شناسهٔ خبر: 31836498 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یادداشت/

لزوم پایش نظام‎مند آلودگی منابع آب در استان گلستان

یکی از این منابع، جمعیت انسانی استان است که بالغ بر حدود 2 میلیون نفر شده که در 33 شهر و یک‎هزار روستا ساکن بوده و در بعضی ماه‎ها جمعیت گردشگر عبوری از استان و یا گردشگران ورودی به استان به آن اضافه می‎شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، منابع آلوده کننده آب در استان گلستان به چند گروه تقسیم می‎شوند، یکی از این منابع، جمعیت انسانی استان است که بالغ بر حدود 2 میلیون نفر شده که در 33 شهر و یک‎هزار روستا ساکن بوده و در بعضی ماه‎ها جمعیت گردشگر عبوری از استان و یا گردشگران ورودی به استان به آن اضافه می‎شود.

هر نفر به طور سرانه در سال 80 متر مکعب آب به صورت شرب و بهداشت استفاده می‎کند که حدود 70 درصد آن به صورت فاضلاب از محل سکونت انسان خارج می‎شود.

همچنین در استان گلستان سالانه حدود 320 هزار تن زباله خانگی تولید می‎شود که حدود 260 هزار تن از آن به مراکز بازیافت منتقل و باقیمانده یا دفن شده و یا در طبیعت پراکنده می‎شود که شیرابه‎های حاصل از آن می‎تواند به منابع آبی وارد شود.

بیمارستان‎ها و مراکز درمانی استان گلستان که مجموعا شامل حدود 2 هزار و 700 تخت هستند، به عنوان تولیدکننده پسماندهای جامد و نیز فاضلاب‎های کم‎حجم ولی خطرناک مطرح هستند که معمولا دارای تصفیه‎خانه فاضلاب بوده و پسماند آنها نیز مدیریت می‎شود و در صورت عدم توجه می‎تواند آلاینده‎هایی را به منابع آب استان وارد کند.

منبع دیگر آلودگی آب در استان گلستان، جمعیت حیوانی استان است که براساس آمارهای موجود، حدود 370 هزار راس دام سنگین، حدود یک‎میلیون و 600 هزار راس دام سبک و 8 میلیون قطعه ظرفیت پرورش ماکیان در استان گلستان وحود دارد که سالانه حدود 22 میلیون متر مکعب آب را به مصرف شرب و بهداشت رسانده که حدود نیمی از این آب به صورت فاضلاب از محل پرورش دفع می‎شود و علاوه بر آن، گاها فضولات دامداری‎ها به طور موقت یا دائم در مسیر یا مجاور مجاری آبی دپو می‎شود.

همچنین ده‎ها هزار راس حیوانات وحشی و صدها هزار قطعه پرندگان وحشی در جنگل‎ها و مراتع استان وجود دارد که ضایعات آنها نیز از عوامل آلوده‎کننده اب محسوب می‎شود .

سومین منبع آلودگی در استان را می‎توان صنایع موجود در شهرک‎های صنعتی و یا صنایع منفرد به شمار آورد. هر چند در استان گلستان، صنایع توسعه زیادی نداشته و سهم چندانی در مصرف آب نیز ندارند و براساس اعلام شرکت شهرک‎های صنعتی، عمده فاضلاب صنعتی این شهرک‎ها تصفیه می‎شود، با این حال میزان مصرف آب صنایع در استان گلستان بالغ بر حدود 35 میلیون متر مکعب است که بخشی از آن به فاضلاب تبدیل و از محیط‎های صنعتی خارج می‎شود.

مراکز خدماتی مانند پمپ‎بنزین‎ها، واحدهای خدمات خودرو (کارواش، تعمیرات و تعویض روغن و ...)، قالیشویی‎ها، شعب فروش نفت سفید و امثالهم نیز از منابع بالقوه آلوده‎کننده آب در استان هستند.

زراعت و باغداری بزرگترین مصرف‎کننده آب و تولیدکننده زهاب‎های سطحی و زیرزمینی هستند که یا به صورت دیم‎ هستند که از «آب سبز» استفاده می‎کنند و یا به صورت آبیاری شده هستند که با «آب آبی» به میزان حدود 2 میلیارد متر مکعب در سال و گاها به طور غیرمجاز با «فاضلاب‎ها» و «آب خاکستری» آبیاری می‎شوند.

زهاب مخلوط یا محلول با بقایای 200 هزار تن کود شیمیایی و حیوانی و 2 هزار تن سموم دفع آفات نباتی مصرفی در سال توسط حدود 400 هزار هکتار اراضی دیم و حدود 250 هزار هکتار اراضی آبی، منشا آلودگی بخش عمده‎ای از منابع آب به شمار می‎آید.

آبزی‎پروری به صورت ماهیان گرمابی و سردابی و میگو در استان گلستان رواج دارد که مصرف سالیانه حدود 100 میلیون متر مکعب آب را به خود اختصاص داده و بخشی از آن را بعد از تبخیر، با همراه داشتن بقایای کود، ضایعات دفع شده ماهی و غذا و داروهای استفاده شده در این بخش، از این محیط‎ها خارج می‎کند.

براساس قانون توزیع عادلانه آب، ممانعت، پیشگیری و جلوگیری از آلودگی آب به سازمان حفاظت محیط زیست محول شده است، ولی با توجه به مسئولیت‎های وزارت نیرو از جمله، اجازه انحصاری تخصیص آب توسط این وزارتخانه، تامین و توزیع آب آشامیدنی مردم در شهرها و روستاها، دفع بهداشتی پساب‎های حاصله از مصرف بخش شرب، مدیریت تاسیسات آبی بزرگ مقیاس و بخشی از تاسیسات آبی کوچک مقیاس، وزارت نیرو نیز در راستای حفاظت از کیفیت منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی وظایفی را بر عهده گرفته است.

اندازه‎گیری برخی از فاکتورهای فیزیکو شمیایی که در کیفیت آب موثر است مانند ph، دما، کدورت، آنیون‎ها و کاتیون‎ها به طور مستمر و استفاده از نتایج آن در تصمیم‎گیری‎های مربوط به بهره‎برداری و توسعه منابع آب از نیازهای اولیه در بهش پایش آلودگی‎های منابع آب است.

* مبحث پایش آلودگی آب‎ها نیازمند عملیات گسترده‎تری است که شامل چهار مرحله است:

۱_ در مرحله اول کل منابع آب موجود در مناطق مختلف با استاندارد‎های مشخص، نمونه‎برداری دوره‎ای شده و با انجام آزمایشات لازم شامل فیزیکی، شیمیایی و میکروبی که روی آن انجام می‎شود، در صورت وجود آلاینده‎های قابل توجه، پهنه‎بندی آلودگی به لحاظ نوع، شدت و فصل تهیه می‎شود.
۲_ مرحله دوم با توجه به نقشه‎های تهیه شده، منشایابی این آلودگی‎ها است، به این شکل که با توجه به ملاحظات مختلف، منشا آلودگی‎هایی که در منابع آبی ایجاد شده ردیابی و منابع آلوده‎کننده شناسایی می‎شود .

۳_ در مرحله سوم با توجه به اینکه اصولا رودخانه‎ها و همچنین آبخوان‎های زیرزمینی به شکل طبیعی قابلیت خود پالایی دارند به این معنی که بخشی از آلودگی‎ها را یا در مناطقی نگهداری می‎کنند و از آب جدا می‎سازند و یا با ایجاد ترکیبات دیگر، آّلاینده‎ها را از وضعیت آلایندگی خارج می‎کنند، لذا یکی از برنامه‎ها، انجام مطالعات و محاسبات مربوط به ضرایب خودپالایی منابع آب سطحی و زیرزمینی است.

۴_ مرحله چهارم نحوه برخورد با کاربری‎های آلوده‎کننده منابع آب با هماهنگی دستگاه‎های ذیربط است که باید مورد پیگیری قرار گیرد .

در خاتمه مجددا یادآوری می‎شود که افزایش جمعیت و پیچیده شدن شیوه زندگی انسان، به خودی خود می‎تواند منبع بالقوه آلودگی محیط زیست و منابع آب باشد که بدای پیشگیری از این امر، نیاز به مطالعات، برنامه‎ریزی و مراقبت‎ها و اقدامات مستمر و خستگی‎ناپذیر است.
 

====================================
سیدمحسن حسینی (برساووش)، کارشناس مسائل آب

=====================================

انتهای پیام/2307/

نظر شما