شناسهٔ خبر: 31838838 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جی پلاس؛

کویر مصر؛ جزیره‌ای کوچک در میان شن‌های روان+ تصاویر

اگر برایتان میسر نیست به کشور مصر سفر کنید از مکان مشابه آن، البته بدون اهرام ثلاثه، یعنی روستای مصر این کویر زیبا در استان اصفهان دیدن کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سبک زندگی جی پلاس، خوشبختانه در سال های اخیر به یمن وجود اینترنت، نام روستای مصر بیشتر به سر زبان ها افتاده و این روستا را در زمره مناطق گردشگری کویری ایران قرار داده است.

با توجه به پتانسیل بالای منطقه، بازدیدکنندگان داخلی و خارجی زیادی طی فصول پاییز و زمستان از این روستا دیدن می کنند.

کویر مصر را بشناسید

کویر مصر، روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور قرار دارد. روستای مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد.

کویر مصر روستایی با جمعیت حدود ۱۲۰ نفر است. این روستا از عجایب طبیعت به شمار می رود و نام های پیشین آن چاه دراز، کلاته یوسف، مزرعه یوسف است.

بنا به گفته اهالی این منطقه، بنیان گذار این روستا فردی به نام یوسف بوده است. در گذشته این منطقه دچار خشکسالی می شود و یوسف اقدام به حفر چاه های عمیقی می کند و روستا را از این بحران نجات می دهد و به همین خاطر روستاهای همجوار نام این روستا را در آن زمان «چاه دراز» نامیدند، اما از آنجایی که داستان یوسف پیامبر در کشور مصر اتفاق افتاده بود، یوسف نام این روستا را به مصر تغییر داد.

پوشش گیاهی و جانوری

کویر مصر منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع دشت کویر مرکزی ایران به حساب می آید و گونه های گیاهی از جمله گیاهان شوره پسندی هم چون درمنه، قیچ، انواع گون جریان دارد. اگر فصل گرم سال شب ها با پروژکتور به بیابان های این منطقه بروید یقینا گونه های زیادی از حیات وحش را خواهید دید از دوپای کوچک گرفته تا دوپای مسواکی( دو پای کانگورویی) تا خرگوش و گربه شنی و روباه شنی و کاراکال.

جاذبه های گردشگری کویر مصر

نوع معماری خانه های کویری ویژگی خاص خود را دارد، خانه های مصر نیز به همین گونه اند. با ورود به داخل حیاط هر خانه، دورتادور فضای داخلی خانه، اتاق هایی تو در تو تعبیه شده با فضایی رویایی و دیوارهایی کنگره ای شکل که زیبایی خاصی به خانه می دهند.

از جاذبه های دیدنی روستای مصر و مناطق اطراف آن می توان به امیرآباد که دارای تپه های شنی، پوشش گیاهی غنی و نخل های زیبای کهن، روستای فرحزاد در شمال روستا، روستای گرمه و خانه مازیار در جنوب روستا و همچنین یکی از قلاع باستانی و آتشکده ای به نام نارنج یا نارین با دو هزار سال قدمت در شهرستان خور اشاره کرد. دیدن این آتشکده ها در سفر خالی از لطف نخواهد بود و می تواند گنج های نهفته کویر را برای شما آشکار کند.

آسمان صاف و پرستاره در شب، شتر سواری و موتور سواری درکویر، آرامش کویر، استراحت در خانه های محلی، جذابیت هایی است که گردشگران را آخر هفته ها یا در تعطیلات به قلب کویر می کشاند.

از جاذبه های این روستا انبوهی از تل ماسه ها و نقش و نگار طبیعی کویر، شتر سواری، موتور سواری و بازدید از طلوع و غروب خورشید را می توان برشمرد.

چال سلکنون کویر مصر

چال سلکنون در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و در شمال روستای مصر واقع شده است. چال ها به مناطقی گفته می شود که نسبت به مناطق اطراف دارای ارتفاع کمتری هستند و حالت فرورفتگی در زمین دارند.

چال سلکنون فرورفتگی زیبایی است که توسط تپه های شنی محصور شده و مناظر زیبایی را پدید آورده است. کف آن فاقد هرگونه پوشش گیاهی است و تپه های ماسه ای پراکنده ای در آن به چشم می خورد.

علت نامگذاری این منطقه به سلکنون، سیل ویرانگر سال ۱۳۵۵ روستای مصر بوده که در این منطقه دریاچه عظیمی ایجاد کرده است. لغت سلکنون ساده شده لغت سیل کنون است که به این منطقه اتلاق می گردد.

نیزار روستای مصر

نیزار مصر در ۶ کیلومتری شمال شرقی روستای مصر و ۲ کیلومتری شرق روستای فرحزاد در شمال شرقی استان اصفهان واقع شده است. محصور شدن نیزار توسط شن های روان، جلوه منحصر به فردی به آن داده است. این نیزار آبشخور اصلی حیات وحش کویر منطقه است، ارتفاع این نی ها به ۴ متر هم می رسد. این نیزار مکان مناسبی برای عکاسی از حیات وحش این کویر است.

علت پیدایش این نیزار و چشمه آن سیل ویرانگر روستای مصر در سال ۱۳۵۵ بوده که باعث ایجاد دریاچه بزرگی در مکان نیزار فعلی شده است. دریاچه مذکور به مرور زمان خشک شده است ولی مسیر آب ایجاد شده در زیر ماسه ها و زمین های این منطقه موجب شده است که پساب کشاورزی روستای امیر آباد پس از نفوذ به لایه های زمین، در منطقه نیزار مجددا به سطح زمین بیاید و باعث ایجاد این نیزار گردد.

خور؛ بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران

کویر طبقه یا دریاچه نمک خور بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است. زمین نمکی این منطقه باعث شده است که از هرگونه پوشش گیاهی و زندگی جانوری خالی باشد. اما شکل شگفت انگیز کویر طبقه آن را به جاذبه ای شگفت انگیز بدل کرده است. زمین کویر طبقه پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمک است که در زمستان و با مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه و در تابستان به رنگ سفید در می آید. نمک این دریاچه قدیمی ترین نمک سراسر ایران است.

تخت عباسی، تخت عروس

تخت عباسی در جنوب کویر بزرگ مرکزی ایران و شمال شرقی روستای مصر واقع شده است. در اصطلاح جغرافیایی تخت های مناطق کویری، به نقاطی اطلاق می شود که نسبت به زمین های اطراف دارای ارتفاع زیادتری باشند و بلندترین نقطه آنها مانند یک تخت صاف و هموار باشد. وجود بادهای شدید در مناطق کویری و فرسایش بادی باعث شده که قله این تپه ها در اثر مرور زمان صاف و هموار شوند. در زمان های گذشته از تخت ها به عنوان عوارض طبیعی راهنما استفاده می کردند. این تخت ها به علت وسعت و ارتفاع قابل توجه برای جهت یابی و تعیین مسیر مناسب بوده اند.

در بالای تخت عباسی در منظره غربی و جنوبی تپه های شن روان، چال سلکنون و روستای مصر و فرحزاد قابل رویت هستند. در منظره شمالی تخت عروس و در منطره شرقی دریاچه نمک سلکنون قابل رویت هستند.

برای رسیدن به تخت عباسی باید از روستای مصر به سمت شمال حرکت کرد. بعد از گذر از روستای فرحزاد وارد دو راهی چال سلکنون شد و پس از طی مسافتی در حدود ۳ کیلومتر وارد دو راهی دریاچه چال سلکنون شد. در این قسمت باید از چند تل شن عبور کرد. پس از عبور از دیواره شنی دریاچه نمک سلکنون و تخت عباس در قسمت شرق قابل رویت هستند. مسیر را به سمت شمال شرقی ادامه دهید تا پس از طی ۲ کیلومتر به تخت عباسی رسید.

از دیر باز شب های کویر زبان زد است و حال و هوای مخصوص به خود را دارد.

از دیدنی های روستای مصر، وجود هتل ۴۰۰ ساله روستای گرمه است که در دل کویراست. از دیگر مشخصه های نقاط کویری، بادگیرها، نخلستان ها، دامپروری و پرورش گوسفند وشتر است که این روستا نیز از این موارد مستثنی نیست. در اطراف این روستا، بازدید از کویر نمک و روستاهای دیدنی دیگری مانند گرمه، بیاضه و ... خالی از لطف نیست.

آثار تاریخی بیاضه شامل: قلعه، مسجد و حسینیه، امامزاده، بازار زرگرها وآثار تاریخی گرمه شامل قلعه، استودان گبرها (مقابر زردشتیان) است.

کویر مصر ایران محاصره شده توسط رشته کوه هایی از جانب غرب و جنوب غرب و جنوب شرق است که بخشی از سلسله جبال کوه های فلات مرکزی ایران به حساب می آید. کویر مصر در گودال هایی طبیعی در کوهپایه های این کوه تشکیل تپه های ماسه ای زیبایی را داده است.

چگونه به کویر مصر برویم؟

مسیرهای مختلفی برای رسیدن به این روستا وجود دارد. اگر برای اولین بار به این روستا سفر می کنید پیشنهاد می شود از تورهای مسافرتی یا کسانی که قبلا به این مکان سفر کرده و با این منطقه آشنایی دارند استفاده کنید.

اگر با آژانس مسافرتی می روید...

آژانس های مسافرتی فقط به صورت زمینی متقاضیان را به این روستا می برند. قیمت تورها نسبت به تعداد روز، نوع وسیله و خدمات متفاوت است.

اگر خودتان می روید...

اگر برای این سفر از ماشین شخصی استفاده می کنید از تهران می توانید از دو مسیر زیر استفاده کنید:

مسیر اول: تهران گرمسار سمنان دامغان جندق روستای مصر

مسیر دوم: تهران قم کاشان اردستان نائین انارک روستای مصر

راه‌آهن، امکان دیگری است که در دسترس مسافران قرار دارد.

در حوزه اتوبوسرانی نیز مقاصد مختلفی برای رفتن به این روستا وجود دارد شما می توانید از ترمینال جنوب بلیت اتوبوس هایی را که به مقصد بیرجند یا طبس یا کرمان می روند، تهیه کنید، البته باید در خور پیاده شوید. تهران تا خور حدود ۸ ساعت فاصله دارد.

کجا بمانیم؟

در این روستا هتلی وجود ندارد. تنها چند کاروانسرا است که می توان برای اقامت از آنها استفاده کرد. اتاق های این اقامتگاه ها به سبک بافت روستایی کویری منطقه و با وسایل سنتی بومی تزیین شده است و تجربه یک روز زندگی کاملا روستایی را به شما هدیه می دهد.

غذای کویر مصر

از غذاهای محلی این روستا «کال جوش» یا کله جوش است که پیشنهاد می کنیم اگر به تین روستا سفر کردید خوردن آن را از دست ندهید، کله جوش غذایی است که برای افرادی که به رژیم خود در هر حالت پایبندند هم یک گزینه خوب محسوب می شود.

کباب شتر و آبگوشت محلی که از غذاهای مخصوص کویر هستند بسیار خوش طعم و مقوی‌اند. می‌توانید در هر جایی که اقامت کردید از صاحب اقامتگاه بخواهید این غذاها را برایتان آماده کند. دوغ شتر هم بسیار خوشمزه و متفاوت از تمام دوغ‌هایی است که خورده‌اید را حتما امتحان کنید.

سوغات کویر مصر

برای خرید سوغاتی هم غیر از محصولات خوردنی روستا مانند میوه، خرما و زعفران می‌توانید از صنایع دستی کویری مانند کلاه، جلیقه، عبا از پشم شتر و انواع پلاس و جاجیم‌های دستبافت خریداری کنید.

زعفران از سوغات این روستا محسوب می شود.

اطلاعات ضروری

در سفر به کویر مصر این شماره ها را به یاد داشته باشید.

کد شهر : ۰۳۱

تاکسی بی سیم : ۱۳۳

امداد خودرو: ۰۹۶۵۵۰ و ۰۹۶۴۴۰ به ترتیب برای امداد خودرو سایپا و امداد ایران خودرو

شماره های اورژانس (۱۱۵)، آتش نشانی(۱۲۵)، پلیس(۱۱۰)، مرکز اعلام تلفن (۱۱۸) در اکثر شهرهای ایران از جمله اصفهان یکسان است.

نکات و پیشنهادات در این سفر

روستای مصر دارای برق سراسری، آب آشامیدنی، مخابرات، آنتن دهی تلفن همراه، سوپر مارکت است.

در این منطقه پشه های زیادی است که پیشنهاد می شود در صورت حساسیت از پشه بند استفاده کنید یا پمادهای مربوطه را حتما به همراه داشته باشید .

اگر برای عکاسی بیرون می روید می توانید دور تا دور سایت رصد را دو تا سه مرز نازک با محلول روغن سوخته - گازوئیل ایجاد کنید تا احتمال گزیده شدن توسط عقرب را کاهش دهید و حتما همراه خود جعبه کمک های اولیه داشته باشید.

برچسب‌ها:

نظر شما