شناسهٔ خبر: 31838758 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

11 هزار مسکن مهر بدون متقاضي در خراسان رضوي تعيين تکليف شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- مدير کل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: 11 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضي در اين استان در قالب واگذاري به کميته امداد امام خميني (ره) و انبوه سازان تعيين تکليف شد.

محمدرضا اخوان عبداللهيان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پروژه مسکن مهر که از سال 1386 در خراسان رضوي آغاز شد شامل 119 هزار و 395 واحد در شهرهاي جديد گلبهار و بينالود، شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت و زير 25 هزار نفر جمعيت مي باشد.
وي اظهار داشت: سال آينده تمرکز اين نهاد بر روي اتمام ساخت پنج هزار واحد مسکن مهر داراي متقاضي و 11 هزار واحد مسکن فاقد متقاضي خواهد بود.
وي گفت: تکميل خدمات زيربنايي و روبنايي پنج هزار واحد مسکن مهر نيز در اولويت سال آينده قرار دارد.
اخوان عبداللهيان افزود: کمبود اعتبار دستگاه هاي خدمات رسان باعث به تاخير افتادن خدمات زيربنايي پروژه مسکن مهر شده و با اينکه سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازي اعتبارات لازم در اين بخش را اختصاص داده اند اما هنوز اين اعتبارات پرداخت نشده است.
وي اظهار داشت: از 11 هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضي در اين استان، تفاهم نامه براي واگذاري ساخت سه هزار واحد به کميته امداد و انبوه سازان منعقد شده است.
وي گفت: اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي مسئوليت ساخت واحدهاي مسکن مهر بدون متقاضي را که در مرحله پي کني قرار دارند برعهده گرفته که اعتبار آن نيز تامين شده است.
* ساخت 29 هزار واحد مسکن جديد در خراسان رضوي
اخوان عبداللهيان افزود: وزارت راه و شهرسازي ساخت 400 هزار واحد مسکن براي اقشار کم درآمد در کشور را ابلاغ کرده است که از اين تعداد بايد 200 هزار واحد در شهرهاي جديد، 100 هزار واحد توسط بنياد مسکن و 100 هزار واحد در حاشيه شهرها و بافت هاي ناکارآمد شهري ساخته شود.
وي اظهار داشت: سهم استان خراسان رضوي از اين تعداد 25 هزار واحد براي شهرهاي جديد و چهار هزار واحد در حاشيه شهرهاست که مسئوليت ساخت آن برعهده اداره کل راه و شهرسازي است، تعدادي هم سهم بنياد مسکن استان مي باشد.
وي گفت: بنياد مسکن خراسان رضوي در راستاي عمل به تعهد خود براي ساخت مسکن، تاکنون هزار و 100 واحد را به بهره برداري رسانده و عمليات اجرايي تعدادي از واحدها را نيز آغاز کرده است.
مدير کل راه و شهرسازي خراسان رضوي افزود: تهيه طرح براي مرحله نخست ساخت 25 هزار واحد مسکن در گلبهار نيز مراحل پاياني خود را مي گذراند.
وي ادامه داد: از مجموع چهار هزار واحد مسکن تعهد اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي در حاشيه شهر، عمليات اجرايي دو هزار و 200 واحد در محله رسالت مشهد آغاز شده که ساخت آن برعهده انبوه ساز، تامين زمين برعهده شهرداري و پرداخت تسهيلات بر عهده بانک مسکن است.
وي اظهار اميدواري کرد، در سه ماهه نخست سال آينده ساخت دو هزار و 200 واحد مسکن در حاشيه شهر مشهد به اتمام برسد.
* تعريف الگوي جديد بازآفريني براي مسکن سازي در حاشيه شهر مشهد
مدير کل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: در نشست ستاد بازآفريني که اخيرا با حضور وزير راه و شهرسازي در مشهد برگزار شد، اين نهاد مکلف شد ساخت واحدهاي مسکن حاشيه شهر را در قالب طرح بازآفريني انجام دهد.
وي افزود: در اين ستاد، مديريت الگوي جديد براي ساخت مسکن در قالب طرح بازآفريني برعهده `شرکت بازآفريني شهري ايران` گذاشته شد و اداره کل راه و شهرسازي خراسان رضوي مکلف شد الگوي عملياتي را براي ساخت مسکن و بازآفريني محلات حاشيه شهر ارائه دهد.
وي اظهار داشت: در مرحله نخست با همکاري شرکت بازآفريني کشور، شهرداري مشهد و استانداري خراسان رضوي برنامه ريزي لازم انجام گرفت و يک منطقه 300 هکتاري براي اجراي عمليات و همچنين تسهيلگر، توسعه گر و نهاد توسعه محله در نظر گرفته شد.
اخوان عبداللهيان گفت: در اين الگو، دولت حداقل دخالت را خواهد داشت و با کمک تسهيلگر، توسعه گر و نهاد توسعه محله، اعتماد سازي لازم انجام خواهد شد تا براساس ظرفيت هر محله، مردم صاحب خانه شوند و دولت نيز از نظر خدمات روبنايي و زيربنايي بتواند کمکهاي خود را انجام دهد.
وي با اشاره به وجود زمين هاي باير در اطراف منطقه مورد نظر براي ساخت مسکن و همچنين تعداد بسياري بافت هاي ريزدانه ناکارآمد در حاشيه شهر افزود: هدف اين است که فضاي توانمندسازي و مهارت آموزي بوجود آيد و نهادهاي توسعه، اعتماد مردم را جلب کنند تا در يک مدت هشت ساله الگويي براي ساخت مسکن در حاشيه شهر تعريف شود که هم مردم صاحب خانه شوند و هم محله توسعه يابد.
وي اظهار داشت: براي کاهش هزينه هاي ساخت مسکن در حاشيه شهر نيز طرحهاي اقتصادي مناسبي براي سرمايه گذار تعريف شده که هزينه هاي مربوط به خدمات زيربنايي به حداقل برسد و شهرداري و سرمايه گذار بتوانند جابه جايي مردم از محل فعلي را به شکلي مديريت کنند که زحمتي براي آنان ايجاد نشود.
مدير کل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: ظرف چند روز آينده تفاهم نامه الگوي جديد ساخت مسکن در حاشيه شهر مشهد با شهرداري و شرکت بازافريني شهري ايران و استانداري منعقد مي شود تا مردم منطقه از بافت هاي ناکارآمد رهايي پيدا کنند و سياست هايي اعمال شود که حاشيه شهر بيش از اين گسترش نيابد.
7489 / 6053
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما