دری در پی عارضه کبدی در مرداد 1397 جهت پیوند کبد به بیمارستان صدرا در شیراز منتقل شد و عمل پیوند کبد را با موفقیت پشت سر گذاشت اما در 26 مرداد 1397 خورشیدی به دلیل عوارض عفونی بعد از جراحی پیوند کبد چشم از جهان فروبست.

-عزت الله انتظامی
عزت الله انتظامی در 1303خورشیدی در تهران به دنیا آمد. «آقای بازیگر» با سابقه‌ای طولانی در تئاتر و سینمای ایران آثار زیادی را از خود به یادگار گذاشت که از آن جمله به «آقای هالو، پستچی، گاو، ستارخان، صادق کرده، حاجی واشنگتن، گراند سینما، هامون، ناصرالدین شاه آکتور سینما، روز واقعه، خانه‌ای روی آب، دیوانه از قفس پرید، گاو خونی، مینای شهر خاموش، آتش سبز، راه آبی ابریشم و چهل‌سالگی» می‌توان اشاره کرد.

انتظامی نخستین بازیگر ایرانی بود که از یک جشنواره بین‌المللی جایزه گرفت. وی در 1382 خورشیدی به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران انتخاب شد. او در 26 مرداد 1397 به علت کهولت سن درگذشت.

- سعید کنگرانی
سعید کنگرانی در 1333خورشیدی در تهران به دنیا آمد و از همان کودکی در صحنهٔ تئاتر فعالیت می‌کرد. وی در تئاتری به نام «نیرنگ اورنگ» در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفت و «خواب نامه رحمان سرایدار، دایره مینا، دایی جان ناپلئون، پرواز در قفس، فصل خون، گرداب» و… از جمله فیلم‌های این بازیگر بوده‌اند.
سرانجام این بازیگر در 23 شهریور 1397خورشیدی در63 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

-حسین محب اهری
حسین محب‌اهری در 1330 خورشیدی در تهران متولد شد. تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ادبیات فارسی از مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی به پایان رساند و وارد عرصه هنر شد. وی از1350 خورشیدی به عکاسی تجربی و بازی در تئاتر پرداخت و در 1354 خورشیدی یک دوره آموزش بازیگری را در کارگاه نمایش زیر نظر «آربی آوانسیان» گذراند و برای نخستین بار در 1361 خورشیدی وقتی 31 ساله بود با سریال «محله برو بیا» جلوی دوربین رفت.

این بازیگر طی سال های فعالیت در فیلم‌های زیادی به ایفای نقش پرداخت که از آن جمله می‌توان به «محموله، سفر جادویی، دو فیلم با یک بلیت، همسر، من زمین را دوست دارم، روز فرشته، روز واقعه، کاکادو، وقتی همه خوابیم، خوابم می‌آد، فرزند چهارم، ساکن طبقه وسط،«قشنگ و فرنگ،«سه بیگانه» و… اشاره کرد.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به مانند بسیاری از افرادی که دچار بیماری سرطان می شوند مدت ها با این بیماری مبارزه کرد اما این بیماری امانش را گرفت و سرانجام صبح 25 دی 1397خورشیدی به دلیل وخامت بیماری دوباره در بیمارستان بستری شد و حوالی ساعت 2 بامداد چهارشنبه 26 دی بر اثر ایست قلبی، علیرغم تلاش پزشکان دار فانی را وداع گفت.

- خشایار الوند
خشایار الوند در 1346خورشیدی به دنیا آمد. وی دانش آموخته کارگردانی بود و فعالیت خود را با نویسندگی شروع کرد و با همکاری مهران مدیری به اوج شهرت رسید.

الوند فعالیت در سینما را با نگارش فیلمنامه‌های «مزاحم وبرگ برنده» هر 2 به کارگردانی سیروس الوند (برادرش) را نوشت اما عمده شهرت او به نگارش فیلمنامه سریال ها و مجموعه های طنز موفق چون «نقطه چین شب های برره، باغ مظفر، گنج مظفر، مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره، قهوه تلخ، ویلای من، شوخی کردم و در حاشیه» همه به کارگردانی مهران مدیری؛ «پایتخت، پایتخت 3، پایتخت 5، در حاشیه، پایتخت 4 و علی‌البدل» به کارگردانی سیروس مقدم؛ «کمربندها را ببندیم» به کارگردانی مهدی مظلومی؛ «مسافران» به کارگردانی رامبد جوان؛ «دیوار به دیوار و دیوار به دیوار 2» به کارگردانی سامان مقدم باز می گردد.

سرانجام خشایار الوند در 9 اسفند 1397 خورشیدی به دلیل ایست قلبی درگذشت.
پژوهشم9370**9131

نظر شما