شناسهٔ خبر: 31838417 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

آرامش نوروزی هدیه امامزادگان به مسافران

صاحب‌خبر -

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل از ایرنا، همزمان با آغاز سال نو، طرح آرامش بهاری هرساله در امامزاده ها و بقعه های متبرکه سراسر کشور از جمله هرمزگان از سوی اوقاف و امور خیریه برگزار می شود تا علاوه بر ارتقای سطح دینی و فرهنگی و ارائه خدمات رفاهی به مسافران و زائران، آنان بتوانند با آرامش کامل در این مکان های معنوی و مقدس زیارت و سیاحت کنند.
اسکان نوروزی زائران، خیمه معرفت، پرسش و پاسخ به سوال های شرعی زائران، نمایشگاه و مسابقه، دعا و مناجات، اعزام مبلغ و مراسم سخنرانی از مهم ترین برنامه های فرهنگی در قالب طرح آرامش بهاری است که ایام نوروز در بقعه های متبرکه برای مسافران و گردشگران تدارک دیده شده است.
با توجه به اینکه در نوروز امسال مناسبت های مذهبی همچون ولادت حضرت علی (ع) در 29 اسفند جاری برابر با 13 رجب، وفات حضرت زینب (س) در دوم فررودین 98 برابر با 15 رجب و شهادت امام موسی کاظم (ع) در 12 فروردین برابر با 25 رجب در پیش است، مراسم های ویژه این ایام در امامزاده ها و بقعه های متبرکه برگزار می شود و زائران و مسافران می توانند با شرکت در این مراسم از آن بهره ببرند.

**امامزاده ها قطب فرهنگی کشور
براساس فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، زیارتگاه ها و امامزاده ها قطب های فرهنگی هر شهر بوده و از جایگاه والای فرهنگی، مذهبی و سیاحتی برخوردار هستند.
در واقع زیارت امامزاده ها به عنوان یک عنصر فرهنگ ساز در جامعه ، نقش بسزایی در بهبود وضعیت روحی افراد دارد و بهترین مکان فرهنگی برای آگاهی و بصیرت افزایی مردم بویژه جوانان و مقابله با تهدیدات ضد فرهنگی دشمن است.
امامزاده ها و زیارتگاه ها پایگاهی مهم برای تجلی آموزه های دینی و معنوی و همچنین کانون اصلی تحولات فرهنگی ایرانی اسلامی هستند که توسعه و عمران آن نقش بسزایی در جذب مسافر و گردشگر دارد.

**آرامش بهاری 98 در 31 بقعه شاخص هرمزگان
استان هرمزگان با بیش از یک میلیون و 776 هزار نفر جمعیت دارای 6 هزار و 557 موقوفه، 13 هزار و 707 رقبه و 199 امامزاده و بقعه متبرکه دارد.
70 درصد موقوفه ها و رقبه های هرمزگان با نیت برپایی مراسم محرم و عزاداری سالار شهیدان وقف شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان به برنامه های نوروزی این اداره کل اشاره کرد و گفت: در نوروز امسال 31 بقعه شاخص سطح استان در قالب طرح آرامش بهاری پذیرای مسافران و گردشگران هستند.
حجت الاسلام محمد طاهر گرایلی افزود: طرح آرامش بهاری از 28 اسفند جاری تا 15 فروردین سال آینده در بقعه های متبرکه استان هرمزگان برگزار می شود.
وی بیان داشت: به منظور بهره‌ مندی مسافران نوروزی، این طرح فرهنگی در جاده‌های هرمزگان نیز برگزار می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان اظهارداشت: مبلغان بومی و غیربومی در اجرای طرح آرامش بهاری حضور دارند و در ایام نوروز برای کودکان اجرای برنامه دارند.
معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان نیز اظهارداشت: در نوروز 97، بیش از200 هزار نفر از گردشگران نوروزی در بقعه متبرکه استان اسکان یافته و از برنامه های مذهبی و فرهنگی این اماکن استفاده کردند.
حجت الاسلام مصطفی آزادی افزود: امامزاده سید سلطان محمد (ع) شهرستان رودان، امامزاده سید مظفر (ع) بندرعباس، امامزاده سید محمد حاجی آباد(ع) و سید مظفر (ع) قشم بیشترین زائر را داشته اند.
وی بیان داشت: تبدیل بقعه های متبرکه به قطب فرهنگی، نشر معارف اسلامی، ترویج و تبلیغ باور‌های دینی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و خدمت رسانی شایسته به زائران و مسافران نوروزی مهم ترین هدف طرح آرامش بهاری در استان است.
مجری طرح آرامش بهاری اداره کل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: برگزاری مراسم تحویل سال، برپایی خیمه‌ های معرفت، اقامه نماز جماعت، برپایی غرفه‌ های کودک و نوجوان، عفاف و حجاب، روانشناسی و پاسخگویی به سوال ها و شبهه های دینی از جمله برنامه‌های طرح آرامش بهاری است.
وی بیان داشت: ارائه گفتمان دینی، برپایی غرفه حجاب و عفاف، غرفه نقاشی بکش جایزه بگیر، غرفه قرآن بخوانیم جایزه بگیریم ویژه کودکان از دیگر برنامه ‌های این طرح در آستان مقدس امامزادگان و بقعه های متبرکه است.

**آشنایی با برخی از امامزاده های شاخص هرمزگان
استان هرمزگان دارای 199 امامزاده و بقعه متبرکه است که زیرنظر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هستند.
امامزاده سید مظفر(ع)، امامزاده شاه محمد تقی(ع)، امامزاده سید کامل(ع)، امامزاده سید سلیمان (ع)، امامزاده شاه معزالدین (ع) در بندرعباس، امامزاده سید سلطان محمد(ع) در رودان، امامزاده سید محمد(ع) و امیر نظام الدین (ع) در حاجی آباد و امامزاده سید مظفر(ع) در قشم جزو شاخص ترین امامزاده ها در استان هرمزگان هستند که هرساله پذیرای زیادی از زائران و شیفتگان اهل بیت (ع) از سراسر کشور می باشند.

* امامزاده سید مظفر(ع) در بندرعباس
این امامزاده با پنج واسطه نسب شریف آن به امام موسی کاظم (ع) می رسد. این شجره طیبه که از کوثر زلال فاطمی سرچشمه گرفته، بنابر نقل نسب شناسنان «مظفر بن محمد بن ابراهیم بن عبدالله بن موسی کاظم (ع)» است.
در رابطه با شخصیت والای جد ایشان عبدالله بن موسی کاظم (ع) چنین آمده است که «کان سیدا جلیلا» عبدالله از اصحاب امام رضا(ع) و امام جواد(ع) و راوی حدیث بوده اند.
این امامزاده صاحب پنج فرزند پسر به اسامی احمد، حسین، محمد، حسن و موسی بوده و تنها از محمد و موسی دارای نسل است.
در ظاهر سید مظفر (ع) به خاطر جو ناآرامی که در بغداد بوده به استان هرمزگان مهاجرت کرده اند و در ربع اول قرن چهارم هجری فوت کرده است.
بیشتر پسرعموهای وی نیز، در خوزستان، بوشهر و بحرین سکونت داشته و سادات روضاتی و خوانساری از همین خانواده هستند.
آستان امامزاده سید مظفر(ع) در بخش مرکزی شهر بندرعباس واقع در خیابان بلوار امام خمینی (ره) و جنب بیمارستان ام لیلا است.
ساختمان این زیارتگاه، یک گنبد کاشی کاری شده و چهار گلدسته دارد و بنای آن با رنگ آمیزی فیروزه ای فضای آرامش بخشی را برای زائران به وجود آورده است.
این امامزاده هم اکنون دارای یک صحن بزرگ، پارکینگ، حسینیه، فروشگاه بزرگ محصولات فرهنگی و آشپزخانه است.

*امامزاده شاه محمد تقی (ع) در بندرعباس
این امامزاده واجب التعظیم منسوب به امام موسی بن جعفر(ع) و از امامزادگان جلیل القدردرمرکز شهر بندرعباس واقع شده است.
در کتاب های تاریخی چنین آمده است که کاروان های زائران کربلای معلی و نجف اشرف که از استان سیستان و بلوچستان و پاکستان می آمدند در کنار بقعه برای زیارت امامزاده توقف می کردند.
این امامزاده مورد توجه بسیاری از مردم قرار دارد، به حدی که در گذشته زائرانی که از پاکستان و بنگلاش به زیارت حرم علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد می رفتند، ابتدا به زیارت ایشان در این محل می آمدند.
امامزاده شاه محمد تقی (ع) دارای فضای کوچک و صحن مناسبی است. در ضلع شمالی این بقعه متبرکه، مسجد جامع به نام این امام (ره) به متراژ 250 مترمربع و در ضلع شرقی بقعه متبرکه نیز سه اتاق به متراژ 80 مترمربع است که اتاق ها شامل اتاق بسیج، پاسخگویی به مسائل شرعی و خادم است.
همچنین ساختمان بقعه دارای شبستان 150 متری و یک گنبد و 2 مناره زیبا است،امامزاده شاه محمد تقی (ع) یکی از مکان های مذهبی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
این امامزاده در بلوار امام خمینی (ره)، خیابان حافظ جنوبی و جنب بازار اوزی ها نزدیک ساحل خلیج فارس واقع است.

**امامزاده سید سلطان محمد در رودان
براساس کتاب کنزالانساب سادات امامزاده سید سلطان محمد فرزند امام هفتم موسی بن جعفر(ع) است که در زمان حضور امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع) از مدینه به قصد زیارت آن حضرت به سمت مرو حرکت می کند و در بین مسیر تحت تعقیب قرار گرفته به رودان (رودکان- منطقه پیرچوگان) آمده و در آن جا به شهادت رسیده است.
آستان امامزاده سید محمد(ع) در دهستان رهدار، روستای زیارت پیرچوگان، بخش مرکزی شهرستان رودان و در 120 کیلومتری شهر بندرعباس واقع شده است.
بنای قدیمی ساختمان بقعه اواخر سال 1376 تخریب و احداث بنای ساختمان جدید آن به متراژ یکهزار و 300 مترمربع انجام شده است.
این بقعه دارای یک شبستان اصلی و چهار اتاق جانبی و چهار کفشداری و 2 سردرب اصلی در امتداد شمال و جنوب و 2 سردرب فرعی شرقی و غربی و 2 مناره به ارتقاع تقریبی 30 مترمربع است.
همچنین احداث سرویس های بهداشتی زنانه و مردانه به تعداد 80 چشمه با همت هیات امنای امامزاده انجام شده است.
دارای 2 کمپین به متراژ 15 هزار متر است که در یکی از آنها 100 آلاچیق قرار دارد.
کل فضاهای بقعه متبرکه 40 هزار مترمربع است و در ضلع جنوبی بقعه به همت خیران و اداره اوقاف مسجد موسی بن جعفر با زیربنای 700 متر در 2 طبقه در حال ساخت است.

**امامزاده سید مظفر(ع) در قشم
نسب شریف امامزاده سید مظفر(ع) قشم با پنج واسطه به امام علی (ع) می رسد. «سید مظفر بن جعفر بن ابی الطیب بن محمد ابله بن جعفر بن محمد ابی عمر بن عمر الاطراف بن الامام علی (ع) ابوالحسن عمری» است.
نسابه می نویسد: فرزندان جعفر بن محمد ابله، به خاطر ترس و رهایی از ظلم عمال خلیفه عباسی در دیگر شهرهای اسلامی متفرق و مخفی شدند.ابوالطیب جعفر پدر امامزاده سید مظفر نیز مدتی در حجاز بود و سپس مخفی شدند.
امامزاده سید مظفر(ع) نیز به خاطر رویارو نشدن با عمال خلیفه به جزیره قشم مهاجرت کرد و در آنجا مخفیانه زندگی می کرد.
سید ابوطالب مروزی نسابه تصریح دارد که پدر امامزاده سید مظفر(ع) عنی جعفر ابوطیب نیز در قشم سکونت داشته است.
وی در ربع اول قرن سوم هجری فوت کرده و بیشتر پسرعموهای امامزاده سید مظفر(ع) و برادر زادگان وی در طبرستان، کرمان و شهر ری از مشاهیر علویان و از زاهدان و عابدان و مجاهدان به شمار می رفتند و قبور مطهر جمع زیادی از آنان امروز زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) است.
امامزاده سید مظفر دارای گلدسته و صحن به نسبت بزرگی است. بنای ساختمان بقعه شامل شبستانی به مساحت 150 متر مربع به همراه گنبد است که در میدان جهاد و بخش مرکزی شهر قشم واقع است.

**امامزاده سید محمد(ع) و امیر نظام الدین (ع) در حاجی آباد
2 تن از امامزادگان واجب التعظیم در حاجی آباد مدفون هستند که یکی از این بزرگواران امامزاده سید محمد (ع) است که از طریق ابوجعفر عبدالله عوکلاتی فرزند امام کاظم (ع)، متصل به خاندان عصمت و طهارت است.
دومین امامزاده نیز در این بقعه امیر نظام الدین (ع) است که منسوب به نسب مبارک امام محمد باقر (ع) است.
این بقعه متبرکه از مکان های دیدنی و مذهبی هرمزگان است که هر ساله بویژه در ایام نوروز زائران زیادی به جهت زیارت این امامزادگان و همچنین گشت و گذار در شهر حاجی آباد به این منطقه سفر می کنند.
ساختمان امامزاده، 2 گنبد بزرگ و در خور توجه دارد.جنس این گنبدها آجری و دارای طرح های سنتی و کاشی های هفت رنگ است.
گلزار شهدا نیز در جوار این بقعه قرار دارد و فاصله امامزاده با مرکز استان هرمزگان در حدود 170 کیلومتر است.
دارای صحن بسیار بزرگ حدود 5 هزار متر است و اخیرا اداره اوقاف شهرستان حاجی آباد شروع به ساخت حسینیه شهداء به متراژ یکهزار و 60 مترمربع در جوار این امامزادگان در دست اقدام دارد.
بقعه امامزاده سید محمد (ع) و امیر نظام الدین (ع) در ورودی شهر حاجی آباد قرار دارند.

*امامزاده سید سیلمان (ع) در بندرعباس
براساس تحقیقات «سید مهدی رجایی» از محققان کشور که به تایید پژوهشکده انساب سادات نیز رسیده، طبق اسناد و شجره نامه امامزاده سید سلیمان و تایید دانشکده انصاب قم این امامزاده از نسل شانزدهم امام سجاد (ع) است.
امامزاده سید سلیمان (ع) در روستای زیارت سید سلیمان در40 کیلومتری شرق بندرعباس و بین 2 شهر قلعه قاضی و شهر تخت واقع شده و اسم این روستا از امامزاده سید سلیمان (ع) گرفته شده است.
قدمت روستای سید سلیمان به 800 سال قبل بر می گردد. از نظر جغرافیایی نیز در چهار طرف این روستا رودخانه هایی وجود دارند که در فصل بارندگی طغیان کرده و راه های ارتباطی روستا را مسدود می کند و از این رو در سال های اخیر روستا به سمت شمال توسعه یافته است.
اقتصاد مردم روستای سید سلیمان بر پایه کشاورزی و دامداری است و محصولات کشاورزی قابل کشت در این منطقه شامل صیفی جات، بادمجان، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل، پندال (فندال) و هندوانه است.

** امامزاده سید کامل (ع) در بندرعباس
به اعتقاد اهالی هرمزگان، امامزاده سید کامل منسوب به امام موسی کاظم (ع) است و مورد احترام و تکریم مردم این استان است.
این امامزاده دارای گنبدی سفید و جالب توجه است. این امامزاده را آرامگاه یکی از نوه‌های موسی کاظم (ع) می‌ دانند. در گذشته حدود 50 سال پیش محوطه این آرمگاه قبرستان شهر بوده و هم‌اکنون تنها به اشخاص خاص مجوز دفن در این مکان می دهند .آرامگاه خانوادگی برخی از افراد سرشناس در پیرامون آن قرار دارد.
مراسم تعزیه و عزاداری در ماه محرم، صفر و رمضان با حضور عاشقان ولایت در صحن آستان امامزاده سید کامل (ع) برگزار می گردد.
آستان امامزاده سید کامل (ع) در بخش مرکزی شهر بندرعباس قرار دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما